melatonin Skrevet 20. juni 2017 #141 Skrevet 20. juni 2017 2 timer siden, NotNaomi skrev: Synd med utvikling gitt. Alt bør være som før. Alt. Det som var greit og akseptabelt for 100 år siden bør være det i dag også. Klart det. Eller? Ja, for det var jo det jeg mente. 2
Gjest making.a.mess Skrevet 20. juni 2017 #142 Skrevet 20. juni 2017 På 18.6.2017 den 17.39, AnonymBruker skrev: Ikke type "jævla neger", Men mer som han nye naboen er neger? Anonymkode: a80e1...8dd Jeg kan bruke neger. Men kaller jo ingen det ansikt til ansikt. Det er vel ingen som sier; hei, Kaukasisk til deg heller. Eller: Hei, du asiaten... Neger er et rasebetegnende ord, en beskrivelse av noen. Afrikaner er ikke dekkende for man kan være neger uten å være fra Afrika. Ikke vits å si svart heller, for det er også få som vil være ved å være svart. Ei ble tilogmed fornærmet og mente hun slett ikke var svart, men mørkebrun. Og brun kan man jo være uten å være neger. En inder/pakistaner/sør amerikaner er jo ikke neger selv om fargen er like mørk. Neger har flere trekk enn bare å være brun eller svart. Ordet er forsåvidt ikke rasistisk, kun en rasebeskrivelse. Men det har blitt negativt ladet pga at det har blitt brukt som skjellsord.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #143 Skrevet 20. juni 2017 Prøver selv å unngå begrepet neger da det er mange som ikke liker det og klarer meg stort sett uten. Men synes ikke det finnes gode ord som erstatter begrepet som dekker mer enn bare hudfarge. Afrikaner eller mørk er ganske diffust og lite beskrivende. Hva med kineser, det kan også være feil. Og hva med fitte og kuk som også benyttes som skjellsord. Skal bli fint når hysteriet går over og vi igjen kan snakke normalt med hverandre uten å bli beskyldt for det ene eller det andre. Anonymkode: abfb9...296 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #144 Skrevet 20. juni 2017 Jeg bruker ordet "neger" uten nedsettende bilyd. Sier det ikke foran barna, for det er slik med ord som blir tabu at det tar en generasjon eller to før det får "satt seg". Jeg forbeholder meg retten til å ikke måtte endre på språket mitt i hverdagen, språk er en privat ting, knyttet til identitet, og det er ikke lett å endre på etter hva som er blitt tabu der og da. Men jeg bruker altså ikke slike ord foran barna mine, de kan gjerne vokse opp med denne tidens språknormer, og ikke min tids normer. Jeg kan også fint si at min bestefar er på gamlehjemmet. Selv om det også er tabu å si. Det er ikke lett å komme på hva som er politisk korrekt å si i enhver situasjon - er han på "helse- og veldferdssenteret"? I stedet for "neger" blir det diffuse omskrivinger som "utlending" eller "ikke-etnisk nordmann" el.l. "Ny nordmann med opphav fra de sydlige breddegrader"...Vet ikke om det er så mye bedre.... Hver gang kollegaene på jobben skal omtale en "farget" person blir det med mange omskrivelser og lett komikk, for det er ikke så greit å vite hva som er lov å si. Dette skaper en enorm avstand mellom "oss" og "dem", dessverre. Anonymkode: 95764...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #145 Skrevet 20. juni 2017 På 19.6.2017 den 0.29, AnonymBruker skrev: Temmelig uintelligent å påstå at neger er et "nøytralt, deskriptivt ord", bare fordi det en gang i historien har betydd fargen svart. Ingenting i språket vårt er nøytralt, alt har en kontekst og en symbolverdi som er større enn den rent etymologiske definisjonen, og ord får nye betydninger over tid og gjennom hendelser som omdefinerer dem. Ærlig talt, dette er moderne språkfilosofi på exfac-nivå. Neger/nigger har en lang, ekstremt dyster historie bak seg som helt konkret nedsettende begreper. De er ment som merkelapper for å minne mørkhudede på at de først og fremst defineres og sorteres etter sin hudfarge, ikke etter sin individualitet, og for å markere at de er underlegne de hvite. Det finnes selvsagt ikke