Gå til innhold

Supporterfrue


Diamant

Anbefalte innlegg

Gjest Justsaying
25 minutter siden, Nordlys89 skrev:

Hvordan eksponerer LV barnet sitt? Hun legger ikke ut bilder. Å skrive/formidle rollen som foreldre kan og må ikke blandes med eksponering av barn. Hun skriver om daglidagse problemer, utfordringer og gleder i småbarnslivet. Uten å utlevere barnet på en negativ måte. Jeg er sterkt imot eksponering av barn, men mener også at det må skilles mellom barn avbildet i reklame for feks vortekrem og uskyldig fotobok reklame. LV tjener ikke penger på sitt mindreårige barn, vi hadde heller ikke kjent igjen barnet på åpen gate, slik vi i mange andre tilfeller hadde gjort. Skal debatten være saklig og konstruktiv, må vi sette fokus på de som faktisk gjør det skammelige og tar fra barna sine privatlivet.

Har sett barnet på Snapchat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, CecilieX skrev:

Nja, hun startet ut med ganske mye deling av privat info om barnet. Da sluttet jeg å lese. Så skrev hun dette innlegget:

https://supporterfrue.blogg.no/1495825689_jeg_m_ta_bilde_av_babyen_din.html

der hun gjorde seg noen refleksjoner rundt eksponering. Jeg vet ikke hvordan utviklingen har vært etter det, men når jeg nå lette etter det nevnte innlegget fant jeg dette: 

https://supporterfrue.blogg.no/1505214274_det_er_ikke_noe_galt_med_maren_nei.html

Så hun har tatt et standpunkt selv om hun vakler litt. Likevel; eksponering er ikke bare bilder, det er deling av informasjon i tekst også. Å bli brukt i reklame er bare en del av problematikken. Små innblikk i småbarnsperioden fra tid til annen kan gi leserne relativt mye informasjon det også.

Hun har tatt et ganske aktivt valg der hun ikke deler bilder og sensitiv informasjon. Det må være rom for deling av hverdag, der informasjonen som kommer ut ikke får konsekvenser. Det være pinlige historier, bilder som gjør barnet gjennkjennelig osv. Her må epler og pærer skilles. Vi har bloggere som tar bilder i matchende badetøy sammen med små barn. Bloggere som åpent forteller og deler at barna er alene hjemme. Foreldre som snapper sine barn og andres på diverse treninger. Vi har rett å slett barn som har et mobilkamera i fjeset fra de står opp til de legger seg, i alle slags hverdagslige settinger. Barn blir stillt opp som utstillingsdukker for alle slags produkter foreldrene kan tjene penger på. At vi da stiller et kritisk blikk mot en blogger som ikke gjør noen av disse tingene, blir for meg et feil fokus. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Justsaying skrev:

Har sett barnet på Snapchat. 

Hadde du kjent igjen dette barnet på gata? Vet du hvor barnet går i barnehage? Vet du kjennetegnene hennes og hvordan hun snakker? Jeg er ikke her for å forsvare LV. Jeg er somsagt sterkt imot eksponering og utlevering av barn. Jeg synes bare rett skal være rett. Kritikk må rettes der kritikken hørrer hjemme.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
1 time siden, Nordlys89 skrev:

Hun har tatt et ganske aktivt valg der hun ikke deler bilder og sensitiv informasjon. Det må være rom for deling av hverdag, der informasjonen som kommer ut ikke får konsekvenser. Det være pinlige historier, bilder som gjør barnet gjennkjennelig osv. Her må epler og pærer skilles. Vi har bloggere som tar bilder i matchende badetøy sammen med små barn. Bloggere som åpent forteller og deler at barna er alene hjemme. Foreldre som snapper sine barn og andres på diverse treninger. Vi har rett å slett barn som har et mobilkamera i fjeset fra de står opp til de legger seg, i alle slags hverdagslige settinger. Barn blir stillt opp som utstillingsdukker for alle slags produkter foreldrene kan tjene penger på. At vi da stiller et kritisk blikk mot en blogger som ikke gjør noen av disse tingene, blir for meg et feil fokus. 

Siden jeg ikke leser bloggen hennes lenger, så kan jeg ikke uttale meg om hun er over grensa. 

Men

At andre er verre kan ikke være målestokken her. Målestokken handler om hvorvidt eksponeringen er til BARNETS beste. Vi vet feks ikke hva barnet selv vil tenke om hva mor har delt når det blir gammelt nok til å ta stilling til dette. Derfor bør man være på den sikre siden også kalt «føre var» -prinsippet. Det handler om retten til privatliv nedfelt i Barnekonvensjonen. Det handler om at barnet har rett til å skape sin egen digitale identitet. Summen av alt dette er barnets behov i sentrum. Ikke mors behov for å vise at hun er stolt. Eller å bevise at barnet ikke er misdannet slik LV skriver. Og i alle fall ikke en vurdering som handler om at andre er verre, så litt er ikke så nøye. 

