Gå til innhold

Noen andre som også er elendig på å ryggeparkere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker førti timer. Hver gang jeg ryggeparkerer, så ler folk som går fordi fordi jeg tar ørten timer 😂😂 Og ellers kjører jeg perfekt og parkerer perfekt. Any advice?

Anonymkode: 06546...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker du speilene? Hvis ikke, så lær deg det. Ellers er det kun øvelse, øvelse, øvelse 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen råd om hvordan man stiller inn speilene når man skal bruke dem til å parkere? Jeg synes det er rart vi ikke øvde mer på dette på kjøreskolen, tror jeg fikk prøve det én gang... 

Så lenge jeg kan se ut bakvinduet, går det helt fint å rygge inn på parkeringsplassen. 

Anonymkode: 263bc...781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk noen videoer om lukeparkering. Som andre sier, øvelse øvelse. Du kan finne et rolig sted uten mye folk og biler, sette ut markører av noe slag å øve deg uten tilskuere. Plastbøtter er ok og skader ikke bilen.
Har du rygget så du har halvparten av bilen din  ved bakenden på bilen som du skal parekere bak, så bør det gå ganske greit. Det er der de fleste bommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sidespeilene skal du se mest mulig. Dvs langs siden på bilen,  og mest mulig bakover og litt ned. Prøv deg frem :) Samme innstilling når du kjører som når du rygger. Før rygging stiller jeg meg med baken på bilen så rettstilt som mulig mot parkeringsplassen. Så tar jeg det sakte men sikkert bakover mens jeg sikter mot passe avstand fra strekene på plassen i sidespeilene. Helt håpløst vanskelig å forklare skriftlig merker jeg 😂 men hva med å kjøre til en tom parkeringsplass og øve litt? Jeg er yrkessjåfør, har vært der i 4-5 år, og merker hvor utrolig mye flinkere man blir av å øve. Ikke minst å lure seg å bruke speilene riktig! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er teknikken din helt feil. Har selv aldri hatt problem med å ryggparkere. Første gangene gikk det litt treigt, ja, men det er jo enkelt. Lukeparkerte også rimelig bra første gangen, selv om jeg aldri hadde gjort det før, ikke på skjøreskolen en gang (tok kjøretimer på landet)

Anonymkode: 0ffaf...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, spegel skrev:

I sidespeilene skal du se mest mulig. Dvs langs siden på bilen,  og mest mulig bakover og litt ned. Prøv deg frem :) Samme innstilling når du kjører som når du rygger. Før rygging stiller jeg meg med baken på bilen så rettstilt som mulig mot parkeringsplassen. Så tar jeg det sakte men sikkert bakover mens jeg sikter mot passe avstand fra strekene på plassen i sidespeilene. Helt håpløst vanskelig å forklare skriftlig merker jeg 😂 men hva med å kjøre til en tom parkeringsplass og øve litt? Jeg er yrkessjåfør, har vært der i 4-5 år, og merker hvor utrolig mye flinkere man blir av å øve. Ikke minst å lure seg å bruke speilene riktig! 😊

Jeg klarer aldri stille speilene slik at jeg ser strekene. Da ser jeg jo ikke noe av trafikk bak meg, siden speilene må stilles så voldsomt nedover.. 

I følge min søster er det mye lettere når man har større bil. De har en caravelle og transporter, og hun sier det er null problem å rygge etter speil i dem, mens hun sliter når hun må låne corsaen til min mor. 

Anonymkode: 263bc...781

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@amativeReflection har kanskje råd :) 

ellers bruker jeg sidespeilene for å se etter stripene og så bruker jeg speilet i frontruta samtidig som jeg snur hodet frem og tilbake for å se ut bakruta. Rygger alltid inn på parkeringsplasser, syns det er så veldig uoversiktlig å rygge ut av dem.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Se denne.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker førti timer. Hver gang jeg ryggeparkerer, så ler folk som går fordi fordi jeg tar ørten timer 😂😂 Og ellers kjører jeg perfekt og parkerer perfekt. Any advice?

Anonymkode: 06546...77a

Ikke all er like flinke og har "naturtalent" når det kommer til bilkjøring. Men alle kan blir ganske flink om de bestemmer seg for det. At du skriver her viser at du har lyst å bli bedre?

Øv, øv og øv. Så vil du se at du mestrer. Snakk med en kompis eller familiemedlem som kan vise deg. Jeg er en jævel på å lukeparkere, selv på steder der man tror at ikke bilen passer, det er noe alle kan lære seg. 

Når du lukeparkerer skal det skje på en forsvarlig måte, raskt og effektivt. Det er helt enkle "regler" på hvordan man skal utføre en lukeparkering. Lær dem så er du der.

Den som vil får til! :) 

Se denne.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer aldri stille speilene slik at jeg ser strekene. Da ser jeg jo ikke noe av trafikk bak meg, siden speilene må stilles så voldsomt nedover.. 

I følge min søster er det mye lettere når man har større bil. De har en caravelle og transporter, og hun sier det er null problem å rygge etter speil i dem, mens hun sliter når hun må låne corsaen til min mor. 

