Gå til innhold

Har de slike krav i barnehagen til barna deres og?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn på 2 år som skal starte på storbarn etter sommerferien. Barnet er født sent på året.

Før ferien hadde vi overgangssamtale med ny pedleder. Hun sa at de stilte krav til at alle barn kledde på seg helt selv. Hvis de ikke gjorde det, ble de sittende i garderoben til de klarte de, om de enn måtte sitte der til stengetid. Til og med de små toåringene måtte klare dette selv.

Vi øver på påkledning men glidelås på jakker feks og knapper er vanskelig for barnet enda. Barnet strever også litt med å få på jakke og genser. Kjenner jeg gruer meg til barnet må sitte der i garderoben med det presset på å kle på seg selv men ikke får det til.

Er det slik i barnehagen der deres barn går og? 

Anonymkode: fc6d4...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres tåpelig ut. Er trolig mer en eller flere ansatte som ikke gidder å gjøre jobben sin.

Anonymkode: 98a37...480

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere snakket ikke mer med pedleder der og da?

Kanskje snakke om urimelige krav med engang?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva svarte du til dette?

Anonymkode: bf6bb...848

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barnehagen vil ha et lite barn på 2 år over på storavdeling så må barnehagen legge til rette for barnet. Jeg forventer at de ansatte i barnehagen hjelper barna, skaper mestring og gir utviklingsstøtte. Å la et barn sitte å plages alene skaper et barn som mister forventninger til de voksne, som vil kreve mindre og mindre, få lav mestringsfølelse og et barn som ikke vil få utvikle seg i trygge rammer.

Dette må du ta opp!

Anonymkode: 969d5...524

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn på 2 år som skal starte på storbarn etter sommerferien. Barnet er født sent på året.

Før ferien hadde vi overgangssamtale med ny pedleder. Hun sa at de stilte krav til at alle barn kledde på seg helt selv. Hvis de ikke gjorde det, ble de sittende i garderoben til de klarte de, om de enn måtte sitte der til stengetid. Til og med de små toåringene måtte klare dette selv.

Vi øver på påkledning men glidelås på jakker feks og knapper er vanskelig for barnet enda. Barnet strever også litt med å få på jakke og genser. Kjenner jeg gruer meg til barnet må sitte der i garderoben med det presset på å kle på seg selv men ikke får det til.

Er det slik i barnehagen der deres barn går og? 

Anonymkode: fc6d4...658

Dette høres ikke ut som en pedagogisk opplæring i påkledning eller god psykologi overfor barn. 

Dette ville jeg tatt videre til barnehagekontoret og gjerne media og. 

Anonymkode: 93095...07d

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager!!! 

 

Jobber som ped.leder selv, og har aldri tenkt på det som et krav en gang! Vi jobber med at barna skal oppleve mestring, og bli selvstendige individer. Men vi hjelper og veileder selvfølgelig ut i fra alder og forutsetninger. Garderobesituasjonen skal være en koselig opplevelse for barna.

 

Her ville jeg snakket med ped.leder en gang til. Gjentatt det hun har sagt til deg, og spørre om du har forstått det riktig. Om så, ta det videre med styrer!!

 

lykke til :) 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut og egentlig litt uforsvarlig. Selvfølgelig oppmuntrer man til at barna skal gjøre alt selv men trenger man hjelp så skal man da få hjelp. Hva slags barnehage er dette?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wtf? Så hvis barnet ikke klarer å få igjen sin egen glidelås, så skal barnet sitte der i garderoben i tja... fem-seks timer til det blir henta? Det er ikke bare idiotisk, det grenser til mishandling. Ta kontakt med styrer i barnehagen. Jeg hadde aldri levert barnet mitt i en slik barnehage.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn på 2 år som skal starte på storbarn etter sommerferien. Barnet er født sent på året.

Før ferien hadde vi overgangssamtale med ny pedleder. Hun sa at de stilte krav til at alle barn kledde på seg helt selv. Hvis de ikke gjorde det, ble de sittende i garderoben til de klarte de, om de enn måtte sitte der til stengetid. Til og med de små toåringene måtte klare dette selv.

