Gå til innhold

Jeg klarer ikke å skryte av slankeopererte.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker det er en fin ting å kunne unne andre anerkjennelse for noe de har oppnådd, uansett hvor mye hjelp de har fått med på veien. Og så tenker jeg man kan holde seg for god til å rakke ned på andre, enten man nå er slankeoperert eller ei.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo noe i det da. Man får en stor ekstrahjelp til å miste veldig mange kilo i motsetning til dem som må kjempe kampen alene. Det er en forskjell. 

Anonymkode: b6e8e...628

Forskjellen ligger i det at man under en operasjon faktisk kan dø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig til en viss grad enig med TS her. De har tatt den lette veien, men av og til er det den beste løsningen. En slankeoperasjon er livreddende for ganske mange. Og jeg synes ikke man skal skamme seg dersom man har operert seg.

Det jeg har funnet ut av egen erfaring (har flere i nærmeste omgangskrets som er slankeopererte), er at ja, mange opererte klager over andre overvektige. Da kan man begynne å lure på mangelen på selvinnsikt.

Men igjen så finnes det de som har operert seg og som blir en bedre versjon av seg selv på alle måter. Det er vanskelig å vite på forhånd hvem som kommer til å havne hvor.

Endret av Silje Lien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pringle skrev:

For meg fortoner slankeoperasjon seg som langt fra noen enkel løsning, heller som magelobotomi. Får egentlig ikke inn i skallen hvordan risikoen for å dø på operasjonsbordet eller av komplikasjoner regnes som lav nok til at alvorlig syke og feilernærte mennesker kan gjennomgå noe så omfattende. Eller hvordan man kom fram til at et atferds- og emosjonelt problem skal behandles med å stifte sammen magesekken.

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det en lett utvei. Jeg synes heller ikke at slankeopererte er flinke. Hadde de vært flinke, hadde de hatt viljestyrke nok til å gå ned på egenhånd. Dette er mennesker som gang på gang sier at de har prøvd alt, men ikke har gått ned i vekt. Men idet de blir fysisk tvunget til å innta færre kalorier enn de forbrenner, går de mirakuløst ned i vekt likevel... Rart det der. 

Anonymkode: fcb44...015

To mennesker som flasher sin manglende kunnskap og innsikt for hele verden, dere viser egentlig bare hvor lite dere kan. Ved slankeoperasjon endres ikke bare magesekk fysisk, endringen medfører også  sulteregulering og hormonene knyttes til dette endres. Det handler ikke bar om hva man fysisk får plass til i magen etter operasjon, men hvordan kroppen gir feed back på behov for mat. Ved GBP fjernes også en del av tarmen, slik at kroppens evne til å ta opp energi fra maten reduseres. Hvis du fjerner halve tarmen på en som ikke er overvektig vil de også gå ned i vekt, fordi kroppen tar opp mindre energi fra maten. Det handler overhodet ikke om viljestyrke, det er det folk med liten kunnskap tror. Anbefaler dere begge ( og resten av fordømmende, uvitende sjeler her inne) å se denne for mer innsikt https://tv.nrk.no/program/KOID24001112/sannheten-om-fedme Dokumentaren er laget av en syltynn kirurg med samme holdning som dere, skal si hun måtte bite i seg det hun hadde ment når kunnskapen økte. 

 

Anonymkode: 7b4b1...3ce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delte meninger om slankeopererte. Jeg har full forståelse at noen ganger så er dette den eneste løsningen, men jeg dømmer mer hvordan man er etter operasjonen. 

Jeg synes uansett at slankeoperasjon i seg selv er den lette veien, for man har faktisk ikke måttet gå ned alle kiloene helt på egenhånd. Så om man skal sammenligne en som har gått ned 50kg på egenhånd opp mot en som har operert seg og gått ned 50kg så sier det seg selv hvem som fortjener mest creds, eller hva? Dere kommer med eksempler på at man kan ikke spise så mye man vil, man kan ikke spise favorittmaten, man må spise lite... hva må en som går ned i vekt naturlig gjøre da? kan de spise favorittmat, godteri, store mengder eller dessert? Nei. 

