Gå til innhold

Dere som ikke har sparekonto,men kun bufferkonto. Og dere som ikke har bufferkonto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, amativeReflection skrev:

Gratis på enkelte kort. Og jeg trenger kontanter så sjeldent at det fortsatt vil lønne seg. Jeg synes ei heller 29 kroner er et heftig gebyr.

Jeg møter aldri på kontantproblemet. Nesten alle bedrifter tar kredittkort. Hvis butikken ikke tar kredittkort ved kassen drar jeg bare.

Det koster noen få hundre kroner pluss et prosentvis gebyr. Det er latterlig lavt, og som jeg nevnte er prisen BETYDELIG lavere enn kontanthåndtering. For alle andre enn de som enten er for inkompetent til å gjennomføre regnestykket eller snyter på skatten er det lønnsomt å ta i mot kredittkort. Restauranter som har gode marginer taper bare noen få kunder unngår dem fordi de ikke tar i mot ønsket betalingsmåte.

Nettbutikker forstår disse problemene, derfor er de raskere med å godta vipps, eller mcash og lignende. Dessverre er det mange håpløse personer som styrer bedrifter som tydeligvis ikke behersker grunnleggende matte.

Hvis tannlegen min ikke tok kredittkort hadde jeg funnet meg en annen.

Hvorfor skal du kave med å finne en annen tannlege i stedet for å bare bruke et debetkort?

Hva er det som er så vondt og vanskelig med debetkort..? 

Jeg synes det er mye lettere å bruke debetkort hos tannlegen, som er snill, flink og grei, og hendig lokalisert 5 minutters gange fra mitt hjem, enn å måtte prøve å finne en ny tannlege som er like flink og snill, og som jeg må kjøre/ta buss for å komme til. 

Om du velger å bruke kredittkort, så er jo det ditt valg, men jeg fatter virkelig ikke hvorfor du skal fraråde andre å bruke det. 

Anonymkode: a6d23...bd8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke folk som har flere kontoer. Det er vanligvis fattige som har masse forskjellige kontoer. Man trenger bare en, og et budsjett. Budsjettet forteller deg hva du har planlagt med pengene (buffer, sparing, eller annet forbruk).

*snip*

Fra et rent økonomisk perspektiv er jeg enig i at mannen i gata ikke nødvendigvis trenger mer enn en konto(to hvis man er under 33 og har bsu) og et budsjett. Men så sort/hvitt er ikke verden (og dette er også svakheten til det økonomiske perspektivet)!

Vi er mennesker, og mennesker tar ikke nødvendigvis rasjonelle eller gjennomtenkte beslutninger i hverdagen. Ikke alle har like gode forutsetninger for å styre økonomien sin bra heller, og da blir en sånn kommentar som du kommer med helt feil. Du glemmer nemlig alt det menneskelige "støyet" som kan ødelegge for god økonomistyring, og som derfor gjør det nødvendig å ha flere kontoer. Dette menneskelige "støyet" kan være manglende impulskontroll, (anlegg for) diverse avhengigheter, psykiske utfordringer, personlighetstrekk etc etc etc.

Noen sliter med impulskontroll, og da er det fint å få lønn på den ene kontoen, mens bankkortet du går med i lomma kun har "ukesbudsjettet" ditt på konto. Det er vanskeligere å bruke penger som ligger lenger unna enn bankkortet.

Noen har flere hundre tusener på konto, og det er det idioti og la alt stå på brukskonto. Du går glipp av enten renter fra høyrentekonto, eller avkastning hvis du investerer i fond eller aksjer.

Noen liker å ha sortere penger når de kommer inn hver måned. En lønsskonto hvor alt kommer inn, og så fordeler man det utover; en regningskonto(hvor alle faste utgifter går til feks), noen sparer til pensjon, i BSU og så videre.

 

Det er mange grunner til å ha flere kontoer. Kommentaren din holder altså ikke vann.

 

(PS: her har jeg ikke kommentert den tullete påstanden din om at det bare er fattige som har flere kontoer.........)

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du kave med å finne en annen tannlege i stedet for å bare bruke et debetkort?

Hva er det som er så vondt og vanskelig med debetkort..? 

Jeg synes det er mye lettere å bruke debetkort hos tannlegen, som er snill, flink og grei, og hendig lokalisert 5 minutters gange fra mitt hjem, enn å måtte prøve å finne en ny tannlege som er like flink og snill, og som jeg må kjøre/ta buss for å komme til. 

Om du velger å bruke kredittkort, så er jo det ditt valg, men jeg fatter virkelig ikke hvorfor du skal fraråde andre å bruke det. 

