Gå til innhold

Dere som ikke har sparekonto,men kun bufferkonto. Og dere som ikke har bufferkonto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke folk som har flere kontoer. Det er vanligvis fattige som har masse forskjellige kontoer. Man trenger bare en, og et budsjett. Budsjettet forteller deg hva du har planlagt med pengene (buffer, sparing, eller annet forbruk).

Skjønner ikke problemet med vaskemaskiner og sånt, de varer i fem år og så må de byttes. Kan ikke være mer forutsigbart. Dekkene vet du jo også når de må byttes, jeg blir skremt av at mennesker må på EU-kontroll før de oppdager at dekkene deres er utslitt. Mer skremmende at hun kjører med blankpolerte dekk enn at hun ikke har penger, hva om det hadde regnet mye? Da hadde hun risikert å seile av veien.

Dessuten, disse "uforutsette" utgiftene, de er jo på småbeløp. Har ikke folk kredittkort? Jeg tror jeg har 300 000 i kredittgrense på kredittkortene mine. Så kan jeg betale neste måned, hvis jeg trenger ekstra penger jobber jeg jo bare mer. Det er ingen problem å jobbe 200% en måned hvis man er litt blakk.

Folk som ikke har råd til rørlegger bør leie isteden for å eie. Fordelen med å leie er at du slipper å betale for alt som slutter å funke.

Usikker på om innlegget ditt er et trollesvar, men uansett.. 

Det er ikke alt som er så forutsigbart som du mener her. Jeg måtte nettopp bytte varmtvannsberederen og i tillegg måtte ha rørlegger på vaktutrykking i en helg for å fikse septiktanken. Alt på en måned, glad jeg har bufferkonto.

Anonymkode: c03dd...028

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Usikker på om innlegget ditt er et trollesvar, men uansett.. 

Det er ikke alt som er så forutsigbart som du mener her. Jeg måtte nettopp bytte varmtvannsberederen og i tillegg måtte ha rørlegger på vaktutrykking i en helg for å fikse septiktanken. Alt på en måned, glad jeg har bufferkonto.

Anonymkode: c03dd...028

Hvis du eier eiendom er det en selvfølge at du må sette av penger til vedlikehold. Det er noe helt annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, amativeReflection skrev:

Debetkort utsetter meg for en unødvendig risiko og det koster som regel penger. Jeg ser virkelig ingen grunn til å ha et debetkort.

De er dyre og risikable. Hvorfor utsette seg for risikoen og ulempene med å bruke et slikt kort?

Hvis han er flink å grei tilbyr han vel betaling med kredittkort eller andre metoder.

 

 

8 timer siden, amativeReflection skrev:

Har du visa electron sperret for offline bruk da?

Høres fryktelig knotete ut, og du mangler fortsatt fordelene.

Med kredittkort er kredittkortselskapet ansvarlig for alle problemer i ettertid. Hvis det er en overføring som er feil nekter jeg bare å betale.

 

Det er så å si ingen norske banker som tar betalt for varekjøp med debetkort, og dessuten har du samme rettigheter mtp. svindel ol. når du bruker visa debet som med kredittkort.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Hvis du eier eiendom er det en selvfølge at du må sette av penger til vedlikehold. Det er noe helt annet.

For meg er det samme om det er berederen eller vaskemaskinen, det kommer fra samme bufferkonto. Jeg er en av de med mange kontoer. 

Jeg har ikke lik oppfatning som deg om at det er småsummer og forutsigbart. 

Anonymkode: c03dd...028

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og har heldigvis takket være mine fantastiske foreldre en sparekonto med 230.000 kr på. Jeg pleier å ha rundt 10.000 kr på brukskontoen og overfører det som er til overs (om det er noe) til sparekontoen når jeg får ny utbetaling.

Ettersom jeg har hund syns jeg det er greit å ha nok til veterinærvakt på brukskonto om det skulle bli nødvendig, og sparekonto hvis det skjer de noe. Eller noe annet i huset. Håper også at det skal holde til bil den dagen jeg må ha ny av det, eller evt. dyre reparasjoner på den jeg har.

Anonymkode: ce151...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lista skrev:

 

 

Det er så å si ingen norske banker som tar betalt for varekjøp med debetkort, og dessuten har du samme rettigheter mtp. svindel ol. når du bruker visa debet som med kredittkort.  

