Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2018


Pasjonsfrukten

Anbefalte innlegg

Så hyggelig at det er litt liv i boka igjen :D 

Dere er jo virkelig nære termin! Spennende å følge dere siste stykket :smilorange: Håper dere oppdaterer om fødsel her!

Jeg er passert 30 uker nå. Har vært ganske passiv de siste ukene pga vondt bekken, kvalme og laber form. Men nå er det litt bedre, faktisk. Deilig! Vi har det meste på plass, får babysete, bæretøy og litt sånt om noen dager. Det gjenstår rydding og vasking for det meste. 

Ellers sitter lillebror godt plassert i seteleie. Storebror snudde seg først i uke 37, så stresser ikke enda. Men skulle gjerne sett han snudde seg, det kan visst gi litt mindre trykk og press under ribbein og generelt i magen, iflg jordmor. 

Hvordan gikk samtalen din @PrøveSola? Jeg har ikke sett det du skrev om KS før nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.1.2018 den 19.33, Pasjonsfrukten skrev:

Skulle egt til jordmor på 36 ukers kontroll i morgen. Men fått beskjed om at timen er flyttet til fredag. Og da kan jeg ikke... 😏 det vil si at jeg først får time i neste uke. Da har jeg ikke vært på kontroll på 5 uker!! Kjenner litt på dette når jeg er så langt på vei... tenk om jeg går med svangerskapsforgiftning feks...  🤔 er jo som regel ikke alt man får symptomer på før det er godt utviklet. Hadde jo vært greit å vite at lillegutt har det bra og vokser som han skal selvom han sparker masse! 

Sikkert ikke noe problem å vente en uke til men var så forberedt på å komme i morgen! 

Skjønner hva du mener. Kipt. Men om du er bekymret, kan du høre om legen kan ta en rask sjekk? Ta urinprøve og sjekke blodtrykk om ikke annet, kanskje måle baby? Har time neste uke selv, på fredag. Og hadde time forrige uke. Føler 2,5 uke er lebge lenge å vente. Haha. Så skjønner hva du mener. Det jeg kjenner på mest er urinprøven, fordi den hadde litt på en eller annen sak som tydet på påbegynnende uvi igjen. Ikke lenge siden sist. Men ga ikke nok utslag til at de bruker å sende den inn/gi behandling. Så er spent på den (forrige gang hadde jeg ikke vanlige symptomer som svie og hyppig vannlatning. Fordi jeg løper på do hele tiden uansett 🤣)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2018 den 11.18, hopeful skrev:

Skjønner hva du mener. Kipt. Men om du er bekymret, kan du høre om legen kan ta en rask sjekk? Ta urinprøve og sjekke blodtrykk om ikke annet, kanskje måle baby? Har time neste uke selv, på fredag. Og hadde time forrige uke. Føler 2,5 uke er lebge lenge å vente. Haha. Så skjønner hva du mener. Det jeg kjenner på mest er urinprøven, fordi den hadde litt på en eller annen sak som tydet på påbegynnende uvi igjen. Ikke lenge siden sist. Men ga ikke nok utslag til at de bruker å sende den inn/gi behandling. Så er spent på den (forrige gang hadde jeg ikke vanlige symptomer som svie og hyppig vannlatning. Fordi jeg løper på do hele tiden uansett 🤣)

Jeg ringte faktisk legen i går.  Og spurte om legesekretæren hadde anledning til å bare sjekke blodtrykk og urin. Det var ikke noe problem!  Hun tok meg inn mellom alle andre gjøremål. Urin og blodsukker var fint. Blodtrykk likeså. Så da ble jeg beroliget. Baby sparker godt så får vente med målene til tirsdag. Det var veldig deilig å få sjekket dette så nå stresser jeg ikke så mye med jordmortimen lengre. 

Dette blir jo liksom 36 ukers kontrollen. Så neste skal jo være i uke 38. Men siden jeg kommer inn en uke senere enn planlagt så går det vel fort bare en uke til neste kontroll igjen? Hmm.  Nå skal det jo bli tettere kontroller frem til termin  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pasjonsfrukten skrev:

Jeg ringte faktisk legen i går.  Og spurte om legesekretæren hadde anledning til å bare sjekke blodtrykk og urin. Det var ikke noe problem!  Hun tok meg inn mellom alle andre gjøremål. Urin og blodsukker var fint. Blodtrykk likeså. Så da ble jeg beroliget. Baby sparker godt så får vente med målene til tirsdag. Det var veldig deilig å få sjekket dette så nå stresser jeg ikke så mye med jordmortimen lengre. 

