Gå til innhold

Hvem har skylda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS har all skyld

Anonymkode: 45dd1...463

Ja,  riktig !

Anonymkode: e4ba1...43a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, dette er en helt klar sak. Skjønner ikke hvorfor noen her mener det er ord mot ord. SELV OM traktorsjåføren satte på blinklys så sjekket han tydelig ikke dødsona. Man må sjekke om det er klart bakfra før man svinger over. Om man skal skifte filer på en motorvei kan man ikke sette på blinklys og bare bytte fil uten å sjekke om det er noen der fra før. Blinklyset gir ingen rett til å kjøre på andre. 

Skadene på bilen er uansett bevis nok. Hadde skadene vært i fronten på bilen så kunne man sett at traktoren svingte før bilen kom på utsiden. Men skadene er på siden av bilen, da har tydeligvis bilen ligger der NÅR traktoren svingte. 

Anonymkode: e69ec...8b8

Men var dette på en motorvei?

For det er vel ikke slik at man bruker begge fekt for å kjøre lik retning på landevei, slik man gjør på.motorvei.. 

Anonymkode: 0634c...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gøy at så mange som absolutt ikke har peiling svarer. Ikke rart det er mange idioter i trafikken. :klaske: 

Man har vikeplikt når man skifter felt, så enkelt er det. Traktoren hadde altså vikeplikt, som han brøt. TS har ingen skyld.

Anonymkode: a074c...8e6

Du har vikeplikt for møtende ja. At den bak ikke er aktpågivende når felt byttes der felt ikke skal byttes(man kjører ikke i lik retning i begge felt på landevei), er ikke foranliggende førers skyld.

På en motorvei er dette klar sak. 

På en landevei får TS håpe på delt. Ts kjørte forbi uten å se an situasjonen. Traktorsjåfør sjekket ikke om noen kjørte forbi når han skulle svinge. 

Har vært borti lignende, bare med to biler og der fikk begge skyld på grunn av det jeg skrev over. Hva,som er rett aner ikke jeg, vet bare hva som ble utfall i den saken. 

Men vi alle vet jo at både det ene ig det andre skjer i slike saker, avhengig av hva personen som sitter og fordeler skyld tolket. Derfor kandet bli vanskelig åsi både a og b.. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sinsiew skrev:

Du har vikeplikt for møtende ja. At den bak ikke er aktpågivende når felt byttes der felt ikke skal byttes(man kjører ikke i lik retning i begge felt på landevei), er ikke foranliggende førers skyld.

På en motorvei er dette klar sak. 

På en landevei får TS håpe på delt. Ts kjørte forbi uten å se an situasjonen. Traktorsjåfør sjekket ikke om noen kjørte forbi når han skulle svinge. 

Har vært borti lignende, bare med to biler og der fikk begge skyld på grunn av det jeg skrev over. Hva,som er rett aner ikke jeg, vet bare hva som ble utfall i den saken. 

Men vi alle vet jo at både det ene ig det andre skjer i slike saker, avhengig av hva personen som sitter og fordeler skyld tolket. Derfor kandet bli vanskelig åsi både a og b.. 

Tviler ikke på at forsikringsselskapene tidligere har fått gjennom skylddeling, det er det de tjener mest på. Det betyr ikke at begge faktisk har like mye skyld. Det er fullt lovlig å ta en forbikjøring. TS hadde klar bane og god sikt. Den eneste som gjorde noe ulovlig er traktorsjåføren, som glemte å sjekke speil/blindsone før han tok av fra hovedveien.

Anonymkode: a074c...8e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sinsiew skrev:

Du har vikeplikt for møtende ja. At den bak ikke er aktpågivende når felt byttes der felt ikke skal byttes(man kjører ikke i lik retning i begge felt på landevei), er ikke foranliggende førers skyld.

På en motorvei er dette klar sak. 

På en landevei får TS håpe på delt. Ts kjørte forbi uten å se an situasjonen. Traktorsjåfør sjekket ikke om noen kjørte forbi når han skulle svinge. 

Har vært borti lignende, bare med to biler og der fikk begge skyld på grunn av det jeg skrev over. Hva,som er rett aner ikke jeg, vet bare hva som ble utfall i den saken. 

Men vi alle vet jo at både det ene ig det andre skjer i slike saker, avhengig av hva personen som sitter og fordeler skyld tolket. Derfor kandet bli vanskelig åsi både a og b.. 

 Nok en "ekspert" innenfor feltet trafikkjus skjønner jeg.

Siden du er så bastant, kan du vise hvor i trafikkreglene det står at du kun har vikeplikt for møtende trafikk i denne situasjonen?