Vi øver på påkledning men glidelås på jakker feks og knapper er vanskelig for barnet enda. Barnet strever også litt med å få på jakke og genser. Kjenner jeg gruer meg til barnet må sitte der i garderoben med det presset på å kle på seg selv men ikke får det til.

Er det slik i barnehagen der deres barn går og? 

Anonymkode: fc6d4...658

Tar denne anonymt. 

Jeg jobber i en barnehage med høyt faglig nivå. 

Det du beskriver er nok resultatet av en ny, usikker og overivrig ped leder. Du kan bare ta det med ro, det hun sier kom dårlig ut og er lite gjennomtenkt. 

Vi jobber etter barnas behov og mestringsevne. 

Det er ikke å komme unna at en del foreldre kler på barn når det langt fra er nødvendig og skaper barn som ikke gidder å kle på seg selv. Det er nok dette hun vil jobbe mot. 

Anonymkode: 5ad05...445

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke bra, sikker på at dette er riktig? hvis det er det, ta det videre, kan være ødeleggende for et barn på den alderen

Anonymkode: 307e3...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit å få tilbakemeldinger fra andre på at dette ikke er greit! Første barn i bhg for oss, så fikk litt sjokk! 

Ble helt satt ut da jeg hørte hun sa dette faktisk, visste ikke hva jeg skulle si der og da. Fikk sagt at vi øver på å ta på klær, men det er ikke alltid tid eller at barnet er særlig motivert til å prøve selv. 

Skal se til høsten om det er faktisk slik det foregår, at hvis barnet mitt ikke klarer det, så må barnet sitte igjen i garderoben. Er det faktisk tilfellet og ikke bare ord nå før oppstart så skal jeg selvsagt ta dette videre. Jeg (som ikke er utdannet innen pedagogikk engang) forstår jo at dette virkelig ikke er veien å gå for å lære barn å mestre påkledning og å bygge selvfølelsen. 

Pedleder er forresten over 50, har jobbet i bhg i alle år, det er en kommunal bhg på bygda (med andre ord,  ikke bare bare å bytte da nærmeste bhg er 4 mil unna)

Ts

Anonymkode: fc6d4...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns dette var rart. Barnehagen til barnet ditt skulle ha fått inn litt yngre ped.ledere. En barnehage har godt av litt friskt blod. 

Denne ped.lederen er nok litt gammeldags, og tenker kun en vei. Er ikke åpen for å se rundt seg og reflektere over egen praksis. 

Ta det opp med ped.leder og spør noen kritiske spørsmål ang dette. 

Eks. Hvordan skal barn klare å oppleve mestringsfølelse når det forventes at det skal gjøre noe det ikke klarer, uten å få veiledning en gang? 

Jeg forstår tankegangen med at barna skal klare å kle på seg selv, men barn trenger oppmuntring, veiledning og hjelp meg noen ting. Barnet kan prøve selv først, få veiledning og så prøve og hjelp hvis det ikke går da. Har barnet prøvd mange nok ganger da, og klarer det til slutt, så får barnet mestringsfølelse. 

Jeg er ped.leder, og har fått høre fra flere barn at det var jeg som lærte de å ta opp glidelåsen f.eks. Jeg er opptatt av at barna skal klare selv, men forventer ikke at de skal klare det uten øving og veiledning. Jeg bruker oppmuntring og setter forventinger hvis jeg vet at de klarer, men av og til hjelper jeg også. Ser alltid an situasjonen, og hjelper etter barna forutsetninger. Ett barn på 2,5 år kan klare å ta på nesten alt sammen selv, og vil gjøre det selv også, mens ett annet barn på 3,5 år klarer ikke/eller har ikke motivasjon til å klare. Barn er forskjellige og skal behandles deretter. Alle barn må presses litt, men man skal ikke forvente mer enn barnet klarer. 

Anonymkode: 24ae0...4d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ordentlig merkelig ut, ikke bare kravene om påkledning til et så lite barn, men også at de vil ha en 2-åring over på storbarnsavdeling allerede nå. Er enig i at barnehagen absolutt bør legge til rette for så små barn og innføre ekstra tiltak på avdelingen dersom de ønsker at de skal komme over på storbarnsavdeling allerede i 2-årsalderen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har et barn på 2 år som skal starte på storbarn etter sommerferien. Barnet er født sent på året.

