Gå til innhold

Bruker du ordet "neger"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier, hvit, lys mørk, mørk, svart. Bruker heller slike ord. Neger minner meg om slave tiden. Der de ble torturert, voldtatt, mishandlet osv .. Så liker ikke ordet neger.  

Anonymkode: 6b0b1...03e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ligger litt i meg siden det er det vi sa før. Men jeg sier ikke det lenger. Kan hende jeg glipper en gang til de aller nærmeste. Men blir flau etterpå og retter opp. 

Anonymkode: 52b6d...284

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Temmelig uintelligent å påstå at neger er et "nøytralt, deskriptivt ord", bare fordi det en gang i historien har betydd fargen svart. Ingenting i språket vårt er nøytralt, alt har en kontekst og en symbolverdi som er større enn den rent etymologiske definisjonen, og ord får nye betydninger over tid og gjennom hendelser som omdefinerer dem. Ærlig talt, dette er moderne språkfilosofi på exfac-nivå.

Neger/nigger har en lang, ekstremt dyster historie bak seg som helt konkret nedsettende begreper. De er ment som merkelapper for å minne mørkhudede på at de først og fremst defineres og sorteres etter sin hudfarge, ikke etter sin individualitet, og for å markere at de er underlegne de hvite. Det finnes selvsagt ikke noe tilsvarende begrep for hvite som er i nærheten like brukt i allmennkulturen som neger (jeg kommer ikke på et eneste ett), nettopp fordi hvithet har vært tenkt på som normalen, jordens midtpunkt og ikke noe som trenger noe begrep, mens mennesker med mørkere hudfarge er "de andre", de som hele tiden må finne seg i å bli vurdert og kategorisert etter sin hudfarge. Når man gjennom historien har brukt ordet neger, så har det vært for å uttrykke dominans ved å framheve betydningen av personens hudfarge, og for å mane til misbruk og vold.

Hvis det er noen som skal ta ordet neger tilbake og ufarliggjøre det, så er det de mørkhudede menneskene selv som skal få gjøre det, på sine premisser. Ikke hvite nordmenn som sitter trygt hjemme i lenestolen og gnåler om PK-tyranniet og aldri har kjent betydningen av å ha "feil" hudfarge i jobbsammenheng, politisk sammenheng, eller i nabolaget. Mørkhudede mennesker er fremdeles statistisk sett langt mindre heldig stilt enn hvite, både på verdensbasis og i land som USA, hvor de er overrepresentert på statistikken for fattigdom, fengsel, vold og seksuelle overgrep. Denne delen av befolkningen merker fremdeles mange hundre års undertrykking på kroppen, som det tar mange generasjoner å kvitte seg med. Så jeg tenker at vi her hjemme på bjerget godt kan vise litt ydmykhet og forståelse for at dette har vi lite peiling på.

Anonymkode: be114...485

Takk!!!!! Det er så utrolig godt å se at det er noen som har skjønt det. Ble nesten forelska i deg nå, be114...485 🤣

Anonymkode: b3cf7...473

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier, hvit, lys mørk, mørk, svart. Bruker heller slike ord. Neger minner meg om slave tiden. Der de ble torturert, voldtatt, mishandlet osv .. Så liker ikke ordet neger.  

Anonymkode: 6b0b1...03e

Men ordet neger minner deg ikke om apartheiden i sør-afrika som ble avsluttet i 1994?

Kanskje vi skal glemme historien og fortellingen om dengang negere var sett på som en tredjerangs menneskerase?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk!!!!! Det er så utrolig godt å se at det er noen som har skjønt det. Ble nesten forelska i deg nå, be114...485 🤣

Så din verden kan ikke en neger være stolt av sitt opphav og sin hudfarge, sine lepper og sin rytmiske sans?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, waco skrev:

Så din verden kan ikke en neger være stolt av sitt opphav og sin hudfarge, sine lepper og sin rytmiske sans?

Lord help me

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lord help me

Ser du ned på negre, - er det derfor du vil forby ordet neger? 

Jeg som negrofil og en som ser opp til negere er det helt uhørt å ikke kunne kalle seg neger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier neger, mørk og svart. Ser ikke problemet med det. De som vil forby dette gjør jo bare ordet til noe negativt.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, fannyfab skrev:

Jeg sier neger, mørk og svart. Ser ikke problemet med det. De som vil forby dette gjør jo bare ordet til noe negativt.

Det er av omtanke skjønner du. De stakkars afrikanerne vet ikke selv hva som er forakt og hva som er respekt.

Derfor synes de påpasselige at det er riktig å forby ordet neger av hensyn til krenkelser av mennesker fra afrika.

At det er respektløs og nedverdigende å forby ord på grunn av funksjonell rasisme er det ingen som tenker på.

De hvites overbærenhet kjenner ingen grenser. Det er så stakkars og så synd på afrikanere, derfor kan jeg ikke si neger. Slik skjuler hvite mennesker deres egen forakt og sin egen fordomsfullhet under dekke av å være et menneske med hensyn.

• Liker 1
Skrevet

Bruker ikke neger. Sist gang jeg brukte det ordet var i forbindelse med lemping av ved. "Negerarbeid" var der jeg kommer fra synonymt med tungt, ensformig og dårlig betalt arbeid. ref. Slavearbeid. Men det årevis siden. Tenkte ikke over at noen kunne bli støtt. Jobbet sammen med en som kalte seg Svarting. Sikkert endel ironi med i bildet men fikk meg ikke til å kalle han det.....