De fleste har gebyr for å ha kortet.

Du har utvidede rettigheter med kredittkort. Blandt annet sikkerhet mot konkurs og mulighet til å få pengene tilbake dersom bedriften er konkurs og du vil reklamere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, amativeReflection skrev:

De fleste har gebyr for å ha kortet.

Du har utvidede rettigheter med kredittkort. Blandt annet sikkerhet mot konkurs og mulighet til å få pengene tilbake dersom bedriften er konkurs og du vil reklamere.

Det gjelder også for visa debet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Lista skrev:

Det gjelder også for visa debet. 

Hvis du betaler i butikk bruker du bankaxept-delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hAr mange kontoer. Jeg alene har en brukskonto, og en regningskonto. Sammen har vi en sparekonto for bryllup, en brukskonto for mat og felles utgifter, en spare konto for uforutsette ting. Vi har kort begge på brukerkontoen som er felles. Når jeg får lønning overfører jeg det som er min del til felleskontoen av mat, husleie og andre felles regninger. Så overfører jeg det som er av mine personlige regninger til regningskonto min. I tillegg overfører jeg en sum til bryllupet hver mnd. Det jeg sitter igjen med da på brukskontoen er da mitt..det er det jeg har å bruke den mnd på klær og fritid. På den måten har jeg mye mer oversikt og slipper å regne ut på kontoen hele tiden hva jeg kan bruke.

Vi har vært i situasjoner tidligere hvor vaskemaskin røyk og vi ikke hadde råd til ny. Vi vasker tøyet vårt hos familie og venner fram til vi hadde råd til en. Vi var forresten begge på aap i den perioden og hadde ikke mer enn ca 22000 til sammen i mnd. Vi kunne fått kredittkort men hvis vi ikke hadde råd til å betale på det så er det bare dumt å skaffe seg ett. 

Ting er litt bedre for oss nå, men vi har fortsatt valgt å ikke ha en bil da vi ikke har råd til store økonomiske reperasjoner. Selv om vi har råd til bensin og årsavgift så er det ikke der det store pengesluket ligger på en bil. Også har vi et mål om å få til bryllup neste år så da får bilen vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en kombinert spare-/bufferkonto som ikke er altfor stor. Hver måned betaler vi rundt 10 000 ekstra på boligglånet, og de kan vi bruke på uforutsette utgifter eller andre ting vi skulle ønske oss veldig. Skulle det komme veldig store uforutsette utgifter har vi rammelån som vi kan ta av. Vi sparer også i fond, men det skal veldig mye til før vi rører det.

Anonymkode: f003d...d36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2017 den 13.38, amativeReflection skrev:

Jeg skjønner ikke folk som har flere kontoer. Det er vanligvis fattige som har masse forskjellige kontoer.

Og det er vanligvis oppblåste rotehuer som ikke skjønner at det er både oversiktlig og smart å sortere pengene sine, for best mulig oversikt.

Med forskjellige kontoer som har blitt tildelt hvert sitt navn i nettbanken, kan jeg på to sekunder se hvor mye jeg har til hvert formål, på hver konto.

Istedenfor å trøkke sammen én stor sum på én konto, der ingenting er skilt ut, alt er bare stuet sammen. Da må man jo sette seg til å regne etter hvor mye man har i hver kategori, hver gang. Det gidder iallfall ikke jeg.

Jeg sier jatakk til oversikt og penger sortert på ulike kontoer for raskt overblikk og kontroll.

Anonymkode: 9a6e8...72a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er vanligvis oppblåste rotehuer som ikke skjønner at det er både oversiktlig og smart å sortere pengene sine, for best mulig oversikt.

Med forskjellige kontoer som har blitt tildelt hvert sitt navn i nettbanken, kan jeg på to sekunder se hvor mye jeg har til hvert formål, på hver konto.

Istedenfor å trøkke sammen én stor sum på én konto, der ingenting er skilt ut, alt er bare stuet sammen. Da må man jo sette seg til å regne etter hvor mye man har i hver kategori, hver gang. Det gidder iallfall ikke jeg.

Jeg sier jatakk til oversikt og penger sortert på ulike kontoer for raskt overblikk og kontroll.