Dessuten om man har gått ned i vekt naturlig så fortjener man også mer creds fordi man har klart å endre kostholdet sitt, man har endret livsstilen sin - helt selv. Mens mange som blir slankeopererte har ikke gått igjennom denne endringen, de blir operert en mindre magesekk slik at man automatisk spiser mindre og takler mindre. Og her kommer grunnen til at jeg har en delt mening, for det er mange slankeopererte som jeg vet om som ikke klarer å opprettholde denne livsstilen - de går tilbake til gamle matvaner fordi de har ikke gjennom tid endret dette som de som går ned naturlig. De dumper forskjellige mattyper fordi de ikke tåler det, for eksempel en blogger jeg vet om som ikke tålte cola lengre, og hva gjorde hun da? jo, hun vendte det til kroppen sin igjen, hun tålte heller ikke kebab, dette vendte hun også til kroppen sin igjen. Hun har forresten gått opp en del kilo, og blitt overvektig igjen. Men jeg vet om folk som har brukt operasjonen til å endre dette, og de har klart det. De spiser sunt, variert og bra. De holder seg aktive, jeg mener ikke at de må trene 5 ganger i uka for at det skal være godkjent, men at man faktisk gjør noe for en selv. De klarer også å holde vekta stabil, det fortjener skryt.

Men det som får meg til å ha mest delte meninger er denne bootcampen mange blir sendt på (vet ikke om alle blir det, men mange). En annen jente jeg vet om ble sendt på bootcampen i en måned tror jeg det var, og hun gikk ned 12 kg, 12 kg på en måned. Betyr ikke dette at hun kan faktisk gå ned i vekt selv? Så hvorfor ikke la de som faktisk går ned i vekt være igjen på bootcampen og så kan de som ikke går ned i vekt nesten i det hele tatt faktisk få operasjonen.

Jeg hater når folk kommer med denne kommentaren, fordi jeg synes det er så arrogant og viser ofte lite kunnskap: men det handler faktisk om kalorier inn og kalorier ut. Uansett. Uansett om man har psykiske problemer og alle slags bakenforeliggende årsaker, så er det kalorier inn og kalorier ut. 

Jeg er kanskje partisk også fordi jeg har gått ned 45 kg på egenhånd og vet hvor jævlig slitsomt, dritt og vanskelig det er å gå ned i vekt. Jeg synes faktisk ikke at de som har tatt slankeoperasjon skal få like mye skryt som oss som ikke har tatt operasjon, for faen heller - det var ikke lett. Man tenker kanskje at man ikke får bivirkninger og kaster opp av å gå ned naturlig, vel... jeg fikk spiseforstyrrelser, teller det? Det er det faktisk ganske mange som får, eller ligger i gråsonen til det. Fordi man konstant tenker på å gå ned i vekt, tenker på kaloriinntak, veier seg konstant. Man kaster ikke opp fordi magesekken fikk litt knekkebrød for mye, men fordi man har spist et knekkebrød og tenker at det var for mye. Det er to helt forskjellige måter, og den ene fortjener mer skryt uansett hvordan man snur og vender på det.

Anonymkode: 30c2d...87c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kanskje partisk også fordi jeg har gått ned 45 kg på egenhånd og vet hvor jævlig slitsomt, dritt og vanskelig det er å gå ned i vekt. Jeg synes faktisk ikke at de som har tatt slankeoperasjon skal få like mye skryt som oss som ikke har tatt operasjon, for faen heller - det var ikke lett.

Det jeg ikke helt ser poenget med, er å holde telling på hvor mange "creds" hver person fortjener. At hvis en som er slankeoperert får skryt, så skal du ha to skryt for å ha klart å slanke deg uten operasjon? Hva hvis den som er slankeoperert har hatt en fæl oppvekst og derfor lider av tvangsspising, skal hun ha tre skryt, da?

Det blir etter min mening helt meningsløst å gradere anerkjennelse på den måten. Ingen har helt identiske forutsetninger for å lykkes, og uansett blir ikke din innsats mindre verdt av at andres innsats også verdsettes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det helt rivende likegyldig hva du mener om min vektnedgang. Jeg har gått ned 30 kg og så operasjon som siste utvei, jeg fikk det ikke til og nå ett år etter er jeg normalvektig, sover godt og har fått tilbake livsgleden så om dere som klarte dette på egenhånd føler for å sitte der som martyrer og mener vi opererte ikke har vært flinke, så be My guest :-) Det har innmari lite å si hva du tenker om meg når jeg har nådd vekstmålet mitt. 

Anonymkode: 5d5be...ad8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hactar skrev:

Det jeg ikke helt ser poenget med, er å holde telling på hvor mange "creds" hver person fortjener. At hvis en som er slankeoperert får skryt, så skal du ha to skryt for å ha klart å slanke deg uten operasjon? Hva hvis den som er slankeoperert har hatt en fæl oppvekst og derfor lider av tvangsspising, skal hun ha tre skryt, da?