Der felt ikke skal byttes? Er det ikke lov med forbikjøring på landevei?

Anonymkode: 9dc00...a75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes blinklys på traktorer er vanskelig å se og har opplevd å skulle til å kjøre forbi mens traktoren "plutselig" svinger av. Passerende traktoren ser man blinklysene dens.

Traktoren har nok skyld i og med at den ikke sjekket blindsonen, men når jeg tenker meg etter sjekker jeg sjeldent blindsoner når jeg skal svinge av. Alltid på vanlig filbytte på motorvei eller forbikjøring, men heller sjeldent når jeg har blinket og bremset ned og skal av. Forbedringspotensiale der, men lever i håp om at folk skjønner tegningen.

Derfor mener jeg at TS har vært uaktsom. Traktoren slipper ikke forbi, blinker, bremser ned. Bare nedbremsingen (for antar at den ikke kjørte i 15km/t hele tiden) tyder på at noe skjer og da hadde jeg ikke kjørt forbi.

 

 

Anonymkode: acff0...eaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva som er rett her, men jeg hadde tatt skylda selv. Viss traktorer ikke slipper forbi er det fordi de snart har tenkt å svinge av. Å kjøre forbi der du gjorde hadde jeg aldri gjort.

Anonymkode: 49277...56d

Hvis jeg skulle fulgt denne påstanden når jeg kjørte bil, så hadde jeg ligget bak traktorer hele tiden.

Det er ikke alle traktorførere som kjører inn til siden og slipper forbi annen trafikk, heller ikke når de skal kjøre 5 km til. Hvis jeg skulle ligget bak disse traktorene i tilfelle de skulle svinge inn på neste vei, så kunne jeg ligget bak dem i evigheter. En traktor kan svinge inn på en hvilken som helst sidevei, og de er det mange av her. Eller mener du at man kan skal ta dette hensynet der det er større sideveier?

Hverken traktorførere eller bilister kan forvente at bilen bak skal gjette hvor de skal, og ingen ved sine fulle fem burde ta på seg skylda for å ikke ha forutsett dette. Folk som bare svinger over uten å sjekke om det er klart, spesielt når de kjører sakte og har hatt en/flere biler bak seg, har selvfølgelig skylden i slike tilfeller. 

Anonymkode: 9d3ff...495

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute for nesten det samme. Jeg kjørte ikke forbi, men bilen bak startet forbikjøring da jeg skulle krysse veibanen. Jeg hadde blinklyset til venstre på ganske lenge og senket farten. Når jeg startet å svinge var bilen bak i gang med forbikjøring og traff bakre del av bilen. Bilføreren fikk skylden. Han trodde at jeg blinket til høyre siden det var skiltet vei/avkjøring til høyre og ikke til venstre. 

Anonymkode: ad845...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2017 den 7.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært ute for nesten det samme. Jeg kjørte ikke forbi, men bilen bak startet forbikjøring da jeg skulle krysse veibanen. Jeg hadde blinklyset til venstre på ganske lenge og senket farten. Når jeg startet å svinge var bilen bak i gang med forbikjøring og traff bakre del av bilen. Bilføreren fikk skylden. Han trodde at jeg blinket til høyre siden det var skiltet vei/avkjøring til høyre og ikke til venstre. 

Anonymkode: ad845...54e

Men forskjellen her, slik jeg leser ut fra det du skriver, er at jeg ble liggende etter en traktor fra ei rundkjøring. Bare etter 150 m skulle den ta av til venstre, altså det var ca. 150 m fra rundkjøringa til avkjørselen. Pga traktorers lave fart generelt, og det at den aldri kom opp i noe annet enn ca. 20 km/t (som han selv skrev i skademeldinga, og som jeg også mener kan stemme), ble det heller ingen klar slakking av farten, altså ingen indikasjon på nedbremsing. Hadde jeg kjørt etter den et lengre stykke, og den hadde hatt høyere fart, hadde jeg klart å merke ei nedbremsing, og altså også det at noe var i gjære. I tillegg, ble blinklys satt på alt for sent, i følge ham, ca 40 m før avkjøring, og jeg så aldri dette blinklyset. 

Så jeg tenker at også pga disse detaljene, i tillegg til andre, så skiller våre tilfeller seg fra hverandre.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2017 den 14.40, AnonymBruker skrev:

I samtale etterpå, sa han at han hadde brukt blinklys. Mulig det, men isåfall ble dette satt på altfor sent.