noe tilsvarende begrep for hvite som er i nærheten like brukt i allmennkulturen som neger (jeg kommer ikke på et eneste ett), nettopp fordi hvithet har vært tenkt på som normalen, jordens midtpunkt og ikke noe som trenger noe begrep, mens mennesker med mørkere hudfarge er "de andre", de som hele tiden må finne seg i å bli vurdert og kategorisert etter sin hudfarge. Når man gjennom historien har brukt ordet neger, så har det vært for å uttrykke dominans ved å framheve betydningen av personens hudfarge, og for å mane til misbruk og vold. Hvis det er noen som skal ta ordet neger tilbake og ufarliggjøre det, så er det de mørkhudede menneskene selv som skal få gjøre det, på sine premisser. Ikke hvite nordmenn som sitter trygt hjemme i lenestolen og gnåler om PK-tyranniet og aldri har kjent betydningen av å ha "feil" hudfarge i jobbsammenheng, politisk sammenheng, eller i nabolaget. Mørkhudede mennesker er fremdeles statistisk sett langt mindre heldig stilt enn hvite, både på verdensbasis og i land som USA, hvor de er overrepresentert på statistikken for fattigdom, fengsel, vold og seksuelle overgrep. Denne delen av befolkningen merker fremdeles mange hundre års undertrykking på kroppen, som det tar mange generasjoner å kvitte seg med. Så jeg tenker at vi her hjemme på bjerget godt kan vise litt ydmykhet og forståelse for at dette har vi lite peiling på. Anonymkode: be114...485 Alle burde lese dette innlegget. Jeg blir overrasket og lykkelig hver gang jeg skimter et så vidunderlig innlegg blant all idiotien Anonymkode: 909d1...801 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #146 Skrevet 20. juni 2017 Nei. Kjenner flere mørkhudede, og ingen av dem er det jeg ville kalle "neger". Hvis han nye naboen var mørkhudet, og jeg trengte å nevne det for noen, ville jeg sagt det: "De nye naboene våre er ikke norske". "-Hvor er de fra?" "Vet ikke, de er mørkhudede og snakker ikke norsk, afrikanere kanskje? Best vi skriver nabovarselet på engelsk". Barna mine sier også det: Hun som er mørk i huden. Kjenner også såpass mange som er... ikke hvite, ikke "negre", men.. ikke norske, litt mørkhudede kanskje. "Neger" er en veldig upresis betegnelse i grunnen. Anonymkode: d008f...06c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #147 Skrevet 20. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker ordet "neger" uten nedsettende bilyd. Sier det ikke foran barna, for det er slik med ord som blir tabu at det tar en generasjon eller to før det får "satt seg". Jeg forbeholder meg retten til å ikke måtte endre på språket mitt i hverdagen, språk er en privat ting, knyttet til identitet, og det er ikke lett å endre på etter hva som er blitt tabu der og da. Men jeg bruker altså ikke slike ord foran barna mine, de kan gjerne vokse opp med denne tidens språknormer, og ikke min tids normer. Jeg kan også fint si at min bestefar er på gamlehjemmet. Selv om det også er tabu å si. Det er ikke lett å komme på hva som er politisk korrekt å si i enhver situasjon - er han på "helse- og veldferdssenteret"? I stedet for "neger" blir det diffuse omskrivinger som "utlending" eller "ikke-etnisk nordmann" el.l. "Ny nordmann med opphav fra de sydlige breddegrader"...Vet ikke om det er så mye bedre.... Hver gang kollegaene på jobben skal omtale en "farget" person blir det med mange omskrivelser og lett komikk, for det er ikke så greit å vite hva som er lov å si. Dette skaper en enorm avstand mellom "oss" og "dem", dessverre. Anonymkode: 95764...b4d Har dere så problemer med å si "mørk", afrikansk, afroamerikansk, Etiopisk eller "mørkhudet"? En neger kan da godt være helnorsk, og utlendinger kan være helhvite, så neger er på ingen måte presist mht å omtale "utlendinger" på. Så søt det barnet er, er hun sydeuropeer? Nei, bestefaren er afroamerikaner. Er ikke det litt mer presist (og inkluderende) enn "hun er kvart neger"? Anonymkode: