Gå til innhold

Venninne "fått" dødsdato, tror det begynner å klikke for henne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv kan jeg lite om det paranormale, spiritisme, etc. Jeg velger selv å holde meg unna, liker ikke å bli skremt, så jeg hverken ser skrekkfilmer eller oppsøker "hjemsøkte" steder/hus/etc. 

Så det jeg skal fortelle nå er veldig rart for meg, og jeg håper noen av dere kanskje kan hjelpe meg med situasjonen.

Jeg har en venninne som jeg har hatt lenge. Hun studerer på universitetet, er en oppegående og smart jente. Jeg har aldri opplevd henne som hverken religiøs eller overtroisk. Jeg og min venninne studerer ikke på samme universitet, så når alt dette skjedde så var ikke jeg tilstede. 
På nyåret (sent jan/feb(?)) hadde hun vært på en fest med noen av vennene sine fra UNI, som endte på et nach. På dette nachet hadde noen av de drevet med noen form for spiritisme(?). Jeg var ikke der, så jeg vet ikke helt, men etter denne kvelden ble min venn gradvis forandret. 

Det begynte med at hun fikk en økt interesse for det paranormale. Hun begynte å oppsøke healere og spådamer, lese på nettet og snakke om det veldig mye. Det begynte med litt småprat, som etterhvert gikk over til en slags besettelse. Hun begynte gradvis å isolere seg selv, begynte å bryte avtaler og sluttet å ringe meg. Hun hadde lånt en kjole av meg som jeg skulle innom for å hente (dette var vel i april eller tidlig mai), og jeg la merke til at hun var veldig forandret. Hun virket veldig sliten. Jeg tenkte det handlet om en depresjon eller stress, eller noe i den duren. Vi satt oss for å prate, og da merket jeg at noe var ordentlig galt. Hun klarte ikke fokusere på noe jeg sa, og var veldig stresset. Tilslutt stilte jeg henne til veggs og spurte hva som var greia for tiden, og hun svarte at hun var redd. Hun fortalte at på dette nachspielet hadde de lekt noen skumle leker eller noe sånn, og drevet med ouija board. Det hadde vært uskyldig moro frem til noen hadde tatt frem et zozo(?) brett (demon-brett?) og ting hadde blitt skummelt. Hun forklarte at hun hadde følt en slags følelse komme inn i seg som ikke slapp (og ikke hadde sluppet til nå), og noe med at døden var forutsett eller noe. Jeg prøvde å si at dette bare var en teit lek og at det ikke betydde noe, så hun bare kunne slappe av og ikke tenke på det. Hun begynte å fortelle om at hun ikke lenger fikk sove, og at hun hørte stemmer og begynte å se syner. Jeg tror det henger sammen, altså når man er redd får man ikke sove -> man blir paranoid -> man hører/ser ting som ikke er der. 

Jeg snakket med noen hun var på nachspiel med den kvelden, og de fortalte at de var blitt skremt, men ikke tenkt så mye over det. De sa at kanskje hun hadde taklet det litt ekstra dårlig fordi hun også hadde røyket hasj, så hun var kanskje mer "mottakelig" for inntrykkene? Ikke vet jeg. 

Senere har ting blitt mye verre med henne. Hun klarer ikke slippe dette, og er sikker på at noen kommer for å ta henne siden hun skal dø. Jeg tror hun har blitt gal. Samtidig var hun en rasjonell jente før, og jeg klarer ikke se hvordan å bli skremt en kveld kan ødelegge en person på denne måten!

???

Anonymkode: d8b4e...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eksorsisme? Ta en prat med en pastor i en av de litt mer karismatiske menighetene. Der foregår det ånde utdrivelse og lignende. 

Uansett om man tror på det eller ikke, så kan det hjelpe henne. Enten ved å drive ut en ånd, eller ved at hun tror det er det som skjer. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringsmelding til fastlege

Anonymkode: 90610...3ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hasj kan utløse psykoser. Stress kan utløse psykoser. Når venninna di går fra å være en rasjonell person med livet på stell, til å falle sammen og ikke fungere normalt i hverdagen, er det ditt ansvar å ta affære. Åpenbart har hun ikke familie som følger opp (?). Du burde kontakte helsetjenesten i kommunen hun bor i og fortelle om situasjonen hennes, at hun har tanker og forestillinger som bærer preg av vrangforestillinger. Så kan hun få nødvendig hjelp. Hvis ikke hun får hjelp så kan ting bli mye verre for henne utover sommeren, og hva da når august kommer og det er studiestart..dette kan få store konsekvenser for venninna di. Ta kontakt med psykiatrisk helsetjeneste i kommunen din, ringt DPS - distriktspsykiatrisk senter.

