Gå til innhold

Bettie: Opus 3


Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

tirsdag 27.desember

Tusen takk for julehilsner, damer. Satt veldig pris på dem.

Da var julehelgen over, og det er romjulstid. Ute danser snøfnuggene i vinden og det er surt og kaldt. Det snør ikke så mye at det legger seg, og egentlig synes jeg det er greit.

Jula ble som tradisjonelt.

Foreldrene mine kom så tidlig på julaften at vi kunne spise grøt sammen. Det samme gjorde reservedatter. Jeg hadde skollet mandel og hadde den oppi en av grøt-bollene, men den som fikk mandelen gumlet den i seg uten å merke det, så vi måtte trekke lodd om mandelgaven. Snakk om forslukne folk!

Jeg hadde skrelt potetene på morgenen, og hadde dampet ribba og tatt medisterkakene opp fra fryseboksen. Deretter overlot jeg matstellet til poden. Mor, far og jeg dro i kirken. Det hører med på julaften. Der var det en som sang solo - O Helga Natt. Han hadde en fantastisk stemme - sånn type ståpelsstemme.

Da vi kom fra kirken serverte jeg gløgg mens vi ventet på frøkna og svigermor. Middagen var vellykket og helt etter tradisjonen. Frøkna måtte fortsette å jobbe etter at hun hadde spist, men sånn er det bare.

Vi åpnet gaver etter middag og en enkel kaffekopp. Jeg fikk

ny klokke

armbånd i sølv

varmedress (til tur med Vofsa)

en eske med masse deilig badestæsj

en bok om hundehold

og en annen bok

julegodter

et flott fotografi i ramme - av mine foreldre

+ + + +

Mannen ble glad for show-bilettene, så nå har vi noe å se fram til i januar. Og ungene satt pris på sine gaver.

Kaker, riskrem, sjokolade, frukt - alt skulle på bordet i løpet av kvelden, så det ble maratonspising.

Halvdelen kjørte poden til kjæresten ut på kvelden, og frøkna hentet svigermor.

Foreldrene mine og reservedatter overnattet.

Førstedag spiste vi frokost sammen før foreldrene mine kjørte hjem. Førstedag er alltid en lat dag hos oss. Vi lager julelunsjbuffet og det er det vi ordner av mat. Ellers er det dagen for forskjellige spill, for å titte litt nøyere på julegaver - for å lese. Poden, kjæresten og barnet hennes kom på formiddagen, og frøkna var en tur innom. Reservedatter reiste hjem på ettermiddagen.

Jeg liker 1.dag, for det er en absolutt stressfri dag.

2.dag er det tradisjon å møtes hos mine foreldre. Vi har en liten gaveseanse da også, for da kommer broren min og hans familie også. Der fikk vi servert pinnekjøtt - nam. Vi kunne ikke bli så lenge på kvelden, for poden skulle på jobb. Men det var absolutt hyggelig.

I dag er jeg ikke på jobb. Jeg skal på jobb i løpet av uka - men jeg har noen feriedager til gode, og jeg vil gjerne ta ut all ferie før året er omme. Jeg har hatt en langsom morgen. Selv om det er hyggelig med gjester, og med å dra på besøk, så blir jeg veldig sliten av å skulle oppføre meg som forventet. Så det er godt med en helt alene dag. Halvdelen er på jobb, og jeg skal snart ta på meg varmedressen og gå en lang tur med dyret. Hun har for mye energi i seg, så jeg må slite henne litt ut, ellers finner hun på for mye ugagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei Bettie!

Høres ut som julen din har vært koselig! Med mye god mat, familie og mange fine gaver!

Har vært på jobb i dag jeg, så her er ferien slutt, nesten før den begynte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Queenblue

Høres ut som en vellykket koselig julehelg med god mat, hyggelige folk og gaver som falt i smak.

