Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2018


Pasjonsfrukten

Anbefalte innlegg

1 time siden, Pasjonsfrukten skrev:

Kanskje noen nerver eller annet i klem. Håper det holder seg borte fra nå av da :) 

Ja mange nerver i så fall 🤣 men ja håper det 😊 

Er det mange av dere som har begynt å tenke litt på fødselen allerede eller? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, PrøveSola skrev:

Ja mange nerver i så fall 🤣 men ja håper det 😊 

Er det mange av dere som har begynt å tenke litt på fødselen allerede eller? :overrasket:

Prøver å unngå å tenke på det egentlig 😅  

da jeg var innlagt på Ahus var det flere rundt meg som ble satt i gang, og de nevnte jo akutt keisersnitt og prematur fødsel (i tilfelle det skulle skje noe) og da merket jeg at dette var litt tidlig - ikke klar for noe sånt ennå 😱😱 har gjort meg opp noen tanker men tenker også «det får gå som det går» er jo første gang og aner jo ikke hvordan smertene vil bli. Skal på fødselsforberedende kurs på ahus i januar så får vite litt om forskj smertelindring m.m da. 

Veldig spent på hvor lang tid det skal ta, on det starter av seg selv eller om man må settes i gang osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo snart jul :tree: :hoppendeglad:

Står til med dere? Har skjedd litt siden jeg var innom sist, ser jeg! Hørtes ikke godt ut det fallet, Pasjonsfrukten :troest:

Fødsel ja :eeeh: Har ikke tenkt så mye på det enda. Storebror kom på termindato. Det begynte med vannavgang på natten, men endte i KS fordi han satt fast. Skal på samtale og lage fødselsplan, men er noen uker frem i tid. 

Vi er mer i tankeprosess om permisjon. Begge vil være lengst mulig hjemme, så vi må gå noen runder og se på fordeling   :baby:  Blir noen mnd ulønnet permisjon, og er litt usikre på hvem som tar det. Skulle gjerne delt ulønnet 50/50, men det lar seg visst ikke gjøre? Skal se på det i julen, og kanskje bli enige  :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 16.12.2017 den 21.39, rhubarb skrev:

Det er jo snart jul :tree: :hoppendeglad:

Står til med dere? Har skjedd litt siden jeg var innom sist, ser jeg! Hørtes ikke godt ut det fallet, Pasjonsfrukten :troest:

Fødsel ja :eeeh: Har ikke tenkt så mye på det enda. Storebror kom på termindato. Det begynte med vannavgang på natten, men endte i KS fordi han satt fast. Skal på samtale og lage fødselsplan, men er noen uker frem i tid. 

Vi er mer i tankeprosess om permisjon. Begge vil være lengst mulig hjemme, så vi må gå noen runder og se på fordeling   :baby:  Blir noen mnd ulønnet permisjon, og er litt usikre på hvem som tar det. Skulle gjerne delt ulønnet 50/50, men det lar seg visst ikke gjøre? Skal se på det i julen, og kanskje bli enige  :5:

Jeg skal også på samtale om fødsel/keisersnitt i morgen på sykehuset. Gruer meg litt før har sett for meg ks nå etter forige fødsel, så redd jeg kommer til å bryte sammen om de sier nei. 

Det med permisjon ulønnet kam jeg dessverre ingen ting om. Har du ringt nav og snakket med de? ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God overstått jul og godt nyttår til dere alle!! 🌟 Nå er vi i 2018, året hvor vi skal få babyene våre ❤❤ rart å tenke på!

Jeg må spørre dere om noe... og beklager detaljer🙈:

Jeg er nå i uke 28, men har gjennom store deler av svangerskapet (ca fra uke 15) følt at underlivet mitt på en måte buler ut og skal falle ut 😮😫 Flere som har den følelsen? Kan ikke huske å ha opplevd det i forige svangerskap... når jeg eks shaver meg der nede, føles det som om jeg nesten er hoven og har en bul under alt der nede (altså på innsiden... vanskelig å forklare). Prøver å huske på å trene musklene der nede så ofte som mulig, så tror ikke det er de som er ubrukelige heller. 