Det blir etter min mening helt meningsløst å gradere anerkjennelse på den måten. Ingen har helt identiske forutsetninger for å lykkes, og uansett blir ikke din innsats mindre verdt av at andres innsats også verdsettes.

Handler ikke om hvor mange "creds" hver person fortjener, handler om generelt. Poenget i denne tråden er at TS ikke klarer å skryte av slankeopererte, og jeg delte min mening. Og poenget mitt er at slankeopererte ikke har gjort det selv, de tok en operasjon fordi de klarer det selv (og jeg startet mitt innlegg ved å si at jeg har full forståelse for det), men det sier vel litt om hvor vanskelig det er å gå ned i vekt, gjør det ikke? Så er det ikke litt logisk at en som faktisk har klart å gjøre det helt på egenhånd fortjener mer creds, nettopp fordi de klarte det på egenhånd. 

Alle har forskjellig fortid og forskjellige grunner til at man har blitt sykelige overvektige, jeg mener ikke at man skal få "creds" ettersom hvor mange ting man har måttet overkomme på veien. Her snakker vi generelt om slankeoperert vs. naturlig vektnedgang. Uansett bakgrunn.

Anonymkode: 30c2d...87c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg klarer ikke å skryte av slankeopererte.

Men må du det da? Må du legge deg opp i hvordan de mister kiloene overhodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om hvor mange "creds" hver person fortjener, handler om generelt. Poenget i denne tråden er at TS ikke klarer å skryte av slankeopererte, og jeg delte min mening. Og poenget mitt er at slankeopererte ikke har gjort det selv, de tok en operasjon fordi de klarer det selv (og jeg startet mitt innlegg ved å si at jeg har full forståelse for det), men det sier vel litt om hvor vanskelig det er å gå ned i vekt, gjør det ikke? Så er det ikke litt logisk at en som faktisk har klart å gjøre det helt på egenhånd fortjener mer creds, nettopp fordi de klarte det på egenhånd. 

Alle har forskjellig fortid og forskjellige grunner til at man har blitt sykelige overvektige, jeg mener ikke at man skal få "creds" ettersom hvor mange ting man har måttet overkomme på veien. Her snakker vi generelt om slankeoperert vs. naturlig vektnedgang. Uansett bakgrunn.

Anonymkode: 30c2d...87c

Jeg synes ikke det er logisk, nei. Hvor vanskelig det er å gå ned i vekt, avhenger da veldig fra person til person. Det kan være både fysiske ting, miljø, og psykiske ting. 

Skal en som har nedsatt stoffskifte få mer cred enn deg? Det er nemlig mye vanskligere å gå ned i vekt om man har problemer med stoffskiftet. Hva om man har en sykdom som gjør det vanskelig å få trent og beveget seg? Det er lettere for de som er friske og har god tid å trene og gå ned i vekt på den måten. Hva om man har dårlig økonomi og er alene med tre unger, og derfor må bruke all tid på jobb for å fø ungene? Hva om man tar legemidler som gjør at man går opp i vekt? 

Og folk som er slankeopererte må gjerne slite som hunder for å HOLDE vekten nede. Er man flinkere om man går ned i vekt på egen hånd, men så går rett opp igjen, enn om man slankeoperer seg, går ned i vekt, og så klarer holde den nye lave vekten? 

Du vet ingenting om hvor lett/vanskelig det har vært for andre å gå ned i vekt/holde vekten. Du skriver som om det er like lett/vanskelig for alle, det er det ikke. 

Anonymkode: d9ec8...952

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cicero

Jeg er ganske kynisk når det kommer til kropp og helse men til og med jeg ser at slankeoperasjon ikke er noen enkel utvei. Det er ikke å ta en operasjon og så vips er du slank og fin uten problemer. Enig i at man selvsagt burde ta tak i det på en annen måte, helst ikke blitt så feit i utgangspunktet, men ting er som de er og hvis operasjon er det som gjør at folk greier å legge om livet sitt, så er det en bra ting IMO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Handler ikke om hvor mange "creds" hver person fortjener, handler om generelt. Poenget i denne tråden er at TS ikke klarer å skryte av slankeopererte, og jeg delte min mening. Og poenget mitt er at slankeopererte ikke har gjort det selv, de tok en operasjon fordi de klarer det selv (og jeg startet mitt innlegg ved å si at jeg har full forståelse for det), men det sier vel litt om hvor vanskelig det er å gå ned i vekt, gjør det ikke? Så er det ikke litt logisk at en som faktisk har klart å gjøre det helt på egenhånd fortjener mer creds, nettopp fordi de klarte det på egenhånd. 