Har  fått et mer bevisst forhold til ord som er såpass betente. Når man ikke veit hvordan folk reagerer og det kan byttes ut så har jeg ikke noe problem med det.

Finner andre ord men det er ikke alltid like enkelt å finne ett ord som er like innarbeidet og kort beskriver en afrikaner. Som ikke er fra Tunis eller Egypt.

Gjest Sisti
Skrevet
5 timer siden, JackIost skrev:

Det eneste som er patetisk her er at enkelte forlanger at man skal slutte å bruke helt normale ord, når det ikke finnes noe alternativt ord som er bedre :)

For øvrig er det nok i stor grad hvite som på vegne av negre skriker høyest om at de misliker bruken av ordet enn negre selv, det er på ingen måte slik at alle negre hater ordet neger, selv om mange negre selvsagt blir påvirket av hvite som sier "du SKAL føle deg støtt av ordet neger!" :)

Jo, mørkhudet og svart ER bedre, for det bærer ikke med seg negative assosiasjoner i like stor grad som neger. At det finnes de som synes ordet er greit er jo ikke relevant når en stor andel har tydelig sagt at de ikke synes det er greit! Selv om noen jenter synes det er greit å bli kalt tøs, noen homofile aksepterer soper, inuitter som synes eskimo er ok og samer som blir kalt fjellfinn betyr det ikke at man i et oppegående samfunn bygget på respekt skal gi fullstendig faen i de tøsene, soperne og fjellfinnene som ønsker, og ber om, noe annet. Så mentalt utfordret er ikke de fleste nordmenn. 

Skrevet
1 time siden, Elseby13 skrev:

"Vi må få han nummer 12 til å spille mer midtbane."

Jeg bruker aldri n-ordet. Jeg er da et dannet og oppegående menneske.

Og om halvparten ikke hadde fått med seg hvem som har hvilket nummer på ryggen? Da ble det jo lite effektivt å henviser til draktnummeret :)

Av og til er "neger" det beste ordet å benytte, i mangel på gode, dekkende alternativer :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Liker egentlig ikke politisk korrekthet, men har et sterkt ønske om å heve meg over andre mennesker, derfor bruker jeg ikke harry-ordet "neger". Sier heller "afrikaner", for å hinte til at denne personen burde holdt deg i Afrika!

Godt eksempel på rasistisk bruk av ordet "neger" i dansk-norsk kolonisammenheng: https://no.wikipedia.org/wiki/Negerhollandsk

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Elseby13 skrev:

Hva med menneske?

Ser du det mennesket der borte?

hvem av de? er på en måte 20 stykker.

Du vet, mennesket? Han med dongeri og hvis skjorte?

Du ser at det er 3 av de?...

Ikke de to på venstre, han på høyre.

Ser du negeren der borte?

ja

Kjekt å krangle seg til å lage ting unødvendig avansert og vanskelig.

Anonymkode: 81379...d39

• Liker 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Sisti skrev:

Jo, mørkhudet og svart ER bedre, for det bærer ikke med seg negative assosiasjoner i like stor grad som neger. At det finnes de som synes ordet er greit er jo ikke relevant når en stor andel har tydelig sagt at de ikke synes det er greit! Selv om noen jenter synes det er greit å bli kalt tøs, noen homofile aksepterer soper, inuitter som synes eskimo er ok og samer som blir kalt fjellfinn betyr det ikke at man i et oppegående samfunn bygget på respekt skal gi fullstendig faen i de tøsene, soperne og fjellfinnene som ønsker, og ber om, noe annet. Så mentalt utfordret er ikke de fleste nordmenn. 

Så hvis jeg ikke liker å bli omtalt som hverdagslig så kan jeg si at dette er rasistisk å kalle meg? Fordi jeg bare kan bestemme hvilke ord som er rasistisk basert på hva jeg føler at det betyr istedefor hva det faktisk betyr?

Anonymkode: 81379...d39

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid sagt neger, skjønner ikke hvorfor dette har blitt så negativt å si. Og til dere som ikke sier neger, sier dere negresse når dere omtaler kvinnelige "negre"?

Anonymkode: 7830c...9d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig sier jeg neger. Det er jo det de er, negere.

Anonymkode: aed41...10d

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Skay skrev:

Ja jeg sier negerboller.

Og jeg kaller de bollene politisk ukorrekte boller. :hoho:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, melatonin skrev:

Da jeg vokste opp så var ikke neger stygt å si. Jeg bruker aldri ordet som noe negativt, men passer veldig på når og hvem som er rundt meg når jeg sier det. Prøver så klart å unngå det.

Samme her. Neger var ikke stygt å si av noen for bare noen år siden. Det ble ikke forbundet med noe stygt eller negativt. Vi trodde at folk fra afrika var negere, akkurat som vi blir kalt kaukasiske. Selv om vi er langt fra de kaukasiske fjellene.

Synes dette med at neger er forbudt å si er litt overdramatisk. Men her er det mulig at det ikke er jeg som har skjønt det totale bildet.

Anonymkode: 17109...b68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...