Anonymkode: a6d23...bd8

Debetkort utsetter meg for en unødvendig risiko og det koster som regel penger. Jeg ser virkelig ingen grunn til å ha et debetkort.

De er dyre og risikable. Hvorfor utsette seg for risikoen og ulempene med å bruke et slikt kort?

Hvis han er flink å grei tilbyr han vel betaling med kredittkort eller andre metoder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Fra et rent økonomisk perspektiv er jeg enig i at mannen i gata ikke nødvendigvis trenger mer enn en konto(to hvis man er under 33 og har bsu) og et budsjett. Men så sort/hvitt er ikke verden (og dette er også svakheten til det økonomiske perspektivet)!

Vi er mennesker, og mennesker tar ikke nødvendigvis rasjonelle eller gjennomtenkte beslutninger i hverdagen. Ikke alle har like gode forutsetninger for å styre økonomien sin bra heller, og da blir en sånn kommentar som du kommer med helt feil. Du glemmer nemlig alt det menneskelige "støyet" som kan ødelegge for god økonomistyring, og som derfor gjør det nødvendig å ha flere kontoer. Dette menneskelige "støyet" kan være manglende impulskontroll, (anlegg for) diverse avhengigheter, psykiske utfordringer, personlighetstrekk etc etc etc.

Noen sliter med impulskontroll, og da er det fint å få lønn på den ene kontoen, mens bankkortet du går med i lomma kun har "ukesbudsjettet" ditt på konto. Det er vanskeligere å bruke penger som ligger lenger unna enn bankkortet.

Noen har flere hundre tusener på konto, og det er det idioti og la alt stå på brukskonto. Du går glipp av enten renter fra høyrentekonto, eller avkastning hvis du investerer i fond eller aksjer.

Noen liker å ha sortere penger når de kommer inn hver måned. En lønsskonto hvor alt kommer inn, og så fordeler man det utover; en regningskonto(hvor alle faste utgifter går til feks), noen sparer til pensjon, i BSU og så videre.

 

Det er mange grunner til å ha flere kontoer. Kommentaren din holder altså ikke vann.

 

(PS: her har jeg ikke kommentert den tullete påstanden din om at det bare er fattige som har flere kontoer.........)

Jeg skjønner ikke hvordan dette funker. Sjekker de kontoen før de spiser på restaurant?

Jeg kan ikke skjønne den tankegangen.

Å sortere pengene gjør du jo i budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Debetkort utsetter meg for en unødvendig risiko og det koster som regel penger. Jeg ser virkelig ingen grunn til å ha et debetkort.

De er dyre og risikable. Hvorfor utsette seg for risikoen og ulempene med å bruke et slikt kort?

Hvis han er flink å grei tilbyr han vel betaling med kredittkort eller andre metoder.

 

Hva slags risiko ser du egentlig for deg med et debitkort? Jeg bruker selv kredittkort til så godt som alt pga cashback etc, men har også et debitkort for de stedene de ikke tar kredittkort og så lenge man ikke har penger stående på den kontoen så innebærer det jo overhode ingen risiko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Hva slags risiko ser du egentlig for deg med et debitkort? Jeg bruker selv kredittkort til så godt som alt pga cashback etc, men har også et debitkort for de stedene de ikke tar kredittkort og så lenge man ikke har penger stående på den kontoen så innebærer det jo overhode ingen risiko.

Hvordan bruker du et debetkort knyttet til en tom konto?

Først risikerer du alle pengene på kontoen, og så kan kontoen overtrekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan dette funker. Sjekker de kontoen før de spiser på restaurant?

Jeg kan ikke skjønne den tankegangen.

Å sortere pengene gjør du jo i budsjettet ditt.

Å gå på restaurant er da ikke på noen måte annerledes selv om man liker å fordele pengene sine på ulike kontoer. Man har da uansett et budsjett og i begge tilfeller må du huske omtrent hvor mye du har brukt av hver kategori i budsjettet før du bruker mer penger i den kategorien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Å gå på restaurant er da ikke på noen måte annerledes selv om man liker å fordele pengene sine på ulike kontoer. Man har da uansett et budsjett og i begge tilfeller må du huske omtrent hvor mye du har brukt av hver kategori i budsjettet før du bruker mer penger i den kategorien.

Hvis man vet hvor mye man har å bruke spiller det jo ingen rolle hvilken konto det står på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvordan bruker du et debetkort knyttet til en tom konto?

Først risikerer du alle pengene på kontoen, og så kan kontoen overtrekkes.