Jeg rakk ikke noe kirkebesøk denne juleaftenen, O Helga Natt er en av mine favoritter. Ståpelsstemme - vet akkurat hva du mener.

Sist jeg hørte den live var med Jan Werner - den gjør inntrykk på meg kan du si.

Fortsatt god romjul Bettie. Har du fri i romjula?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onsdag 28.desember

Hyggelig med hilsen, Naturelle.

Håper får du noen fridager, da, Baby-E

Håper du har rett når det gjelder valper og smell, Swan. Vi satser på det, vi.

Jeg har tatt meg fri store deler av romjula, Queenblue, for jeg har noen feriedager jeg må bruke opp før nyttår.

I går gikk Vofsa og jeg lang tur. Siden vi er de tredje eierne dette dyret har, mangler det mye på oppdragelsen. Ingen har lært henne at hun skal komme pår vi kaller henne inn, så det er prosjektet mitt nå - å komme på komando.

Vi holdt på ganske lenge på et jorde, og etterhvert fikk hun litt dreisen på det. Etterpå lekte vi "finn pinnen - leken". Den er visst morsom. Dyret var ganske sliten etter turen.

Vi har vært ute i dag også og trent videre. Det går stadig bedre, og i dag fikk hun løpe litt fritt også. Om hun ikke kommer hver gang jeg kaller henne inn, så kommer hun som en rakett når jeg begynner å løpe fra henne. Men hun var flinkere i dag. Det er utrolig hva en godbit kan gjøre. Så nå sover dyret under bordet.

I dag kommer frøkna og kjæresten på besøk. Frøkna har bestilt middag. Hun ville at jeg skulle hente dem, for bilen hennes er i stykker, men vi ble enige om at det går buss også. Så hvorfor skulle jeg ut å kjøre en time, når de kunne ta bussen en halv time? Skal hente dem på buss-stasjonen om en drøy halvtime.

Formiddagen i dag brukte jeg til å fjerne støv og hundehår. Det er utrolig så mye det blir av de to stoffene.

Jeg har også laget en oppsummering av året som snart har gått. Mye er likt seg selv, men noen endringer har det vært.

Januar

Grubleing: Hva er inni meg – har jeg noen kjerne, hvem er jeg egentlig?

Snart ferdig hos tannlegen - trodde jeg

Gjennomfører møter med stor angst

Begynner å trene – vannflaske og plass ved døra. Skummelt med så mange mennesker

Oppstart konflikt på jobben

Katten vår får unger

Hjalp Frøkna med å flytte

Studier: Oppgaveinnlevering

Bursdag

Februar

Prøvde meg på fest. Gikk ganske braen stund, men måtte gi meg tidlig

Penger spilt bort av Halvdelen

Skriver om livet mitt - det som har vært

Angsten er en daglig gjest

Halvdelen mister jobben

Ny tur i kjelleren

Halvdelen "sprekker"