Plis si det ikke bare er meg 🙈 hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd det @PrøveSola men så er jeg også førstegangs. Har hørt om liknende tilfeller som du beskriver av folk som går gravid andre, tredje gang osv.  Musklene er mer svekket og svakere på en måte har jeg blitt fortalt.  Er visst bare en følelse og ikke noe galt.  

Men som sagt er jeg førstegangs så kan vel ikke uttale meg 🙈 

 

 

jeg er nå 33+1 😅😅 barnerommet er ikke oppusset så der har mannen en jobb å gjøre. Det er det bare isolasjon i veggene. Så et par timers jobb.  Pakket vekk julen i dag og da kunne jeg finne frem lekegrind, babygym, tripp trapp og vugge.  Koselig å sette frem litt. Nærmer seg veldig føler jeg! Har kun 4 uker igjen i jobb før permisjon. Hvor blir det av tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 33+0 i dag 😁 vært på føden to ganger. Og sliter med smertefulle kynnere og til tider menssmerter. Men alt ser bra jt. Men fikk påvist en urinveisinnfeksjon på onsdag når jeg var på føden. Eneste symtpom var disse kynnerene som jeg har hatt lenge. Men først nå det ga utslag på urinprøven. Finnes ingen andre symptomer som jeg kjenner.

Kjenner jeg er klar for at lillegutt skal komme nå altså. Alt er kjøpt inn. Bare noen småting som mangler, det skal kjøpes til neste helg når jeg får penger. Men da er virkelig alt klart også.

Tru om jeg trenger å kjøpe noen pakker 1er bleier? Har 4 pakker 2er bleier liggende. Bør vell kjøpe 1 eller 2 pakker sikkert.

Gleder meg så enormt til å se trollet som elsker å sparke meg hardt i siden, særlig oppe ved ribbeina. På ul på onsdag lå baby med hode ned. Jippi. Håper han ikke flytter seg på skrå eller opp igjen.

Jeg er virkelig mer enn klar for å hilse på han nå altså 💙 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nytt år :hoppe:

Jeg kjenner igjen det du beskriver, @PrøveSola. Har lurt litt på det, men ikke tenkt på å spørre noen om det :sprettoy: 

Jeg er kommet til uke 27 nå, og synes tiden flyr! Gleder meg også veldig til å hilse på han som bor i magen! Spent på om han er lik storebror, både av utseende men særlig som person :hjerte: Mye aktivitet i magen om kvelden/tidlig natt så blir vel en kveldsvåken baby (som sist). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå et jeg 34+0. Appen sier 45 dager til termin. Noe som betyr at om 5 dager er jeg høygravid. Hjelpes! Dette svangeskapet har gått veldig fort!

lillegutt er veldig aktiv. Veldig glad i å sparke ut mot sidene («sideflesket»). Han ligger med hodet nedover. Tviler sterkt på at han snur seg feil vei da han ligger trangt  

Var på 3D ultralyd. Lillegutt ble målt til å være en stor gutt på 2700 kg (appen sier han burde ligge på 2.2-2,3 nå) og da kunne han fort bli 4 kg til termin. Så håper de tar feil. Er jo vanskelig å måle størrelsen og vekt. Magen har vokst men den er fortsatt «liten» sier alle. Magen føles veldig full. Kjennes ut som han har svært dårlig plass. Det ble også bekreftet på ultralyden. 

Noen som vet om ungen kan bestemme seg å komme før termin pga plassmangel? Føler ikke kroppen min gir etter og sørger for større mageplass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå går tiden virkelig fort. I dag er jeg 36+0 og går dermed inn i uke 37. Nøyaktig 31 dager til termin.  6 arbeidsdager igjen før permisjon.  Helt sprøtt!! 

 

Hvordan er formen @hopeful  ? Du har jo også en knapp måned igjen til termin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pasjonsfrukten skrev:

Nå går tiden virkelig fort. I dag er jeg 36+0 og går dermed inn i uke 37. Nøyaktig 31 dager til termin.  6 arbeidsdager igjen før permisjon.  Helt sprøtt!! 

 

Hvordan er formen @hopeful  ? Du har jo også en knapp måned igjen til termin. 

Ååh. Tiden går fort ja 😁 er 35+6 i dag. 36 uker i morgen 😀 32 dager til termin.