d008f...06c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #148 Skrevet 20. juni 2017 4 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Jeg kan bruke neger. Men kaller jo ingen det ansikt til ansikt. Det er vel ingen som sier; hei, Kaukasisk til deg heller. Eller: Hei, du asiaten... Neger er et rasebetegnende ord, en beskrivelse av noen. Afrikaner er ikke dekkende for man kan være neger uten å være fra Afrika. Ikke vits å si svart heller, for det er også få som vil være ved å være svart. Ei ble tilogmed fornærmet og mente hun slett ikke var svart, men mørkebrun. Og brun kan man jo være uten å være neger. En inder/pakistaner/sør amerikaner er jo ikke neger selv om fargen er like mørk. Neger har flere trekk enn bare å være brun eller svart. Ordet er forsåvidt ikke rasistisk, kun en rasebeskrivelse. Men det har blitt negativt ladet pga at det har blitt brukt som skjellsord. "Asiaten" er like mye en rasebetegnelse som "afrikanen". Altså ikke i det hele tatt. Og alle fra Asia er heller ikke mongoloid rase, samme som alle fra Afrika ikke er negroid rase. Du blander mye begreper her. Skal man snakke rase, er det helt feil å bruke "asiater" og "afrikaner". Det riktig er da mongoloid og negroid. Anonymkode: 8a566...879
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #149 Skrevet 20. juni 2017 5 timer siden, Mrs.Purdey skrev: Jeg kan bruke neger. Men kaller jo ingen det ansikt til ansikt. Det er vel ingen som sier; hei, Kaukasisk til deg heller. Eller: Hei, du asiaten... Neger er et rasebetegnende ord, en beskrivelse av noen. Afrikaner er ikke dekkende for man kan være neger uten å være fra Afrika. Ikke vits å si svart heller, for det er også få som vil være ved å være svart. Ei ble tilogmed fornærmet og mente hun slett ikke var svart, men mørkebrun. Og brun kan man jo være uten å være neger. En inder/pakistaner/sør amerikaner er jo ikke neger selv om fargen er like mørk. Neger har flere trekk enn bare å være brun eller svart. Ordet er forsåvidt ikke rasistisk, kun en rasebeskrivelse. Men det har blitt negativt ladet pga at det har blitt brukt som skjellsord. Dette er tilfelle for alle rasene. Europeer er ikke dekkende for man kan være kaukasoid uten å være fra Europa (f.eks. Australia). Asiater er ikke dekkende for man kan være mongoloid uten å være fra Asia (f.eks.eskimoer fra nordpolen og urbefolkningen i USA). Anonymkode: 8a566...879
linsejesus Skrevet 20. juni 2017 #150 Skrevet 20. juni 2017 På 6/19/2017 den 0.29, AnonymBruker skrev: Neger/nigger har en lang, ekstremt dyster historie bak seg som helt konkret nedsettende begreper. Anonymkode: be114...485 Nigger ja, neger nei. Neger har ikke en dyster historie, det er det som er poenget. Det har vært et nøytralt begrep som har referert til hudfarge/utseende. Men nå har det blitt et negativt begrep. Rettere sagt er det i løpet av de siste årene blitt bestemt at dette skal være et negativt begrep. Jeg vet ikke hvorfor. Hvis noen sier nigger, sotrør e.l er det rimelig å anta at de er rasister. Men det er for dumt å anta at noen er rasist bare fordi de sier neger. Hvis du er i tvil, og MÅ vite om personen er rasist, kan du sikkert klare å finne det ut hvis du blir kjent med dem. 2
Horten Market Skrevet 20. juni 2017 #151 Skrevet 20. juni 2017 Sier selvsagt ikke neger, like selvfølgelig som jeg heller ikke sier homofil eller funksjonshemmet, eller bruker andre ord som fremhever karakteristikker hos mennesker. Vi må gjøre alt vi kan for å utjevne forskjeller mellom mennesker. Ulikheter skaper bare vonde følelser og ufred. Det at alle er så ulike kan vi ikke gjøre noe med, dessverre, men vi kan i alle fall unngå å snakke om det. Kom ikke å si at jeg tar feil. Jeg vil ikke høre at det er de forbudte følelsene ulikheter skaper i meg som gjør at ingen må snakke om ulikheter, og at det egentlig er jeg som har et forkastelig syn på mennesker som er forskjellig fra meg selv.
