Gå til innhold

Kunne du ha datet en som var/gikk på ufør-aap-sosialen etc?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt da jeg er ung ufør selv og har venner som også er innunder nav. Kunne du ha datet noen som var uføre, eller som gikk på AAP eller som fikk sosialstønad? 

Hvis du ikke kunne ha gjort det, hvorfor ikke? Hva har det med selve personen og gjøre? Ser du ned på dem og mener det MÅ feile dem noe som gjør at det hemmer dem i å være normale mennesker? 

Anonymkode: c76c7...ac5

Kunne godt datet noen så lenge de ønsker å prøve å gjøre noe. :) 
Nav livet er ikke akkurat ønske drømmen min for fremtiden. Om jeg oppfatter det slik at de er fornøyd i en situasjon uten å gjøre noe for å ha selvstendig inntekt... så ville jeg glatt passert den personen. ._. 
Jeg hater å være en del av nav livet... jeg savner å ha bedre økonomi. Jeg tjente så mye når jeg hadde en skikkelig jobb. Nav er jævlig. ._. 
Så... ja... jeg kunne godt datet noen så lenge de ikke vil forbli i det hullet. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skammer meg litt, men må nok si nei. Hadde min partner havnet i den situasjonen, ville jeg ikke forlatt ham. Men jeg hadde ikke frivillig gått inn i et slikt forhold. 

Mine interesser, ønsker, mål og fremtidsplaner passer ikke sammen med noen som er ufør o.l. 

Det betyr ikke at jeg ser ned på dem på noen som helst måte. Jeg har nær familie og gode venner som har det slik, og jeg er uendelig glad i dem og respekterer dem. 

Kan vel også nevne at min eks var i nav-systemet i tre år da vi var sammen. Det ble veldig krasj og alt for mye tilpasninger til slutt. 

Endret av Pompom
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt da jeg er ung ufør selv og har venner som også er innunder nav. Kunne du ha datet noen som var uføre, eller som gikk på AAP eller som fikk sosialstønad? 

Hvis du ikke kunne ha gjort det, hvorfor ikke? Hva har det med selve personen og gjøre? Ser du ned på dem og mener det MÅ feile dem noe som gjør at det hemmer dem i å være normale mennesker? 

Anonymkode: c76c7...ac5

Hei! 

Jeg er selv langtidssykmeldt og må snart over på AAP. Regner med å komme meg tilbake i jobb, om ikke fullt så iallefall så mye jeg greier. 

For meg er det viktig hvorfor folk ikke er i jobb. Om de er syke og ikke greier kunne jeg absolutt innledet forhold, er de late og finner grunner for å ikke jobbe.. Aldri i verden! 

Du sier det ikke trenger hemme dem i å være normale mennesker.. Hvis du fungerer som normalt, hvorfor jobber du ikke da?? Ingen skal være ufør uten at det feiler de noe!! Da utnytter de det fantastiske velferdssystemet vi har! 

Anonymkode: 501ad...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Drakan skrev:

Kunne godt datet noen så lenge de ønsker å prøve å gjøre noe. :) 
Nav livet er ikke akkurat ønske drømmen min for fremtiden. Om jeg oppfatter det slik at de er fornøyd i en situasjon uten å gjøre noe for å ha selvstendig inntekt... så ville jeg glatt passert den personen. ._. 
Jeg hater å være en del av nav livet... jeg savner å ha bedre økonomi. Jeg tjente så mye når jeg hadde en skikkelig jobb. Nav er jævlig. ._. 
Så... ja... jeg kunne godt datet noen så lenge de ikke vil forbli i det hullet. :)  

Som avklart ufør er man jo ganske stuck i det hullet da. Det betyr at man har en kronisk arbeidsuførhet og ikke kan jobbe pga alvorlig sykdom. Men å være tvunget til støtte fra nav er ikke det samme som å legge seg ned å gi opp livet, men heller få mulighet til å samle kreftene til å ta vare på seg selv med daglig stell og nødvendige gjøremål, og finne alternative måter å leve livet og gjøre aktiviteter på. Noen begynner å male fordi de ikke kan gå ut av huset, andre å lese fordi kroppen deres ikke greier fysisk aktivitet. 

Anonymkode: ac475...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som avklart ufør er man jo ganske stuck i det hullet da. Det betyr at man har en kronisk arbeidsuførhet og ikke kan jobbe pga alvorlig sykdom. Men å være tvunget til støtte fra nav er ikke det samme som å legge seg ned å gi opp livet, men heller få mulighet til å samle kreftene til å ta vare på seg selv med daglig stell og nødvendige gjøremål, og finne alternative måter å leve livet og gjøre aktiviteter på. Noen begynner å male fordi de ikke kan gå ut av huset, andre å lese fordi kroppen deres ikke greier fysisk aktivitet. 

