Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Bruker du ordet "neger"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
9 timer siden, Mystix skrev:

Ordet neger er rasistisk ladet og det vet alle.  Hvorfor ønsker du å bevisst såre uskyldige mennesker bare fordi DU liker å bruke ordet?   Det finnes andre beskrivende ord om afrikanske mennesker. Hvorfor bruke et av de verste bare fordi DU mener ordet er beskrivende?  Folk er jævlig rare!

Jeg bruker ikke ordet fordi jeg liker det, men fordi det i noen situasjoner ikke er noe bedre ord :)

Hva skal man ellers bruke? Afrikaner? En neger trenger ikke være fra Afrika. Og en som er fra Afrika trenger ikke være neger. Mørkhudet, er det noe bedre? På ingen måte. Svart? Det er jo bare det samme som neger.

Ja, du har rett i at enkelte er veldig rare :)

Endret av JackIost
  • Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, Sisti skrev:

Nei. 

Jeg har seriøst INGEN problemer med å respektere at det er et ord som er uønsket å bruke. Synes det er patetisk å begynne å kverulere på det. Er det virkelig SÅ vanskelig å endre bruken av ord? "Jammen oldefaren min sa det var ok å bruke og derfor er det det jeg er vant med og jeg er for språklig dum til å greie noe annet, sutre sutre". Unnskyld meg, men det er sånn dere fremstår, der dere bastant hevder at det er viktigere å ta hensyn til deres egne språklige utfordringer enn å vise respekt. 

Jeg kaller ikke inuitter for eskimoer heller, og setter pris på å ikke bli kalt fjellfinn av nordmenn. Jeg unngår også å bruke samiske ord om norske som jeg vet en del norske (inkludert meg sec)  ikke setter pris på, selv om samer flest mener ordet er helt uskyldig. Det er ikke ordets opprinnelse som er av betydning, det er ordets bruk og betydning I DAG som betyr noe, og når en gruppe mennesker sier at de ikke føler det som ok, så ser jeg virkelig ikke hvorfor vi skal krangle på det. Vi er jo ikke idioter, er vi vel? 

Det eneste som er patetisk her er at enkelte forlanger at man skal slutte å bruke helt normale ord, når det ikke finnes noe alternativt ord som er bedre :)

For øvrig er det nok i stor grad hvite som på vegne av negre skriker høyest om at de misliker bruken av ordet enn negre selv, det er på ingen måte slik at alle negre hater ordet neger, selv om mange negre selvsagt blir påvirket av hvite som sier "du SKAL føle deg støtt av ordet neger!" :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nigger er slang. Neger er negro på amerikansk. 

Hva blir det neste? Å forby navnet Niger som er navnet på et land? 

Vi kan ikke bruke sigøynere fordi det er negativt ladet, ikke kan vi dele opp nordmenn og innvandrere fordi det er rasistisk fordi alle som får norsk statsborgerskap forandrer etnisitet og blir nordmenn, ikke kan vi si ditt og ikke kan vi si datt. Bøker må forandres fordi et ord eller flere ikke er PK lenger. Men å kalle jenter for horer og bitterfitter og hurper og lignende...DÉT er helt greit! 

Anonymkode: 90119...152

Den nigerianske befolkningen har såvidt jeg vet ikke noe stort problem med navnet Niger, som ikke har latt seg utvikle til et skjellsord på samme måte som neger, så da er jo den saken grei. Det er ikke sammensetningen av bokstaver som betyr noe, det er ordet eller begrepets historie og symbolske kraft, det burde være åpenbart for alle som ikke bevisst gjør seg trangsynte og vanskelige.

Det er for øvrig ingen i denne tråden som påstår at hore eller hurpe er greit å kalle kvinner. Det er snarere sammenlignbart med ordet neger. Du ville vel ikke beskrevet en kvinne som et ludder, bare fordi du "objektivt" skulle "beskrive" at hun hadde hatt sex med ulike menn? Nei, neppe, du ville ikke vært komfortabel med å bruke det ordet - med mindre du bevisst skulle være slem. Rent etymologisk så burde jo ordet ludder være uproblematisk: det kommer muligens fra tysk, og betyr "agn", eller fra latin, og betyr "å leke". Ikke noe spesielt bemerkelsesverdig der.

Men ordet ludder betyr jo ikke lenger dette for personer som bruker eller mottar ordet. Ludder har nå en lang historie bak seg hvor det helt konkret har blitt brukt nedsettende og stigmatiserende for å undertrykke, latterliggjøre og skambelegge kvinners seksualitet, og for å markere at en kvinne som ikke passer inn i normen, ikke er velkommen i storsamfunnet, eller har i hvert fall ikke krav på like mye respekt eller sosiale rettigheter. 

