Gå til innhold

Noen andre som også er elendig på å ryggeparkere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøre bilen inn i en luke fikk jeg aldri lov til på kjøreskolen. Grunnen var at ved en eventuell skade på andre biler ville forsikringsselskapene reagere fordi man skal rygge seg inn noe som har vist seg å gi mindre rygge og parkeringsskader. Enkelte firmaer (særlig oljerelaterte bransjer) tillater ikke at deres ansatte kjører inn i parkeringsluker. 

Anonymkode: 700cd...44d

Merkelig begrunnelse... Elevene kan kjøre inn i en parkeringsplass så mye de vil. Det er å rygge ut de ikke får lov til, da det er der faren ligger. Det er naturligvis mer trafikk der veien går, både av fotgjengere og av biler, og når du rygger vil du for eksempel ikke kunne se et barn bak bilen (stolpene, hodestøttene til setene bak, og setene bak hindrer sikten ganske høyt opp). 

Du vil heller ikke se en bil før det er alt for sent når du rygger ut fra en parkeringsplass. Å rygge ut av parkeringsplasser, samt å parkere mot kjøreretningen burde forbys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøre bilen inn i en luke fikk jeg aldri lov til på kjøreskolen. Grunnen var at ved en eventuell skade på andre biler ville forsikringsselskapene reagere fordi man skal rygge seg inn noe som har vist seg å gi mindre rygge og parkeringsskader. Enkelte firmaer (særlig oljerelaterte bransjer) tillater ikke at deres ansatte kjører inn i parkeringsluker. 

 

Anonymkode: 700cd...44d

Er dette sant, eller en myte?

Anonymkode: 0ffaf...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke ha råd til å lære seg parkeirng kan straffe seg på oppkjøringen og ende med stryk. Da blir dette å snu på shillingen og la daleren gå. 

 

Anonymkode: 700cd...44d

Jeg har sett bilder på andre skoler sin facebookside der eleven står stolt med bestått førerprøve og bilen parkert med fronten inn... 

En av rutene her i byen har ikke parkering ved hjelp av rygging, man må kun klare å snu. Håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette sant, eller en myte?

Anonymkode: 0ffaf...54e

Spør du om jeg tar meg tid til å sitte på kg å skrøne? Dette er i aller høyeste grad sant. Forsikringsselskapene lager statistikker på alle skader.  Der er mange store firmaer der ansatte ikke får lov til å kjøre inn i parkeringsluker. Flere firmaer har og dette som tema på opplæring av nyansatte. Noen sender og ansatte på sikkerhetskurs, der parkering og trafikksikkerhet er en del av pakken. 

Å kjøre inn i en parkeringsluke medfører automatisk at man må rygge ut igjen. Der har og vist seg at å begynne med å rygge når man starter kjøringen har høyere risiko for skader både på sidene av egen bil og ellers fordi man gjerne er streswet, skal skynde seg m.m. Starter en derimot med å kjøre ut fra parkeringsluken, så er skaderisikoen langt lavere. En gjør seg derfor ferdig med rygging og parkering mens en er varm i kroppen og kjøringen og er klar til å komme seg enkelt avsted igjen. 

Ta deg gjerne en tur på parkeringsplassen til større firmaer. Se på hvilken vei bilene står parkert. Se og gjerne i parkeringsplassen til større kjøpesentre. Der står som oftest bilene litt begge veier. Men jeg kan i all hovedsak si hvem som eier de bilene som står med fronten inn og må rygge seg ut igjen. 

Anonymkode: 700cd...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke ha råd til å lære seg parkeirng kan straffe seg på oppkjøringen og ende med stryk. Da blir dette å snu på shillingen og la daleren gå. 

 

Anonymkode: 700cd...44d

Jeg har lappen og kan ryggeparkere. Men som TS så bruker jeg så ufattelig lang tid. Tror det er noe "teorietisk" jeg ikke har fått med meg for jeg har ikke blitt bedre på dette siden jeg fikk lappen for mange år siden.