Anonymkode: 6f25e...5af

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langvarig søvnmangel kan også føre til psykose. Be henne dra til legen.

Det er ingenting overnaturlig som skjer, det er bare psyken hennes. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland inn noen andre her. Jeg vet hva jeg snakker om og det kan gjøre vondt værre!
Det hun trenger det er 1) å holde seg unna hasj , ikke fordi det er farlig, men fordi hun for tiden åpenbart er sensitiv for det, og får mer angst enn avslapping av det og 2) slutte å se på og lese om paranormale saker, du som venninde bør prøve å få hun med på helt vanlige ting, snakke om helt vanlige ting osv. 
Så vil dette gå over av seg selv med tiden.

Spiritisme er faktisk ikke bare tull, man skulle tro det, men når man har opplevd det så vet man hvor ekte det er.
Såklart er de fleste sessions bare tull der alle er ufokusert og ler av hele greia og dytter den brikken rundt selv, men om bare en person tilstede har en åndelig nærhet så kan det gjøre at spiritismen faktisk fungerer.
Jeg var med en gang, og det ble iskaldt i rommet, og speilet som hang på veggen i mellomgangen falt ned og ikke bare rett ned, men lå over dørterskelen til rommet ved siden av to meter lenge vekke til siden. Umulig at det kunne falt på den måten og avstanden ned fra veggen.
To som var med ble ganske spaced etterpå og mente de fikk beskjeder i drømmene de påfølgende ukene, noe med at mormoren skulle dø og døde osv, og jeg var jo selv også ganske redd og forvirra, men hadde ikke fått noen "beskjeder" eller lignende.

Etter man har vært med på uforklarlige ting eller opplevelser som gir inntrykk er det naturlig at det setter spor og at man vil prate om det i ettertid, bare la hun prate om det med deg, lytt uten å dømme, ikke avfei det hun sier, prøv å bare lytt, men ikke fõr hun med noe mere.

Dette går over av seg selv og er ikke noe å blande inn fastlege eller tull for. Ikke spesielt kult å ha i journalen sin at man har vært i psykose (dette er ikke psykose, selvom det hun har opplevd og snakker om er uforklarlig for DEG) , kan ødelegge for fremtidig forhold med legen og hendelser yrker helsepleie osv senere i livet.
 

Anonymkode: ea6e4...b65

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her!

Takk for svar! Vil bare understreke at jeg ikke vet noe særlig om dette. Har forsøkt å google litt, men føler det blir mye far out. Jeg mener ikke det er noe paranormalt som skjer med henne, men jeg er overbevist om at hun tror eller har overbevist seg selv om det og forer på det. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hasj kan utløse psykoser. Stress kan utløse psykoser. Når venninna di går fra å være en rasjonell person med livet på stell, til å falle sammen og ikke fungere normalt i hverdagen, er det ditt ansvar å ta affære. Åpenbart har hun ikke familie som følger opp (?). Du burde kontakte helsetjenesten i kommunen hun bor i og fortelle om situasjonen hennes, at hun har tanker og forestillinger som bærer preg av vrangforestillinger. Så kan hun få nødvendig hjelp. Hvis ikke hun får hjelp så kan ting bli mye verre for henne utover sommeren, og hva da når august kommer og det er studiestart..dette kan få store konsekvenser for venninna di. Ta kontakt med psykiatrisk helsetjeneste i kommunen din, ringt DPS - distriktspsykiatrisk senter.

Anonymkode: 6f25e...5af

Kan jeg kontakte lege eller helsestasjon for henne? Hun er jo 24 år gammel, så hun er jo voksen, kan jeg fortsatt gjøre det da? Jeg har snakket med moren hennes, men jeg har ikke fortalt alt - eller, jeg snakket med henne om at X hadde begynt å isolere seg og oppførte seg litt merkelig for tiden. Moren hennes mente det sannsynligvis var en stressende periode med eksamener og sånn, så hun mente at det kom til å gå over fort. 

12 minutter siden, Hadley skrev:

Langvarig søvnmangel kan også føre til psykose. Be henne dra til legen.

Det er ingenting overnaturlig som skjer, det er bare psyken hennes. 

Ja, det er i den duren jeg tenker. Jeg tror kanskje at hun ble veldig skremt og begynte å slite med søvnen som har gått i en slags ond sirkel. Jo mindre søvn, jo mer paranoid, om igjen, på en måte. 

