Gå til innhold

Vurderer førerkort med automatgir.


millabs

Anbefalte innlegg

På 6/16/2017 den 16.05, Supernova17 skrev:

Jeg vil kun anbefale deg automatgir, dersom du har prøvd manuell i lange tider uten å få det til. Hvis du har tatt kjøretimer i f. eks over 1 år uten fremgang, kan du vurdere å heller ta førerkort på automat. Ellers ville jeg gitt manuell en sjanse.

Ærlig talt om giring er såå vanskelug at man ikke har lært seg det etter ørti kjøretimer er det nok best å ta sykkelen fatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er du? Er du veldig ung ville jeg tatt manuelt gir, ettersom de færreste 16-åringer har råd til en av de nyere bilene, og de eldre bilene har som oftest manuelt.

Anonymkode: 9f81c...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Ærlig talt om giring er såå vanskelug at man ikke har lært seg det etter ørti kjøretimer er det nok best å ta sykkelen fatt

Ærlig talt! Hvorfor skal man det når man kan slippe? Det er ikke alle som får øvelseskjøre privat, og da bruker man lenger tid på å øvelseskjøre. 

Anonymkode: fc599...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort spørsmål: Hva er fordelen med bare å lære automatgiring kontra manuell giring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, ricecrispies skrev:

Hvorfor tar du deg nær av at andre ønsker noe annet enn deg? Merkeligste diskusjonen jeg har sett på lenge. 

Tar meg ikke nær av noenting:). Men "noen" her kan virke kortenkte så det holder. Det er bare tull å lære seg å gire for det er så forrige årtusen?? Hvorfor lære å lage mat med mcdonalds på hjørnet og fjordland på Rema logikk.

Ser lite argumenter for hvorfor man IKKE trenger å lære seg å bruke gir annet enn mamma og pappa sin bil er automat. 

Nå jobber jeg i en bedrift som ikke er transportrelatert men forflytning er nødvendig med kjøretøy som ikke er automat av og til. Dvs at automatlappen folk kan ikke gjøre det andre kan. Virkeligheten er noe mer kompleks i arbeidslivet og fleksible folk et bedre enn andre.

Argumenteringen hos mange er korttenkt og det kan få konsekvenser senere. Kunnskaper er ikke tungt å bære. Bruke 50.000 på lappen og være diskvalifisert til å kjøre 55% av bilene til salgs på finn.no og muligens neste arbeidsgivers bil? 

Hvorfor skal man ønske å begrense egne muligheter?  Motargumentene går på at mammas og pappas bil er automat og man skal ikke kjøre racerbil?

Da sier vi det...

Anonymkode: c750b...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arabella skrev:

Kort spørsmål: Hva er fordelen med bare å lære automatgiring kontra manuell giring?

Vil også gjerne vite det? Mistenker at det er minste motstands veg....

Anonymkode: c750b...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ricecrispies
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar meg ikke nær av noenting:). Men "noen" her kan virke kortenkte så det holder. Det er bare tull å lære seg å gire for det er så forrige årtusen?? Hvorfor lære å lage mat med mcdonalds på hjørnet og fjordland på Rema logikk.

Ser lite argumenter for hvorfor man IKKE trenger å lære seg å bruke gir annet enn mamma og pappa sin bil er automat. 

Nå jobber jeg i en bedrift som ikke er transportrelatert men forflytning er nødvendig med kjøretøy som ikke er automat av og til. Dvs at automatlappen folk kan ikke gjøre det andre kan. Virkeligheten er noe mer kompleks i arbeidslivet og fleksible folk et bedre enn andre.

Argumenteringen hos mange er korttenkt og det kan få konsekvenser senere. Kunnskaper er ikke tungt å bære. Bruke 50.000 på lappen og være diskvalifisert til å kjøre 55% av bilene til salgs på finn.no og muligens neste arbeidsgivers bil? 

Hvorfor skal man ønske å begrense egne muligheter?  Motargumentene går på at mammas og pappas bil er automat og man skal ikke kjøre racerbil?

Da sier vi det...

Anonymkode: c750b...ec3

Du får holde på. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta lappen med automat,  bedre enn og ikke ha sertifikat.  Lever bedre med den begrensningen enn ingen sertifikat.  Håper manuell forsvinner når mine barn skal ta lappen ;)

Anonymkode: ff4bb...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta lappen med automat,  bedre enn og ikke ha sertifikat.  Lever bedre med den begrensningen enn ingen sertifikat.  Håper manuell forsvinner når mine barn skal ta lappen ;)

Anonymkode: ff4bb...74f

Manuell giring er virkelig ikke vanskelig å lære.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Arabella skrev:

Kort spørsmål: Hva er fordelen med bare å lære automatgiring kontra manuell giring?

Billigere. De fleste trenger ikke like mange kjøretimer som med manuell. Og om få år blir sperra på automat opphevet uansett, så da kan man kjøre begge. Jeg holder på med automat selv, alle jeg kjenner kjører automat så tror ikke det blir noe stort problem hvis jeg må låne bilen til noen andre (og uansett hvor ofte skjer det?!). Skal heller ikke har noen jobb hvor jeg må kjøre jobb-bil. Og samboer har manuell, så jeg overlever. 