Mye vondt i ryggen/bekken/hofter/beina. Utrolig sliten og lei. Måtte kaste inn håndkleet på onsdag, siste jobbdagen og jeg er sykmeldt. Nøyaktig 2 uker før permisjon startet. Men men. Er nok det riktige. En fysisk tung og krevende jobb som krever mye av meg hele tiden og jeg må være oppmerksom, noe som ikke funker opptimalt nå.

Men alt er klart til baby kommrr. Alt er kjøpt inn, og satt opp og satt sammen og lagt klart, mangler bare å rydde skikkelig her og vaske over 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hvem som blir født først. Vil gjerne at han holder seg inne en to ukers tid ennå, men etter det er han velkommen når som helst! Tenk at det er så kort tid igjen @hopeful 

har ikke pakket fødebagen ennå men funnet frem mye. Men den bør vel pakkes ferdig snart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pasjonsfrukten skrev:

Det blir spennende å se hvem som blir født først. Vil gjerne at han holder seg inne en to ukers tid ennå, men etter det er han velkommen når som helst! Tenk at det er så kort tid igjen @hopeful 

har ikke pakket fødebagen ennå men funnet frem mye. Men den bør vel pakkes ferdig snart. 

Ja. Dette blir spennende 😍 tenker at om 1-2 uker er han velkommen. Da er han ikke prematur lengre etter hva jeg har skjønt. Men kjenner jeg som menneske er mer enn klar for å få ut den lille. Men for baby sin del er det nok best at han venter.

Hode er nesten festet i bekkenet mitt. Og det er jo bra. Men han stikker meg så voldsomt nedentil. Kjennes ut som han gar en ståltråd han stikker med. Jordmor sier det er normalt. Men smertefult.

Har pakket fødebagen (mangler nødprovianter), og den står klar i bilen. Bagen til baby er også pakket og klar. Men mangler litt i barselbagen enda. Men straks er den også klar.

Var nesten reds jeg lakk fostervann i går. Var så våt i trusa. Men ikke opplevd det etterpå. Så var vell ekstra med utflod bare. Merker jeg tolker alle symptomer fortiden og får et lite håp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, hopeful skrev:

Ja. Dette blir spennende 😍 tenker at om 1-2 uker er han velkommen. Da er han ikke prematur lengre etter hva jeg har skjønt. Men kjenner jeg som menneske er mer enn klar for å få ut den lille. Men for baby sin del er det nok best at han venter.

Hode er nesten festet i bekkenet mitt. Og det er jo bra. Men han stikker meg så voldsomt nedentil. Kjennes ut som han gar en ståltråd han stikker med. Jordmor sier det er normalt. Men smertefult.

Har pakket fødebagen (mangler nødprovianter), og den står klar i bilen. Bagen til baby er også pakket og klar. Men mangler litt i barselbagen enda. Men straks er den også klar.

Var nesten reds jeg lakk fostervann i går. Var så våt i trusa. Men ikke opplevd det etterpå. Så var vell ekstra med utflod bare. Merker jeg tolker alle symptomer fortiden og får et lite håp. 

Jeg skal til jordmor til tirsdag og tenke å spørre om hodet har festet seg. Vet ikke om jeg kan merke det selv? Vet han har ligget med hodet ned noen uker hvert fall. 

De smertene du kjenner har jeg hørt er pga at baby treffer på nerver! Så kan tenke meg det er vondt ja!!

 

men kjenner jeg helst ikke skal gå over tiden. Redd for stor unge. Da jeg var på 3D ultralyd ble ungen estimert til 500g over det appen sa på samme tidspunkt. Og han mente ungen så ut til å bli 4 kg. Så håper virkelig han tar feil - er jo ikke lett å måle de sånn sett. Så kommer han litt før så kanskje han ikke har rundet 4 kg 😂

veldig spent på hvordan fødselen skal starte og hva de første tegnene blir! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pasjonsfrukten skrev:

Jeg skal til jordmor til tirsdag og tenke å spørre om hodet har festet seg. Vet ikke om jeg kan merke det selv? Vet han har ligget med hodet ned noen uker hvert fall. 

De smertene du kjenner har jeg hørt er pga at baby treffer på nerver! Så kan tenke meg det er vondt ja!!

