Gå til innhold

Litt oppgitt over skolen. Ang sykt barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 22.5.2017 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Jeg ble oppringt tidligere idag av lærer om at barnet mitt hadde vondt i hodet og ville hjem. Barnet går i 4 klasse, og går hjem på ca 10 minutter så jeg sa at barnet bare kunne gå hjem. Barnet kom ikke, og i det jeg skulle ringe skolen å høre om barnet hadde gått ringte kontordamen. Hun direkte kjæftet på meg og lurte på om jeg snart skulle hente barnet mitt som da satt og plutselig hadde både høy feber, vondt i magen og vondt i hodet. Jeg sa jeg hadde snakket med lærer, noe henne ikke hadde fått med seg, og var egentlig ganske frekk i tlf og fikk meg til å føle meg som en dårlig mor. Hadde jeg visst at det sto så dårlig til hadde jeg såklart hentet barnet, men med to små barn hjemme så tenkte jeg barnet kunne gå hjem hvis barnet hadde vondt i hodet. Barnet var i helt fin form før det dro på skolen. Men jeg kommer sa jeg såklart når barnet var ordentlig syk, jeg kjørte ned på skolen og kom inn i klasserommet. Da hadde de sendt barnet mitt hjem, lærer visste ikke at jeg hadde sagt til kontordama at jeg kom enda det skulle vært gitt beskjed, jeg hadde også sendt mld til lærer, men den hadde hun ikke sett pga undervisning. Det skjønner jeg. Jeg kjørte hjem og kom hjem i det barnet kom hjem. Barnet var ikke sykt i det hele tatt, hadde hatt vondt i hodet, men var over nå. Tok tempen, den var normal, altså ikke feber. Og var heller ikke kvalm. Barnet ville rett til venner med en gang, noe som jeg sa ikke var ok når man går hjem syk fra skolen. Det ble ett evig kaos, og jeg er litt irritert på hvordan jeg ble snakket til. Er det teit av meg og ta opp dette med skolen imorgen, at jeg ikke synes dette var ok måte å gjøre ting på? 

Anonymkode: f4496...a3d

Det jeg reagerer mest på her er at du ikke gadd hente barnet ditt på skolen når du visste han var syk. 10 minutt er ganske langt å gå for et sykt barn. Håper du gjør det bedre neste gang.

Anonymkode: ad78d...7f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når lærer ringer å sier at barnet har hodepine og vil sende det hjem istedet for å si at det bør hentes så regner en med at barnet fint kan spasere hjem..

En går jo ut i fra at lærer ønsker barnets beste og at lærer er i stand til å vurdere om barnet i det hele tatt bør gå alene.

Jeg ville tatt det videre med ledelsen, hva om mor å far var på jobb.. de fleste trenger mer enn ti minutter på å komme seg fra arbeid. Greit å slippe munnhugg fra ei hysterisk kontordame.

Anonymkode: 971d7...b8f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 22.37, Biloba skrev:

Akkurat som vi voksne kansellerer venninnekvelden eller den planlagte festen for å markere at vi hadde en hodepine tidligere på dagen, og etterpå er helt bra, men tross alt har vært syk og bør holde sengen og lese bok? Og ikke logge på KG eller facebook eller se unne seg en film engang? :fnise:

Skjønner hva du mener altså, men det ligger jo en mistanke om simulering eller overdrivelse bak en slik taktikk. 

Går jeg hjem fra jobb avlyser jeg sosiale ting på kvelden ja, noe annet er uhørt.

Anonymkode: 9ac9f...d76

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke vanlig at syke barn går hjem selv, med mindre de bor i nabohuset? 

Anonymkode: 0d291...5a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 23. mai 2017 den 22.44, AnonymBruker skrev:

Det er da helt normalt at barna går hjem selv. Tenk hvordan det ville gå om alle foreldre skulle gå fra jobben kun for å kjøre et barn hjem fra skolen. 

Anonymkode: aa46b...324

Syke barn skal ikke gå hjem selv! Skolens ansatte er ikke leger og om en elev er syk ringer vi hjem slik at foreldrene kan ta hånd om de og avgjøre om de trenger legesjekk eller ikke! Foreldre henter! Det er en grunn for at foreldre har rett til å være hjemme med syke barn. Og hva er viktigst, jobben eller ungen? 

