Gå til innhold

Har de slike krav i barnehagen til barna deres og?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde vurdert bytte av barnehage, og tatt det opp med ledelsen/kommunen. Om hun er en av to ansatte så er det nå en ting, men hun må stoppes rett og slett. Det der er jo overtramp, mener jeg - og går utover barnas selvfølelse. En 2-åring(eller 6-åring for den saks skyld) har ikke begrepsapparatet til å forstå denne type straff, som det jo er. Og straff hører ikke hjemme noe sted.

Dette er virkelig ingen måte å behandle barn på. I vår barnehage har de planer som de følger om selvsendighetsnivå. For eksempel øver de på dette med påkledning, samt etterhvert at barna skal forsøke smøre pålegg selv. De observerer hvordan utviklingen går, og jobber med å se an barna på deres nivå. Mestringsfølelse er et viktig poeng, og de voksne skal veilede.

Ingen blir sittende alene, og slike holdninger har jeg aldri vært i nærheten av å høre i de to ulike barnehagene jeg har vært borti.

Hun trenger rett og slett å gjennomgå endel kurs hun der høres det ut som. Hade hun vært en assistent som ikke visste bedre så er det jo kanskje bare litt veiledning som er løsningen, men altså.....det er jo en voksen pedagog.

Men altså; jeg hadde tatt en telefon til kommunen angående dette, og spurt hvordan de følger opp den pedagogiske kvaliteten - og om det er ledige plasser i annen barnehage.

Dette er på ingen måte innafor.

Anonymkode: 9f331...4e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg nevnte dette for en styrer i en lokal barnehage. Hun var sjokkert. Hun anbefalte å melde forholdet til fylkeskommunen omgående. Det er utrolig viktig å luke ut slike dårlige holdninger. Å skulle sette små barn til spott og spe fremfor alle i barnehagen er intet mindre enn mobbing. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat sånn var det i eldstes min sin bhg også, og det var helt FORFERDELIG for barnet så vi byttet. Da jeg kom for å hente tingene til barnet mitt sto en liten tass på ca to år og storgråt sårt alene i garderoben- jeg varslet bhgpersonellet som forklarte at det var da ikke synd på'n han måtte da lære seg å kle på seg selv. 😔

Anonymkode: 847d4...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vurdert bytte av barnehage, og tatt det opp med ledelsen/kommunen. Om hun er en av to ansatte så er det nå en ting, men hun må stoppes rett og slett. Det der er jo overtramp, mener jeg - og går utover barnas selvfølelse. En 2-åring(eller 6-åring for den saks skyld) har ikke begrepsapparatet til å forstå denne type straff, som det jo er. Og straff hører ikke hjemme noe sted.

Dette er virkelig ingen måte å behandle barn på. I vår barnehage har de planer som de følger om selvsendighetsnivå. For eksempel øver de på dette med påkledning, samt etterhvert at barna skal forsøke smøre pålegg selv. De observerer hvordan utviklingen går, og jobber med å se an barna på deres nivå. Mestringsfølelse er et viktig poeng, og de voksne skal veilede.

Ingen blir sittende alene, og slike holdninger har jeg aldri vært i nærheten av å høre i de to ulike barnehagene jeg har vært borti.

Hun trenger rett og slett å gjennomgå endel kurs hun der høres det ut som. Hade hun vært en assistent som ikke visste bedre så er det jo kanskje bare litt veiledning som er løsningen, men altså.....det er jo en voksen pedagog.

Men altså; jeg hadde tatt en telefon til kommunen angående dette, og spurt hvordan de følger opp den pedagogiske kvaliteten - og om det er ledige plasser i annen barnehage.

Dette er på ingen måte innafor.

Anonymkode: 9f331...4e0

Altså, hva er galt med assistenter? De er mye oftere sammen med barna enn ped.lederne, og de fleste er veldig flinke.

 

Men tilbake til saken.

Dette høres helt forferdelig ut! På min avdeling har vi to- og treåringer, og mange av treåringene trenger hjelp fra voksne til ting ved påkledning, som å trekke opp glidelåsen, få skoene på riktig fot og lignende. Noen toåringer er gode på påkledning selv, andre greier lite. Ingen av toåringene klarer å kle på seg helt selv når det er snakk om glidelåser, regnbukser og slike ting. 