 

men kjenner jeg helst ikke skal gå over tiden. Redd for stor unge. Da jeg var på 3D ultralyd ble ungen estimert til 500g over det appen sa på samme tidspunkt. Og han mente ungen så ut til å bli 4 kg. Så håper virkelig han tar feil - er jo ikke lett å måle de sånn sett. Så kommer han litt før så kanskje han ikke har rundet 4 kg 😂

veldig spent på hvordan fødselen skal starte og hva de første tegnene blir! 

Hun sjekker nok leie på baby når du er der (rutine i uke 36, sjekket i 35 til meg fordi hun ikke jobber uka som kommer). Jeg spurte og han var langt ned, men kunne røre litt på hode, men ikke veldig mye. Vet ikke om en kan sjekke slikt selv. Men etter at jeg var på sjekk på føden pga kynnere i uke 32 og legen der s baby lå med hode ned (ultralyd), så har det vært likt hele veien, sparker øverst i ribbeina på høyre side. Dultene på venstre side er litt annerledes (der ryggen og rumpa er). Så kjenner ihvertfall at han ligger ganske likt hele tiden. Bare håper han ikke rekker å snu seg eller flytte seg i tverrleie.

Ja. Har hørt det samme jeg å om "knivstikkingen" innenfra.

Oi ja. Spent på når baby kommer og hvor stor han er. Barnefar var drøyt 4 kilo når han kom, og er laaaang nå også. Jeg veide 3,5 kilo ca. Spurte jm hva hun tenkte ut fra symfysemålene. Slik det er nå virker det ikke som at det blir noen monsterbaby, ligger litt under 50%, men innenfor og i sin egen kurve. Men så klart. Mye kan endre seg den siste måneden.

Håper ikke din blir sånn kjempestor. Og at legen tok feil. Hehe.

Jeg å. Skikkelig spent. Aldri vært gravid før, så vet jo ikke annet enn hva jeg leser. På et vis håper jeg at det startet med vannavgang (for det er et så tydelig tegn, at jeg slipper å være i tvil), men samtidig kunne det vært greit at det kommer på sykehuset for å slippe at det skjer i senga/sofaen/bilen eller generelt i mine klær. Kan neppe være gøy å måtte ordne opp og vaske og styre midt i rier og fødsel 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, hopeful skrev:

Hun sjekker nok leie på baby når du er der (rutine i uke 36, sjekket i 35 til meg fordi hun ikke jobber uka som kommer). Jeg spurte og han var langt ned, men kunne røre litt på hode, men ikke veldig mye. Vet ikke om en kan sjekke slikt selv. Men etter at jeg var på sjekk på føden pga kynnere i uke 32 og legen der s baby lå med hode ned (ultralyd), så har det vært likt hele veien, sparker øverst i ribbeina på høyre side. Dultene på venstre side er litt annerledes (der ryggen og rumpa er). Så kjenner ihvertfall at han ligger ganske likt hele tiden. Bare håper han ikke rekker å snu seg eller flytte seg i tverrleie.

Ja. Har hørt det samme jeg å om "knivstikkingen" innenfra.

Oi ja. Spent på når baby kommer og hvor stor han er. Barnefar var drøyt 4 kilo når han kom, og er laaaang nå også. Jeg veide 3,5 kilo ca. Spurte jm hva hun tenkte ut fra symfysemålene. Slik det er nå virker det ikke som at det blir noen monsterbaby, ligger litt under 50%, men innenfor og i sin egen kurve. Men så klart. Mye kan endre seg den siste måneden.

Håper ikke din blir sånn kjempestor. Og at legen tok feil. Hehe.

Jeg å. Skikkelig spent. Aldri vært gravid før, så vet jo ikke annet enn hva jeg leser. På et vis håper jeg at det startet med vannavgang (for det er et så tydelig tegn, at jeg slipper å være i tvil), men samtidig kunne det vært greit at det kommer på sykehuset for å slippe at det skjer i senga/sofaen/bilen eller generelt i mine klær. Kan neppe være gøy å måtte ordne opp og vaske og styre midt i rier og fødsel 🤣

Hadde vært greit å unngå vannavgang. Og selvom vannet går så er det jo ikke sikkert fødselen starter med en gang allikevel. 

