Gå til innhold

Sønn på 13 år mobbet da han ikke har kommet i puberteten, trenger gode råd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sønnen din noen onkler eller bestefedre han kan snakke litt med? Du sier en far sikkert hadde klart å roe ned situasjonen litt, så kanskje kunne et annet mannlig familiemedlem gjøre det samme? Har han noen fine, mannlige rollemodeller han kan snakke litt om det med? Noen som kan forklare litt hvordan det fungerer, og at sånne ting plutselig kan skje over natten? Kanskje har de noen lignende opplevelser de kan dele med gutten, sånn at han kan få litt håp.

Også tenker jeg at dette muligens er en gutt som hadde hatt godt av noe kampsport-trening. Jeg ser flere kommentarer som sier at gutten må lære å forsvare seg selv, og det er viktig synes jeg. Er man "svak", snill og forsiktig vil mobbere gjøre alt de kan for å gå etter akkurat deg. Kanskje kunne f.eks. kampsport-trening gi gutten mer selvtilitt, så han kan føle seg litt bedre, men også sånn at han kan forsvare seg selv hvis noe skulle skje? Det hadde jeg iallefall gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan trøste deg med at jo senere gutter kommer i puberteten jo høyere blir de (fordi man bare vokser et visst antall cm etter puberteten så all høydevekst man kan få unnagjort før puberteten er til ens fordel). Så det er kjipt for ham nå, men når han om noen år er høyere enn alle de som kom i puberteten tidlig vil han sette pris på det. :) 

Anonymkode: 7d292...a1a

Sønnen min kom veldig tidlig i puberteten, er 15 og 190 cm høy.

Anonymkode: 5f047...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min kom veldig tidlig i puberteten, er 15 og 190 cm høy.

Anonymkode: 5f047...19a

Og så? Unntak endrer ikke regelen.

Anonymkode: 7d292...a1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er på alder med din. Hans penis var også veldig liten, men plutselig en dag var den begynt å utvikle seg. Ikke at jeg ser han naken støtt men ved en misforståelse kom jeg inn da han var ferdig i dusjen. 

Tenker at din sønn def ikle er alene om dette, da spes gutter utvikler seg ulikt. Det som er helt sikkert er at det kommer- og alt er normalt!

men så vondt som mamma å skulle trøste. I sønnen min sin klasse har de ikke dusjet etter gym de to siste årene, de har gym i siste time så drar hjem for p dusje. Og det er ikke tilfeldig at de timene er lagt på slutten av dagen. 

Anonymkode: 74114...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er opptatt av dette da sønnen blir mobbet, stakkars gutt:( Skulle vørt avlukker i offentlige dusjer. Altfor mye mobbing ift kropp i dag, snikfotografering på skolene er dessverre også et problem. Både gutten og mor ønsker såklart at han skal være i rute som de andre guttene. 

Anonymkode: 467c5...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jerry Lee skrev:

Nei!

Jo. Veldig rart 

Anonymkode: 1231d...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser min sønn naken ofte. Han sprader fra badet og inn for å hente pysjen. Jeg synes det er snodig å ikke ha sett barna nakne etter at de er ti år, men folk har vel forskjellig forholdt til nakenhet. Her i huset er ikke nakenhet forbundet med sex, det er helt naturlig.

Men altså, min sønn er 13 år, født tidlig på året og har ikke sett snurten av pubertet, minus tre kviser. Det er bare ca 3-4 gutter i klassen hans som har kommet i puberteten. En fetter av han bort et annet sted i landet og der var det bare tre gutter i klassen som IKKE hadde kommet dit. Så det betyr ikke at sønnen din er sen. Det er heeelt normalt! Det betyr bare at han har noen teite gutter i klassen. Hos oss løser sånt ofte seg ved at vi prater med han og sier hva han kan si/hvordan han kan reagere på saker. Dette har gitt veldig bra resultater noen ganger. Fordi vi voksne vet mer hva som treffer enn barna gjør, pluss det gir han selvtillitt å tørre å si det.

Anonymkode: ff6be...2df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var sen i puberteten

Anonymkode: 3df3d...fb0

Sen i forhold til hva og hvem?