Alle har forskjellig fortid og forskjellige grunner til at man har blitt sykelige overvektige, jeg mener ikke at man skal få "creds" ettersom hvor mange ting man har måttet overkomme på veien. Her snakker vi generelt om slankeoperert vs. naturlig vektnedgang. Uansett bakgrunn.

Anonymkode: 30c2d...87c

Men er ikke det nettopp fordi du mener å ha overkommet større vanskeligheter ved å gå ned i vekt på egenhånd, at du mener du fortjener flere "creds"? Så hvorfor skal de vanskelighetene du har overkommet utløse skryt, mens de vanskelighetene den slankeopererte kan ha overvunnet er verdiløse?

La oss for eksempel si at den slankeopererte hele livet har hatt en mestringsstrategi etter mishandling som går ut på å spise seg syk for å døyve psykisk smerte. Dette mønsteret må hun da bryte for å nyttiggjøre seg operasjon. Så hun trenger ikke bare å telle kalorier og trene, som er tungt nok, men må møte sin angst og psykiske smerte uten det sikkerhetsnettet i overspising hun kan ha bygget opp helt fra hun var liten. Har hun fortsatt ikke "gjort noe selv" for å gå ned i vekt?

Går ikke an å se bort fra alle andre faktorer enn slankeoperasjon og tro man får ut noe meningsfullt om innsats.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste slankeopererte gjør nok dette som en siste utvei. Jeg skjønner hva du sier, TS, men jeg syns ikke vi skal gå rundt og fordømme de som har gjort dette. Det er desperate mennesker som har gjort et alvorlig, men nødvendig grep for å ikke dø av sin overvekt. 

En kollega på jobben gjennomgikk denne operasjonen for en del år siden, og jeg husker jeg tenkte at det høres ut som galskap da hun beskrev hva legene skulle gjøre. Men hun har nå gått ned rundt 40 kg, er kvitt diabetes og andre ting og har mye bedre livskvalitet. Hvorfor skal jeg irritere meg over dette?

Anonymkode: b6869...295

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det en lett utvei. Jeg synes heller ikke at slankeopererte er flinke. Hadde de vært flinke, hadde de hatt viljestyrke nok til å gå ned på egenhånd. Dette er mennesker som gang på gang sier at de har prøvd alt, men ikke har gått ned i vekt. Men idet de blir fysisk tvunget til å innta færre kalorier enn de forbrenner, går de mirakuløst ned i vekt likevel... Rart det der. 

Anonymkode: fcb44...015

Helt enig!Har ei venninne som er slankeoperert og hun sier at hun klarer ikke å spise mer enn to spiseskjeer, selvsagt går hun ned i vekt. Mens jeg som har slanket meg på egenhånd må motstå fristelsen og tvinge meg til å spise mindre.

Hun blir dårlig og spyr om hun spiser mer, så dermed går hun jo ned i vekt, mens jeg vil jo bare spise mer men må være sterk og unngå det. For å si det sånn så vil jeg heller rose meg selv mer enn henne :P

Anonymkode: fede2...f5f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett. Selvfølgelig mener jeg at det er bra at overvektige som sliter med å gå i ned i vekt har muligheten til å ha dette som en nødløsning. Sykelig overvekt er jo skadelig og til og med livstruende. MEN jeg blir kraftig irritert når noen har gått ned i vekt på denne måten og får skryt med ordene "du er så flink". Flink? De har tatt den enkle løsningen med å gå ned i vekt, fordi de ikke klarte det på egenhånd. Alle kan jo være flinke til å gå ned i vekt hvis de er slankeopererte. Det irriterer meg også kraftig når disse som har operert seg sitter og klager over andre overvektige når de selv har blitt slanke. Sier ting som at de må ta et grep, slanke seg osv. De må jo huske at de selv ikke klarte å ta et grep uten en operasjon? 

Anonymkode: 39b42...d73

Er nok fordi du ikke vet bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har jo ikke prøvd det meste. Hadde de kuttet ned på matinntaket i stedet for å operere magen hadde de jo fått samme resultat. En forrett eller en halv hovedrett er jo det jeg spiser til vanlig uten å være operert, og dessert spiser jeg så godt som aldri. Mennesker i den vestlige verden spiser generelt alt for store porsjoner.

