Gå til innhold

Bevisst feilbruk av språket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...hos folk gjør meg nesten koko:kjempesinna:

"Hvem kuk er best"
"Hvordan topp skal du bruke"
"Meg og min søster skal hjem"

..Argh

Flere?

Anonymkode: fcbaa...b6e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det heter hvilken !!!! 

Anonymkode: e067d...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Feil bruk av henne. 

Henne skulle være med hjem fra skolen. Henne hadde kjøpt ny kjole. Henne hadde så fine sko. Henne er bestevennen min.

Nei, henne er ikke det, hun er!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosetelys skrev:

Feil bruk av henne. 

Henne skulle være med hjem fra skolen. Henne hadde kjøpt ny kjole. Henne hadde så fine sko. Henne er bestevennen min.

Nei, henne er ikke det, hun er!

 

Ja! Jeg har helt glemt at jeg irriterer meg over det. 

Anonymkode: e067d...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte si det men "feilbruk" er ikke et ord. 

Anonymkode: e7ea8...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rosetelys skrev:

Feil bruk av henne. 

Henne skulle være med hjem fra skolen. Henne hadde kjøpt ny kjole. Henne hadde så fine sko. Henne er bestevennen min.

Nei, henne er ikke det, hun er!

 

Det er fryktelig irriterende. Jeg ser imidlertid også "motsatt" feil ganske ofte. "Jeg sa det til hun", "jeg ga hun en gave" etc. Det ser også helt forferdelig dumt ut.

Anonymkode: af3a0...940

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Meg og min søster skal hjem"

Engelskmenn sier også "me and my sister", det høres veldig rart ut å si "I and my sister". Det kan ha å gjøre med at man ikke bør sette seg selv først, men: "My sister and I".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG! Er man usikker, så går det an å kjøre setningen på engelsk i hodet sitt først. Man hører at "how shoes should I wear?" er helt feil. Det samme med "me to Lisa" (eksempel på feil bruk av "å" og "og", om det var uklart).

Jeg HATER dårlig språk :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte si det men "feilbruk" er ikke et ord. 

Anonymkode: e7ea8...760

Ble mangel på mellomrom mellom feil og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig slitsomt å høre på og lese.

Anonymkode: 5b946...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på skolen ble dette terpet og terpet til det satt. Det tror jeg de har sluttet med. :)

Anonymkode: 8c09e...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det er bevisst? Når jeg gjør noe bevisst så er det for eksempel å si urettfeigt fremfor urettferdig. Disse som skriver hvem bil og slikt er nok bare svært dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk som glemmer å bruke ordet "at". "Jeg tror det regner", "det tror jeg de har sluttet med", "jeg vil de skal bli venner igjen". Sukk.

Anonymkode: 4d614...5fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til og med oss nynorsk-folk river oss i håret av dette.

Anonymkode: 5a2f6...622

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rosetelys skrev:

Feil bruk av henne. 

Henne skulle være med hjem fra skolen. Henne hadde kjøpt ny kjole. Henne hadde så fine sko. Henne er bestevennen min.

Nei, henne er ikke det, hun er!

 

Hvem i alle dager sier sånn?!?! Jeg hadde klikket og korrigert med en gang :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg irriterer meg over folk som glemmer å bruke ordet "at". "Jeg tror det regner", "det tror jeg de har sluttet med", "jeg vil de skal bli venner igjen". Sukk.

Anonymkode: 4d614...5fb

Akkurat denne synes jeg er helt i orden muntlig, men enig i at "at" er mest korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Overrasket
22 timer siden, AnonymBruker skrev:


"Hvordan topp skal du bruke"

Anonymkode: fcbaa...b6e

Man kan faktisk utmerket godt bruke hvordan som synonym til hva slags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg irriterer meg over folk som glemmer å bruke ordet "at". "Jeg tror det regner", "det tror jeg de har sluttet med", "jeg vil de skal bli venner igjen". Sukk.

Anonymkode: 4d614...5fb

Jeg sløyfer bevisst "at" i slike tilfeller, fordi (at) det bedrer flyten i språket.

Språket er i kontinuerlig utvikling. I dag er det vanlig å si "hvem sin telefon er dette?", mens før i tiden het det faktisk "hvis telefon er dette"? I dag høres det siste bare helt feil og teit ut. Men det er korrekt! Folk som snakker slik i dag vil likevel få en mistanke om en diagnose på seg ("formelt språk").

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, June 26, 2017 den 0.46, AnonymBruker skrev:

...hos folk gjør meg nesten koko:kjempesinna:

"Hvem kuk er best"
"Hvordan topp skal du bruke"
"Meg og min søster skal hjem"

..Argh

Flere?

Anonymkode: fcbaa...b6e

Kan du bevise at dette er bevisst feilbruk av språket? 

Jeg irriterer meg mer på dem som skrriver på dialekt i kombinasjon med sms språk eller en mix av disse og mer til. Umulig å forstå. Disse eksemplene dine forstår folk flest betydningen av ved å legge godviljen til. 

Tenk og over at det er slutt på rettskriving i skolen slik det var for x antall år siden, og at både tale og skriftspråket hele yiden er i utvikling. 

Det mest irriterende er dog de som avsporer tråder med å diskutere skrivefeil fremfor trådens tema. 

Anonymkode: 6b39a...fdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tibbie skrev:

ENIG! Er man usikker, så går det an å kjøre setningen på engelsk i hodet sitt først. Man hører at "how shoes should I wear?" er helt feil. Det samme med "me to Lisa" (eksempel på feil bruk av "å" og "og", om det var uklart).

Jeg HATER dårlig språk :P 

Virkelig? Ekte nordmenn kjører ikke setninger i hodet sitt på et fremmedspråk, for å sjekke den for språkfeil. De kjører den på norsk, fordi det er det språket de kan aller best.

Dessuten er også poenget i denne tråden at mange serverer slike språkfeil helt bevisst, hvilket nok har en sammenheng med at stadig flere av det norske folk i dag har vokst opp med en kulturmarxistisk relativisme, og da kanskje spesielt i forhold til alt som har  å gjøre med Norge og nordmenn, inkludert det norske språket. Dagens kulturmarxistiske norske akademia har jo til og med prestert å publisere en rekke språkbøker som hyller en innvandringsindusert degenerering av det norske språket, og kaller det for kebabnorsk - som de har frekkhetens nådegave til å hylle som det de kaller for et positivt bidrag til norsk "språkutvikling".

I et slikt antinorsk klima er det ikke rart at stadig flere nordmenn har manglende sans for å snakke korrekt norsk. Det er snart offisielt suspekt, må vite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...