Når jeg snakket med henne så foreslo jeg det, at kanskje en tur til fastlegen kunne være en ide, men hun ville altså ikke det. Hun mente at hun aldri kom til å bli trodd og at hun måtte finne ut av dette selv fordi det hastet. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke bland inn noen andre her. Jeg vet hva jeg snakker om og det kan gjøre vondt værre!
Det hun trenger det er 1) å holde seg unna hasj , ikke fordi det er farlig, men fordi hun for tiden åpenbart er sensitiv for det, og får mer angst enn avslapping av det og 2) slutte å se på og lese om paranormale saker, du som venninde bør prøve å få hun med på helt vanlige ting, snakke om helt vanlige ting osv. 
Så vil dette gå over av seg selv med tiden.

Spiritisme er faktisk ikke bare tull, man skulle tro det, men når man har opplevd det så vet man hvor ekte det er.
Såklart er de fleste sessions bare tull der alle er ufokusert og ler av hele greia og dytter den brikken rundt selv, men om bare en person tilstede har en åndelig nærhet så kan det gjøre at spiritismen faktisk fungerer.
Jeg var med en gang, og det ble iskaldt i rommet, og speilet som hang på veggen i mellomgangen falt ned og ikke bare rett ned, men lå over dørterskelen til rommet ved siden av to meter lenge vekke til siden. Umulig at det kunne falt på den måten og avstanden ned fra veggen.
To som var med ble ganske spaced etterpå og mente de fikk beskjeder i drømmene de påfølgende ukene, noe med at mormoren skulle dø og døde osv, og jeg var jo selv også ganske redd og forvirra, men hadde ikke fått noen "beskjeder" eller lignende.

Etter man har vært med på uforklarlige ting eller opplevelser som gir inntrykk er det naturlig at det setter spor og at man vil prate om det i ettertid, bare la hun prate om det med deg, lytt uten å dømme, ikke avfei det hun sier, prøv å bare lytt, men ikke fõr hun med noe mere.

Dette går over av seg selv og er ikke noe å blande inn fastlege eller tull for. Ikke spesielt kult å ha i journalen sin at man har vært i psykose (dette er ikke psykose, selvom det hun har opplevd og snakker om er uforklarlig for DEG) , kan ødelegge for fremtidig forhold med legen og hendelser yrker helsepleie osv senere i livet.
 

Anonymkode: ea6e4...b65

Hun røyker ikke hasj til vanlig, eller, det er mange år siden. Jeg vet hun røyket sporadisk når vi var rundt 20, men hun sluttet fordi hun ble så passiv av det. Nå er det en sjelden gang på nachspiel. Jeg er 100% sikker på at hun ikke lyver om det, fordi jeg selv røyker noen ganger og hun vet at jeg ikke har noe imot at vennene mine røyker, så det er ikke noe hun ville ha holdt skjult for meg. 

Men hva tenker du jeg skal? Bare snakke med henne og la hun "tømme" seg til meg? Jeg er litt redd for at det skal bli verre siden det har utviklet seg. En del av meg tenker at hun kanskje gir seg etter denne datoen hun obsesser over har gått, men jeg vet ikke. Har lest historier om folk som har fått en dødsdato og faktisk tatt livet sitt av paranoia, men jeg vet ikke.

 

Anonymkode: d8b4e...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:



Dette går over av seg selv og er ikke noe å blande inn fastlege eller tull for. Ikke spesielt kult å ha i journalen sin at man har vært i psykose (dette er ikke psykose, selvom det hun har opplevd og snakker om er uforklarlig for DEG) , kan ødelegge for fremtidig forhold med legen og hendelser yrker helsepleie osv senere i livet.
 

Anonymkode: ea6e4...b65

Hva for noe tull er dette? Å ha hatt en psykotisk episode en eller annen gang i livet er ikke uvanlig. Hvordan mener du at en slik episode på noen som helst måte skal kunne ødelegge for "fremtidig forhold med legen" og eventuelt yrke innen "helsepleie" senere i livet? Har du røyka litt ikveld kanskje?

Anonymkode: 6f25e...5af

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Har du røyka litt ikveld kanskje?

Anonymkode: 6f25e...5af

Hvorfor ble du så opprørt av det hun skrev at du "måtte" gå til personangrep?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS her!

Men hva tenker du jeg skal? Bare snakke med henne og la hun "tømme" seg til meg? Jeg er litt redd for at det skal bli verre siden det har utviklet seg. En del av meg tenker at hun kanskje gir seg etter denne datoen hun obsesser over har gått, men jeg vet ikke. Har lest historier om folk som har fått en dødsdato og faktisk tatt livet sitt av paranoia, men jeg vet ikke.