Før ferien hadde vi overgangssamtale med ny pedleder. Hun sa at de stilte krav til at alle barn kledde på seg helt selv. Hvis de ikke gjorde det, ble de sittende i garderoben til de klarte de, om de enn måtte sitte der til stengetid. Til og med de små toåringene måtte klare dette selv.

Vi øver på påkledning men glidelås på jakker feks og knapper er vanskelig for barnet enda. Barnet strever også litt med å få på jakke og genser. Kjenner jeg gruer meg til barnet må sitte der i garderoben med det presset på å kle på seg selv men ikke får det til.

Er det slik i barnehagen der deres barn går og? 

Anonymkode: fc6d4...658

Høres veldig merkelig ut! Tviler egentlig sterkt på at dette gjennomføres i praksis. En toåring trenger selvfølgelig hjelp til knapper og glidelåser, få strikk under skoene, sko på riktig fot etc. De fleste barn klarer nok mer i barnehagen enn det de viser hjemme (utrolig hvor mye de tar etter andre barn), men noe handler jo rett og slett om finmotorikk, og knapper kan være små, glidelåser kan være litt pludrete etc. Barnehagen må heller legge tilrette for at barna skal klare selv etterhvert, f.eks hjelpe til med starten på glidelåsen, så trekker de opp resten selv, stille skoene riktig ift hvilken fot de skal være på etc. Hvis det stemmer det du sier her, ville jeg helt opplagt tatt det opp med styrer i bhg. Vi har erfaring med ulike storbarnsavdelinger og ingen har så langt jeg vet, praktisert dette.

Anonymkode: 361c5...4ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta samtalen en gang til. Dette er jo mishandling

Anonymkode: aa7a2...15e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mine gikk i barnehagen ble de oppfordret til å kle på seg selv, men ingen krav, ikke engang da de var 6 år. Men da kledde vel omtrent alle på seg helt selv, jeg så ihvertfall ingen som ikke klarte det.

Når de skulle begynne på skolen så var det et ønske fra skolen at de kunne kle på seg selv og gå på do selv. Selv der fikk de hjelp om de trengte det.

Kjære vene, ingen barn har godt av å få krav de ikke klarer å mestre. Når de setter 2 åringer over på storebarn så kan de ikke kreve all verden. Dette hadde jeg helt klart tatt opp videre. 

Anonymkode: ce300...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg sliter litt med å tro at en utdannet pedagog vil innføre et så lite pedagogisk og fullstendig idiotisk opplegg for så små barn. Seriøst? Dette vil kunne skape vegring mot påkledningssituasjonen for små barn, og dette er på ingen måte et opplegg som kan forsvares fra et pedagogisk-faglig ståsted. Nei, bare nei. Dette er ikke greit. Ingen i det 21. århundre følger behavioristisk tankengang slik denne "ped-lederen" (ufaglært?) gjør. Herregud, det er vel ingen som fortsatt tror at straff og ydmykelse er beste vei til læring? :overrasket:

Dette er ikke greit. Ikke litt engang. Hva slags utdannelse har dette mennesket egentlig?

Man skal selvsagt oppfordre barnet til å prøve selv, men man skal med den største selvfølge hjelpe barnet. Rose, oppmuntre og veilede det til det til slutt klarer det helt selv. Det er sånn man lærer, og det er sånn man opplever mestring og utvikler evner, nysgjerrighet og lærelyst. Det skulle tatt seg ut om jeg begynte å gjøre sånn med elevene mine - "nei, du fikk ikke til å skrive xyz i norsktimen, så du må bare sitte her mens de andre har friminutt og gym, og jeg skal selvfølgelig ikke hjelpe deg med noe underveis". Tenker det hadde blitt trivelig å være elev da. Og ikke minst ville jo mestringen og lærelysten bare skutt i været.. :murvegg:

Nei, dette skal du ikke finne deg i, TS!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde byttet barnehage

Anonymkode: bc35a...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...