Gå til innhold

Bevisst feilbruk av språket


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er "bevisst"? Folk følger normen. Jeg tror mange av disse feilene kommer av at ingen kan rettes på, samtidig som alle kan publisere. Tidligere skrev folk dagbøker og handlelister og kjærlighetsbrev - og holdt det privat. Det var bare de mest interesserte og de mest kunnskapsrike som ble lest av flere. Normen er det man eksponeres for. Jo flere som skriver offentlig, jo mer går standarden ned, med nærmest matematisk forutsigbarhet.

For tiden er "fortiden" (når man egentlig mener "for tiden"), "hverdag" (når man egentlig mener "hver dag") og "syntes" (når man egentlig mener "synes") noe av det som irriterer meg mest.

For å skrive feil bevisst, må man vite hva som er riktig. De fleste skriver nok feil fordi de ikke vet hva som er riktig. Men mange skriver feil for å oppnå en effekt, feks humor eller provokasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Peanut

Ikke nødvendigvis feil av ordet, men alle disse særskrivingsfeilene man ser som popper opp ganske ofte (her inne også)  O_o 

For eksempel "sylte tøy". Kan umulig smake godt  >_<  

Han her har jo prøvd, men det har aldri vært så ille som nå: https://m.facebook.com/ettord/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er bevisst, folk vet bare ikke bedre. Men særskriving er et unntak. Jeg har flere ganger opplevd å rette på ting der, og så har synderen svart at "det så bedre ut uten bindestreken". Og det har  faktisk skjedd i jobbsammenheng. :sjokkbla:

Anonymkode: eead2...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kunne jo også lære seg å bruke preposisjonene "i og på" riktig. Der er det massevis av feil, og iblandt kan man lure på om folk fikk lære seg dette i skolen.

Anonymkode: 0fad5...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk kunne jo også lære seg å bruke preposisjonene "i og på" riktig. Der er det massevis av feil, og iblandt kan man lure på om folk fikk lære seg dette i skolen.

Anonymkode: 0fad5...43c

På skolen.

Anonymkode: 1e827...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telenor og DNB driver jo nå med bevisst feilstaving. Telenor "yng" og DNB sin "vipps". 

Anonymkode: eead2...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2017 den 0.46, AnonymBruker skrev:

...hos folk gjør meg nesten koko:kjempesinna:

"Hvem kuk er best"
"Hvordan topp skal du bruke"
"Meg og min søster skal hjem"

..Argh

Flere?

Anonymkode: fcbaa...b6e

Det som irriterer meg er ungdom som ikke kan kj - lyd. Det heter ikke skjylling, skjøre eller min favoritt skjedekillisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...