Anonymkode: 51fbe...c67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Syke barn skal ikke gå hjem selv! Skolens ansatte er ikke leger og om en elev er syk ringer vi hjem slik at foreldrene kan ta hånd om de og avgjøre om de trenger legesjekk eller ikke! Foreldre henter! Det er en grunn for at foreldre har rett til å være hjemme med syke barn. Og hva er viktigst, jobben eller ungen? 

Anonymkode: 51fbe...c67

Det kommer da helt an på hvordan ungen er syk? En hodepine som gjør det vanskelig å fungere på skolen, kvalifiserer ikke nødvendigvis til å bli hentet når det tar ti minutter å gå hjem - der en forelder faktisk er hjemme. Jeg vil anslå at det kan ta lengre tid å hente barnet når man må ha med to småsøsken også. 

Man må kunne anta at forelder og lærer sammen greier å vurdere om barnet er i stand til å ta den spaserturen alene i gitt situasjon. 

Om barnet kaster opp eller har høy feber, blir det noe annet. Da er barnet sannsynligvis ikke i stand til å gå hjem selv. 

Anonymkode: 8c633...2da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hodepine er da ikke nødvendigvis det samme som å være ordentlig syk. Det er da ikke noe problem at barnet går hjem selv når det er avtalt mellom partene. Det får være måte på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Syke barn skal ikke gå hjem selv! Skolens ansatte er ikke leger og om en elev er syk ringer vi hjem slik at foreldrene kan ta hånd om de og avgjøre om de trenger legesjekk eller ikke! Foreldre henter! Det er en grunn for at foreldre har rett til å være hjemme med syke barn. Og hva er viktigst, jobben eller ungen? 

Anonymkode: 51fbe...c67

Det kommer helt an på hvor nærme skolen man bor og på hvilken måte barnet er sykt. Er det hodepine så er det null problem at en fjerdeklassing går hjem selv. 

Er det mere alvorlig eller en akutt skade så henter foreldrene eller en annen omsorgsperson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 22.37, Biloba skrev:

Akkurat som vi voksne kansellerer venninnekvelden eller den planlagte festen for å markere at vi hadde en hodepine tidligere på dagen, og etterpå er helt bra,

Selvfølgelig kansellerer voksne venninnekvelder og fester om de hadde måttet gå hjem fra jobben.  Noe annet er utenkelig i min verden.
 

 

Anonymkode: 92031...5b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel et klassisk tilfelle av at kommunikasjonen mellom lærer og kontor ikke har vært den beste. Men at det er en stor sak er jeg ikke enig i. Det kan være vanskelig å vurdere et barns helsetilstand, og for min del vil jeg heller hente barnet en gang for mye enn en gang for lite. Jeg syntes det var verre at barnet mitt ble sendt hjem alene med hjernerystelse etter et uhell på skolen (feilvurdering av de ansatte - oppdaget det da gutten sovnet mellom telefonsamtalene med meg og faren) enn at jeg må hente et barn som kanskje ikke var så sykt allikevel. I førstnevnte tilfelle fikk skolen en skarp e-post fra meg, i det siste tilfelle hadde jeg ikke gjort noe med det (om jeg så måtte avbryte det jeg holdt på med for å hente på skolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2017 den 9.09, AnonymBruker skrev:

Seriøs?  Da burde du ha kommet av ræva ditt og HENTET DITT SYK BARN!  
Hvordan vet du hvor ille barnet har det?  Hvor syk de er?  Når du begynner å fole deg skikkelig dårlig går du hjemme fra jobben? Eller kjører du? Ellers var det mer viktig for deg å jobbe ut dagen?

Stakkars lærer og skoler som må ta hensyn til 200-500 studenter med foreldrene som vil at de skal bruke ekstra ressurser med å passe på at syk barn kommer seg hjem.  

Anonymkode: 8d022...4bc

WOW - litt voldsomt svar her.... Klart et barn i 4. klasse klarer å gå en kort tur hjem, hvis det kun har hodepine.... Det er jo ikke sykt da.... Hvis barnet er virkelig var sykt, hadde jo TS hentet det, og hun gjorde jo det da kontordamen "overdrev sykdomsbildet" veldig.... 