Dette blir jo liksom 36 ukers kontrollen. Så neste skal jo være i uke 38. Men siden jeg kommer inn en uke senere enn planlagt så går det vel fort bare en uke til neste kontroll igjen? Hmm.  Nå skal det jo bli tettere kontroller frem til termin  

 

Så bra du fikk en sjekk! Og ikke minst at alt var fint :) 

Er alt på stell hos dere her inne? Jeg har enda litt småting igjen, er 35+0 i dag, så det er ikke helt krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Pasjonsfrukten skrev:

Jeg ringte faktisk legen i går.  Og spurte om legesekretæren hadde anledning til å bare sjekke blodtrykk og urin. Det var ikke noe problem!  Hun tok meg inn mellom alle andre gjøremål. Urin og blodsukker var fint. Blodtrykk likeså. Så da ble jeg beroliget. Baby sparker godt så får vente med målene til tirsdag. Det var veldig deilig å få sjekket dette så nå stresser jeg ikke så mye med jordmortimen lengre. 

Sier meg enig med LoveTrain; Så fint at det ble sjekket og at alt ser fint ut!

Tenk at dere som har termin først, faktisk nærmer dere! Skulle gjerne vært noen uker frem i tid, samtidig som jeg ikke vet om jeg er klar for enda en sjef i huset :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var kjempedeilig med sjekk @rhubarb og @LoveTrain 😁 

i morgen er det uke 38 (37+0) og det betyr at lillegutt ikke er prematur lengre!! Så det er helt sykt hvor kort tid det er igjen nå!! 

Var på fødselsforberedende kurs på Ahus her om dagen og det var så bra!! Det var deilig å se en fødestue og få forklart så mye  om hva som skjer i løpet av fødsel. Så føler meg litt mer forberedt nå! 

Vi har stort sett alt på plass nå. (Bortsett fra rommet til lillegutt, men han skal jo sove inne hos oss i starten). Alt er vasket. Utstyr satt frem  

Planen er å pakke fødebag ferdig i helgen (treig I know). I kveld har jeg kjent masse mensmurringer. Har jo ikke vært plaget med det i svangerskapet før  så kanskje kroppen begynner å forberede seg på at det kommer en pjokk om noen uker.. 

En arbeidsdag igjen (mandag) så er det permisjonstid!! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Pasjonsfrukten skrev:

Ja var kjempedeilig med sjekk @rhubarb og @LoveTrain 😁 

i morgen er det uke 38 (37+0) og det betyr at lillegutt ikke er prematur lengre!! Så det er helt sykt hvor kort tid det er igjen nå!! 

Var på fødselsforberedende kurs på Ahus her om dagen og det var så bra!! Det var deilig å se en fødestue og få forklart så mye  om hva som skjer i løpet av fødsel. Så føler meg litt mer forberedt nå! 

Vi har stort sett alt på plass nå. (Bortsett fra rommet til lillegutt, men han skal jo sove inne hos oss i starten). Alt er vasket. Utstyr satt frem  

Planen er å pakke fødebag ferdig i helgen (treig I know). I kveld har jeg kjent masse mensmurringer. Har jo ikke vært plaget med det i svangerskapet før  så kanskje kroppen begynner å forberede seg på at det kommer en pjokk om noen uker.. 

En arbeidsdag igjen (mandag) så er det permisjonstid!! 

 

Åååh så spennende med nye symptomer! =D Har du kjent på noe annet de siste ukene? Er hodet festet? Og kjekt dere hadde nytte av kurset. Kurset vi var på var ganske dårlig, kun fokus på hvordan fødselen kan starte og hva man skal gjøre hjemme, og hvordan er fødsel etter boken utarter seg. De nevnte f.eks. ingenting om at ved den minste tvil om babys tilstand så kan de tilkalle et helt arsenal av folk uten at det nødvendigvis er krise. Eller at det kan være helt normalt at babyen ikke skriker med en gang, og er litt gråblå i huden. Har flere vennepar som har opplevd fødslene som veldig dramatiske, når det egentlig bare var standard rutiner som ble fulgt, og baby hadde det greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, LoveTrain skrev:

Åååh så spennende med nye symptomer! =D Har du kjent på noe annet de siste ukene? Er hodet festet? Og kjekt dere hadde nytte av kurset. Kurset vi var på var ganske dårlig, kun fokus på hvordan fødselen kan starte og hva man skal gjøre hjemme, og hvordan er fødsel etter boken utarter seg. De nevnte f.eks. ingenting om at ved den minste tvil om babys tilstand så kan de tilkalle et helt arsenal av folk uten at det nødvendigvis er krise. Eller at det kan være helt normalt at babyen ikke skriker med en gang, og er litt gråblå i huden. Har flere vennepar som har opplevd fødslene som veldig dramatiske, når det egentlig bare var standard rutiner som ble fulgt, og baby hadde det greit. 