Som sagt, jeg vet ikke hvor mye supporterfrue deler nå, men jeg vet at hun delte altfor mye da barnet ble født, og argumentasjonen i innlegget som hun delte det hun nesten angrer på at hun gav etter for presset fordi hun nå er redd for at folk ikke skal tro at hun er stolt, den er så tynn at jeg blir usikker på om hun virkelig forstår hva dette prinsipielt sett handler om der hun raser mot mammapolitiet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CecilieX skrev:

Siden jeg ikke leser bloggen hennes lenger, så kan jeg ikke uttale meg om hun er over grensa. 

Men

At andre er verre kan ikke være målestokken her. Målestokken handler om hvorvidt eksponeringen er til BARNETS beste. Vi vet feks ikke hva barnet selv vil tenke om hva mor har delt når det blir gammelt nok til å ta stilling til dette. Derfor bør man være på den sikre siden også kalt «føre var» -prinsippet. Det handler om retten til privatliv nedfelt i Barnekonvensjonen. Det handler om at barnet har rett til å skape sin egen digitale identitet. Summen av alt dette er barnets behov i sentrum. Ikke mors behov for å vise at hun er stolt. Eller å bevise at barnet ikke er misdannet slik LV skriver. Og i alle fall ikke en vurdering som handler om at andre er verre, så litt er ikke så nøye. 

Som sagt, jeg vet ikke hvor mye supporterfrue deler nå, men jeg vet at hun delte altfor mye da barnet ble født, og argumentasjonen i innlegget som hun delte det hun nesten angrer på at hun gav etter for presset fordi hun nå er redd for at folk ikke skal tro at hun er stolt, den er så tynn at jeg blir usikker på om hun virkelig forstår hva dette prinsipielt sett handler om der hun raser mot mammapolitiet. 

Jeg er til dels enig. Men nå er realiteten at badebilder og samtaler rundt eget barns legning blitt målestokken. Jeg som fast leser av denne bloggen kan minimalt om dette barnet. Jeg kan mye mer om diverse barn der jeg kun er innom bloggen en sjelden gang. Jeg håper og tror at LV er oppegående nok til å skille ut hva som er privat og som bør holdes innenfor familien. Samtidig som hun har en balanse på å dele innhold som ikke er skadelig for egets barns personlige identitet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
13 minutter siden, Nordlys89 skrev:

Jeg er til dels enig. Men nå er realiteten at badebilder og samtaler rundt eget barns legning blitt målestokken. Jeg som fast leser av denne bloggen kan minimalt om dette barnet. Jeg kan mye mer om diverse barn der jeg kun er innom bloggen en sjelden gang. Jeg håper og tror at LV er oppegående nok til å skille ut hva som er privat og som bør holdes innenfor familien. Samtidig som hun har en balanse på å dele innhold som ikke er skadelig for egets barns personlige identitet.

Jeg vet ikke. Jeg ble svært overrasket da hun ikke forstod hvorfor dama som ville titte i barnevognen følte seg berettiget til både å «dikke» og å ta bilde. Fordi privatlivsblogging vil gi denne effekten. Du som blogger kommuniserer med leserne om temaer som egentlig passer bedre i en venninnegjeng. Supporterfrue delte uhemmet av seg selv helt ned til det mest private ( og jeg fant det forfriskende med en bligger som også delte feil og dårlige egenskaper) og det er ikke rart at leseren opplevde å kjenne henne så inngående at man føler at man har en relasjon, det ligger i denne typen blogg. Som sagt, det var forbausende at hun ikke hadde en større forståelse for hva slags effekt bloggingen har og hva konsekvensene kan bli. Jeg kan ikke fatte og begripe at mammabloggere ikke innser at de inviterer inn folk som i verste fall får rare impulser i forhold til barna. Vi har enda ikke hatt saker i Norge om dette men det finnes eksempler fra andre land. Vi ser det jo også fra tid til annen i kommentarfelt, at noen lesere får et voldsomt nært forhold til blogger og barna deres. 

Sorry, jeg skal slutte å rante, men jeg skjønner ikke at bloggerne er villige til å ta risikoen. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, CecilieX skrev:

Jeg vet ikke. Jeg ble svært overrasket da hun ikke forstod hvorfor dama som ville titte i barnevognen følte seg berettiget til både å «dikke» og å ta bilde. Fordi privatlivsblogging vil gi denne effekten. Du som blogger kommuniserer med leserne om temaer som egentlig passer bedre i en venninnegjeng. Supporterfrue delte uhemmet av seg selv helt ned til det mest private, og det er ikke rart at leseren opplevde å kjenne henne så inngående at man føler at man har en relasjon, det ligger i denne typen bloggforfattere. Som sagt, det var forbausende at hun ikke hadde en større forståelse for hva slags effekt bloggingen har og hva konsekvensene kan bli. Jeg kan ikke fatte og begripe at mammabloggere ikke innser at de inviterer inn folk som i verste fall får rare impulser i forhold til barna. Vi har enda ikke hatt saker i Norge om dette men det finnes eksempler fra andre land. Vi ser det jo også fra tid til annen i kommentarfelt, at noen lesere får et voldsomt nært forhold til blogger og barna deres. 