Anonymkode: 263bc...781

Du har innerspeilet - der ser du trafikken bak deg. 

Sidespeilene skal vise hva du ser langs bilen om du er komfortabel med det.

Endret av Coolaid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Nå vet jeg ikke hva du gjør. Men jeg bruker sidespeil, bakvinduet og blindsonen, og klarer å ryggparkere uten problemer. Men så hadde jeg en del timer med dette hos kjøreskolen, kjørelæreren min lærte meg også å lukkeparkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har ingen problemer med bilen til kjørelæreren, eller en av bilene hun øvelseskjører med, men med den andre bilen vi bruker til øvelseskjøring har hun store problemer.
Det er en stasjonsvogn, og den reagerer annerledes på rattbruken enn de to andre bilene gjør.  Dessuten gir sidespeilene på denne bilen et litt forvrengt bilde av avstand, og kombinert blir dette vanskelig for henne.

Du skriver ingenting om hva som er problemet ditt, og da blir det litt vanskelig å gi råd, men et generelt råd må være å bli bevisst på hvor du har bilen på veien, hvordan den reagerer på rattbruk, og hvordan speilet reflekterer avstand.
Og ellers henger jeg meg på rådet om å øve masse!

Lykke til!  Dette vil du klare bra. :)

Anonymkode: 49fdb...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester.

Eneste gangen jeg ikke ryggeparkerer er hvis det er en vegg bak som blokkerer tilgangen til bagasjen og vi skal ut med barnevogn osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, boblevann skrev:

@amativeReflection har kanskje råd :) 

ellers bruker jeg sidespeilene for å se etter stripene og så bruker jeg speilet i frontruta samtidig som jeg snur hodet frem og tilbake for å se ut bakruta. Rygger alltid inn på parkeringsplasser, syns det er så veldig uoversiktlig å rygge ut av dem.... 

Handler tråden om lukeparkering eller å rygge inn på en parkeringsplass? 

Jeg må nesten tegne diagrammer for å forklare dette og det virker litt knotete siden jeg har andre gjøremål.

Hvorfor tar ikke TS bare et par dobbelttimer hos en annen kjøreskole og kun fokuserer på å rygge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en tanks. Da spiller det ingen rolle om du er god på å rygge, du vil få plass uansett.

Anonymkode: 75ed5...00e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, amativeReflection skrev:

Handler tråden om lukeparkering eller å rygge inn på en parkeringsplass? 

Jeg må nesten tegne diagrammer for å forklare dette og det virker litt knotete siden jeg har andre gjøremål.

Hvorfor tar ikke TS bare et par dobbelttimer hos en annen kjøreskole og kun fokuserer på å rygge?

Håper du finner tid. Det er flere enn TS som lurer på dette. Og ikke alle har råd til et par dobbelttimer. 

Anonymkode: 855ab...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rygge inn på parkeringsplass er det jeg oppfattet spørsmålet som. 

Anonymkode: 855ab...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukeparkering.

Husker jeg riktig stiller jeg meg parallelt med bilen foran luka, en halvmeter utenfor og rygger til bakhjulet er likt med bakhjørnet på denne bilen. Så svinger jeg inn. Jeg har lest at man skal svinge innover helt til man ser hele nummerskiltet til bilen bak i speilet, og deretter rette opp. Jeg liker egentlig å kjøre litt lenger før jeg retter opp, altså så langt at jeg i det sentrale høye bakspeilet ser den innerste frontlykta på bilen bak.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre bilen inn i en luke fikk jeg aldri lov til på kjøreskolen. Grunnen var at ved en eventuell skade på andre biler ville forsikringsselskapene reagere fordi man skal rygge seg inn noe som har vist seg å gi mindre rygge og parkeringsskader. Enkelte firmaer (særlig oljerelaterte bransjer) tillater ikke at deres ansatte kjører inn i parkeringsluker. 

Å rygge seg inn i en luke er ingen stor kunst. Når bakseteryggen på passasjersiden er på høyde med skillestreken mellom to luker eller med fronten på den parkerte bilen vedsiden av den åpne luken skal du ha full sving inn i den ledige luken inntil du ser at du må rette opp og rygge rett bak. 

Ved sving inn i ledig luke på motsatt side skal bilskiltet til bilen to plasser før være midt i sidevindtet til fører (tror jeg det er) før du har full sving og rygger bakover. 

Der er og en tilsvarende "formel" for parkering langs med fortau, men den får ikke jeg til. De to øverste fungerer helt utmerket. Med parkeringsplass og garasje der det er umulig å gjøre noe annet enn å rygge bilen inn, så får en ryggetrening daglig. 

Bilen side speil skal være innstilt slik at dørhåndtakene på ene bils bakdører skimtes så vidt ved normal og liten hodebevegelse fra bilføreren.

Anonymkode: 700cd...44d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du finner tid. Det er flere enn TS som lurer på dette. Og ikke alle har råd til et par dobbelttimer. 

Anonymkode: 855ab...e86

Å ikke ha råd til å lære seg parkeirng kan straffe seg på oppkjøringen og ende med stryk. Da blir dette å snu på shillingen og la daleren gå. 

 

Anonymkode: 700cd...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...