Gå til innhold

strøm nav barnevernet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på fem.mor far gutt 11 jente 4 jente 1. Min manns bedrift gikk konk for 2 år sidens og ble arbeidsledig. Vi flyttet fordi jeg fikk en svært godt betalt jobb en annen plass. Jeg  hadde vært arbeidsledig en stund og økonomen min begynte også å dale i en liten ufør, så vi ble glad for jobben. men så gikk min bedrift konk under mammaperm og vi valgte å flytte til hjembyen.nå etter to år borte og ikke så mye penger til noe fikk vi en billig leilighet av min mors venn. Nav har dekket nødhjelp og livsopphold osv.  Men når vi skulle opprette strøm fikk vi en regning som var 15 år gamel fra min manns unkarstid  på 76000. Vi prøvde å få hjelp av familien til å åpne strøm til oss for selskapet nektet også meg det siden vi var samboere. Dro da til nav og dem krevde hjemmebesøk i går da jeg kontaktet de om dette. De valgte å ha med en miljøarbeider og meldte det til barnevernet.  Noen som har råd ? Kan selskapet gjøre dette? Og nav? Føler meg så liten. Ikke bare trist med økonomien. .nå også bv?? Hjelp...

Anonymkode: bb3d4...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er normal prosedyre å melde bekymring til barnevernet, når det meldes bekymringsmelding til sosial tjenesten i kommunene, vedrørende stengning/manglende strøm i barnefamilier. Man vet ganske mye om barns mulighet til utvikling (manglende sådan) innenfor landets  lavinntektsfamilier, og derfor er det viktig at foreldre svelger unna stoltheten sin og la seg få hjelp til de økonomiske utfordringene som gjerne oppstår når man har barn. Barnevernet kan i mange tilfeller avhjelpe med f.eks ferieklubber for barna, støtte til at barna kan få delta i organisert idrett, fri plass SFO/AKS, fri plass barnehage.

Anonymkode: ce5bd...1c2

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Ville bare informere om at foreldelsestiden på slike regninger er 3 år (se foreldelsesloven § 2). Så at din mann har en 15 år gammel regning, som forhindrer dere i å fra strøm nå, gir ikke mening. 

Anonymkode: ca5d0...7ac

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er sant.  Men det at vi har familie til hjelp og vi har kredittverdige som kan stille ansvarlig for vår strøm.  Og vi låner strøm av naboen samt at vi har varmvann. Men at strøm selskapet nekter dette samt det med nav, blir det svært mye for oss og vi får det verre med oss selv.  Vi vil jo gjøre alt for at barna har det bra, men nå må vi kanskje flytte tilbake til den andre plassen og det betyr 3 skoleskifte for eldstemann på 3 år. Det er jo ikke bra, men Nav krever det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på fem.mor far gutt 11 jente 4 jente 1. Min manns bedrift gikk konk for 2 år sidens og ble arbeidsledig. Vi flyttet fordi jeg fikk en svært godt betalt jobb en annen plass. Jeg  hadde vært arbeidsledig en stund og økonomen min begynte også å dale i en liten ufør, så vi ble glad for jobben. men så gikk min bedrift konk under mammaperm og vi valgte å flytte til hjembyen.nå etter to år borte og ikke så mye penger til noe fikk vi en billig leilighet av min mors venn. Nav har dekket nødhjelp og livsopphold osv.  Men når vi skulle opprette strøm fikk vi en regning som var 15 år gamel fra min manns unkarstid  på 76000. Vi prøvde å få hjelp av familien til å åpne strøm til oss for selskapet nektet også meg det siden vi var samboere. Dro da til nav og dem krevde hjemmebesøk i går da jeg kontaktet de om dette. De valgte å ha med en miljøarbeider og meldte det til barnevernet.  Noen som har råd ? Kan selskapet gjøre dette? Og nav? Føler meg så liten. Ikke bare trist med økonomien. .nå også bv?? Hjelp...

Kontaktet du Nav i går, på en lørdag? 

En 15,år gammel ubetalt strømregning er vel ikke noe man bare har glemt? Den må være pådømt i forliksrådet, mer enn en gang for å være gyldig. Her har jo renter og gebyrer løpt løps i 15 år. Her må du undersøke at kravet ikke er foreldet.

Når foreldre har så mye "rot" i gammel økonomi, konkurser, flyttinger m.m. så er det åpenbart at man skal melde bekymringsmelding til bv. Og undersøke at barna har det bra. Har du ingenting å skjule, så er hjemmebesøket en bagatell og ikke noe å ta på vei for. 

Det ordner seg, som regel, men kan være tøft akkurat når det er nytt og står på. 

Anonymkode: 39426...db8

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er sant.  Men det at vi har familie til hjelp og vi har kredittverdige som kan stille ansvarlig for vår strøm.  Og vi låner strøm av naboen samt at vi har varmvann. Men at strøm selskapet nekter dette samt det med nav, blir det svært mye for oss og vi får det verre med oss selv.  Vi vil jo gjøre alt for at barna har det bra, men nå må vi kanskje flytte tilbake til den andre plassen og det betyr 3 skoleskifte for eldstemann på 3 år. Det er jo ikke bra, men Nav krever det..

Hvorfor krever nav at dere flytter, og hvorfor har du ikke nevnt dette i hovedinnlegget?

