Gå til innhold

Hvem har skylda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag ble jeg liggende etter en traktor. Pga den lave farten ville jeg kjøre forbi. Vi var i en slak sving, så jeg ventet til denne svingen var over, så jeg så om det var fri bane. Det var det, jeg blinket ut og la meg ut. Når jeg ligger på siden av traktoren, kjører den inn i meg. Den hadde svingt over for å kjøre inn på vei på venstre side.

Før jeg la meg ut for å kjøre forbi, så jeg ingen blinklys, heller ikke at traktoren la seg mot midten av veien, som indikasjon på at den ville svinge inn veien til venstre. I samtale etterpå, sa han at han hadde brukt blinklys. Mulig det, men isåfall ble dette satt på altfor sent. Det kom fram at han mente han hadde satt på dette ca 30-40 meter før der han skulle svinge over (er det ikke 100 eller 150 meter som er krav?)

I tillegg har han jo tydeligvis ikke tatt en siste sjekk før han svingte over, om det var fri bane, blindsone osv.

Denne veien/krysset han skulle inn, var et vikepliktskryss, og merket med offentlig vikepliktsskilt.

Har jeg noe skyld i denne saken?

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skulle kjøre forbi i ett kryss? Redd du har skyld her da. 

Anonymkode: f6587...0ac

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si han er like mye ansvarlig som deg, kanskje mer da han ikke brukte blink tidliger. Han må jo ha sett deg komme på siden, så det kan nesten virke som han gjorde det med viten og vilje også (eller så er fyren blind). Vil anta i et erstatningskrav så er han ansvarlig. Men det var kanskje ingen vitner omkring? Blir vanskelig for meg å si, men jeg antar om det ikke var vitner, vil likevel bevisene vise til at han kjørte i siden din, så i henhold til bevis så regnes han vel som ansvarlig også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag ble jeg liggende etter en traktor. Pga den lave farten ville jeg kjøre forbi. Vi var i en slak sving, så jeg ventet til denne svingen var over, så jeg så om det var fri bane. Det var det, jeg blinket ut og la meg ut. Når jeg ligger på siden av traktoren, kjører den inn i meg. Den hadde svingt over for å kjøre inn på vei på venstre side.

Før jeg la meg ut for å kjøre forbi, så jeg ingen blinklys, heller ikke at traktoren la seg mot midten av veien, som indikasjon på at den ville svinge inn veien til venstre. I samtale etterpå, sa han at han hadde brukt blinklys. Mulig det, men isåfall ble dette satt på altfor sent. Det kom fram at han mente han hadde satt på dette ca 30-40 meter før der han skulle svinge over (er det ikke 100 eller 150 meter som er krav?)

I tillegg har han jo tydeligvis ikke tatt en siste sjekk før han svingte over, om det var fri bane, blindsone osv.

Denne veien/krysset han skulle inn, var et vikepliktskryss, og merket med offentlig vikepliktsskilt.

Har jeg noe skyld i denne saken?

Anonymkode: 03ee3...e3f

Det syntes jeg. Du har gjort en uaktsom forbikjøring. Jeg ville ikke kjørt forbi der det var en innkjøring. ( er det lov?) du kan ikke vite hvor folk skal. En traktor skal sjelden langt så sjansen for at den snart vil svinge av noe sted er stor. Dessuten er den ikke for bred til å legges noe særlig mot midten før den skal svinge? Jeg syntes du har gjort en dårlig vurdering og at skylden er din. Blinklys eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skulle kjøre forbi i ett kryss? Redd du har skyld her da. 

Anonymkode: f6587...0ac

 

2 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det syntes jeg. Du har gjort en uaktsom forbikjøring. Jeg ville ikke kjørt forbi der det var en innkjøring. ( er det lov?) du kan ikke vite hvor folk skal. En traktor skal sjelden langt så sjansen for at den snart vil svinge av noe sted er stor. Dessuten er den ikke for bred til å legges noe særlig mot midten før den skal svinge? Jeg syntes du har gjort en dårlig vurdering og at skylden er din. Blinklys eller ikke. 

Hva med denne: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

 

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Dette fritar meg vel for skyld?