Anonymkode: 9a6e8...72a

Et budsjett sorterer pengene dine. Hvis du ikke har 20 kontoer har du ikke sortert dem hensiktsmessig. Et budsjett er bedre.

Jeg kan se det samme i mitt budsjett.

Jeg trenger ikke regne, budsjettet mitt er i en app på telefonen. Jeg fører inn forbruk fortløpende for full kontroll. Det fantastiske da er at det er agnostisk ovenfor hvordan jeg betaler. Om jeg betaler med faktura, kreditkort, kontanter eller annet spiller ingen rolle. Og jeg slipper å logge inn med bankID for å få oversikt.

Budsjett gir oversikt og data. Jeg kan se hvor mye jeg bruker måned for måned over flere poster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, amativeReflection skrev:

Et budsjett sorterer pengene dine. Hvis du ikke har 20 kontoer har du ikke sortert dem hensiktsmessig. Et budsjett er bedre.

Jeg kan se det samme i mitt budsjett.

Jeg trenger ikke regne, budsjettet mitt er i en app på telefonen. Jeg fører inn forbruk fortløpende for full kontroll. Det fantastiske da er at det er agnostisk ovenfor hvordan jeg betaler. Om jeg betaler med faktura, kreditkort, kontanter eller annet spiller ingen rolle. Og jeg slipper å logge inn med bankID for å få oversikt.

Budsjett gir oversikt og data. Jeg kan se hvor mye jeg bruker måned for måned over flere poster.

Gratulerer med å ha funnet ut en ordning som fungerer for deg.

Hold deg til den, og hold deg unna å gi økonomiske råd på KG hvis du skal være så bastant i metoden din. Du har fått konstruktiv kritikk fra flere hold, men valgt å ikke se noe annet enn din egen "vei, sannhet og livet". Det finnes flere veier til Rom, og din vei er ikke nødvendigvis best for alle - selv om den fungerer for deg.

Budsjett gir oversikt og data. Flere konti gir også oversikt og data. Flere konti gjør også at du kan se hvor mye du bruker måned for måned over flere poster. Du har funnet ut akkurat det samme som vi andre. Hva vil du ha av oss nå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.6.2017 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Ulike meninger om hvor mye en bufferkonto må ha. Noen sier 3 mndlønninger. Nå har folk ulike inntekter,men utgiftene er lik,om noe skulle skje. Eks ny vaskemaskin,tannlege,rørlegger osv. Mange vil klare dette med å bruke brukskonto,for mange går ikke det.

Dere som har lite,eller ingenting hva gjør dere om dere trenger: bilreprasjon,rørlegger,elektriker, tv/ vaskemaskin ryker?

Tenkte på dette nå,for en bekjent som er arvelig har brukt opp buffer. På eukontroll med bilen ble ikke dekkene godkjent,og hun må ha nye. Noe som koster flere tusen

Anonymkode: 5f01e...c0e

Vi har kombinert spare og buggertkonto med 3 mnd inntekt på.

I tillegg har vi et investeringsselskap som pr d.d inneholder ca 10års lønner på.

Samt et fond som går til barna (Skole, første bolig osv) 

(Vi har planer om å pensjonere oss i slutten av 50 årene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, amativeReflection skrev:

Et budsjett sorterer pengene dine. Hvis du ikke har 20 kontoer har du ikke sortert dem hensiktsmessig. Et budsjett er bedre.

Jeg kan se det samme i mitt budsjett.

Jeg trenger ikke regne, budsjettet mitt er i en app på telefonen. Jeg fører inn forbruk fortløpende for full kontroll. Det fantastiske da er at det er agnostisk ovenfor hvordan jeg betaler. Om jeg betaler med faktura, kreditkort, kontanter eller annet spiller ingen rolle. Og jeg slipper å logge inn med bankID for å få oversikt.

Budsjett gir oversikt og data. Jeg kan se hvor mye jeg bruker måned for måned over flere poster.

Det fungerer nok for deg

For oss fungerer det bedre å ha flere konti

Regninger

Buffert/spare

Festligheter

Daglig forbruk

osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, amativeReflection skrev:

Et budsjett sorterer pengene dine. Hvis du ikke har 20 kontoer har du ikke sortert dem hensiktsmessig. Et budsjett er bedre.

Jeg kan se det samme i mitt budsjett.