Tur til Oslo til venninne. Klarer gjennomføre en kinotur

Kommer meg litt opp av kjelleren mot slutten av måneden

Mars

Holdt tale i stor forsamling - svett, men det gikk

Kurs med overnatting og panikk

Deppedager og mye angst

Mange kurs

Lite med søvn

Mye besøk

April

Tar på meg en ny oppgave

Uro på jobben - Isfront

Ubehagelige samtaler om overtallighet

Ny rispeperiode

Panikkanfall på treninga

Ny "sprekk" på Halvdelen

Mai

Fra å sove meg gjennom ettermiddagene til masse energi til ny nedtur

Male hagemøbler

Halvdelen på sykehus

Sover ikke

Gir beskjed til Halvdelens behandlere om at han er på gamle veier

Halvdelen føler seg sveket og er sint

Kjøpte bil

Juni

Trives ikke på jobben

På vei til å møte veggen igjen

Svarte dager

Ringte tannlegen – tann med betennelse

Frøkna på sykehus med magesmerter

Juli

Frøkna bor hjemme mens hun kommer seg

Hjemmekontor i hagen

To uker uten knivbruk

Festival med konserter

Sterilisering av Lillepus

Finner et nytt sted å bo

Pakking

Dager på solsenga

August

Sommerferie i Polen

Panikk hos tannlegen

Bølgedal - depping

Flere personalsaker på jobben

Mer pakking

September

Flytter inn i nytt hus

Pakker ut og får ting på plass

Positiv energistrøm

Oktober

Fot uten følelse

Begynner å gå turer

Indre uro

Første frostnatt

På vei ned i bølgedal igjen

Foten bra igjen, men numne fingre

Halvdelen får innvilget 50%uføregrad

Halvdelen finner nettauksjoner

Mentalt nede

November

Øve på å gå i butikker – prosjekt

Begynner på trening igjen

Rystet av at et spørsmål er nok til å vippe meg av pinnen

Ungene forelsker seg

Begravelse i Sverige

Fikk valp av ungene

Halvdelen får etterbetalt, men bruker opp pengene før regninger blir betalt

Ny PC

Starter med linser

Deppedager

Poden flytter inn til frøkna

Bestemmer meg for å forenkle jula

Desember

Valpeoppdragelse og tidlige turer

Julebord

Juleverksted

Halvdelen faller ned trappa

Helt ferdig hos tannlegen

Gjester på julaften

Fridager mellom jul og nyttår

Rimelig "flat" og tung/nede

Jeg har fått til:

å gjennomføre behandling hos tannlegen

å holde ut i store forsamlinger

å holde taler i store forsamlinger

å delta på kurs

å trene uten å måtte stå ved døre hele tiden

å handle uten at panikken slår meg helt ut - bare nesten

Vel - det er da noe i hvert fall. Da kan jeg ikke være helt mislykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått til mye i løpet av året også. Det er jo en stor fremgang her. Om ett år kanskje nedturene er kortere og mer sjeldne, angsten mer i sjakk eller helt borte - og livet mye enklere på mange måter. Det gjelder å prøve og prøve selv om man egentlig ikke vil.

Jeg syns du har vært enestående flink, jeg. Med nytt hus, ny hund, nye utfordringer. Det er vanskelig med endringer, men også litt godt når alt kommer til alt!

Ønsker deg virkelig alt godt i 2006, og håper det vil bringe fremgang på alle måter!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også du har fått utrettet mye. Selv om du melder om stadige nedturer, så er det store og viktige hinder du har klatret over. Gi deg selv en klapp på skulderen nå og bli enig om at du har vært en riktig så flink Bettie i 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta-raaaa. Inspirert av din julegave så har jeg nå vært på by'n og kjøpt varmedress. Kun en billig en, men den holder nok den iskalde vinden godt unna. Blir det kaldt så får jeg heller ha på meg en ullgenser inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 29.desember

Hei Trulselinemor. Takk for jule- pg nyttårshilsen. Det var en flott presang du fikk.

Takk Hope og Cata. I hverdagen er det ikke så lett å se at det går framover, men når jeg ser bakover på 2005, ser jeg jo at ting har skjedd. Er vel bare litt utålmodig og vil ha alt på plass med en gang. Og så hater jeg de nedstemte dagene. Jeg glemte å sette på lista at jeg ikke har rispet meg siden midten av juli, så jeg kan vel si at jeg har fått kontroll over det, - så langt.

Så flott at du har fått tak i varmedress, Cata. Det er behageligere gå bevege seg ut i kulda med en sånn på seg.

I går kveld kom frøkna og kjæresten til middag. En venninne av frøkna kom også. Så da ble det middag og spill. Kjæresten skulle lære å spille Risk. Det var et hyggelig besøk.

Og så var årets siste arbeidsdag over. Jeg tar ut min siste feriedag i morgen.