Får ikke alle lov til å vokse i sitt eget tempo?

Det er slemt å forsøke å presse alle til å vokse i samme tempo.

Livet er ikke en konkurranse om hvem som døde først. 

 

Anonymkode: df29c...733

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så oppgitt av folk jeg vet ikke engang hvordan jeg skal si det.

Dere høner som hopper rett på og synes TS har ett unormalt syn på underlivet til sønnen sin... Hva slags perverse tanker sitter oppi hodene deres?
 

8 timer siden, QueRilja skrev:

Det er særere at hun vet om kameratenes penis- og pubesutvikling...


Gi deg. Gutten blir mobbet for "minipikk", da trenger man ikke høy intelligens for å tenke seg til hvilket stadie mobberne er på. Kanskje har gutten sagt det til mor selv?

ÅÅÅÅÅ folk og deres seksualisering av alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen i svigerfamilien din som kan si noe om når din mann kom i puberteten? 

Anonymkode: 5fc43...b6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Så jævla ufølsomme noen av dere er! Hadde dette vært en mann som hadde mistet konen der datteren var på vei inn i puberteten med mensen, pupper og hormone og alt der fører med seg med kjøp av bh og bind og han hadde komme inn her og spurt om råd, da han selvsagt ikke vet så mye om akkurat den perioden i en jente liv, så hadde han blitt lovpriset og fått masse gode råd.

Her er TS en dame som har mistet faren til sønnen sin. Han er ikke der til å hjelpe sønnen gjennom denne tiden som er vanskelig og tøff for en ung gutt. Hun prøver å få råd til hva hun kan gjør/si til sønnen for at han skal forstå at dette er helt normalt. En tenåringsgutt er nok mye mer villig til å lytte til pappa enn mamma i en sånn situasjon nettopp fordi hun ikke har en penis! 

Ts. Jeg skjønner at dette er frustrende både for deg og sønnen din. Du og jeg vet at det er helt vanlig at noen er sen ut i puberteten. For en gutt midt oppi hormonhelvete er det selvsagt vanskelig å forstå.

Men jeg ville satt meg ned med han og be han heve hodet sitt og prøve å ikke stresse med dette. Selvsagt ta en prat med nye skolen og forteller situasjonen og gjerne la det være greit at han ikke dusjer etter gymmen, men heller tar en klut og vasker seg(at han feks kan slutte litt tidligere enn de andre). Og ikke minst få noen til å opplyse om dette på skolen i en time om kropp og helse. Skal love deg at det er flere gutter og jenter som har det på samme måten.

Når det er sagt så kan du hilse han å si at mannen min var senest ut av alle i klassen med både høyde, hår på tissen og en voksende penis. Han er i dag 1.86 og med penis over gjennomsnittet ;) Sen betyr ikke at han ikke at han ikke kommer til å bli en mann etterhvert :) 

Håper alt ordner seg for dere nå 💕

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en grunn til at jeg syns fellesdusj på skoler er skikkelig unødvendig og et merkelig norskt fenomen. Så mye hadde vært unngått hadde de bare fått hengt opp en jævla gardin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Unntak endrer ikke regelen.

Anonymkode: 7d292...a1a

Opplever det helt motsatt. Mange jeg kjenner som har vært tidlig i puberteten og blitt høye. 

Anonymkode: 5f047...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud- kom ikke lengre en første side. Og folk lurer hvorfor verden raser til total extinction.  JA folkens, noen av oss har barn som faktisk kommer veldig seint i puberteten og har stor problemer på grunn av dette. 

TS- er i samme situasjon som deg men min sønn er 15.  Utvikler VELDIG sakte og han er veldig forsinket med puberteten.  Han sluttet å dusje etter gym nå i det siste fordi han er som sønnen din - fikk noe snodig kommentarer og det gikk VELDIG på han.  Støtter han i hva han bestemmer for at han skal fungere men anbefaler at dere går til legen for å ta alle prøvene som kan tas og får han en samtale med helsesøsteren på skolen (de har en psykiatrisk helsesøster i kommunen som kan komme til skolen).  Dette har vært gullverdt.  