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og uansett er vel det siste man gjør før man kjører forbi eller svinger e.l., å se seg i speilet, sjekke blindsone o.l.? Man vrenger jo ikke bare over.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ingen skyld her nei! Selv om han hadde satt på blinklyset SKAL han sjekke dødsone og se om det er klart. 

Var en video som gikk på nett for et års tid siden om jeg husker riktig, hvor en svenske kjørte litt fort og skulle forbi 4-5 biler. Da han kommer fremst i rekken svinger en politibil av og skal svinge av til venstre. Politiet fikk skylden, de sjekket ikke om det var klart. 

Anonymkode: e69ec...8b8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også (selv om jeg mener jeg er skyldfri her) et veldig oversiktlig kryss, da  det er rette, flate strekker, både på forkjørsveien jeg/vi kjørte på, og tilstøtende vei, og ingen skjermende bebyggelse eller vegetasjon. Jeg hadde oversikt mange hundre meter på begge veier, og hadde full kontroll over evt trafikk både motgående, og tilstøtende vei. Det var ikke et kjøretøy eller menneske i sikte noe sted.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva med denne: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

 

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Dette fritar meg vel for skyld?

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Nei, det gjør det ikke. Du kan i beste fall håpe på skylddeling,da forsikringsselskapene ofte går for dette. Men skyldfri blir du ikke, da du kjørte forbi i kryss. Den regelen "slår i hjel" de du refererer til.

Anonymkode: e4ba1...43a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva med denne: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

 

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Dette fritar meg vel for skyld?

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Nei, fritar deg ikke for noe skyld i dette.

Du så mest sannsynlig ikke blinklysene på traktoren, de er ikke alltid like lett å se er min erfaring. Og da må man bare ta sine forholdsregler.

Om det ikke blir din skyld, blir jeg overraska. Men det er opp til forsikringselkapene å avgjøre det.

Hva har vikepliktskiltene å si for deres situasjon? Var det forskjørsveg dere kjørte på? I så fall spiller det ingen rolle hva som er på sideveien(e)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, tdm900 skrev:

Nei, fritar deg ikke for noe skyld i dette.

Du så mest sannsynlig ikke blinklysene på traktoren, de er ikke alltid like lett å se er min erfaring. Og da må man bare ta sine forholdsregler.

Om det ikke blir din skyld, blir jeg overraska. Men det er opp til forsikringselkapene å avgjøre det.

Hva har vikepliktskiltene å si for deres situasjon? Var det forskjørsveg dere kjørte på? I så fall spiller det ingen rolle hva som er på sideveien(e)

Vel, jeg husker at jeg så opp på traktoren, og registrerte ingen blinklys.

I tillegg testa han blinklysene etterpå, for å se om de funka. Det gjorde de, og de vistes veldig godt også. Så jeg er ganske sikker på at jeg hadde fanga opp oransje, blinkende lys foran meg, der det ikke var noen andre lys/biler, trafikklys, motsol eller noe. I tillegg kjørte vi svært sakte (ca. 20 km/t), så masse tid til å fange opp info. Jeg tror rett og slett han satte på blinklysene etter at jeg hadde lagt meg ut, altså for sent. Noe han også bekreftet når han sa hvor han mente han hadde satt dem på.

Ja, vi kjørte på forkjørsvei, og tilstøtende vei hadde vikeplikt. Jeg nevnte dette ovenfor, siden dette beskrives direkte i Forskrift om kjørende og gående. Jeg beskriver trafikksituasjonen generelt ovenfor, for å vise at dette var i helhet et veldig oversiktlig trafikkbilde, som forsvarer en forbikjøring.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva med denne: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)

 

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke
a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,
b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,
c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,
d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Dette fritar meg vel for skyld?

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Det er vel vikeplikt for de som kommer ut fra den kryssende veien, ikke for de som skal inn på den? ( nå har jeg sett for meg en vanlig vei der det går en sidevei til venstre og at det er her forbikjøringen skjedde.)  jeg skjønner ikke helt hvorfor man har vikeplikt ovenfor en som kjører forbi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du er uten skyld. Oppdater oss gjerne om hva det ender med...