Anonymkode: ac475...1e7

Jeg vet da dette. 
Jeg mener at om man kan komme seg ut av hullet, så burde man gjøre alt i sin makt. :) Så lenge man ikke leger seg der for å dø. (frysning) en som gir opp er ikke dating materiale. ._.
Om man er for syk til normal aktivitet, så er det greit nok. Det er ikke det jeg tenker på derimot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg er selv langtidssykmeldt og må snart over på AAP. Regner med å komme meg tilbake i jobb, om ikke fullt så iallefall så mye jeg greier. 

For meg er det viktig hvorfor folk ikke er i jobb. Om de er syke og ikke greier kunne jeg absolutt innledet forhold, er de late og finner grunner for å ikke jobbe.. Aldri i verden! 

Du sier det ikke trenger hemme dem i å være normale mennesker.. Hvis du fungerer som normalt, hvorfor jobber du ikke da?? Ingen skal være ufør uten at det feiler de noe!! Da utnytter de det fantastiske velferdssystemet vi har! 

Anonymkode: 501ad...866

Jeg fungerer tilnærmet normalt når jeg ikke jobber selv om jeg fortsatt har dager av og til hvor jeg er fullstendig utmattet.

Når jeg jobber så bestod alle dagene mine etter jobb av å ligge i flere timer rett ut i senga eller sove. Verken huslige normale plikter eller et sosialt liv orket jeg. Helgene bestod også av det samme og jeg var aldri utvilt. Vi snakker ikke om normal sliten men om utmattelse hver eneste dag. Det å jobbe gjør at min sykdom blir mye verre. 

Nå så har jeg muligheten mye mer til å styre dagene mine selv etter energi som jeg har. Jeg har non verbale lærevansker og jeg kunne fungert i en jobb som tilpasset seg mine vansker. Det vil si lengere og hyppigere pauser,  kortere dager,  bytte av dager hvis jeg ikke orket en dag pga utmattelse. Slike jobber finnes ikke! Dessverre er det per idag ingen behandling for det som jeg sliter med. Noen dager er jeg utmattet selv etter en buss tur. 

Det fører så klart mye mer med seg i non verbale lærevansker enn utmattelse men i hovedsak så er det utmattelse som gjør at jeg ikke klarer å fungerer stabilt i en jobb. Jeg var syk minst 2 dager hver mnd. Ofte var jeg sykemeldt også i perioder fordi jeg var totalt utmattet. Man prøvde å redusere stillingen også men uten noe positiv resultat. Dette ble jeg født med og jeg kan ikke noe for det.

Men.. Jeg skal i gang med frivillighetsarbeid. Og jeg er en del ute de dagene jeg orker. Å være ufør er ikke synonymt med at den personen aldri går ut av døra eller de ikke har noe å snakke om. Hvis behandling for det jeg har noen gang blir tilgjengelig så kommer jeg til å prøve den fordi jeg vil egentlig jobbe. 

Hvis arbeidsliv hadde vært mer tilgjengelig for syke og ustabile arbeidstakere hadde både jeg og flere andre vært i en jobb. Så feilen ligger mest hos kravene i arbeidslivet og ikke hos den som er ufør. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5/28/2017 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Okei. Hva har det og si for deg at partneren ikke er i jobb men er velfungerende på alle andre områder?

Anonymkode: c76c7...ac5

Man kan da være i jobb selv om man er på AAP eller er ufør. Jeg er på AAP og tiltaket mitt er jobb + studier (under 50% da). Ei venninne er delvis ufør, og jobber og studerer også.

Anonymkode: dce0b...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmende holdninger på enkelte her inne.. "Ikke det jeg ser etter i en partner" og manglende innputt osv.. Stakkars mennesker! Det oppegående mennesker ser etter i en partner er vel først og fremst en person man liker ut i fra personlighet? Ikke hvordan vedkommende tjener til livets opphold? Mange går på aap eller er uføre pga sykdom eller skade, men har likevel normal innputt fra omverdenen som alle andre. Er vel hva man gjør det til selv. 

Anonymkode: fdc18...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pompom skrev:

Jeg skammer meg litt, men må nok si nei. Hadde min partner havnet i den situasjonen, ville jeg ikke forlatt ham. Men jeg hadde ikke frivillig gått inn i et slikt forhold. 