Gjest making.a.mess Skrevet 20. juni 2017 #152 Skrevet 20. juni 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: "Asiaten" er like mye en rasebetegnelse som "afrikanen". Altså ikke i det hele tatt. Og alle fra Asia er heller ikke mongoloid rase, samme som alle fra Afrika ikke er negroid rase. Du blander mye begreper her. Skal man snakke rase, er det helt feil å bruke "asiater" og "afrikaner". Det riktig er da mongoloid og negroid. Anonymkode: 8a566...879 Nå sa jeg jo at afrikaner ble feil. Og ja du har rett ang asiatene. Det er jo stor forskjell på en tyrker, pakistaner og kineser.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #153 Skrevet 20. juni 2017 På 18.6.2017 den 18.07, Testosteron skrev: Men hvis de er født og oppvokst utenfor Afrika, så er de jo ikke afrikanere, og også asiatene og urbefolkningen i Nord-Amerika, Mellom-Amerika, Sør-Amerika og Australia er jo mørkhudede. Det er bare europeerne og deres etterkommere som er lyse i huden. Da er de jo ikke neger uansett. Da kan du jo si australier, eller betegne de fra landet de er fra. Verre er det ikke. Anonymkode: 1d3c0...d9f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #154 Skrevet 20. juni 2017 Har ikke noe problemer med å bruker ordet neger, eller lignende. Kan ikke drive på å tenke på alle sine sarte følelser osv. For meg er ikke ordet neger osv negativt ladet. Kaller de som jeg kjenner som er negre, afrikanere, for navnet de har. Er ikke spesielt politisk korrekt... Anonymkode: 7267e...0bd 2
LiseTV Skrevet 20. juni 2017 #155 Skrevet 20. juni 2017 Har alltid sagt neger. Slik har det vert i årtier. Mediene har laget noe negativt om ordet. For meg er det like naturlig som asiat. 2
Gjest Cicero Skrevet 20. juni 2017 #156 Skrevet 20. juni 2017 Jepp. Har aldri brukt det rett til en neger da. Vet mange av dem ikke liker det og så prater jeg veldig sjeldent til negre. Er stort sett i kassa på butikken og der hadde det tatt seg ut om jeg plutselig skulle ha nevnt rasen til den ansatte, haha.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #157 Skrevet 20. juni 2017 Nei, sier mørkhudet. Føler neger er alt for negativt ladet, selv om jeg også kan skjønne at det for mange bare er et nøytralt ord som beskriver noens hudfarge. Så så lenge det blir brukt på en ordentlig måte, og ikke rasistisk som f.eks. "ekle neger" eller "jævla neger" så er det greit. Folk får bruke de ordene de vil, men jeg foretrekker å unngå det. Anonymkode: e2210...98a 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #158 Skrevet 20. juni 2017 47 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Nå sa jeg jo at afrikaner ble feil. Og ja du har rett ang asiatene. Det er jo stor forskjell på en tyrker, pakistaner og kineser. Det er liten forskjell på en pakistaner og en tyrker. Begge er kaukasoid rase. Mens kinesere er mongoloid rase. Men alle tre folkegruppene er fra Asia. Men har lagt merke til at folk ikke er konsekvente i denne tråden. Man bruker geografiske begreper om noen raser som f.eks. "asiatere" når man åpenbart mener mongoloide personer, og rasebegreper om andre, f.eks. negroide/negre. Personlig bruker jeg geografiske begreper om både mongoloide og negroide. Altså sier jeg asiater og afrikaner i hverdagen. Men rasebegrepene er mongoloid og negroid. Ikke asiater og negroid, eller afrikaner og mongoloid osv. Anonymkode: 8a566...879
Lundii Skrevet 20. juni 2017 #159 Skrevet 20. juni 2017 Kanskje skrivi allerede, men jeg gidder ikke å lese gjennom alle sidene. Syns det er helt tragisk at "neger" plutselig har blitt et skjellsord. Hvem har bestemt det?! Når man må endre tittelen på barnebøker (Pippi og negerkongen) og Negro kan bare hete Sukkerkulør.. Ærlig talt! Er det også stygt å si asiat? Aborginer? Inder? For meg er neger et helt vanlig ord på lik linje. Hvis jeg har vært i Syden, har blitt brun og noen kaller meg neger så blir jeg glad! Konklusjon; har alltid sagt neger, kommer ALLTID til å si neger til den da'n jeg ligger der dau & kald. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2017 #160 Skrevet 20. juni 2017 På 18.6.2017 den 17.54, Sykkelkopp skrev: Det er rasistisk å si at neger er et stygt ord. Neger kommer fra negro som betyr svart Det er også rasistisk å si at å si noen er svart er rasistisk. Det er bare fargen.. Det er rasister som legger noe i det, at det liksom skal være noe galt i fargen deres så man ikke kan si det Jeg utfordrer deg å spør en tilfeldig mørkhudet i Norge om deres erfaring med ordet. Jeg er selv svart og liker ikke at folk kaller meg for neger. All erfaring venner, familie og bekjente har med ordet er negativ. Det har ingen betydning hvor ordet stammer fra, men hvordan den blir brukt i dag. Og den blir brukt negativt. Du kan prøve å " vaske" den, men regn med at den du sier det til vil tenke negativ om deg. Du vil klare å motbevise at du ikke har negativ undertoner med ordet jo lengre personen snakker med deg, men det er ikke alltid du får den sjansen. Anonymkode: 21ef8...0e2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå