Gå til innhold

Vurderer førerkort med automatgir.


millabs

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle så kan jeg det jo. Jeg har kjørt mye med manuell OG automat. Alikevel velger jeg å ta lappen med automat fordi jeg vet jeg kommer meg lettere gjennom. Ikke fordi jeg ikke kan gire, men fordi jeg som regel kjører enda bedre og mer oppmerksomt med automat. 

Anonymkode: c3a91...22d

Ja, og du kan alltid ta ny oppkjøring og få manuell dersom behovet melder seg. Eller ta tilhenger på manuell.

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Nå snakker jeg om de som kun kan automat. 

Men ikke for det. Om en del år fram i tid engang så ender vi vel opp mred selvkjørte biler og da trenger vel ingen lappen til slutt

Om tre til fem år forsvinner automatkoden, så kan man kjøre alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja, og du kan alltid ta ny oppkjøring og få manuell dersom behovet melder seg. Eller ta tilhenger på manuell.

Om tre til fem år forsvinner automatkoden, så kan man kjøre alt.

Man må fortsatt lære seg å kjøre med gir om man aldri har lært det og må ende opp med å kjøre en manuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne hadde mange kjøretimer med manuell, hun har dysleksi og litt andre ting hun sliter med. Blir lett stresset og nervøs, alltid slitt på skolen og var da 28 og ennå ikke fått til manuell bil.

Da tok hun lappen på automat. Hun har et barn på et år, det ble rett og slett lettere for henne å gjøre det slik. Jeg merker jo når jeg sitter på med henne at hun har mer enn nok med å konsentrere seg om regler og det å kjøre mens andre er på veien. Hun kjører aldri steder hun ikke er kjent, kun til og fra skole/barnehage. 

Det er ikke like lett for alle med manuell. Selv har jeg vokst opp på gård og kjørt bil, traktor, moped og alt før jeg fylte 12. Men skjønner faktisk at det kan være vanskelig for enkelte. Da er det bedre at de får til en uten gir, hvorfor må man absolutt gjøre som alle andre liksom.

Anonymkode: 418c9...ebb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle så kan jeg det jo. Jeg har kjørt mye med manuell OG automat. Alikevel velger jeg å ta lappen med automat fordi jeg vet jeg kommer meg lettere gjennom. Ikke fordi jeg ikke kan gire, men fordi jeg som regel kjører enda bedre og mer oppmerksomt med automat. 

Anonymkode: c3a91...22d

Du kjører ulovlig du, da. Er du aldri blitt tatt i kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ricecrispies
1 time siden, amativeReflection skrev:

Dette er som å si at man bør ta førerkort for traktor og vogntog når man først er i gang, man vet aldri når man trenger det.

Et automatførerkort kan trivielt og relativt billig konverteres til manuelt førerkort. Hvis jobb senere krever det er det bare å ta det.

Dessuten forsvinner nok automatkoden i løpet av 3 til 5 år. Så det kan være dumt å bruke ekstra penger hvis man ikke trenger det NÅ.

😁😁😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

Kort spørsmål: Hva er fordelen med bare å lære automatgiring kontra manuell giring?

Kort fortalt er det oen som ikke klarer samhandling mellom hode, hender og bein, for å kunne kjøre en bil med manuell girkasse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, tdm900 skrev:

Kort fortalt er det oen som ikke klarer samhandling mellom hode, hender og bein, for å kunne kjøre en bil med manuell girkasse.

Haha, tatt på kornet! :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Arabella skrev:

Haha, tatt på kornet! :ler:

Er litt gøy at dere ikke takler at andre har andre oppfatninger enn dere 😂

Anonymkode: ceea4...23a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er litt gøy at dere ikke takler at andre har andre oppfatninger enn dere 😂

Anonymkode: ceea4...23a

Du er sikker på at du vet hva bokstavene på den automatiske girspaken betyr da? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er litt gøy at dere ikke takler at andre har andre oppfatninger enn dere 😂

Anonymkode: ceea4...23a

Ok. Jeg gir meg. Henger nok igjen i tankegangen fra 80-90 tallet hvor det i all hovedsak var gamle tanter som tok lappen i godt voksen alder som tok automatlappen. Og godt var det for koordinasjon og motorikk var ikke den beste. Med x-box og sofasurfer generasjonen som inntar førersetet kan det være greit at de slipper å koordinere. All den tid biler ikke er tommelstyrte enda.

God vurdering. Å skru på blinklys i sving kan være tøft nok om man ikke skal clutche og bremse ned samtidig. Ikke la dere presse til ting dere ikke er istand til.

Anonymkode: c750b...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Jeg gir meg. Henger nok igjen i tankegangen fra 80-90 tallet hvor det i all hovedsak var gamle tanter som tok lappen i godt voksen alder som tok automatlappen. Og godt var det for koordinasjon og motorikk var ikke den beste. Med x-box og sofasurfer generasjonen som inntar førersetet kan det være greit at de slipper å koordinere. All den tid biler ikke er tommelstyrte enda.

God vurdering. Å skru på blinklys i sving kan være tøft nok om man ikke skal clutche og bremse ned samtidig. Ikke la dere presse til ting dere ikke er istand til.

Anonymkode: c750b...ec3

 

2 timer siden, Arabella skrev:

Du er sikker på at du vet hva bokstavene på den automatiske girspaken betyr da? ;)

Sjarmerende mennesker dere er. 😁

Anonymkode: ceea4...23a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Maleficenta skrev:

Ærlig talt om giring er såå vanskelug at man ikke har lært seg det etter ørti kjøretimer er det nok best å ta sykkelen fatt

Da er du enig med meg :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min venninne hadde mange kjøretimer med manuell, hun har dysleksi og litt andre ting hun sliter med. Blir lett stresset og nervøs, alltid slitt på skolen og var da 28 og ennå ikke fått til manuell bil.

Da tok hun lappen på automat. Hun har et barn på et år, det ble rett og slett lettere for henne å gjøre det slik. Jeg merker jo når jeg sitter på med henne at hun har mer enn nok med å konsentrere seg om regler og det å kjøre mens andre er på veien. Hun kjører aldri steder hun ikke er kjent, kun til og fra skole/barnehage. 

Det er ikke like lett for alle med manuell. Selv har jeg vokst opp på gård og kjørt bil, traktor, moped og alt før jeg fylte 12. Men skjønner faktisk at det kan være vanskelig for enkelte. Da er det bedre at de får til en uten gir, hvorfor må man absolutt gjøre som alle andre liksom.

Anonymkode: 418c9...ebb

Dysleksi har da ingenting med giring i bil å gjøre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...