 

Anonymkode: d8b4e...b61

Ja, bare la hun få tømme tankene sine til deg. Det å høre tankene høyt, gjør oftest at man skjønner hvor urasjonelt tankespinn det er. Det å ta livet sitt krever ekstremt mye. Det er ikke "bare" å ta livet sitt. De færreste har tilgang til en pistol, og de færreste tør å drukne seg bundet til en tung sten, eller hopp-henge seg, eller hoppe foran et tog eller høy bygning,  som er de metodene som er mest suksessfulle. Andre metoder som overdose, skjæring, kvelning osv har større sjanse for å bli avbrutt av frykt, eller at man ender opp noen dager på sykehus og i værstefall som hjerneskadet i stedet. Så tror du kan utelukke det.
Bare vær der for henne som en normal balanse. Lytt og hør på henne, prøv å gjør tankene hennes mer rasjonelle om hun forteller hun er forvirret eller stiller spørsmål til sine egne tanker, bare unngå kritikk.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva for noe tull er dette? Å ha hatt en psykotisk episode en eller annen gang i livet er ikke uvanlig. Hvordan mener du at en slik episode på noen som helst måte skal kunne ødelegge for "fremtidig forhold med legen" og eventuelt yrke innen "helsepleie" senere i livet? Har du røyka litt ikveld kanskje?

Anonymkode: 6f25e...5af

For eksempel ved en fremtidig gang hun er utfor en hendelse som fører til at hun trenger hjelp for å få sove, vil hun ikke få sovetabletter og riktig behandling, en gang hun blir alvorlig syk men legen ikke finner noe på blodprøver kan det hende hun ikke blir tatt seriøst pga hennes tidligere psykose. Generelt tar legen en mindre seriøst i fremtiden når man har psykiske diagnoser, med mindre konsultasjonen gjelder diagnosen såklart. Man får et stempel, det er fakta, og veldig synd, noe man helst ikke vil innrømme at skjer, men som skjer.
Skal hun foreksempel i en rettsak en gang i fremtiden kan det være at helsejournalen blir brukt mot hun.
Og nei , jeg røyker ikke.

Anonymkode: ea6e4...b65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2017 den 22.58, AnonymBruker skrev:

Selv kan jeg lite om det paranormale, spiritisme, etc. Jeg velger selv å holde meg unna, liker ikke å bli skremt, så jeg hverken ser skrekkfilmer eller oppsøker "hjemsøkte" steder/hus/etc. 

Så det jeg skal fortelle nå er veldig rart for meg, og jeg håper noen av dere kanskje kan hjelpe meg med situasjonen.

Jeg har en venninne som jeg har hatt lenge. Hun studerer på universitetet, er en oppegående og smart jente. Jeg har aldri opplevd henne som hverken religiøs eller overtroisk. Jeg og min venninne studerer ikke på samme universitet, så når alt dette skjedde så var ikke jeg tilstede. 
På nyåret (sent jan/feb(?)) hadde hun vært på en fest med noen av vennene sine fra UNI, som endte på et nach. På dette nachet hadde noen av de drevet med noen form for spiritisme(?). Jeg var ikke der, så jeg vet ikke helt, men etter denne kvelden ble min venn gradvis forandret. 

Det begynte med at hun fikk en økt interesse for det paranormale. Hun begynte å oppsøke healere og spådamer, lese på nettet og snakke om det veldig mye. Det begynte med litt småprat, som etterhvert gikk over til en slags besettelse. Hun begynte gradvis å isolere seg selv, begynte å bryte avtaler og sluttet å ringe meg. Hun hadde lånt en kjole av meg som jeg skulle innom for å hente (dette var vel i april eller tidlig mai), og jeg la merke til at hun var veldig forandret. Hun virket veldig sliten. Jeg tenkte det handlet om en depresjon eller stress, eller noe i den duren. Vi satt oss for å prate, og da merket jeg at noe var ordentlig galt. Hun klarte ikke fokusere på noe jeg sa, og var veldig stresset. Tilslutt stilte jeg henne til veggs og spurte hva som var greia for tiden, og hun svarte at hun var redd. Hun fortalte at på dette nachspielet hadde de lekt noen skumle leker eller noe sånn, og drevet med ouija board. Det hadde vært uskyldig moro frem til noen hadde tatt frem et zozo(?) brett (demon-brett?) og ting hadde blitt skummelt. Hun forklarte at hun hadde følt en slags følelse komme inn i seg som ikke slapp (og ikke hadde sluppet til nå), og noe med at døden var forutsett eller noe. Jeg prøvde å si at dette bare var en teit lek og at det ikke betydde noe, så hun bare kunne slappe av og ikke tenke på det. Hun begynte å fortelle om at hun ikke lenger fikk sove, og at hun hørte stemmer og begynte å se syner. Jeg tror det henger sammen, altså når man er redd får man ikke sove -> man blir paranoid -> man hører/ser ting som ikke er der. 

