Gå til innhold

Hvem har skylda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 5/29/2017 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "ikke slipper forbi"?

Anonymkode: 03ee3...e3f

At det legger seg ut ved busstopp og lignende.

Anonymkode: 49277...56d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har såklart skylden, ikke noe å lure på det! Uansett om det blir skylddeling er det du som har skaden, traktoren fikk sikkert ikke mye skade

Anonymkode: 8efdc...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Greit, da har jeg misforstått noe. Hjelp meg med å tolke denne riktig:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

 

§ 12.Forbikjøring

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Nytter ikke.

Som jeg har sagt ørten ganger, når det kommer til trafikkjus er alle eksperter samme om de kjenner til regelverket eller ikke.

Det fremkommer jo veldig bra her :)

Anonymkode: 9dc00...a75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Greit, da har jeg misforstått noe. Hjelp meg med å tolke denne riktig:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

 

§ 12.Forbikjøring

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Nå anbefaler jeg deg å vente til du svar fra ditt forsikringselskap. Dette blir det bare mer usikkerhet for deg med, det er påstander i hytt og pine. Har selv ikke vært borti en slik situasjon. Eneste jeg veit om er et prikk lik situasjon for veldig mange år siden, har sittet og tenkt på hvordan det saken gikk, men husker ikke i det hele tatt hva utfallet ble. Eneste jeg husker er at bilfører tok med seg traktorfører til lensmannen. Fantes ikke mobiltlf på den tida.....

Det du kan ryke helt på i dette tilfellet, er om traktorfører får gjennom at han brukte blinklyset. Tror de på han på akkurat dét, får du hele skylda. Om ikke kan det bli skylddeling.

Endret av tdm900
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det med blinklys er ikke avgjørende. Blinklys er til informasjon for annen trafikk, det gir deg ikke forkjørsrett på noe vis. Du skal uansett forsikre deg om at du kan svinge trygt før manøveren gjennomføres.

Traktoren får skylden. En annen nevnte i tråden en situasjon hvor en politibil gjorde som traktoren. Se klippet her.

For din egen del kan du lære noe av uhellet, selv om det ikke var din feil. Ved kryss, ta alltid hensyn til at forankjørende kan ha planlagt å svinge av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det enkelte her skriver, er forbikjøring forbudt på samtlige veier jeg vanligvis kjører på. Jeg kjører nemlig mye på vei med forkjørsrett, med masse veikryss (med vikeplikt). 

Blir en lang sommer når jeg ikke lenger kan kjøre forbi traktorer og bobiler på disse strekningene. 

Anonymkode: 8dab8...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan har saken gått?

her er en video av det samme i Polen da en politibil skal til venstre men ikke ser at en kjører forbi, politiet fikk all skyld 

 

Anonymkode: 8efdc...c97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme video som linket i to innlegg over ditt ...

Anonymkode: b04ee...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme video som linket i to innlegg over ditt ...

Anonymkode: b04ee...ac9

Nope, ingen linker til den videoen tidligere

Anonymkode: 8efdc...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme video som linket i to innlegg over ditt ...

Anonymkode: b04ee...ac9

Hvor er linkene??

Anonymkode: 8efdc...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd det blir skyldeling

Hvordan sto traktoren når du traff den?midt i veibanen?var du smart,tok du bilde

Anonymkode: 48a9e...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noen som har erfaringer:

http://www.bilforumet.no/topic/272533-noen-gode-rad-vedrorende-pakjorsel/

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=987365

Jeg må si at jeg heller mot at dette er traktorens skyld. I filmen med politibilen ville det feks være umulig å vite hva en bil som ligger 2-3 biler lengre foran har tenkt å gjøre. Man ser ikke blinklyset på denne før man er godt i gang med forbikjøringen.

Om man endrer litt på situasjonen:

Hvis man var i en lengre kø der bakerste bil (A) bestemmer seg for å kjøre forbi, legger seg ut og akselerer.

Midt i køen er det en annen bil (B) som finner ut at han og skal kjære forbi og legger seg ut.

Dersom det da blir et sammenstøt i det bil B legger seg ut vil vel de fleste være enige i at det er bil Bs feil.

 

Hadde TS vært en ambulanse (for å dra det langt) som kom i venstrefeltet i ferd med å gjøre en forbikjøring og traktorføreren ikke hørte ambulansen (de bruker bare sirene når de må og dessuten bråker traktorer fælt) og heller ikke sjekket at feltet var klart før han svingte, tviler jeg på at ambulansen hadde fått skylden, selv om traktoren blinket.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2017 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Nope, ingen linker til den videoen tidligere

Anonymkode: 8efdc...c97

 

På 12.6.2017 den 20.54, Horten Market skrev:

Traktoren får skylden. En annen nevnte i tråden en situasjon hvor en politibil gjorde som traktoren. Se klippet her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Politiet vil etter all sannsynlighet si at traktoren har skylden, men det er ikke så uvanlig at forsikringsselskaper finner på sine egne regler og bestemmer noe annet for å få skylddeling og bonustap. Det gjelder spesielt hvis dere har samme forsikringsselskap.

Anonymkode: 63253...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2017 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Du har ingen skyld her nei! Selv om han hadde satt på blinklyset SKAL han sjekke dødsone og se om det er klart. 

Var en video som gikk på nett for et års tid siden om jeg husker riktig, hvor en svenske kjørte litt fort og skulle forbi 4-5 biler. Da han kommer fremst i rekken svinger en politibil av og skal svinge av til venstre. Politiet fikk skylden, de sjekket ikke om det var klart. 

Anonymkode: e69ec...8b8

Mener det var i polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Endelig var saken avgjort - jeg ble skyldfri!

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...