Anonymkode: 9a417...048

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arrrh.. jeg FATTER ikke - når det kommer til bilkjøring og trafikkregler, så skal absolutt alle, selv de som åpenbart ikke har NOE greit på det, uttale seg så bastante at man skulle tro de var eksperter på området.

Selvfølgelig har ikke TS skyld i denne saken. Hva er det du babbler om tdm900? Paragrafen det refereres til kom fordi en påstod at forbikjøring var ulovlig i veikryss. Dette gjelder altså kun dersom det ikke er forkjørskryss - hvilket det var i TS sitt tilfellet. Derfor er det lov å kjøre forbi selv om det er veikryss.

Traktoren skal passe på når han/hun kjører av eller bytter felt. Ikke bare i forhold til møtende trafikk, men også trafikk bakfra. Dette er faktisk ene og alene traktor-sjåføren sitt ansvar. Uavhengig av om traktorsjåføren blinket eller ei. Man kan godt si at ved avkjøring til venstre er vedkommende som skal kjøre seg av (i dette tilfellet traktor-sjåføren) like ansvarlig for at det er klart bakfra, som han er ansvarlig for at det er klart forfra. Derfor man alltid skal sjekke bak før man tar en forbikjøring, fordi det kan komme biler bakfra som man da har vikeplikt for.

Anonymkode: 9dc00...a75

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke skjønner situasjonen:

 

TS

Uten navn.jpg

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er veimerkingen på stedet?

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Ulven skrev:

Hvordan er veimerkingen på stedet?

Trekanter i veien der det er vikeplikt/vikepliktskilt. Ingen striper midt i veien. Kun striper på sidene, ellers ingenting.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfererte med ungdommen som tok førerkort sist og h*n ( og vi) er klar på at traktoren har 100% skyld. Denne er pålagt å kontrollere at filskifte foregår aktsom både foran og bak og det kan man trygt si han ikke har gjort når han ikke har sjekket hverken speil eller dødvinkel, noe han ikke kan ha gjort siden han ikke oppdaget deg. 

Problemet oppstår idet du ikke kan bevise at han satte på blinkeren i god nok tid, eller gjorde andre tegn til filskifte. Så jeg er dessverre ikke sikker på om du slipper unna skylddeling. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ulven skrev:

Konfererte med ungdommen som tok førerkort sist og h*n ( og vi) er klar på at traktoren har 100% skyld. Denne er pålagt å kontrollere at filskifte foregår aktsom både foran og bak og det kan man trygt si han ikke har gjort når han ikke har sjekket hverken speil eller dødvinkel, noe han ikke kan ha gjort siden han ikke oppdaget deg. 

Problemet oppstår idet du ikke kan bevise at han satte på blinkeren i god nok tid, eller gjorde andre tegn til filskifte. Så jeg er dessverre ikke sikker på om du slipper unna skylddeling. 

Det eneste er at vi i grunn er enige om dette. Det var han som sa først "jeg satte på blinklyset omtrent ved slutten av autovernet der". Dette virker ganske riktig etter min mening, og jeg sa meg enig. Fra "slutten av autovernet"  til der han skulle svinge over, er det ca 30-40 m. Om jeg ikke husker totalt feil fra da jeg tok lappen for 15 år siden, skal man sette på blinklyset 150 (eller 100?) m før der man skal ta av, dog ikke før etter siste avkjørsel, så den som kjører bak ikke skal tro man skal kjøre av en avkjørsel før enn man egentlig skal.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste er at vi i grunn er enige om dette. Det var han som sa først "jeg satte på blinklyset omtrent ved slutten av autovernet der". Dette virker ganske riktig etter min mening, og jeg sa meg enig. Fra "slutten av autovernet"  til der han skulle svinge over, er det ca 30-40 m. Om jeg ikke husker totalt feil fra da jeg tok lappen for 15 år siden, skal man sette på blinklyset 150 (eller 100?) m før der man skal ta av, dog ikke før etter siste avkjørsel, så den som kjører bak ikke skal tro man skal kjøre av en avkjørsel før enn man egentlig skal.

TS

Anonymkode: 03ee3...e3f

Men det blir fort ord mot ord. Jeg vil gjerne se kilder på disse blinklysreglene du tenker på. Kanskje det vil oppklare saken noe bedre også.

Anonymkode: c86c8...259

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...