Jeg snakket med noen hun var på nachspiel med den kvelden, og de fortalte at de var blitt skremt, men ikke tenkt så mye over det. De sa at kanskje hun hadde taklet det litt ekstra dårlig fordi hun også hadde røyket hasj, så hun var kanskje mer "mottakelig" for inntrykkene? Ikke vet jeg. 

Senere har ting blitt mye verre med henne. Hun klarer ikke slippe dette, og er sikker på at noen kommer for å ta henne siden hun skal dø. Jeg tror hun har blitt gal. Samtidig var hun en rasjonell jente før, og jeg klarer ikke se hvordan å bli skremt en kveld kan

ødelegge en person på denne måten!

???

Anonymkode: d8b4e...b61

Dette er kjent fenomen i vår skrift. 

Det djinner/ demoner som har funnet inngang til hennes kropp gjennom spillet. Dette er ikke noe som vil gå av seg selv, hvis demonene er inn i henne vil de gjøre henne gal og de kan skade kroppen hennes. Går hun til legen vil hun garantert bli innlagt i psykiatrien og få sterke medikamenter.

Dette er farlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det høres ut som en rusutløst psykose.  Mange mener hasj er harmløst. Og for veldig mange er det det. Men hasj kan for noen mennesker utløse psykoser. 

Du beskriver at hun hallusinerer noe som er et alvorlig tegn når det går utover dagliglivet hennes i den grad du beskriver. Jeg ville oppfordret henne til å oppsøke profesjonell hjelp. Tilbudt meg å bli med. Dersom hun nektet ville jeg sendt en bekymringsmelding til fastlegen hennes, prøvd å stiller opp og brukt tid sammen med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.6.2017 den 0.45, Testosteron skrev:

Hvorfor ble du så opprørt av det hun skrev at du "måtte" gå til personangrep?

Er ikke jeg  som skrev det. Jeg kan skjønne reaksjonen, for det å ikke hjelpe venninna si, på grunn av en med vrangforestillinger om leger, er veldig dumt. 

Anbefaler det Rainstorm sier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun opplever er det verste som kan skje ved spiritisme, det er bare å holde seg unna det. 

Anonymkode: 7d92c...642

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, omarel skrev:

Dette er kjent fenomen i vår skrift. 

Det djinner/ demoner som har funnet inngang til hennes kropp gjennom spillet. Dette er ikke noe som vil gå av seg selv, hvis demonene er inn i henne vil de gjøre henne gal og de kan skade kroppen hennes. Går hun til legen vil hun garantert bli innlagt i psykiatrien og få sterke medikamenter.

Dette er farlig.

Hvilken skrift?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Lavendela skrev:

Hvilken skrift?

Koranen. Djinner er skapelser Gud har skapt ved siden av mennesker og engler. De ser oss men vi ser dem ikke. De er skapt av gassene som kommer fra ildens flamme og derfor kan vi ikke se dem. Fordi de er flytende kan de penetrere mennesker og dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2017 den 0.44, AnonymBruker skrev:

Hva for noe tull er dette? Å ha hatt en psykotisk episode en eller annen gang i livet er ikke uvanlig. Hvordan mener du at en slik episode på noen som helst måte skal kunne ødelegge for "fremtidig forhold med legen" og eventuelt yrke innen "helsepleie" senere i livet? Har du røyka litt ikveld kanskje?

Anonymkode: 6f25e...5af

Det har jeg full forståelse for etter å ha blitt utsatt for fordommer fra helsepersonell når jeg har vært i livstruende tilstand. De har sine svakheter de også, og de bør man vokte seg for, ellers kan man ende opp 6 fot under i fremtiden. 

Anonymkode: dd014...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, omarel skrev:

Koranen. Djinner er skapelser Gud har skapt ved siden av mennesker og engler. De ser oss men vi ser dem ikke. De er skapt av gassene som kommer fra ildens flamme og derfor kan vi ikke se dem. Fordi de er flytende kan de penetrere mennesker og dyr. 

Hvorfor har Allah skapt disse djinnene som kan gjøre så mye faenskap?

Er de laget at gasser som vi ikke kan måle på samme måte som andre gasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...