Gå til innhold

Hvem har skylda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det blir fort ord mot ord. Jeg vil gjerne se kilder på disse blinklysreglene du tenker på. Kanskje det vil oppklare saken noe bedre også.

Anonymkode: c86c8...259

I denne artikkelen nevnes det at man skal sette på blinklys 5-8 sekunder før avkjøring. Dette er sagt av en kjørelærer. Dette blir vel i de fleste tilfeller også lengre enn 150 m. Mulig det ble sagt 150 m når jeg tok lappen, mens det senere har blitt endret til sekunder, for at tid (muligens?) er enklere å vurdere enn antall meter for folk flest? http://www.side3.no/motor/trafikklrer-dette-gjr-altfor-mange-feil-i-trafikken/3423322801.html

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arrrh.. jeg FATTER ikke - når det kommer til bilkjøring og trafikkregler, så skal absolutt alle, selv de som åpenbart ikke har NOE greit på det, uttale seg så bastante at man skulle tro de var eksperter på området.

Selvfølgelig har ikke TS skyld i denne saken. Hva er det du babbler om tdm900? Paragrafen det refereres til kom fordi en påstod at forbikjøring var ulovlig i veikryss. Dette gjelder altså kun dersom det ikke er forkjørskryss - hvilket det var i TS sitt tilfellet. Derfor er det lov å kjøre forbi selv om det er veikryss.

Traktoren skal passe på når han/hun kjører av eller bytter felt. Ikke bare i forhold til møtende trafikk, men også trafikk bakfra. Dette er faktisk ene og alene traktor-sjåføren sitt ansvar. Uavhengig av om traktorsjåføren blinket eller ei. Man kan godt si at ved avkjøring til venstre er vedkommende som skal kjøre seg av (i dette tilfellet traktor-sjåføren) like ansvarlig for at det er klart bakfra, som han er ansvarlig for at det er klart forfra. Derfor man alltid skal sjekke bak før man tar en forbikjøring, fordi det kan komme biler bakfra som man da har vikeplikt for.

Anonymkode: 9dc00...a75

For den som kjører forbi er det lov bruke hue! Har selv vært ute for situasjoner hvor en traktor ikke tydelig viser hvor den skal, da slakker jeg av for å se hvor den har tenkt seg, værre er det faktisk IKKE!

Du kan også lese hele innlegget mitt, hvor jeg kommentere hva forsikringselskapene vil gjøre ut av dette! 

 

 

Endret av tdm900
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tdm900 skrev:

For den som kjører forbi er det lov bruke hue! Har selv vært ute for situasjoner hvor en traktor ikke tydelig viser hvor den skal, da slakker jeg av for å se hvor den har tenkt seg, værre er det faktisk IKKE!

 

Slik jeg har forsått det, er traktorførere kjørende på lik linje med andre, og skal ikke behøve spesialbehandling. De følger samme trafikkregler, og skal forholde seg på samme måte til både blinklys og andre regler. Om de er mer slepphendte, er det ikke mitt ansvar å behandle de på en annen måte. De er vel like mye eller lite oppegående de som bilførere. Ellers kan de vel strengt tatt holde seg unna offentlig vei. At de sitter i en traktor, er ikke det samme som at de skal ha spesialbehandling. Heller motsatt vil jeg si - at de skal være ekstra forsiktige - siden de er store og veldig sterke. Noe min bil fikk merke i dag, da hele høyre siden er trykt inn, delvis knust og oppskrapet i møte med et framhjul på en traktor som gikk i ca. 15 km/t nesten parallelt med meg.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tdm900 skrev:

For den som kjører forbi er det lov bruke hue! Har selv vært ute for situasjoner hvor en traktor ikke tydelig viser hvor den skal, da slakker jeg av for å se hvor den har tenkt seg, værre er det faktisk IKKE!

Du kan også lese hele innlegget mitt, hvor jeg kommentere hva forsikringselskapene vil gjøre ut av dette! 

 

 

Ja, og det er lov å bruke huet (og øya!!) for traktorsjåføren òg.

Man kan gjerne si at begge har gjort noe dumt, greit det var kanskje ikke så lurt å kjøre forbi akkruat der. Men traktorsjåføren skulle også ha sjekket at det var klart bakfra før han kjører seg av.

Når begge er skyld i å ha gjort noe "dumt", så må man forholde seg til reglene.

Reglene sier at den som skifter felt (som her: forlater sitt felt for å kjøre seg av), har vikeplikt for trafikk som allerede ligger i feltet han legger seg inn i.

Om han blinket 10m før, 200m før eller ikke blinket i det hele tatt er helt uvesentlig.

Anonymkode: 9dc00...a75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forsått det, er traktorførere kjørende på lik linje med andre, og skal ikke behøve spesialbehandling. De følger samme trafikkregler, og skal forholde seg på samme måte til både blinklys og andre regler. Om de er mer slepphendte, er det ikke mitt ansvar å behandle de på en annen måte. De er vel like mye eller lite oppegående de som bilførere. Ellers kan de vel strengt tatt holde seg unna offentlig vei. At de sitter i en traktor, er ikke det samme som at de skal ha spesialbehandling. Heller motsatt vil jeg si - at de skal være ekstra forsiktige - siden de er store og veldig sterke. Noe min bil fikk merke i dag, da hele høyre siden er trykt inn, delvis knust og oppskrapet i møte med et framhjul på en traktor som gikk i ca. 15 km/t nesten parallelt med meg.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Om det er så at den gikk i 15km/t under sammenstøtet, så har den mest sannsynlig sakket farten fra det dobbelte og kanskje mer,(mange kan kjøres 40km/t og noen 50) og det er faktisk ikke noe problem å oppdage når du er årvåken under kjøring...... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tdm900 skrev:

Om det er så at den gikk i 15km/t under sammenstøtet, så har den mest sannsynlig sakket farten fra det dobbelte og kanskje mer,(mange kan kjøres 40km/t og noen 50) og det er faktisk ikke noe problem å oppdage når du er årvåken under kjøring...... 