Generelt så synes jeg det er en tendens til at de som skriker høyest om "PK-tyranniet" og at "ingenting er lov lenger!!" generelt er de som har minst historisk erfaring selv med å være mottager av slike begreper. Det er de som sitter trygt i lenestolen og selv aldri har måttet reflektere noe særlig over sin egen hudfarge, kjønn eller seksualitet, fordi de alltid har tilhørt "normen", de som ikke selv blir gjenstand for nedsettende stigmatiserende begreper på samfunnsnivå. Mens for andre grupper, som har vært tenkt på som "avvikerne", har like rettigheter vært en kamp, og er fremdeles det. Det er som regel en god idé å ta en titt på sine egne privilegier før man gnåler høyt om hva alle andre bør tåle og finne seg i.

Anonymkode: be114...485

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke type "jævla neger", Men mer som han nye naboen er neger?

Anonymkode: a80e1...8dd

https://www.document.no/2017/05/09/kvinne-domt-for-a-ha-kalt-neger-neger/

Tittelen er noe misvisende fordi det sies at kvinnen sa:

Sitat

«jævla neger, jævla nigger» 

Sitat

språkprofessor Finn-Erik Vinje stilte seg uforstående til at ordet «neger» endte som straffesak.

– Sindige folk er ikke opptatt av sånt. Det er drøyt å gå til retten med dette, sier språkprofessoren til Dagbladet.

Vinje sa at «neger» har en nøytral betydning, på samme måte som «sigøyner».

Sitat

I 2014 ble en Stavanger-mann dømt for å ha ropt «Det er altfor mange negere, jeg hater negere» på byen, ifølge Stavanger Aftenblad. På den annen side ble en mann frikjent i Oslo tingrett for å ha sagt «Jævla neger, jeg skal ta deg» til en billettkontrollør på T-banen – fordi han selv var mørkhudet

Greit for mørkhudede å kalle andre for negre, mens hvite skal straffes. Om noe er rasistisk, så er det nettopp det. 

Anonymkode: 90119...152

• Liker 2
Skrevet

Rasisme er å kategorisere mennesker i raser og tillegge dem forskjellige egenskaper og verdi ut fra det. Rasisme er en holdning, ikke et ord. Jeg har aldri brukt ordet neger i negativ forstand, kun deskriptiv. Så forandrer språket seg, det har det alltid gjort, men det er ikke alltid lett å henge med når noen ord som før var helt nøytrale, over natten har blitt forferdelig stygge, og omvendt. Før kunne man faktisk bli straffet for å kalle folk homo og homse, fordi det var så fornærmende. Det er ikke så lenge siden heller.

Jeg lever greit med at språket forandrer seg, men jeg ser ikke logikken, og når det gjelder neger har jeg inntrykk av at det først og fremst er politisk korrekte hvite (eller indoeuropeiske, arisk-etniske, norsk-kulturelle eller whatever) som har hengt seg opp i det. Jeg har møtt flere mørkhudede som refererte til seg selv som neger. Det var synonymt med mørkhudet.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Mystix skrev:

Ordet neger er rasistisk ladet og det vet alle.  Hvorfor ønsker du å bevisst såre uskyldige mennesker bare fordi DU liker å bruke ordet?   Det finnes andre beskrivende ord om afrikanske mennesker. Hvorfor bruke et av de verste bare fordi DU mener ordet er beskrivende?  Folk er jævlig rare!

På den andre siden: hvorfor ønsker du bevisst å fremstille vanlige mennesker som rasister bare fordi de har et litt foreldet språk?

For å sitere Johnny Rotten: spør meg hva jeg mener, ikke fortell meg hva jeg mener.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier forresten fortsatt klasse i stedet for trinn, men det er foreløpig(!) ingen som har bedt meg slutte å bruke et slikt foreldet begrep som deler små barn inn i klasser når alle egentlig er like mye verd :D

Det hender jeg glemmer meg og kaller brukerne og tjenestemottakerne for pasienter også, ouch!

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet
18 timer siden, Testosteron skrev:

Hva kaller du dem for da?

Hva med menneske?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Elseby13 skrev:

Hva med menneske?

Nå må du ikke være ekstrem.:ironi:

Anonymkode: 8a566...879

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor vi trenger noen av disse ordene så himla ofte? Hvis den nye naboen, for å bruke TS' eksempel, er en hvit nordmann ved navn Ola hadde vi jo ikke sagt "han hvitingen" eller "han nye fiskebollen" el. Vi hadde bare sagt Ola, den nye naboen. Hvorfor er det så veldig mye mer nødvendig å kategorisere folk fra andre kategorier enn vår egen, når vi helt unngår å kategorisere andre folk fra vår egen kategori?

