Gå til innhold

Gud er Allah på jesuspråket arameisk


Anbefalte innlegg

Ved direkte oppslag på Gud i den engelske - arameiske (Jesus og bibelpråket) ordboken får man Allah

(Arameisk og arabisk skrives fra venstre til høyre)

Dette er den arameiske skrivemåten for Allah:

Allah.gif

(Legg merke til root bokstavene på arameisk og sammenlign det med arabisk nedenfor)

Og slik skrives Allah på arabisk (الله): 

stock-vector-allah-icon-allah-sign-421501765.jpg

Den arameiske og arabiske måten å skrive Allah på er nærmest identisk.

Gud uttalelses slik AaLaH i Jesus,- og bibelspråket arameisk. Dette er grunnen til kristne og aramere bruker Allah for Gud.

 

Link: https://www.atour.com/cgi-bin/dictionary.cgi?string=allah&Search_Field=Meaning

 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurven

arameisk og arabisk er beslektede språk så dette er ikke så rart.

 

gud heter det gud på norsk og svensk også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se likheten???? 

Anonymkode: 8f932...9fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På samme måte som at Gud på engelsk er God, så er Gud på armeisk Allah. Som mange andre ord er det forskjellig på forskjellige språk. Men hva var egentlig poenget ditt?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Persephone skrev:

På samme måte som at Gud på engelsk er God, så er Gud på armeisk Allah. Som mange andre ord er det forskjellig på forskjellige språk. Men hva var egentlig poenget ditt?

At Allah i arabisk og arameisk er like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, omarel skrev:

At Allah i arabisk og arameisk er like.

Nei, så spennende.

Anonymkode: f3b8b...ba1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, omarel skrev:

At Allah i arabisk og arameisk er like.

De er jo begge semittiske språk, så det er da ikke så rart. Språkene har samme opprinnelse, og har derfor mange likheter.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Persephone skrev:

De er jo begge semittiske språk, så det er da ikke så rart. Språkene har samme opprinnelse, og har derfor mange likheter.

Det er poenget mitt. Det er mange kristne som mener at Allah ikke er Gud og det er fundamentalt feil. 

Jesus sa selv Allah om Gud, men sa aldri Gud om Allah.

Endret av omarel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, omarel skrev:

Det er poenget mitt. Det er mange kristne som mener at Allah ikke er Gud og det er fundamentalt feil. 

Ah, skjønner. Det er litt det samme som å si at den jødiske Gud ikke er den samme som den kristne Gud. Både kristendommen og islam er jo vidreutviklinger av jødedommen, og har den samme Gud som jødedommen. Derfor blir også den kristne og den islamske Gud den samme.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Persephone skrev:

Ah, skjønner. Det er litt det samme som å si at den jødiske Gud ikke er den samme som den kristne Gud. Både kristendommen og islam er jo vidreutviklinger av jødedommen, og har den samme Gud som jødedommen. Derfor blir også den kristne og den islamske Gud den samme.

Ening, men ikke videreutviklet da de kommer fra samme kilde, Gud. Det er en annen diskusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, omarel skrev:

Ening, men ikke videreutviklet da de kommer fra samme kilde, Gud. Det er en annen diskusjon.

Sant, religionene i seg selv er vidreutvikling, men Gud er den samme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, omarel skrev:

Det er poenget mitt. Det er mange kristne som mener at Allah ikke er Gud og det er fundamentalt feil. 

Jesus sa selv Allah om Gud, men sa aldri Gud om Allah.

Jeg vil kommenterte i en annen tråd til den samme problemstillingen du har her, men skriver her og. 

Det stemmer at Jesus brukte ordet gud (allah) om Gud, MEN det er ikke den kristne guds navn, vår gud heter YHWH, mens muslimenes gud heter Allah. Dette er viktig å merke seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2017 den 19.09, Gjøksuppe skrev:

Jeg vil kommenterte i en annen tråd til den samme problemstillingen du har her, men skriver her og. 

Det stemmer at Jesus brukte ordet gud (allah) om Gud, MEN det er ikke den kristne guds navn, vår gud heter YHWH, mens muslimenes gud heter Allah. Dette er viktig å merke seg. 

Vel Gud har mer enn bare et navn! Han har flere navn som fremkommer i ulike skrifter Han har åpenbart oss mennesker og Han har navn Han har åpenbart kun for andre skapninger som vi ikke kjenner til. 

Hans største navn er folk uenige om, og det er greit, men blant Hans navn er; Den nåderike, Kongen, Den hellige, Frederen, Beskytteren, Den mektige, Skaperen, Den allmektige, Den første, Den siste, Forsørgeren, Skaperen  og mer. De beste navn tilhører Gud alene.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 05/07/2017 den 19.09, Gjøksuppe skrev:

Jeg vil kommenterte i en annen tråd til den samme problemstillingen du har her, men skriver her og. 

Det stemmer at Jesus brukte ordet gud (allah) om Gud, MEN det er ikke den kristne guds navn, vår gud heter YHWH, mens muslimenes gud heter Allah. Dette er viktig å merke seg. 

Dette gir jo ikke så mye mening. All den tid kristne arabere også bruker allah om sin gud. 

Og det er interessant at du mener at Yahve er guds navn, all den tid navnet er fjernet fra alle nyere norske bibeloversettelser. 

Anonymkode: 1d4f4...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gir jo ikke så mye mening. All den tid kristne arabere også bruker allah om sin gud. 

Og det er interessant at du mener at Yahve er guds navn, all den tid navnet er fjernet fra alle nyere norske bibeloversettelser. 

Anonymkode: 1d4f4...857

http://biblehub.com/hebrew/3068.htm ta en titt her om du et Interessert.  Så en et lite blikk på den norske oversettelsen:

«Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av landet Egypt, av trellehuset.»
‭‭2 Mosebok‬ ‭20:2‬ ‭NB‬‬

Gud er oversatt fra eloheka mens Guds presonlige navn er oversatt Herren fra yahweh. Jøder sluttet en tid å bruke yahweh i frykt for å misbruke Guds navn og erstattet det med adonai som betyr "herren". Kanskje dette og har hatt inflytelse på de mange oversettelsene, samme med det galt oversatte ordet Jehova.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2017 den 10.13, omarel skrev:

At Allah i arabisk og arameisk er like.

Du er klar over at bibelens Gud heter Jesus, og har ingen ting med Allah å gjøre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg viser til Mat. 27;46: " Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?"

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 5.7.2017 den 8.48, omarel skrev:

Ved direkte oppslag på Gud i den engelske - arameiske (Jesus og bibelpråket) ordboken får man Allah

(Arameisk og arabisk skrives fra venstre til høyre)

Dette er den arameiske skrivemåten for Allah:

Allah.gif

(Legg merke til root bokstavene på arameisk og sammenlign det med arabisk nedenfor)

Og slik skrives Allah på arabisk (الله): 

stock-vector-allah-icon-allah-sign-421501765.jpg

Den arameiske og arabiske måten å skrive Allah på er nærmest identisk.

Gud uttalelses slik AaLaH i Jesus,- og bibelspråket arameisk. Dette er grunnen til kristne og aramere bruker Allah for Gud.

 

Link: https://www.atour.com/cgi-bin/dictionary.cgi?string=allah&Search_Field=Meaning

 

Hvilken rolle spiller det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den samme guden det er snakk om de tre aramittiske religionene.

Anonymkode: 1cba7...f63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan Gud og Allah være samme gud når det er snakk om to forskjellige religioner? Prøver du å si at kristendom og islam samme religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...