Har ikke kjent så mye annet enn disse mensmurringene. Men siden jeg ikke har hatt de siden jeg testet positivt så kanskje de har noe for seg? Hodet er ned men vet ikke om det er festet. Tenkte høre med jordmor om det på tirsdag.  

Ellers har jeg brått fått det for meg: tenk om jeg har for smalt bekken og lillegutt setter seg fast 😅😱 tror det har noe med at på en av ultralydene ble han estimert til å bli 4 kg ved termin.  ser for meg stor kid som hvert fall blir gigantisk hvis jeg går over. (Noe som er vanlig med førstegangs og spesielt gutt sies det?)  

 

vi fikk vite mye om rutiner og hva de sier som kan virke dramatisk men som slettes ikke er det. Så sånn info er supernyttig synes jeg! De forklarte også grundig hva som skjer hvis det blir katastrofe-keisersnitt . Kjekt å vite for mannen på forhånd at han får 0 info og blir overlatt til seg selv. Og vil sitte med ungen alene 2 timer etterpå. Hørt om flere mannfolk som har en dårlig fødselsopplevelse pga keisersnitt bl.a. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere?

Jeg er kommet til 33 uker. Masse liv og tidvis ganske ubehagelig (vondt!) når han romsterer. Tror han har lagt seg med hodet ned, for når han hikker kjenner jeg det "langt nedi der" nå. Føler meg skikkelig som en hval når jeg skal snu meg i sengen, puster og peser :fnise: Er 100%sykmeldt fram til permisjon pga bekken og det er godt, kjenner jeg. Pusler rundt, og hviler mye. Søvnen er ikke spesielt god på natten nå, så godt å kunne ta livet i langsomt tempo.

@Pasjonsfrukten mannen min ble sittende med storebror etter keisersnitt forrige fødsel. Han var tydelig på at han ønsket info underveis, og fikk det. Han sitter igjen med en fin opplevelse, ihvertfall :)  Det var dog ikke et katastrofesnitt, selv om det ble litt hektisk på slutten. 

Har dere alt i hus? Vi har det meste fra sist. Men skaffet ny vogn og bilsete (ga bort det gamle), mawok (finn.no), newbornsete (finn.no) og litt nytt tøy i minste størrelser på salg. Kjøpte litt ull/silke på Nøstebarn, og en del bambusviskose på Barnashus og Babyshop. Sist hadde vi mest bomull, og var egentlig ikke så fornøyd med det. Hadde sommerbaby, så ikke helt riktig sesong  på klærne. De er så små når de henger på klessnora til tørk! Så rart å tenke på at de er i bruk om noen uker :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg i uke 39+1. Utålmodig så det holder. Kan godt komme ut nå altså. Vært hjemme i 4 uker snart nå. 2 uket permisjon og 2 uker sykmelding før permisjonen. Kroppen  stoppet helt opp over natta i uke 35. Var så vidt hjernen funket nok til å få en time hos legen liksom.

Nå går jeg bare å suller hjemme og prøver å få tiden til å gå. Men fysisk har både jeg og baby det bare bra etter hva undersøkelser og kontroller sier. Så må vell bare vente til han vil ut. Er jeg heldig, kommer han før han er myndig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hopeful skrev:

før han er myndig 😂

:fnise: Jeg er (heldigvis) ikke like utålmodig enda, men husker følelsen fra sist! De siste ukene tok liksom aldri slutt. Jeg gikk og kjente etter alle symptomer på mulig fødsel... Har jeg litt ekstra vondt i dag? Er jeg ikke litt løs i magen? Jeg tror nok at noe er på gang hvis jeg bare kjenner litt ekstra etter... Da det først startet ble jeg så overrasket at jeg ikke helt skjønte hva som skjedde likevel :P

Lykke til med innspurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, rhubarb skrev:

:fnise: Jeg er (heldigvis) ikke like utålmodig enda, men husker følelsen fra sist! De siste ukene tok liksom aldri slutt. Jeg gikk og kjente etter alle symptomer på mulig fødsel... Har jeg litt ekstra vondt i dag? Er jeg ikke litt løs i magen? Jeg tror nok at noe er på gang hvis jeg bare kjenner litt ekstra etter... Da det først startet ble jeg så overrasket at jeg ikke helt skjønte hva som skjedde likevel :P

Lykke til med innspurt!