Anonymkode: b1b99...3f7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere spurte jo på nav, og da betyr vel det at familien deres ikke har mulighet til å hjelpe? For strømselskapet bryr seg katta om hvem som bor i boligen, sålenge juridisk eier av strømabbonementet er kredittverdig. Låner strøm med skjøteledning? 

Uansett så er såklart ikke 3 skolebytter innenfor så kort tid gunstig for eldstemann, noe du selv sier. Men det vitner også om en noe ustabil familiesituasjon, når man tar med de økonomiske utfordringene. Tenker du at de psykiske reaksjonene hos dere voksne (jmfr blir det svært mye for oss og vi får det verre med oss selv), påvirker barna deres i noen måte? Går dere rundt og er irriterte som mange kan bli når økonomien skaper vansker?

Jeg velger å svare utifra at dette er reelt (for det er ikke en ukjent problemstilling).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontaktet du Nav i går, på en lørdag? 

En 15,år gammel ubetalt strømregning er vel ikke noe man bare har glemt? Den må være pådømt i forliksrådet, mer enn en gang for å være gyldig. Her har jo renter og gebyrer løpt løps i 15 år. Her må du undersøke at kravet ikke er foreldet.

Når foreldre har så mye "rot" i gammel økonomi, konkurser, flyttinger m.m. så er det åpenbart at man skal melde bekymringsmelding til bv. Og undersøke at barna har det bra. Har du ingenting å skjule, så er hjemmebesøket en bagatell og ikke noe å ta på vei for. 

Det ordner seg, som regel, men kan være tøft akkurat når det er nytt og står på. 

Anonymkode: 39426...db8

Beklager, skrev feil. Mente fredag

Nei, vi fikk den fra kredinor. Ringte da selskapet og de sa den var 14 år og 7 mnd gml. Det var renter som gjorde at den hadde blitt stor... men lovverket lurer jeg nå på mest...Barna har jo alt dem behøver. Nav har ordnet alt det..er bare dette med strøm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Ville bare informere om at foreldelsestiden på slike regninger er 3 år (se foreldelsesloven § 2). Så at din mann har en 15 år gammel regning, som forhindrer dere i å fra strøm nå, gir ikke mening. 

Det er det vi også synes er rart. Hanhar også hadd strøm etter den adreSsen ..:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det vi også synes er rart. Hanhar også hadd strøm etter den adreSsen ..:/

Dersom dere har saksnummer og PIN-kode (står oppe til høyre på regning fra Kredinor) kan dere logge inn og se hva som har skjedd i saken. Det bruker å være svært detaljert. Ville startet der.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor krever nav eat dere flytter, og hvorfor har du ikke nevnt dette i hovedinnlegget?

Anonymkode: b1b99...3f7

De krever vi flytter der jobben er. Det ble så mye å skriVe...sitter med mobil..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De krever vi flytter der jobben er. Det ble så mye å skriVe...sitter med mobil..:-)

Har dere tilbud om jobb et annet sted? Det endrer jo hele saken ang de 3 skolebyttene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem av dere er det som har jobbtilbud?

Det forklarer kanskje hvorfor dere ikke ser ut til å motta dagpenger selv om dere begge er uten jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere sdok:-) 8menter på nav, og da betyr vel det at familien ikke har mulighet til å hjelpe? For strømselskapet bryr seg katta om hvem som bor i boligen, sålenge juridisk eier av strømabbonementet er kredittverdig. Låner strøm med skjøteledning? 

Uansett så er såklart ikke 3 skolebytter innenfor så kort tid gunstig for eldstemann, noe du selv sier. Men det vitner også om en noe ustabil familiesituasjon, når man tar med de økonomiske utfordringene. Tenker du at de psykiske reaksjonene hos dere voksne (jmfr blir det svært mye for oss og vi får det verre med oss selv), påvirker barna deres i noen måte? Går dere rundt og er irriterte som mange kan bli når økonomien skaper vansker?

Jeg velger å svare utifra at dette er reelt (for det er ikke en ukjent problemstilling).

Vi måtte gå til nav når selskApet nektet siden vi bodde her. Jeg har Alt doumenteRt.Og ja strøm med skøyteledning.

Vi gjør alt vi kan for at barna har det fint og skjermer de svært godt. De tror vi har ordnet strøm bittelitt. Vi krangler svært lite ellers også heldig vis:-) 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gir overhodet ingen mening.

Anonymkode: 89749...b25

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere tilbud om en jobb et annet sted? Det endrer jo hele saken ang de 3 skolebyttene.

Ja, jeg har jobb i det fylke vi bodde før vi dro hjem . Men der har vi ikke bolig. . Ekssjefen starta nytt foretak og ringte meg i går faktIsk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har jobb i det fylke vi bodde før vi dro hjem . Men der har vi ikke bolig. . Ekssjefen starta nytt foretak og ringte meg i går faktIsk:-)

Dersom sjefen ringte i går vet da vel ikke NAV om at du har jobbtilbud..?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gir overhodet ingen mening.

Anonymkode: 89749...b25

Nei jeg vEt...absurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, applestories skrev:

Dersom sjefen ringte i går vet da vel ikke NAV om at du har jobbtilbud..?

Nei, men dem hjelpeross sikkert ikke med bolig i nytt fylke. Og det er svært få huseiere som tar navgaranti.Vi har jo ikke  kapital

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Må vi kontaKte advokat for hjelpe eller økonom for å søke eller klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...