Jeg har selvfølgelig bankapp som gjør at det kun tar meg få sekunder å overføre penger til brukskontoen om jeg trenger å bruke kortet. Ellers er kontoen tom. Kontoen min lar seg ikke overtrekkes ved kortbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Hvis man vet hvor mye man har å bruke spiller det jo ingen rolle hvilken konto det står på.

Nettopp. Og derfor velger folk å ha en eller flere kontoer alt etter hva de liker best.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, asterix skrev:

Jeg har selvfølgelig bankapp som gjør at det kun tar meg få sekunder å overføre penger til brukskontoen om jeg trenger å bruke kortet. Ellers er kontoen tom. Kontoen min lar seg ikke overtrekkes ved kortbruk.

Har du visa electron sperret for offline bruk da?

Høres fryktelig knotete ut, og du mangler fortsatt fordelene.

Med kredittkort er kredittkortselskapet ansvarlig for alle problemer i ettertid. Hvis det er en overføring som er feil nekter jeg bare å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, amativeReflection skrev:

Har du visa electron sperret for offline bruk da?

Høres fryktelig knotete ut, og du mangler fortsatt fordelene.

Med kredittkort er kredittkortselskapet ansvarlig for alle problemer i ettertid. Hvis det er en overføring som er feil nekter jeg bare å betale.

Hvilke fordeler er det du mener jeg mangler ved å bruke debitkort en sjelden gang i stedet for å styre med å skulle ta ut penger eller være nødt til å gå et annet sted for å kjøpe det jeg skal ha?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor buffer man må ha må man se i sammenheng med hvor mye man tjener. Tjener man mye kan man tåle større påkjenninger enn om man tjener lite, da bør man ha større buffer. Man må også se det i sammenheng med hvor mye som kan gå galt, har man kun sykkel å tenke på eller har man bil? Da må man også ha en langt større buffer. Samme om man har barn eller dyr, hvor lang tid man vil bruke på å spare opp igjen om man må bruke av den osv.

Men selv med en stor buffer og brukbar lønn kan man være uheldig. En kollega av meg hadde stor buffer, men alt forsvant på et øyeblikk da så mange ting skjedde samtidig. Skal godt gjøres å være så uheldig da.

Anonymkode: fe533...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke folk som har flere kontoer. Det er vanligvis fattige som har masse forskjellige kontoer. Man trenger bare en, og et budsjett. Budsjettet forteller deg hva du har planlagt med pengene (buffer, sparing, eller annet forbruk).

Skjønner ikke problemet med vaskemaskiner og sånt, de varer i fem år og så må de byttes. Kan ikke være mer forutsigbart.

Selvfølgelig lønner det seg med flere kontoer. Jeg er selv økonomi, og sparer tusenvis i året på å flytte penger. Samt at det gir større sikkerhet, blant annet mot svindel, og fordi bankgarantifondet i Norge, og særlig ikke i utlandet, ikke dekker alt. Samt at det gir større fleksibilitet og økonomistyring, og ikke koster noe om du orienterer det litt mer enn din egen nese. 

Og selvfølgelig er ikke hvitevarer forutsigbart.... Min første vaskemaskin varte i 12 år, da byttet jeg frivillig fordi jeg ønsket meg flere funksjoner. Min andre varte i 2 år, helt uforutsigbart men likevel noe forsikringen ikke dekket. Du burde kanskje leve litt lengre før du uttaler deg om slikt. 

Anonymkode: 26bfd...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig lønner det seg med flere kontoer. Jeg er selv økonomi, og sparer tusenvis i året på å flytte penger. Samt at det gir større sikkerhet, blant annet mot svindel, og fordi bankgarantifondet i Norge, og særlig ikke i utlandet, ikke dekker alt. Samt at det gir større fleksibilitet og økonomistyring, og ikke koster noe om du orienterer det litt mer enn din egen nese. 

Og selvfølgelig er ikke hvitevarer forutsigbart.... Min første vaskemaskin varte i 12 år, da byttet jeg frivillig fordi jeg ønsket meg flere funksjoner. Min andre varte i 2 år, helt uforutsigbart men likevel noe forsikringen ikke dekket. Du burde kanskje leve litt lengre før du uttaler deg om slikt. 

Anonymkode: 26bfd...233

Du er økonomi? Gratulerer! Hvis du har nok penger til å trenge flere kontoer pga bankgarantifondet gjelder selvsagt ikke mine utsagn siden de var myntet med folk med lite penger. Det gir mindre fleksibilitet og har ingenting med økonomistyring å gjøre.