Så bra. Dette er min første. Og var sikker på at fødselen startet forrige uke. Pga voldsomme modningsrier. Så ille at jeg ringte føden. Men så etter en hel natt utrn mye søvn pga smertene, sovnet jeg i 2 timer, og vips så var de mer eller minsre helt borte 😫

Men uansett. Maks 3 uker igjen. Ikke mer uansett. Men det føles enormt lenge med 3 uker nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg for oss nå @hopeful 🙈 på en måte er han velkommen når som helst. På den annen side får jeg litt sånn panikk for at plutselig er hele tilværelsen forandret - for alltid!! Hehe. 

39+2 i dag. Føler ikke at noe er i gjære egentlig. Bakt litt, pusler hjemme med litt smårydding og har blitt ferdig med barnerommet!! Det var egt ganske digg. Fått lagt alle klærne inn i garderoben hans og alt er vasket. Eneste som står igjen er å montere bilstol i bilen. Ellers er vi helt klare for å ta i mot ny verdensborger.  Så spent på når han velger å komme. Om det blir etter termin eller før. Og så spent på hvordan det går i gang. Med rier eller vannet som går. Og når på døgnet.  

Jordmoren min har to uker ferie nå 😱😱 så har bestilt svangerskapskontroll nå på torsdag. (Kunne tatt på terminen neste tirsdag men synes det ble lenge til med 1,5 uke mellom så sent i svangerskapet)  legen min har kun tatt blodprøve og blodtrykk gjennom svangerskapet. All oppfølging har jeg hatt gjennom jordmor så synes det var litt dumt hun skulle på ferie akkurat nå... men men! 

Fikk beskjed av jordmor om å ringe sykehuset på termindatoen og avtale dato for overtidskontroll også hvis han ikke ble født før. Så her må man ta saken i egne hender 😂 

 

kjedelig med bekkenet @rhubarb men er bare å hvile masse. Kjenner også igjen følelsen med hikking «der nede» synes dy er litt komisk når det rykker til. Så må jo være fordi hodet ligger nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende med siste innspurt @hopeful og @Pasjonsfrukten! Maks tre uker er jo "ingenting" etter nesten 40 uker, selv om de føles uendelig lange når man bare venter! Plutselig skjer det  :hoppendeglad:

Fødte på termindato sist, så tenker det blir omtrent likt denne gangen. Kommer til å bli overrasket (men glad!) om det skjer noe før :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt gøy å treffe akkurat på termindatoen da!!  

Merkelig hvordan man liksom tenker så fælt på termindatoen. Men så er det jo egt like tilfeldig om babyen kommer før eller etter!  Selv har jeg det sånn at jeg forventer ikke han kommer før 27/2 - for det er datoen jeg har forholdt meg til hele tiden. Men vet at hver eneste dag etter 27/2 vil være en eeeeevighet. Hehe. Da blir jeg nok utålmodig for da «burde han jo vært her» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt var jeg helt sikker på at noe var i ferd med å skje.  Kjentes ut som jeg lakk ved flere anledninger. Og den ene gangen kom det til og med litt blod.  Og så startet det med skikkelig mensen-smerter med jevnlige tak over mange timer før det brått sluttet i dag tidlig.  

Tenkte at kanskje det var litt lekk fra fostervannet. Evt fra hinnen i mellom livmorhalsen og fostersekken 

ringte inn til fødepoliklinikk og fikk komme inn på en vannavgangs-kontroll. Men neida. Det var visst ikke fostervann og livmorhalsen var like lukket. Men som jordmora sa: det er jo positivt med sammentrekninger og blod - da forbereder kroppen seg!!  

Så da ble det ikke fødsel i dag allikevel. Var helt sikker på at dette var starten på noe, men nå har jeg slått meg til ro med at det mest sannsynlig ikke skjer noe de nærmeste dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Pasjonsfrukten skrev:

Så da ble det ikke fødsel i dag allikevel. Var helt sikker på at dette var starten på noe, men nå har jeg slått meg til ro med at det mest sannsynlig ikke skjer noe de nærmeste dagene. 

Oi! Spennende :mynona:Det er sikkert lurt å greie å ikke være for utålmodig, ja, selv om det er vanskelig på slutten! Håper du ikke må vente alt for lenge før du får hilse på den nye verdensborgeren :baby: :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2018 den 17.32, Pasjonsfrukten skrev:

Nærmer seg for oss nå @hopeful 🙈 på en måte er han velkommen når som helst. På den annen side får jeg litt sånn panikk for at plutselig er hele tilværelsen forandret - for alltid!! Hehe. 