Hørt om et par som har reist inn til sykehuset med søppelsekk i setet og håndklær og bleier nedentil. Stopper jo ikke å renne akkurat 🙈😂 

 

så på en film rett etter frokost i dag og det var som å skru på en bryter.  Supertrøtt!!! Sovnet på sofaen og sov i 4 timer tror jeg! Enda jeg sov normalt i natt. Kjemperart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Pasjonsfrukten skrev:

Hadde vært greit å unngå vannavgang. Og selvom vannet går så er det jo ikke sikkert fødselen starter med en gang allikevel. 

Hørt om et par som har reist inn til sykehuset med søppelsekk i setet og håndklær og bleier nedentil. Stopper jo ikke å renne akkurat 🙈😂 

 

så på en film rett etter frokost i dag og det var som å skru på en bryter.  Supertrøtt!!! Sovnet på sofaen og sov i 4 timer tror jeg! Enda jeg sov normalt i natt. Kjemperart! 

Haha ja. Hørt om de. Har et tisselaken i senga vår (stakkar sambo holder på å renne bort noen netter, puster kanskje ikke så godt det lakenet 🤣). Også har jeg noen engangskladder jeg tenker jeg etterhvert kan sitte på i sofaen/bilen for sikkerthetsskyld.

Er spent på fødselen. Har du født før?

Er også mye trøtt for tiden. Kan sove greit, men trenger som oftest en hvil ila dagen. Særlig om jeg ikke gjør så mye, blir ekstra trøtt da.

Gleder meg bare så sykt til å holde vår førstefødte i armene og bare sitte å se på at han sover. Og følge utviklingen igjennom livet 💙

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hopeful skrev:

Haha ja. Hørt om de. Har et tisselaken i senga vår (stakkar sambo holder på å renne bort noen netter, puster kanskje ikke så godt det lakenet 🤣). Også har jeg noen engangskladder jeg tenker jeg etterhvert kan sitte på i sofaen/bilen for sikkerthetsskyld.

Er spent på fødselen. Har du født før?

Er også mye trøtt for tiden. Kan sove greit, men trenger som oftest en hvil ila dagen. Særlig om jeg ikke gjør så mye, blir ekstra trøtt da.

Gleder meg bare så sykt til å holde vår førstefødte i armene og bare sitte å se på at han sover. Og følge utviklingen igjennom livet 💙

Har ikke født for så aner jo ikke hva jeg går til (selv om man har sett ufattelig mange episoder med fødeavdelingen) 

mest spent på smertene og hvordan jeg takler de! Er ganske åpen til alt egt. Får ta det som det kommer og ha et åpent sinn.det er så sprøtt å tenke på at om 5-6ukers tid er de her uansett. (Hvis man går på overtid). Vi får nyte de siste dagene og ukene mens man ennå kan gjøre ting med frie hender og uten planlegging 😁 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pasjonsfrukten skrev:

Har ikke født for så aner jo ikke hva jeg går til (selv om man har sett ufattelig mange episoder med fødeavdelingen) 

mest spent på smertene og hvordan jeg takler de! Er ganske åpen til alt egt. Får ta det som det kommer og ha et åpent sinn.det er så sprøtt å tenke på at om 5-6ukers tid er de her uansett. (Hvis man går på overtid). Vi får nyte de siste dagene og ukene mens man ennå kan gjøre ting med frie hender og uten planlegging 😁 

Har sett maaaange episoder jeg å, så føler meg godt forberedt, og vet utrolig mye ja 🤣 jaaa. Er virkelig ikke lenge til de er her. Men såååå utålmodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egt til jordmor på 36 ukers kontroll i morgen. Men fått beskjed om at timen er flyttet til fredag. Og da kan jeg ikke... 😏 det vil si at jeg først får time i neste uke. Da har jeg ikke vært på kontroll på 5 uker!! Kjenner litt på dette når jeg er så langt på vei... tenk om jeg går med svangerskapsforgiftning feks...  🤔 er jo som regel ikke alt man får symptomer på før det er godt utviklet. Hadde jo vært greit å vite at lillegutt har det bra og vokser som han skal selvom han sparker masse! 

Sikkert ikke noe problem å vente en uke til men var så forberedt på å komme i morgen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...