Vel, det var han som skrev 20 km/t  før sammenstøtet, og 15 km/t når sammenstøtet skjedde, i skademeldinga...

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det var han som skrev 20 km/t  før sammenstøtet, og 15 km/t når sammenstøtet skjedde, i skademeldinga...

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Ta det helt med ro.

Traktorsjåføren vil selvfølgelig få all skyld.

Anonymkode: 9dc00...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge det ikke er heldekkende stripe der du kjørte forbi har han hele skylden. Tok du bilder etter kollisjonen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, skogsvandreren skrev:

Sålenge det ikke er heldekkende stripe der du kjørte forbi har han hele skylden. Tok du bilder etter kollisjonen?

Nei, det var egentlig ingenting å ta bilde av. Ingen bremsestriper eller noe. Krysset ligger nå der det ligger (kan finnes igjen på google maps, noe jeg også screenshotet og sendte med til forsikringsselskap), ellers er bevis bare skadene på bilen min. Og de ser ikke som de forsvinner uten videre....... Har uansett tatt bilde av bilen. Men traktorhjulgummi oppover hele siden...

TS

18816660_10155384657508156_1635735959_n.jpg

Anonymkode: 03ee3...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er rett her, men jeg hadde tatt skylda selv. Viss traktorer ikke slipper forbi er det fordi de snart har tenkt å svinge av. Å kjøre forbi der du gjorde hadde jeg aldri gjort.

Anonymkode: 49277...56d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva som er rett her, men jeg hadde tatt skylda selv. Viss traktorer ikke slipper forbi er det fordi de snart har tenkt å svinge av. Å kjøre forbi der du gjorde hadde jeg aldri gjort.

Anonymkode: 49277...56d

Hva mener du med "ikke slipper forbi"?

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er en helt klar sak. Skjønner ikke hvorfor noen her mener det er ord mot ord. SELV OM traktorsjåføren satte på blinklys så sjekket han tydelig ikke dødsona. Man må sjekke om det er klart bakfra før man svinger over. Om man skal skifte filer på en motorvei kan man ikke sette på blinklys og bare bytte fil uten å sjekke om det er noen der fra før. Blinklyset gir ingen rett til å kjøre på andre. 

Skadene på bilen er uansett bevis nok. Hadde skadene vært i fronten på bilen så kunne man sett at traktoren svingte før bilen kom på utsiden. Men skadene er på siden av bilen, da har tydeligvis bilen ligger der NÅR traktoren svingte. 

Anonymkode: e69ec...8b8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

I denne farten som dere holdt syns jeg det er rart om du ikke har sett blinklyset, og like rart at traktoren ikke har sett deg. Jeg tror han ikke satte på blinklys og ikke så etter. Men det hjelper jo ikke stort i et skyldsspørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ikke vanskelig vel?? Såklart har du den fulle skylden, du var ikke aktpågivende og varsom nok! Vær glad ikke også lappen røk! Hadde du gjort det samme med en moped??

Anonymkode: 45dd1...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke vanskelig vel?? Såklart har du den fulle skylden, du var ikke aktpågivende og varsom nok! Vær glad ikke også lappen røk! Hadde du gjort det samme med en moped??

Anonymkode: 45dd1...463

Var traktorføreren aktpågivende og varsom da, synes du? :) 

Anonymkode: 5907d...183

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlig at folk setter på blinklys 150 meter før de svinger! Folk bruker nesten ikke blinklys og hvis de gjør det, så er det stort sett samtidig som de svinger av veien. Mindretallet blinker i god tid! Bare prøv å kjøre inn i en rundkjøring i rushtiden!

Anonymkode: 35836...6b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan dere legge denne saken død nå?! Traktorsjåføren får all skyld, dere som mener no annet veit ikke hva dere snakker om..!

Anonymkode: 9dc00...a75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere legge denne saken død nå?! Traktorsjåføren får all skyld, dere som mener no annet veit ikke hva dere snakker om..!

Anonymkode: 9dc00...a75

Du som tydeligvis ikke vet hva du snakker om! TS får all skyld her, det skjønner alle med vett i hue!!

Anonymkode: 45dd1...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy at så mange som absolutt ikke har peiling svarer. Ikke rart det er mange idioter i trafikken. :klaske: 

Man har vikeplikt når man skifter felt, så enkelt er det. Traktoren hadde altså vikeplikt, som han brøt. TS har ingen skyld.

Anonymkode: a074c...8e6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gøy at så mange som absolutt ikke har peiling svarer. Ikke rart det er mange idioter i trafikken. :klaske: 

Man har vikeplikt når man skifter felt, så enkelt er det. Traktoren hadde altså vikeplikt, som han brøt. TS har ingen skyld.

Anonymkode: a074c...8e6

TS har all skyld

Anonymkode: 45dd1...463

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...