39+2 i dag. Føler ikke at noe er i gjære egentlig. Bakt litt, pusler hjemme med litt smårydding og har blitt ferdig med barnerommet!! Det var egt ganske digg. Fått lagt alle klærne inn i garderoben hans og alt er vasket. Eneste som står igjen er å montere bilstol i bilen. Ellers er vi helt klare for å ta i mot ny verdensborger.  Så spent på når han velger å komme. Om det blir etter termin eller før. Og så spent på hvordan det går i gang. Med rier eller vannet som går. Og når på døgnet.  

Jordmoren min har to uker ferie nå 😱😱 så har bestilt svangerskapskontroll nå på torsdag. (Kunne tatt på terminen neste tirsdag men synes det ble lenge til med 1,5 uke mellom så sent i svangerskapet)  legen min har kun tatt blodprøve og blodtrykk gjennom svangerskapet. All oppfølging har jeg hatt gjennom jordmor så synes det var litt dumt hun skulle på ferie akkurat nå... men men! 

Fikk beskjed av jordmor om å ringe sykehuset på termindatoen og avtale dato for overtidskontroll også hvis han ikke ble født før. Så her må man ta saken i egne hender 😂 

 

kjedelig med bekkenet @rhubarb men er bare å hvile masse. Kjenner også igjen følelsen med hikking «der nede» synes dy er litt komisk når det rykker til. Så må jo være fordi hodet ligger nedover. 

Selv er jeg/vi skikkelig klar for å få den lille ut. Jeg har perioder med mye tegn, smerter, maserier. Men så vips forsvinner alt igjen. Så jeg vet ikke lengre hva jeg skal se etter 🤣

Skikkelig spent jeg å. Når og hvordan alt starter. Og om jeg rekker meg på sykehuset. Bare 25 min kjøring til sykehuset uten rush. Men en vet da aldri 😅

Jordmora mi har 1 uke ferie denne uka, enig i at det passet dårlig ja. Men men. Så hun ba meg bestille en time til legen. Gjorde det. Så baby hadde det bra. Og hjerte slo fint. Blodtrykket og urinen min var fin. Det var alt jeg fikk ut av den timen. Ikke en gang symfysemålet ble målt. Har ny time til jordmor neste fredag. Fikk også beskjed om å ringe føden på termindatoen for å ordne med trivselskontroll på sykehuset. Slik jeg skjønte det var det normalt, at en må ordne det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt å Google meg frem til maserier, modningsrier, vonde kynnere m.m. Blir jo ikke klok. For en jungel!! 

Men i går kveld fikk jeg disse «takene» igjen. Mens-smerter som kommer og går mens magen strammer seg. Og verst er det om natta. Så spesielt det ikke er like aktivt om dagen.  Og leser om folk som har det slikt i flere uker før fødsel.... hjelp! Det er jo vondt! Hvordan skal man orke ekte rier hvis dette bare er tulle-rier? 

Så gjennom hele natten kjente jeg disse sammentrekningene. Og det kom også litt blod ved et par anledninger. Så det må vel kanskje komme fra livmorhalsen? At den begynner å modnes kanskje?  Roet seg betraktelig nå på formiddagen igjen.  Hmm. Ikke lett å bli klok på! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, hopeful skrev:

Selv er jeg/vi skikkelig klar for å få den lille ut. Jeg har perioder med mye tegn, smerter, maserier. Men så vips forsvinner alt igjen. Så jeg vet ikke lengre hva jeg skal se etter 🤣

Skikkelig spent jeg å. Når og hvordan alt starter. Og om jeg rekker meg på sykehuset. Bare 25 min kjøring til sykehuset uten rush. Men en vet da aldri 😅

Jordmora mi har 1 uke ferie denne uka, enig i at det passet dårlig ja. Men men. Så hun ba meg bestille en time til legen. Gjorde det. Så baby hadde det bra. Og hjerte slo fint. Blodtrykket og urinen min var fin. Det var alt jeg fikk ut av den timen. Ikke en gang symfysemålet ble målt. Har ny time til jordmor neste fredag. Fikk også beskjed om å ringe føden på termindatoen for å ordne med trivselskontroll på sykehuset. Slik jeg skjønte det var det normalt, at en må ordne det selv.

Så bra alt sto bra til med den lille og deg! :) men burde ikke legen tatt Symfysemålet? Her hadde mitt gått ned i forhold til kurven. . Men det kom av at nå vokser ikke baby like mye mer. Og jeg hadde litt mindre fostervann kunne det kjennes ut som sa hun. Så når jeg skal til legen i morgen håper jeg han sjekker så jeg ser om det har endret seg vesentlig fra forrige uke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...