Sorry, jeg skal slutte å rante, men jeg skjønner ikke at bloggerne er villige til å ta risikoen. 

Nei og i dette er jeg helt enig. De setter barns liv i fare. Vi har heller ingen statistikk eller historier på hva dette gjør me de gjeldende barnas psyke. Men da bør vi være såppas rause med de bloggerne som har skiftet mening og retning på sin blogg, I dette tilfellet supporterfrue, å gi henne en klapp på skulderen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå innlegget som @CecilieX linka til, og det er i grunn et ganske interessant innblikk i andres tanker og følelser omkring eksponering av egne barn. For henne gikk det tydeligvis en mental grense mellom at en fremmed skulle ta bilder med egen telefon - mot at hun selv har sendt ut bilder til potensielt alle telefoner med internett-tilkobling.

Mon tro hva andre bloggere som bedriver omfattende deling av barn i sine kanaler har tenkt over det i et slikt perspektiv? 


Edit: og innlegget er fra 2017, så neppe nytt for mange andre vil jeg tro - dere får unnskylde meg som henger litt etter i debatten omkring denne bloggeren :)

Sitat

Jeg beklager, fremmed dame på Brotorvet, for at du ikke fikk ta bilde av min fine, skjønne unge. Men jeg liker ikke tanken på at du skal løpe rundt med bilder av Maren på telefonen din.

https://supporterfrue.blogg.no/1495825689_jeg_m_ta_bilde_av_babyen_din.html

Endret av Eveliina
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line Victoria Husby-Sørensen melder seg på den offentlige debatten om det offentlige ytringsrommet vs enkelte 'influencere' (aka reklameselgere) ønske om å begrense negative tilbakemeldinger og kritikk.

"Ut mot hårsåre bloggere: Vi må tåle at ikke alle er enige med oss hele tide,"

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oRjKAj/ut-mot-haarsaare-bloggere-vi-maa-taale-at-ikke-alle-er-enige-med-oss-hele-tiden?utm_source=vgfront&utm_content=row-30
 

Sitat

«Jeg vil bare ha positivitet i mine kanaler, jeg!» forsvarte en influenser seg med da alle kommentarer uten hjerte og smileys ble slettet. Mon tro hva som hadde skjedd om Solberg, Jensen og Listhaug gjorde det samme i sine sosiale mediekanaler?


 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Eveliina skrev:

Line Victoria Husby-Sørensen melder seg på den offentlige debatten om det offentlige ytringsrommet vs enkelte 'influencere' (aka reklameselgere) ønske om å begrense negative tilbakemeldinger og kritikk.

"Ut mot hårsåre bloggere: Vi må tåle at ikke alle er enige med oss hele tide,"

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oRjKAj/ut-mot-haarsaare-bloggere-vi-maa-taale-at-ikke-alle-er-enige-med-oss-hele-tiden?utm_source=vgfront&utm_content=row-30
 


 

Et flott innlegg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker LV veldig godt, derfor irriterer det meg at jeg reagerer så voldsomt på snappene med datteren. Jeg får en ubehagelig følelse av latterliggjøring. Det er nok ikke ment sånn, men i kombinasjon med latter og tekst, så føles det sånn🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Skurketjukka skrev:

Hei! Jeg var ikke klar over at snappene mine med M tilstede ble oppfattet slik, og det tar jeg selvsagt til meg. De få gangene hun havner i snappene mine (ved at hun er i bakgrunn eller gjør noe gøyalt) pleier jeg å passe på at ansiktet hennes ikke er synlig ved at jeg ikke filmer ansiktet eller legger tekst over.. 

Men jeg hører hva du sier - og vil være mye mer forsiktig fremover - for jeg vil ikke at noen skal få noen uggen følelse av latterliggjøring som du sier...Det liker jeg ikke tanken på! 🥺

Jeg er ikke så ofte innom dette forumet, så beklager om jeg ikke svarer raskt nok - men jeg er definitivt åpen for kritikk og tilbakemeldinger både på snap, insta, face, blogg, Mail og telefon hvis dere mener jeg går over streken når det gjelder eksponering av barn. Og ingen trenger være redd for at jeg outer noen i sosiale medier (eller bok..!) som hatere og nettroll for å komme med konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger..! Jeg bør selvsagt påvirkes i riktig retning ved hjelp av følgere og lesere - og hvertfall når det gjelder eksponering av barn som har blitt utrolig viktig de siste årene med alle disse mulighetene for å dele med omverdenen.

tusen takk for at dere følger meg og takk for tankene deres omkring temaet - jeg får god nytte av debattene dere har om slikt - og diskusjonene her pleier i de fleste tilfeller å være nyttige, veldokumenterte med kilder og god tone, akkurat slik det bør være i diskusjoner! 