Skrevet
2 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor vi trenger noen av disse ordene så himla ofte? Hvis den nye naboen, for å bruke TS' eksempel, er en hvit nordmann ved navn Ola hadde vi jo ikke sagt "han hvitingen" eller "han nye fiskebollen" el. Vi hadde bare sagt Ola, den nye naboen. Hvorfor er det så veldig mye mer nødvendig å kategorisere folk fra andre kategorier enn vår egen, når vi helt unngår å kategorisere andre folk fra vår egen kategori?

Hva om man ikke vet navnet? "Han... på det andre laget". Er det en neger, så er det ikke noe godt erstatningsord :)

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
3 minutter siden, JackIost skrev:

Hva om man ikke vet navnet? "Han... på det andre laget". Er det en neger, så er det ikke noe godt erstatningsord :)

I den situasjonen hadde du fortsatt ikke brukt "hvitingen" om det var snakk om en hvit nordmann. Du hadde brukt mer tid på å finne flere andre ord som kunne beskrive ham i detalj. Ergo trenger du fortsatt ikke ord som neger eller mørkhudet, fordi du allerede bør være utstyrt med et ordforåd som er stort nok til å beskrive individet. 

Endret av Overrasket
AnonymBruker
Skrevet

Nå får det være nok! Neger er et hedersbegrep og negre er hedersmennesker!

Anonymkode: eb3b8...837

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet en del i utlandet hvor det snakkes engelsk, og jeg sier selvfølgelig ikke den engelske varianten der. Når jeg er i Norge så føles det rart å skulle si noe sånt fordi det gir meg assosiasjoner til det engelske ordet, og da føles det galt. 

Nordmenn som har bodd og jobbet i Norge "hele tiden" er nok mer vant til å bruke ordet, og får nok ingen negative assosiasjoner.

Anonymkode: 72d37...77e

Annonse
Skrevet
23 minutter siden, Overrasket skrev:

I den situasjonen hadde du fortsatt ikke brukt "hvitingen" om det var snakk om en hvit nordmann. Du hadde brukt mer tid på å finne flere andre ord som kunne beskrive ham i detalj. Ergo trenger du fortsatt ikke ord som neger eller mørkhudet, fordi du allerede bør være utstyrt med et ordforåd som er stort nok til å beskrive individet. 

Om man spiller fotball og det er ti hvite på motstanderlaget og en neger så ville jeg ikke brukt "han hvitingen" for å referere til en av de ti hvite, nei :)

Hva foreslår du? "Vi må markere han.. fra sørlige breddegrader litt ekstra i andre omgang!" Det blir jo bare idiotisk :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet en del i utlandet hvor det snakkes engelsk, og jeg sier selvfølgelig ikke den engelske varianten der. Når jeg er i Norge så føles det rart å skulle si noe sånt fordi det gir meg assosiasjoner til det engelske ordet, og da føles det galt. 

Nordmenn som har bodd og jobbet i Norge "hele tiden" er nok mer vant til å bruke ordet, og får nok ingen negative assosiasjoner.

Anonymkode: 72d37...77e

Hevet folk på øyenbrynene hvis du brukte den engelske/spanske versjonen? Men det er jo et litt annet forhold til slike ting i utlandet.

Anonymkode: 8a566...879

AnonymBruker
Skrevet

Vokste opp med det og trodde det var den riktige måten å referere til noen som var afrikansk i utseende. Har så klart sluttet nå som folk reagerer på det, men må si at de som reagerer ikke er negere men heller hvite nordmenn.

Det vanskelige er at noen mener neger er stygt og svart er riktig mens for andre er det omvendt. Mørkhudet blir for bredt til å skulle forklare.

Anonymkode: 55042...bb3

Gjest Elseby13
Skrevet
18 minutter siden, JackIost skrev:

Om man spiller fotball og det er ti hvite på motstanderlaget og en neger så ville jeg ikke brukt "han hvitingen" for å referere til en av de ti hvite, nei :)

Hva foreslår du? "Vi må markere han.. fra sørlige breddegrader litt ekstra i andre omgang!" Det blir jo bare idiotisk :)

"Vi må få han nummer 12 til å spille mer midtbane."

Jeg bruker aldri n-ordet. Jeg er da et dannet og oppegående menneske.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg ser ikke poenget i å kalle noen for et ord de ikke liker å bli kalt. Selv om man selv ikke skjønner hvorfor det er så ille å bli kalt noe, så koster det da så lite å bare bruke et annet ord som ikke fornærmer dem som blir omtalt. 

Anonymkode: d8f4f...3b1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...