Jeg trenger ikke regne, budsjettet mitt er i en app på telefonen. Jeg fører inn forbruk fortløpende for full kontroll. Det fantastiske da er at det er agnostisk ovenfor hvordan jeg betaler. Om jeg betaler med faktura, kreditkort, kontanter eller annet spiller ingen rolle. Og jeg slipper å logge inn med bankID for å få oversikt.

Budsjett gir oversikt og data. Jeg kan se hvor mye jeg bruker måned for måned over flere poster.

Agnostisk? Du er ikke helt klar over hva det ordet betyr skjønner jeg.

Man har da budsjett selv om man har flere kontoer. Med budsjettet fordeler man forbruket og med ulike kontoer fordeler man blant annet pengene man sparer til ulike formål. På regningskontoen står det man til en hver tid trenger til regninger slik at man slipper tenke på regningene som kommer og går ut av seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, asterix skrev:

Agnostisk? Du er ikke helt klar over hva det ordet betyr skjønner jeg.

Man har da budsjett selv om man har flere kontoer. Med budsjettet fordeler man forbruket og med ulike kontoer fordeler man blant annet pengene man sparer til ulike formål. På regningskontoen står det man til en hver tid trenger til regninger slik at man slipper tenke på regningene som kommer og går ut av seg selv.

 
(in a non-religious context) having a doubtful or non-committal attitude towards something.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2017 den 13.17, Carrot skrev:

Utgiftene til vaskemaskin er da ikke like, det kommer ann på hva man legger seg på. En Miele maskin koster mer enn en Asko for eksempel.. Dessuten får jeg mer renter på bufferkontoen enn på sparekontoen om dagen.. Og penger i fond osv er jo en risikosport på høyt / lavere plan alt ettersom.. Så jeg tenker at så lenge man selv tar høyde for eget nivå av sikkerhet og behov osv får andre la være å henge seg for mye opp i det som ikke angår dem.

Så syns jeg også det er litt småfrekt å mene noe om andres økonomi egentlig, selv de som alltid er blakk og sløser osv.. Man kan med fordel feie for egen dør og kun det tenker jeg.

Man får det man betaler for, og kjøper man dritt, må man skifte ut oftere, og det blir faktisk dyrere i lengden. 

Er selv lavtlønnet, og nesten alle sparepengene mine har gått til hvitevarer, kjøkkenutstyr, og møbler. må spare opp buffer på nytt nå, og det jeg har kjøpt, vet jeg er kvalitet, så det er lenge til jeg må skifte ut der. Kjøpte alt nytt, så det var dyrt, men det vil lønne seg på sikt. Er takknemlig for at jeg hadde muligheten til det. Skal spare opp en buffer på nytt nå, og da skreller jeg vekk alle unødvendigheter. Ikke dumt å lære seg forskjellen på trenger og lyst på, men synes ikke at man ikke skal kunne unne seg noe av og til heller. Kredittkort og avbetaling, styrer jeg langt unna.

Anonymkode: 765cc...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Vi har kombinert spare og buggertkonto med 3 mnd inntekt på.

I tillegg har vi et investeringsselskap som pr d.d inneholder ca 10års lønner på.

Samt et fond som går til barna (Skole, første bolig osv) 

(Vi har planer om å pensjonere oss i slutten av 50 årene)

Så heldige dere er. Men sikkert hardtarbeidende også. Så da er det fortjent. :) 

Holder med dere i å ta ut pensjonen tidlig, og nyte livet mens dere enda er unge. Mange utsetter pensjonen, og for aldri nyte den. Har dere mulighet til dette, sier jeg kjør på. Hadde gjort det samme selv.

Anonymkode: 765cc...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2017 den 14.32, prt90 skrev:

Bil har jeg ikke og finn.no flyter over av vaskemaskiner som gis bort, så er ikke så bekymret for det heller :)

 

Da hadde jeg heller vasket klærne for hånd. Tenk om det var noe galt med maskinen, eller en ekkel sprøytespisse oppi, eller at tidligere eier har vasket masse bæsjetruser i den?

samme måten tenker jeg om brukt seng/sofa. Tenk om enn har sovet naken, spydd, eller pult der? Heller en billig madrass på gulvet inntil videre.

Anonymkode: 765cc...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...