Og gjett om jeg fikk gjort mye. Jeg fikk lest gjennom en del saker i ro og fred, og jeg fikk planlagt medarbeidersamtaler og annet slik at jeg har full kalender helt fram til vinterferien. Jeg fikk også skrevet et par referat og planlagt jobben neste uke, så jeg er ajour til et nytt år. Slike stille dager hvor det nesten ikke er folk på jobben er gull verd.

Det var likevel hardt å stå opp tidlig i dag. Bøllepusen har funnet ut at det går an å hoppe opp på dørhåndtaket slik at hun fikk opp soveromsdøra. Hodeputa mi var ønskesovestedet. Og jeg var for trøtt til å stå opp og hive henne ut, så det ble dårlig søvn på meg. Bøllepusen lå selvsagt ikke stille, og jeg våknet litt hver gang jeg fikk en pote eller en hale i fjeset. Hadde sikkert sovet bedre hvis jeg hadde tatt meg sammen og hevet pusekreket ut med en gang.

I ettermiddag gikk Vofsa og jeg en lang tur i snø og blåst. Det snør vannrett, det er kuldegrader og det er vind. Brrrrr. Da er det godt med varmedress, da. Varmedress, skjerf, pannebånd langt ned over øra og vanter. Da går det an å bevege seg ut. Vofsa er ellevill når det kommer til snøfnugg. Dem skal hun fange - alle sammen.

Vi trente mer på "hit", og det gikk litt bedre i dag. Hun synes det er toppers å få lov til å løpe litt fritt. Og siden hun stort sett kommer enten på kommando eller fordi jeg beveger meg bort fra henne, får hun lov til å løpe litt når hun har vært flink og kommet på innkalling flere ganger på rad. Det må selvsagt betikkelser til, men det er greit, det.

I morgen tror jeg Halvdelen skal få stå opp alene, for jeg føler veldig for å sove lenge en morgen. Men - antagelig våkner jeg tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei bettie!

Jeg syns du har fått gjort mye i år jeg. Du er kjempe flink!

Jeg vil ønske deg et godt nytt år! Får håpe neste år bringer med seg færre turer i kjelleren og overrøser deg med masse positiv energi!

til slutt en god varm :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettermiddag gikk Vofsa og jeg en lang tur i snø og blåst. Det snør vannrett, det er kuldegrader og det er vind. Brrrrr. Da er det godt med varmedress, da. Varmedress, skjerf, pannebånd langt ned over øra og vanter. Da går det an å bevege seg ut. Vofsa er ellevill når det kommer til snøfnugg. Dem skal hun fange - alle sammen.

Hmmm, lurer på om jeg kan lease en vofs som kan gå tur med meg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. Vofsa lærer litt nytt hver dag. Bestikkelser er ikke bare for barn og dyr. Det hjelper på voksne også det. Nevner noen øl, vin, sjokolade eller pizza til meg - så dukker jeg opp nesten med det samme. Hehe.

Du har vært flink å ikke rispe deg. Superflink faktisk! Jeg har ikke gjort noen store ting på to måneder eller enda lenger tror jeg... Men det ene har ikke grodd enda. *grrr* Dårlig hud og dårlig psykisk helse er en ekstremt uheldig kombinasjon... Men, men. Det får bare være. Når den dag kommer og jeg blir "frisk" - eller tilnærmet frisk, så har jeg minner her og der for evig og alltid. Jeg tenker at jeg får prøve å se positivt på det når den tid kommer. "Sånn hadde jeg det da, og nå har jeg ikke det behovet lenger - ergo, jeg har det bedre"..

Du får prøve å sove lenge i morgen/i dag. Det er deilig å få seg en god natts søvn av og til. Bøllepuser og andre pusekatter er søte dyr, og det er så grusomt å liksom jage dem ut. For de ligger der og ser på deg, leiter etter en hånd som kan kose dem, sleiker deg litt på nesa - og da smelter i hvert fall hjertet mitt. Søvn blir det dårlig med, men selskap har man i hvert fall.

Sov godt, Bettie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...