Anonymkode: 855ab...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på ulike biler hvordan de er å lukeparkere. Eller egentlig er det oversikten fra førersetet det kommer an på.

Jeg kjører jevnlig  varebil / minibuss, den lukeparkerer jeg uten å ofre det en tanke. Kjempe gode speil som gjør at  jeg har full kontroll på hvor bilen er. Men den forrige bilen min var uoversiktlig, selv med ryggekamera følte jeg meg usikker. 

Så det kan være en ide å prøve med en annen bil, ihvertfall til teknikken sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lappen og kan ryggeparkere. Men som TS så bruker jeg så ufattelig lang tid. Tror det er noe "teorietisk" jeg ikke har fått med meg for jeg har ikke blitt bedre på dette siden jeg fikk lappen for mange år siden.

Anonymkode: 855ab...e86

Det er en treningssak. Jeg er knallgod på parkering fra tilsvsrende side som jeg parkerer bilen i garasjen på. Grunnen er enkel bilen parkeres på den måten hver dag og noen ganger flere ganger for dagen. Fra motsatt side er jeg ikke så god. 

Første bilen min og jeg kom hjem med den, helt ny, og klarte ikke parkere den. Brukte nesten en time og skulle aldri mer ta bilen ut av garasjen. Neste gang gikk det litt bedre og nå ler jeg av meg selv. 

8 minutter siden, stan skrev:

Det er veldig stor forskjell på ulike biler hvordan de er å lukeparkere. Eller egentlig er det oversikten fra førersetet det kommer an på.

Jeg kjører jevnlig  varebil / minibuss, den lukeparkerer jeg uten å ofre det en tanke. Kjempe gode speil som gjør at  jeg har full kontroll på hvor bilen er. Men den forrige bilen min var uoversiktlig, selv med ryggekamera følte jeg meg usikker. 

Så det kan være en ide å prøve med en annen bil, ihvertfall til teknikken sitter.

Det handler da mer om at deg enn om bilene. Jeg har kjørt et titalls ulike biler og parkert på trange plasser med samme teknikk uten større problemer. At fra små biler til en svær Volvo. Ryggekamera er mer en ulempe enn et hjelpemiddel. Bruk ryggekameraet til avstandsmåling bak. Sensorer på bilen bak og foran er langt bedre. Men her og er det snakk om øvelse. 

Anonymkode: 700cd...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler da mer om at deg enn om bilene.

Det er godt mulig. Erfaringa er ihvertfall at oversikten er ganske ulik i forskjellige biler. Volvoer er jo blandt de beste jeg har prøvd. 

Den forrige bilen var vanskelig å se bakover, derfor hadde de puttet inn et elendig ryggekamera. Speilene hjalp lite. Så selv om jeg egentlig kan teknikken så var det veldig skummelt å rygge der det var trangt. Nå med ny bil igjen, går det som en lek. Gode store speil, og presise sensorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester, bare se på tante Esther! Neida, men joda, løsningen er å øve, øve, øve.

Anonymkode: 632cd...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, her ble det jo diskutert mye annet enn ryggeparkering 😂 

Anonymkode: 06546...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryggeparkering er ikke like kjipt som å lukeparkere, men nesten. Bruker speil og hvis det er på en parkeringsplass med flere rader med oppmerkede hvite parkeringsplasser så bruker jeg sidelinjene på parkeringsplassen i front for å navigere inn i den jeg skal.

Parking-space6.jpg

Anonymkode: dcc1f...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har øvd. Får det aldri til. Selv ikke om jeg skal kjøre rett inn i luken. Syns det er vanskelig med stasjonsvogn,og de andre står helt ned og opp mot streken

Anonymkode: fced6...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er vanskelig, men det er bare fordi jeg har gjort det så mye. På en romslig parkeringsplass er dette lett, i trange bygater, hvor man har begrenset plass foran seg, og luka akkurat er stor nok til bilen kan det være noe herk, men det går det også med trening. Fordelen min er kanskje at jeg parkerer på et nytt sted hver gang, så jeg har vekslet mellom ryggeparkering og lukeparkering, og høyre og venstre hele tiden. Da legger man seg ikke til faste vaner, og må lære seg teknikken. (Hjemme derimot parkerer jeg som en idiot hver gang noe er litt annerledes på gårdsplassen, siden jeg normalt sett gjør det samme hver dag.)