Anonymkode: c3a91...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Billigere. De fleste trenger ikke like mange kjøretimer som med manuell. Og om få år blir sperra på automat opphevet uansett, så da kan man kjøre begge. Jeg holder på med automat selv, alle jeg kjenner kjører automat så tror ikke det blir noe stort problem hvis jeg må låne bilen til noen andre (og uansett hvor ofte skjer det?!). Skal heller ikke har noen jobb hvor jeg må kjøre jobb-bil. Og samboer har manuell, så jeg overlever. 

Anonymkode: c3a91...22d

Når sperren på automat blir opphevet, kan alle som bare har lært dette, som ved et mirakel kjøre uanstrengt med manuelt gir?

Det kan bli slutt med samboeren. Hva gjør du da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Arabella skrev:

Når sperren på automat blir opphevet, kan alle som bare har lært dette, som ved et mirakel kjøre uanstrengt med manuelt gir?

Det kan bli slutt med samboeren. Hva gjør du da? ;)

Ja. 

Jeg har bil med automat, jeg. Går fint. Hvor ofte låner du bilen til andre egentlig? Det er svært uvanlig i min omgangskrets å låne bilen til hverandre.. 

Anonymkode: c3a91...22d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte forøvrig ja på at man kan kjøre manuell når sperra oppheves, ikke at man automatisk blir flink til det - jeg leste litt for fort!

Anonymkode: c3a91...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. 

Jeg har bil med automat, jeg. Går fint. Hvor ofte låner du bilen til andre egentlig? Det er svært uvanlig i min omgangskrets å låne bilen til hverandre.. 

Anonymkode: c3a91...22d

Det skjer ikke ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Er du veldig ung ville jeg tatt manuelt gir, ettersom de færreste 16-åringer har råd til en av de nyere bilene, og de eldre bilene har som oftest manuelt.

Anonymkode: 9f81c...2a2

16 åringer er ikke gamle nok til å ha lappen da men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ærlig talt! Hvorfor skal man det når man kan slippe? Det er ikke alle som får øvelseskjøre privat, og da bruker man lenger tid på å øvelseskjøre. 

Anonymkode: fc599...c26

Hvorfor slippe noe som er dritenkelt å lære? Skal ikke så mange kjøretimene til før man har det i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Billigere. De fleste trenger ikke like mange kjøretimer som med manuell. Og om få år blir sperra på automat opphevet uansett, så da kan man kjøre begge. Jeg holder på med automat selv, alle jeg kjenner kjører automat så tror ikke det blir noe stort problem hvis jeg må låne bilen til noen andre (og uansett hvor ofte skjer det?!). Skal heller ikke har noen jobb hvor jeg må kjøre jobb-bil. Og samboer har manuell, så jeg overlever. 

Anonymkode: c3a91...22d

Ja du har lov å kjøre begge da men du kan det jo ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2017 den 13.04, TMB skrev:

Jeg hadde tatt lappen på manuell. Det er ikke vanskelig å gire selv, alt går av seg selv når man har lært det. Man tenker ikke over at man clutcher eller flytter girspaken engang. Jeg har en splitter ny Audi med automat som er en drøm å kjøre. Utrolig behagelig. Men i jobb, som er den bilen jeg kjører mest (er håndverker) så har jeg manuell. Ikke noe problem å bytte daglig mellom disse to. Tenker ikke over det engang. Føler selv at jeg har mer kontroll over bilen når jeg kjører manuell, spesielt i sakte fart og når man skal ta luker etc. 

Hadde jeg valgt automatlappen når jeg var 18 så hadde jeg ikke kunne ha den jobben jeg har nå da de fleste arbeidsgivere kun ser på hva som er billigst av biler og det er biler med manuell girkasse.

Så man vet aldri når man kommer til å trenge det. Som andre har nevnt jobb, leiebil, lånebil etc.

Dette er som å si at man bør ta førerkort for traktor og vogntog når man først er i gang, man vet aldri når man trenger det.

Et automatførerkort kan trivielt og relativt billig konverteres til manuelt førerkort. Hvis jobb senere krever det er det bare å ta det.

Dessuten forsvinner nok automatkoden i løpet av 3 til 5 år. Så det kan være dumt å bruke ekstra penger hvis man ikke trenger det NÅ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ja du har lov å kjøre begge da men du kan det jo ikke

I mitt tilfelle så kan jeg det jo. Jeg har kjørt mye med manuell OG automat. Alikevel velger jeg å ta lappen med automat fordi jeg vet jeg kommer meg lettere gjennom. Ikke fordi jeg ikke kan gire, men fordi jeg som regel kjører enda bedre og mer oppmerksomt med automat. 

Anonymkode: c3a91...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I mitt tilfelle så kan jeg det jo. Jeg har kjørt mye med manuell OG automat. Alikevel velger jeg å ta lappen med automat fordi jeg vet jeg kommer meg lettere gjennom. Ikke fordi jeg ikke kan gire, men fordi jeg som regel kjører enda bedre og mer oppmerksomt med automat. 

Anonymkode: c3a91...22d

Nå snakker jeg om de som kun kan automat. 

Men ikke for det. Om en del år fram i tid engang så ender vi vel opp mred selvkjørte biler og da trenger vel ingen lappen til slutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...