Mine interesser, ønsker, mål og fremtidsplaner passer ikke sammen med noen som er ufør o.l. 

Det betyr ikke at jeg ser ned på dem på noen som helst måte. Jeg har nær familie og gode venner som har det slik, og jeg er uendelig glad i dem og respekterer dem. 

Kan vel også nevne at min eks var i nav-systemet i tre år da vi var sammen. Det ble veldig krasj og alt for mye tilpasninger til slutt. 

Bare av nysgjerrighet.. Hvilke interesser, ønsker, mål og fremtidsplaner har du,som en ufør person ikke kan dele med deg? 

Anonymkode: fdc18...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare av nysgjerrighet.. Hvilke interesser, ønsker, mål og fremtidsplaner har du,som en ufør person ikke kan dele med deg? 

Anonymkode: fdc18...092

Jeg driver med fjellklatring, surfing, både bort og nedoverski, mye reise, vil ha mange barn, gjerne adoptiv og/eller fosterbarn, jeg kommer til å jobbe mye, så mannen må ha overskudd og kapasitet til å ta mye ansvar i hus og hjem. I tillegg vil jeg gjerne at han skal kunne utfordre meg, at han kan lære meg ting jeg ikke kan, kanskje pushe meg litt ekstra til å være sporty og aktiv  

Nå har jeg ikke møtt alle uføre, men de jeg har møtt og kjenner har ikke muligheten til å holde tritt med mitt tempo. Han jeg var sammen med i flere år ville gjerne, men kunne ikke, og det slet han vanvittig ut. 

Men nå er det generelt vanskelig å møte noen som holder tritt med mitt tempo, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymSjiraff skrev:

Kommer an på hvorfor hun er ufør. 

Hva om grunnen var lettere utviklingshemmet, men det stod bare på papiret, og personen er like normalt oppegående som deg?

Anonymkode: c76c7...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om grunnen var lettere utviklingshemmet, men det stod bare på papiret, og personen er like normalt oppegående som deg?

Anonymkode: c76c7...ac5

Hvordan er man lettere utviklingshemmet "bare på papiret"? Hvis personen er like normalt oppegående som meg, hadde h*n ikke trengt å være utviklingshemmet "på papiret". Snakker du om svindel?

Anonymkode: 244d1...08a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yellowrose
På 28.5.2017 den 19.16, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke vært sammen med en lat, snyltende person uten ambisjoner. 

Anonymkode: 9b4e5...0e4

De som er uføre er syke, de er ikke late eller snyltende. Det er også mulig man hadde ambisjoner før man ble syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellowrose
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvalmende holdninger på enkelte her inne.. "Ikke det jeg ser etter i en partner" og manglende innputt osv.. Stakkars mennesker! Det oppegående mennesker ser etter i en partner er vel først og fremst en person man liker ut i fra personlighet? Ikke hvordan vedkommende tjener til livets opphold? Mange går på aap eller er uføre pga sykdom eller skade, men har likevel normal innputt fra omverdenen som alle andre. Er vel hva man gjør det til selv. 

Anonymkode: fdc18...092

Helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om grunnen var lettere utviklingshemmet, men det stod bare på papiret, og personen er like normalt oppegående som deg?

Anonymkode: c76c7...ac5

Driver personen med trygdesvindel?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er man lettere utviklingshemmet "bare på papiret"? Hvis personen er like normalt oppegående som meg, hadde h*n ikke trengt å være utviklingshemmet "på papiret". Snakker du om svindel?

Anonymkode: 244d1...08a

Nei, snakker ikke om svindel. Men om det står på papiret at man er lettere utviklingshemmet så betyr ikke det at man er helt idiot i huet. Man kan fremdeles være normalt oppegående, men kanskje ikke like skarp. 

Anonymkode: c76c7...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama mi er ufør pga. en ulykke. Ingen planer om å droppe henne så lenge hun holder seg velstelt, slank og er oppegående, blid og sosial. 

Anonymkode: 55ffc...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, snakker ikke om svindel. Men om det står på papiret at man er lettere utviklingshemmet så betyr ikke det at man er helt idiot i huet. Man kan fremdeles være normalt oppegående, men kanskje ikke like skarp. 

Anonymkode: c76c7...ac5

Da kunne jeg vært sammen med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dama mi er ufør pga. en ulykke. Ingen planer om å droppe henne så lenge hun holder seg velstelt, slank og er oppegående, blid og sosial. 

Anonymkode: 55ffc...80f

Slank? Så om hun legger på seg er det slutt?

Anonymkode: fdc18...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...