Anonymkode: 6f255...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Antar TS snakker om ryggeparkering og ikke lukeparkering.

Jeg synes ofte det er lettere å rygge inn for å parkere enn å kjøre inn med fronten først. Dette fordi man har mye større svingradius når man rygger og da er det lettere å komme seg inn på trange plasser.

Bruk sidespeilene! Ofte kan man åpne døra og se bakover mens man rygger for å holde bilen rett med oppmerkingen av plassen.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn bil som piper som en gal om jeg rygger nær noe, så jeg kjører alltid inn med nesa først. Går mye raskere, og om man rygger sakte ut mens man snur seg i setet så man ser ut bakvinduet skal det være umulig å kjøre på noe. Har aldri hatt så mye som en ripe eller bulk på bilen, har hatt barn løpende bak bilen på parkeringsplass men med den pipealaramen skal man være helt døv for å ikke få det med seg.

Anonymkode: 11301...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg har Toyota Prius.

 

 

Anonymkode: e5a00...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.6.2017 den 11.04, AnonymBruker skrev:

Er dette sant, eller en myte?

Anonymkode: 0ffaf...54e

Dette er på ingen måte noen myte. Der hvor jeg jobber (oljebransjen) er det ikke lov til å rygge ut av parkeringsplassen, noe som jo fører til at vi må rygge inn når vi kommer på jobb om morgenen. Flere av bedriftene har samme regel. Vi får "stoppkort" dersom vi bryter dette. Som @amativeReflection skriver, handler dette om sikkerhet og at det er mer utrygt å rygge ut mot en plass hvor det oppholder seg folk og hvor andre kjøre, enn å kjøre ut. 

Hos en tidligere arbeidsgiver (innen samme bransje), hadde vi en fast ansatt trafikklærer som hadde 1-2 kjøretimer med oppfriskning årlig for alle ansatte.

Endret av Grylet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grylet skrev:

Dette er på ingen måte noen myte. Der hvor jeg jobber (oljebransjen) er det ikke lov til å rygge ut av parkeringsplassen, noe som jo fører til at vi må rygge inn når vi kommer på jobb om morgenen. Flere av bedriftene har samme regel. Vi får "stoppkort" dersom vi bryter dette. Som @amativeReflection skriver, handler dette om sikkerhet og at det er mer utrygt å rygge ut mot en plass hvor det oppholder seg folk og hvor andre kjøre, enn å kjøre ut. 

Hos en tidligere arbeidsgiver (innen samme bransje), hadde vi en fast ansatt trafikklærer som hadde 1-2 kjøretimer med oppfriskning årlig for alle ansatte.

Jeg må få meg en sånn jobb når jeg blir gammel. Ser for meg at det ikke er like morsomt å tilbringe 14 timer om dagen med å snakke med 18-åringer når jeg blir voksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2017 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Ryggeparkering er ikke like kjipt som å lukeparkere, men nesten. Bruker speil og hvis det er på en parkeringsplass med flere rader med oppmerkede hvite parkeringsplasser så bruker jeg sidelinjene på parkeringsplassen i front for å navigere inn i den jeg skal.

Parking-space6.jpg

Anonymkode: dcc1f...b28

Dette er en fantastisk løsning når parkeringsplassen ikke har blitt malt opp av sadister. Det er en god del av dem som har blitt malt opp på vilkårlige måter slik at linjene på ene raden ikke er i linje med linjene på andre raden.

På 21.6.2017 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Jeg har øvd. Får det aldri til. Selv ikke om jeg skal kjøre rett inn i luken. Syns det er vanskelig med stasjonsvogn,og de andre står helt ned og opp mot streken

Anonymkode: fced6...dee

Du må øve på teknikk. Hvis du har dårlig teknikk vil du aldri bli god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...