Anonymkode: 7cb15...35c

Jeg vil tro at når du er i ferd med å få alvorlige sykdommer grunnet overvekt og likevel ikke greier selv å redusere inntaket så har man "prøvd det meste" selv om man ikke greide å gjennomføre det. Ja, det er så enkelt at de burde kuttet ned til det de spiser nå selv, men dette greide de altså ikke. Er det ikke flott at de da har tatt tak livet sitt etter de ble operert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å skryte av noen som tar slankeoperasjon blir omtrent som å skryte av noen som tar keisersnitt. 

Ikke min sak, det er et fritt land. Men jeg synes jo ikke de har vært FLINKE?!?

Anonymkode: 33b34...baa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noen hadde skrytt av at jeg var flink fordi jeg  kom gjennom de psykiske problemene tror jeg at jeg hadde sett på vedkommende som om de var den gale. For meg er det like absurd som å si at noen er flink fordi et sår har grodd.

Anonymkode: 7cb15...35c

Dette synes jeg er merkelig. 

Å vente på at kroppen leger et sår er ikke noe jeg kan gjøre noe fra eller til med. Men å bli bedre av mine psykiske plager er stort sett opp til meg selv. Det er ikke medisiner eller at behandleren min setter opp 1 time i uka til samtaleterapi som har gjort at jeg har blitt bedre, det er hardt arbeid. Og jeg er stolt over meg selv, over at jeg ikke har gitt opp, men stått på og kommet meg ut av det. Det er ikke som annen type behandling der du mottar behandling, det er mer som trening. Det er ikke nok å møte opp. 

Anonymkode: 6d973...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvem har bedt dere skryte av noen som helst? Må man overhodet måle sånt? Jeg gikk ned 70 kilo uten operasjon, og er sinnsykt glad for at jeg klarte det, for jeg har definitivt ikke inntrykk av at operasjon er den enkle utveien. Overvektsklinikken, fastlegen og alle andre anbefalte operasjon, men i frykt for konsekvensene, så klarte jeg det heldigvis uten dette hjelpemiddelet. Ja, det var hardt arbeid over lang tid, men uansett er jeg da ikke flinkere enn andre? Vi har alle ulike situasjoner og forutsetninger. I min bok finnes det knapt noe mindre sjarmerende enn tidligere overvektige som på død og liv skal heve seg over overvektige. Lurer på hvor mye av det som egentlig er forakt over hvem de selv var en gang...

Anonymkode: 0868c...8b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har delte meninger om slankeopererte. Jeg har full forståelse at noen ganger så er dette den eneste løsningen, men jeg dømmer mer hvordan man er etter operasjonen. 

Jeg synes uansett at slankeoperasjon i seg selv er den lette veien, for man har faktisk ikke måttet gå ned alle kiloene helt på egenhånd. Så om man skal sammenligne en som har gått ned 50kg på egenhånd opp mot en som har operert seg og gått ned 50kg så sier det seg selv hvem som fortjener mest creds, eller hva? Dere kommer med eksempler på at man kan ikke spise så mye man vil, man kan ikke spise favorittmaten, man må spise lite... hva må en som går ned i vekt naturlig gjøre da? kan de spise favorittmat, godteri, store mengder eller dessert? Nei. 

Anonymkode: 30c2d...87c

Jeg skjønner ikke at det skal handle om "creds", eller i hvor stor grad andre berømmer dem for hva de har gjort. 

Uavhengig av om slankeoperasjon er den lette veien eller den tyngre veien, så er det for noen den eneste veien der de får det til. Jeg vil jo ikke sitte å disse en som ikke kan gå fordi han tok heis til toppen av bygningen fordi "du tok den lette veien opp". Han tok den veien som var nødvendig for at han skulle komme seg til toppen. Sånn er det med mange av de som velger slankeoperasjon, mange av dem velger den eneste veien som hjelper dem. Fordi det viktige er ikke hvor mange creds de får, men at de klarer å oppnå normalvekt, og får en sunnere, friskere kropp.

Jeg tenker ofte at mange tar for lett på det. Det fører for mange til varige endringer i spisemønster, de har ikke like mye opptak av næring, og mange må ta tilskudd og medisiner for at tarmen og magen skal fungere godt nok. Det synes jeg er et mye større problem, at nesten den eneste løsningen folk får tilbud om er nettopp slankeoperasjon, i stedet for hjelp til å endre vaner og tanker rundt spising, og for de det gjelder hjelp til å håndtere en spiseforstyrrelse. Dersom helsevesenet kunne integrert det psykiske, psykososiale og somatiske ved overvektsproblematikk i stedet for å gå rett på kirurgi tror jeg mange kunne endt opp med friere, friskere liv, uten begrensningen slike inngrep gir. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...