Anonymkode: 03ee3...e3f

Enkelte tror at det å sette på blinklys etter at de har begynt å svinge teller som å "bruke blinklys". Jeg ser mange som gjør dette. Først forandrer bilen retning, og så begynner det å blinke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men forskjellen her, slik jeg leser ut fra det du skriver, er at jeg ble liggende etter en traktor fra ei rundkjøring. Bare etter 150 m skulle den ta av til venstre, altså det var ca. 150 m fra rundkjøringa til avkjørselen. Pga traktorers lave fart generelt, og det at den aldri kom opp i noe annet enn ca. 20 km/t (som han selv skrev i skademeldinga, og som jeg også mener kan stemme), ble det heller ingen klar slakking av farten, altså ingen indikasjon på nedbremsing. Hadde jeg kjørt etter den et lengre stykke, og den hadde hatt høyere fart, hadde jeg klart å merke ei nedbremsing, og altså også det at noe var i gjære. I tillegg, ble blinklys satt på alt for sent, i følge ham, ca 40 m før avkjøring, og jeg så aldri dette blinklyset. 

Så jeg tenker at også pga disse detaljene, i tillegg til andre, så skiller våre tilfeller seg fra hverandre.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Man må ikke sakke farten ved avkjøring om farten er 20km/t. Her koker det vel ned til om fører faktisk brukte blinklys og om du var oppmerksom nok. 

Anonymkode: ad845...54e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Du har dessverre skylden fordi du kjørte forbi i en kryss :)

Og fortsatt, selv om det er blir referert til ørten ganger, at det ER lov å kjøre forbi i forkjørskryss (ref. lovdata / trafikkreglene), kommer det nok en "ekspert" med sin ekspertuttalelse som tilfeldigvis er HELT FEIL! 

At det går an 😭

Anonymkode: 9dc00...a75

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og fortsatt, selv om det er blir referert til ørten ganger, at det ER lov å kjøre forbi i forkjørskryss (ref. lovdata / trafikkreglene), kommer det nok en "ekspert" med sin ekspertuttalelse som tilfeldigvis er HELT FEIL! 

At det går an 😭

Anonymkode: 9dc00...a75

Selvom hun har lov så har hun skylden. Jeg har nylig tatt lappen og dette var ofte et tema med min kjørelærer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, gladjenta96 skrev:

 

Selvom hun har lov så har hun skylden. Jeg har nylig tatt lappen og dette var ofte et tema med min kjørelærer. 

Hvordan kan jeg ha skylden, om det er lov?? Hva er poenget med en regel da?

Vil det si at om noen kjører på rødt lys, og jeg kjører inni den bilen, så er det min feil? Dette gir jo absolutt ingen mening.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan jeg ha skylden, om det er lov?? Hva er poenget med en regel da?

Vil det si at om noen kjører på rødt lys, og jeg kjører inni den bilen, så er det min feil? Dette gir jo absolutt ingen mening.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Det er faktisk ikke lov og ta forbikjøring ved et kryss :) Du har ikke lenger forkjørsrett, når du legger deg over i motgående kjøreretning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Det er faktisk ikke lov og ta forbikjøring ved et kryss :) Du har ikke lenger forkjørsrett, når du legger deg over i motgående kjøreretning ;)

Akkurat det der lærte jeg også da jeg kjørte opp, før kryss skulle man ikke kjøre forbi......

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du komme med flere bilder fra skaden din? Vil vite om dette virkelig har skjedd eller om dette er en av mange trolletråder om dagen. Du kan såklart sladde bil nr ditt 😜

Anonymkode: 8efdc...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Axl Rose

Aldri kjør forbi rett før et kryss!! Her har du mest skyld. Så klart skal man også gi tidlig tegn, og det er folk alt for sløve med, men det er enda viktigere og aldri kjøre forbi i eller rett før et kryss! Det er faktisk ulovlig.

Endret av Axl Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, gladjenta96 skrev:

Det er faktisk ikke lov og ta forbikjøring ved et kryss :) Du har ikke lenger forkjørsrett, når du legger deg over i motgående kjøreretning ;)

 

6 timer siden, tdm900 skrev:

Akkurat det der lærte jeg også da jeg kjørte opp, før kryss skulle man ikke kjøre forbi......

 

1 time siden, Bootyhunter skrev:

Aldri kjør forbi rett før et kryss!! Her har du mest skyld. Så klart skal man også gi tidlig tegn, og det er folk alt for sløve med, men det er enda viktigere og aldri kjøre forbi i eller rett før et kryss! Det er faktisk ulovlig.

Greit, da har jeg misforstått noe. Hjelp meg med å tolke denne riktig:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

 

§ 12.Forbikjøring

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...