Selvsagt dekker ikke forsikringen hvitevarer, men du kan reklamere på hvitevarer i fem år. Så lenge du ikke mishandler produktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om jeg er i målgruppen, vi tjener veldig gjennomsnittlig, har to barn, stort huslån. Vi har ikke bufferkonto. Vi har kredittkort og boligkreditt. Ekstra midler settes inn på huslånet så mye som vi kan. Er dessverre heller sjelden. Om kjøleskapet ryker eller bilen trenger verksted så bruker vi kredittkort og forsøker dekke dette så godt vi kan på neste lønninger, og om vi ikke klarer å nulle ut kredittkortet før renter påløper (45 dager) så tar vi penger fra huslånet for å nulle det ut. 

Det er vår krisekonto. Og sparekonto. Og feriesparing. 

Anonymkode: 299dd...252

Dette! Med dagens lave rente er det tull å site med masse penger på en sparekonto, hvis man kan ha boligkreditt. Mye bedre å betale inn på boliglånet om man har noe til overs. Jeg har vel rundt 30 000 på ren bufferkonto, ønsker ikke å ha mer der, har jeg noe til overs betaler jeg inn ekstra på boliglånet, og skulle et eller annet ufortusett oppstå som koster mer enn det, så øker jeg boliglånet. 

Etter at vi begynte med dette, så har jeg også greid å spare mer, for jeg har en mye større sperre på å ta penger ut av boliglånet enn av sparekontoen...

Anonymkode: da7fb...375

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er kun fattige som har flere kontoer?har jeg hørt det også. Får fattige flere kontoer da?Hva skal de med det?og hva er nå fattig,i denne diskusjonen?

Ja,jeg har flere kontoer. Jeg er ikke i gruppen fattig.

Jeg har en brukskonto. Jeg tømmer den aldri. Så det er vel en bufferkonto også.

Så har jeg en bufferkonto. Og en sparekonto. Sparekonto er det begrensninger på uttak, og har meget gode betingelser på denne konto. Det er kun brukskonto jeg har kort til.

 

Anonymkode: 5f01e...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke folk som har flere kontoer. Det er vanligvis fattige som har masse forskjellige kontoer. Man trenger bare en, og et budsjett. Budsjettet forteller deg hva du har planlagt med pengene (buffer, sparing, eller annet forbruk).

Skjønner ikke problemet med vaskemaskiner og sånt, de varer i fem år og så må de byttes. Kan ikke være mer forutsigbart. Dekkene vet du jo også når de må byttes, jeg blir skremt av at mennesker må på EU-kontroll før de oppdager at dekkene deres er utslitt. Mer skremmende at hun kjører med blankpolerte dekk enn at hun ikke har penger, hva om det hadde regnet mye? Da hadde hun risikert å seile av veien.

Dessuten, disse "uforutsette" utgiftene, de er jo på småbeløp. Har ikke folk kredittkort? Jeg tror jeg har 300 000 i kredittgrense på kredittkortene mine. Så kan jeg betale neste måned, hvis jeg trenger ekstra penger jobber jeg jo bare mer. Det er ingen problem å jobbe 200% en måned hvis man er litt blakk.

Folk som ikke har råd til rørlegger bør leie isteden for å eie. Fordelen med å leie er at du slipper å betale for alt som slutter å funke.

Du har lette løsninger på mye. Bla om folk ikke har råd til rørlegger,bør de leie istedenfor å eie. Ingen har garanti for noe. Om du bor i hus og livet endrer seg,så kan det være vanskelig.  

Anonymkode: 5f01e...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si at å argumentere med at man har kredittkort som gir deg 300 000 og tro at det er "sunn økonomi" er ganske utrolig! Med ulik rente på ulike kontoer er det å faktisk ha pengene før man bruker dem langt smartere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke råd til å spare noe eller ha noen bufferkonto. Når det skjer kriser, må man enten ta det på kreditt, som gjør at tiden fremover blir enda verre økonomisk sett, eller så må man ringe og spørre på de faste utgiftene om man kan dele opp betalingen pga uforutsette utgifter, eller utsette det en måned, som også gjør det verre fremover. Fattigdom er gøy,dere.

Anonymkode: eecf6...1a8

Jeg vet at det er vanskelig å spare når man har lav lønnsutbetaling. Men det å låne penger er en form for omvendt sparing: man løser krisen ved å sprøyte inn kredittpenger. Hva med å spare det du betaler i forbrukslån hver måned isteden?

Sparing - selv om det bare er noen 100 lapper i måneden - er en måte å sikre økonomien sin på ved at man har noen kroner i bakhånd for uforutsette hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...