Dette høres ut som en veldig spesiell ped.leder. Håper det kun er store ord og det ikke foregår slik på avdelingen. Jeg har vært på avdelinger hvor de største barna fortsatt trenger litt hjelp, uten at det er noe galt i det.

Anonymkode: b0770...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal definitivt følge med og se hva som skjer til oppstart. Er det kun store ord, greit, men tåpelig å si noe sånt uansett. Skjer det faktisk så kommer jeg til å ta det videre.

Ts

Anonymkode: fc6d4...658

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Hadde mitt barn blitt behandlet på den måten så hadde det blitt månelys fra ende til annen :raven:

Selvfølgelig skal man ikke behandle et annet menneske på den måten! Å bare overlate barnet til seg selv? I en barnehage? Hadde tatt det heftig opp med leder, tatt kontakt med kommunen og truet med alt av sosiale medier om det ikke hadde blitt tatt seg av innen igår! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn skal få mulighet til å prøve selv med veiledning fra Personalet! Går ut i fra at hun ikke mente det helt slik det kommer frem her. Kanskje hun prøvde å være morsom 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn var det i eldstes min sin bhg også, og det var helt FORFERDELIG for barnet så vi byttet. Da jeg kom for å hente tingene til barnet mitt sto en liten tass på ca to år og storgråt sårt alene i garderoben- jeg varslet bhgpersonellet som forklarte at det var da ikke synd på'n han måtte da lære seg å kle på seg selv. 😔

Anonymkode: 847d4...f2a

Det er mishandling. Psykisk vold mot et to år gammelt barn i en barnehage hvor foreldrene betaler for pass. Jeg er selv pedagog for toåringer i barnehage og jeg oppfordrer alle nye foreldre til å være kritiske og våge å stille spørsmål, nettopp på grunn av slike ting. Foreldre må tørre å si ifra. Dette du nevner, og som TS nevner, er så horribelt at det er vel en sak for høyere makter enn styrer i barnehagen. Om slik behandling ikke skjer med ditt barn - skal du være vitne til at det skjer med andres barn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn var det i eldstes min sin bhg også, og det var helt FORFERDELIG for barnet så vi byttet. Da jeg kom for å hente tingene til barnet mitt sto en liten tass på ca to år og storgråt sårt alene i garderoben- jeg varslet bhgpersonellet som forklarte at det var da ikke synd på'n han måtte da lære seg å kle på seg selv. 😔

Anonymkode: 847d4...f2a

Jeg hadde klikket i vinkel! Fy faen, noe av det verste jeg har lest på dette underforumet! 😡

Anonymkode: 135e2...f2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat sånn var det i eldstes min sin bhg også, og det var helt FORFERDELIG for barnet så vi byttet. Da jeg kom for å hente tingene til barnet mitt sto en liten tass på ca to år og storgråt sårt alene i garderoben- jeg varslet bhgpersonellet som forklarte at det var da ikke synd på'n han måtte da lære seg å kle på seg selv. 😔

Anonymkode: 847d4...f2a

Og så vender man seg bare bort? 

 

Ikke rart slike ting fortsetter å skje om alle bare sørger for seg, bytter barnehage og durer på, uten å faktisk klage ? 

 

Anonymkode: c7f84...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, virkelig ikke! Hos oss får alle barn på storbarns oppfølging i garderoben. De jobber med at de skal kle seg selv, det varierer hvor gode de er til det. Ingen av mine kunne kle seg helt selv da de var 2 år. De begynner å øve allerede på småbarns. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2017 den 12.57, AnonymBruker skrev:

Har et barn på 2 år som skal starte på storbarn etter sommerferien. Barnet er født sent på året.

Før ferien hadde vi overgangssamtale med ny pedleder. Hun sa at de stilte krav til at alle barn kledde på seg helt selv. Hvis de ikke gjorde det, ble de sittende i garderoben til de klarte de, om de enn måtte sitte der til stengetid. Til og med de små toåringene måtte klare dette selv.

Vi øver på påkledning men glidelås på jakker feks og knapper er vanskelig for barnet enda. Barnet strever også litt med å få på jakke og genser. Kjenner jeg gruer meg til barnet må sitte der i garderoben med det presset på å kle på seg selv men ikke får det til.

Er det slik i barnehagen der deres barn går og? 

Anonymkode: fc6d4...658

Det er ikke normalt, hun høres ikke helt "vel" ut. Én ting er å lære barna at de skal kle på seg selv, men å sitte der helt til stengetid? Det er overhodet ikke pedagogisk riktig, for en elendig pedagogisk leder dere har der. Ville klaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt sykt ut, barn på 2 klarer ikke det.