/Line Victoria (Supporterfrue) 

(beklager at nicket mitt ble Skurketjukka, det er et nick fra min tid som mIRC-surfer! #gammelnerd )

 

 

Tenk om alle bloggere kunne tatt til seg tilbakemelding på denne måten, a😍 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Skurketjukka skrev:

Hei! Jeg var ikke klar over at snappene mine med M tilstede ble oppfattet slik, og det tar jeg selvsagt til meg. De få gangene hun havner i snappene mine (ved at hun er i bakgrunn eller gjør noe gøyalt) pleier jeg å passe på at ansiktet hennes ikke er synlig ved at jeg ikke filmer ansiktet eller legger tekst over.. 

Men jeg hører hva du sier - og vil være mye mer forsiktig fremover - for jeg vil ikke at noen skal få noen uggen følelse av latterliggjøring som du sier...Det liker jeg ikke tanken på! 🥺

Jeg er ikke så ofte innom dette forumet, så beklager om jeg ikke svarer raskt nok - men jeg er definitivt åpen for kritikk og tilbakemeldinger både på snap, insta, face, blogg, Mail og telefon hvis dere mener jeg går over streken når det gjelder eksponering av barn. Og ingen trenger være redd for at jeg outer noen i sosiale medier (eller bok..!) som hatere og nettroll for å komme med konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger..! Jeg bør selvsagt påvirkes i riktig retning ved hjelp av følgere og lesere - og hvertfall når det gjelder eksponering av barn som har blitt utrolig viktig de siste årene med alle disse mulighetene for å dele med omverdenen.

tusen takk for at dere følger meg og takk for tankene deres omkring temaet - jeg får god nytte av debattene dere har om slikt - og diskusjonene her pleier i de fleste tilfeller å være nyttige, veldokumenterte med kilder og god tone, akkurat slik det bør være i diskusjoner! 

/Line Victoria (Supporterfrue) 

(beklager at nicket mitt ble Skurketjukka, det er et nick fra min tid som mIRC-surfer! #gammelnerd )

 

 

Bøyer meg i hatten. For en fin måte å ta tilbakemeldingen på. Jeg kjenner til et par andre influencere som hadde hatt godt av et kurs hos deg. Fortsett som du gjør! 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest trinet

Supporterfrue for president! 👊🏻

Jeg håper snart vi får en debatt i media om bloggere/influencere og eksponering av barn! Flaut at det ikke er kommet noen regler ennå! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Eveliina skrev:

Line Victoria Husby-Sørensen melder seg på den offentlige debatten om det offentlige ytringsrommet vs enkelte 'influencere' (aka reklameselgere) ønske om å begrense negative tilbakemeldinger og kritikk.

"Ut mot hårsåre bloggere: Vi må tåle at ikke alle er enige med oss hele tide,"

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/oRjKAj/ut-mot-haarsaare-bloggere-vi-maa-taale-at-ikke-alle-er-enige-med-oss-hele-tiden?utm_source=vgfront&utm_content=row-30
 


 

LKE pleier alltid være på banen i debatter i SoMe på Face. Her glimrer han med sitt fravær gitt. Håper virkelig de føler seg truffet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kaputt skrev:

LKE pleier alltid være på banen i debatter i SoMe på Face. Her glimrer han med sitt fravær gitt. Håper virkelig de føler seg truffet. 

Neida, han smisker via facebookprofilen til Trine Grung på et innlegg angående Line's kronikk ;

Sitat

Nå har ikke jeg oversikt over hva andre bloggere gjør, men min erfaring er at majoriteten av de som skriver kritiske kommentarer trenger å gå et kurs i hvordan formulere seg slik at kritikken blir konstruktiv. 

Enten så skjønner de ikke hvordan de gjør det, eller så har de ikke noe ønske om å være konstruktiv.

https://www.facebook.com/trinegrung.no/posts/2381466475220296

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! "det er som regel følgerne som drar hets/sjikanse/misunnelseskortet" 

Ja, det blir jo god stemning i kommentarfeltet av det! Skulle tro man ikke hadde noen mulighet til å si noen i mot, eller fjerne slikt, eller slå ned på den typen kommentarer.. 🤔

Endret av Vipser
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...