 

Anonymkode: cb27a...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og dere som har "normale utviklet" barn som har ikke dette problem kan gå ta dere en bolle.  

Anonymkode: cb27a...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lipgloss skrev:

mulig jeg tar feil men dette kan bare være en trolle tråd,ingen mor tar opp temaet om sin sønns penis som er 13 år gammel,alle mødre ver bedre en dette og da tenker jeg på alle måter.

 

Mener du oppriktig at foreldre ikke skal bry seg om barna deres blir mobbet? Mobbing burde alltid bli tatt på alvor og du er ikke akkurat hjelpsom når du velger å latterliggjøre og gjøre narr av det. Skam deg. 

Anonymkode: b4868...dce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var vel såpass gammel som 16 før jeg skjøt fart. Jeg synes det var utrolig flaut, men det flaueste var nesten at voksne blandet seg oppi alt. Jeg visste jo liksom at jeg skulle komme i puberteten en gang jeg også, så la det være med det, liksom. Jeg tenkte jo ikke på at det kunne ha vært noe galt, og at det var derfor de stresset slik med dette. Det løste seg før jeg fikk behandling, og alt gikk seg til bortsett fra penis. Det jeg husker jeg savnet, var at noen satte seg rolig ned med meg og snakket om at det også ville vært ok om penis ikke vokste seg helt normalt. At noen faktisk har små peniser og trives ned det. Det var bare stress om at den sikkert ble like stor som alle andres. Det er faktisk helt ok å ha en liten penis. Det gir utfordringer, men ingen grunn til å legge bånd på seg av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lipgloss
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du oppriktig at foreldre ikke skal bry seg om barna deres blir mobbet? Mobbing burde alltid bli tatt på alvor og du er ikke akkurat hjelpsom når du velger å latterliggjøre og gjøre narr av det. Skam deg. 

Anonymkode: b4868...dce

selvfølgelig mener jeg ikke det,jeg mener det finnes bedre måter og gripe ann denne saken på,enn å diskutere sønnens penis på KG.Det syns jeg er meget spesielt.

Når mine barn passerte 10 år så var det ikke snakk om og vise seg naken foran søsken eller foreldre,så det at en mor er opptatt av snoppen til sin 13 åring syns jeg er rart så lenge det ikke er noe galt med den.

Løs problemet på den rette måten,det er jo ganske innlysende hva som gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lipgloss skrev:

selvfølgelig mener jeg ikke det,jeg mener det finnes bedre måter og gripe ann denne saken på,enn å diskutere sønnens penis på KG.Det syns jeg er meget spesielt.

Når mine barn passerte 10 år så var det ikke snakk om og vise seg naken foran søsken eller foreldre,så det at en mor er opptatt av snoppen til sin 13 åring syns jeg er rart så lenge det ikke er noe galt med den.

Løs problemet på den rette måten,det er jo ganske innlysende hva som gjøres

Her går 12 åring naken inn og ut fra badet. Bader naken på hytta. Helt naturlig i vår familie. 

Synes det hørtes spesielt ut med familie medlemmer som gjemmer seg for hverandre i sitt eget hjem. Men men. Dere om de5!

Anonymkode: 2ab8a...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i svarene her om at det er lurt å få ham med på noen ting - f.eks. kampsporttrening - som kan gi litt mestringsfølelse. 

Hvordan har han det ellers sosialt? Det beste middelet mot mobbing er å ha noen på din side. Så når noen begynner med dette tullet, har du flere til å be dem holde kjeft eller ta igjen med samme mynt.

Jeg var sen i puberteten, og husker følelsen. Kjøpte BH og stappet bomull oppi, løy om at jeg hadde mensen. Jenter gjorde narr av undertøyet mitt, da jeg fortsatt hadde "barnslige" truser og de andre hadde begynt med sexy undertøy (11 år gamle! Hva tenkte mødrene deres på). Hvor tullete det enn fremstår i voksen alder er det viktig å huske på hvor reellt det var der og da. Og hvor lite det fungerer å si "din tid kommer". Tidsperspektivet er et annet som tenåring. 

 

Anonymkode: 95ad7...c3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...