Anonymkode: 96719...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.7.2017 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Jeg syns dette var rart. Barnehagen til barnet ditt skulle ha fått inn litt yngre ped.ledere. En barnehage har godt av litt friskt blod. 

Denne ped.lederen er nok litt gammeldags, og tenker kun en vei. Er ikke åpen for å se rundt seg og reflektere over egen praksis. 

Ta det opp med ped.leder og spør noen kritiske spørsmål ang dette. 

Eks. Hvordan skal barn klare å oppleve mestringsfølelse når det forventes at det skal gjøre noe det ikke klarer, uten å få veiledning en gang? 

Jeg forstår tankegangen med at barna skal klare å kle på seg selv, men barn trenger oppmuntring, veiledning og hjelp meg noen ting. Barnet kan prøve selv først, få veiledning og så prøve og hjelp hvis det ikke går da. Har barnet prøvd mange nok ganger da, og klarer det til slutt, så får barnet mestringsfølelse. 

Jeg er ped.leder, og har fått høre fra flere barn at det var jeg som lærte de å ta opp glidelåsen f.eks. Jeg er opptatt av at barna skal klare selv, men forventer ikke at de skal klare det uten øving og veiledning. Jeg bruker oppmuntring og setter forventinger hvis jeg vet at de klarer, men av og til hjelper jeg også. Ser alltid an situasjonen, og hjelper etter barna forutsetninger. Ett barn på 2,5 år kan klare å ta på nesten alt sammen selv, og vil gjøre det selv også, mens ett annet barn på 3,5 år klarer ikke/eller har ikke motivasjon til å klare. Barn er forskjellige og skal behandles deretter. Alle barn må presses litt, men man skal ikke forvente mer enn barnet klarer. 

Anonymkode: 24ae0...4d6

Jeg er 50 år, og fullt ut istand til å tenke at dette ikke er god eller forsvarlig praksis når man har med små barn å gjøre. At hun er oppi årene forsvarer på ingen måte en slik fremgangsmåte. 50-åringer går da også på kurs, omgås andre barnefaglig utdannede kolleger, og er istand til å følge med i tiden og tilegne seg ny kunnskap.

TS, hvis dette er noe som foregår i denne barnehagen, så ikke bare grenser det til omsorgssvikt, det er omsorgssvikt. Jeg ville aldri i verden godtatt noe slikt. Skjønner at det kanskje kan føles  lit tukomfortabelt, men det er nødvendig. Hvis hun ikke bare overdriver. I tilfelle en utrolig måte å kommunisere på.

Anonymkode: e0e0f...aeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan tolkes på mange måter, det ser vi jo bare i tråden her.

Vår barnehage "krever" også at barna kler på seg selv, men da i form av at de må prøve og får veiledning til de klarer det selv. Men at et barn skal sitte alene til det har kledd på seg selv, uansett hvor lang tid det tar, det høres ikke bra ut. Kanskje sende en mail og dobbeltsjekke hva som egentlig mentes?

Anonymkode: 73d1b...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ene tingen er sjokkerende. Og jeg ville blitt veeeeldig overrasket om hun utenom denne tingen er helt normal og kjempehyggelig og superpedagogisk. Det er nok andre ting som ville sjokkert - om dere hadde vært en flue på veggen.....

Anonymkode: d7dc9...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lurven

det høres jo helt dust ut, man kan ikke forvente at alle toåringer klarer å kle på deg selv, hadde ikke godtatt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne ene tingen er sjokkerende. Og jeg ville blitt veeeeldig overrasket om hun utenom denne tingen er helt normal og kjempehyggelig og superpedagogisk. Det er nok andre ting som ville sjokkert - om dere hadde vært en flue på veggen.....

Anonymkode: d7dc9...e0b

Antagelig bare toppen av isfjellet, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ped. leder på storbarnsavdeling  selv, og dette sjokkerer meg. Jeg ville aldri forventet at en 2 åring skal mestre all påkledning selv! Personalet i bhg er der for å blant annet støtte barna i deres utvikling, samt å la dem oppleve mestring. Jeg ville snakket med denne ped. lederen en gang til, og sagt hva jeg mente om saken. Hvis du ikke kommer noen vei med det, så tar du en samtale med styrer. Lykke til :)

Anonymkode: 5b15e...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...