Tror ikke lærer sliter seg så veldig mer ut på å si til barnet at det kan gå hjem, i forhold til å si at det må sitte og vente på mor eller far.....?!?

Anonymkode: ace4e...da2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn kan få hodepine når som helst og av hva som helst. Et barn kan føle seg kvalm og uvel like fort, som det forsvinner igjen. Kanskje har barnet begynt å klage på varm kropp og følt seg uvel mens hun satt og ventet på å bli hentet. På vår skole er det vanlig at barna må hentes av et familiemedlem. Sender man barnet hjem og en sykdom utvikles mer på veien, hvem har ansvaret da? Ville skolen hørt noe i ettertid fordi de ikke sjekket barnet godt nok? 

Her er nok tilfelle en feil i kommunikasjon mellom de voksne. Ikke noe å ta på vei for. Snakk med lærer og forklar situasjonen og bli enige om prosedyre for neste gang barnet blir syk på skolen. Av og til må man svelge noen kameler. Jeg tenker at kontordama tross alt bare ville barnet beste! 

Og barn blir gjerne superfort friske igjen. Og glad skal vi være for dette også!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2017 den 17.44, Måbarefåsiat... skrev:

Kommunikasjon! Det er utrolig viktig. En gang ringte kontordamen meg og fortalte at guttungen hadde stukket av (han har autisme og gjør av og til det). Javel, sa jeg - når, hvilke retning gikk han? Det visste hun ikke og de hadde ikke kapasitet til å dra ut og lete etter ham. Ehh..jo, han er deres ansvar når han er på skolen. Det viste seg forøvrig at lærer hadde sett at han gikk retning hjem og han kom ikke lenge etter. Så ta det opp med skolen, at beskjeden du får er den du forholder deg til og at det er viktig at de snakker seg imellom om hvem som har ringt og sagt hva.

 

Nei, det er faktisk slik at om et barn forlater skolens område har vi ikke mulighet til å gå etter. Da skal vi kontakte foreldrene og vi kan faktisk ikke gjøre mer, all den tid vi faktisk skal undervise. Man kan være uenig i det, jeg syns det er ubehagelig å ikke ha mulighet til å gå etter et barn som "blir borte", men det er i alle fall en veldig tydelig instruks til lærerne på min skole.

Anonymkode: 8dcde...9ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det er faktisk slik at om et barn forlater skolens område har vi ikke mulighet til å gå etter. Da skal vi kontakte foreldrene og vi kan faktisk ikke gjøre mer, all den tid vi faktisk skal undervise. Man kan være uenig i det, jeg syns det er ubehagelig å ikke ha mulighet til å gå etter et barn som "blir borte", men det er i alle fall en veldig tydelig instruks til lærerne på min skole.

Anonymkode: 8dcde...9ab

Ikke hos oss. De sier selv at vi må ha mulighet til å få være på jobb og ikke sitte hjemme og være vakt tilfelle han stikker av. Jo, skolen har ansvar for ungene i skoletiden. En lærer kjørte til og med hjem til oss og hentet ham en gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ikke hos oss. De sier selv at vi må ha mulighet til å få være på jobb og ikke sitte hjemme og være vakt tilfelle han stikker av. Jo, skolen har ansvar for ungene i skoletiden. En lærer kjørte til og med hjem til oss og hentet ham en gang. 

Da har han kanskje ekstra ressurser? Det sier seg selv at lærer ikke klan forlate alle de andre barna alene i klasserommet for å gå etter et barn som forlater skolen. I spesielle tilfeller, om eleven har assistent eller spesialpedagog som har mulighet, blir det selvsagt noe annet.

Anonymkode: 8dcde...9ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har han kanskje ekstra ressurser? Det sier seg selv at lærer ikke klan forlate alle de andre barna alene i klasserommet for å gå etter et barn som forlater skolen. I spesielle tilfeller, om eleven har assistent eller spesialpedagog som har mulighet, blir det selvsagt noe annet.

Anonymkode: 8dcde...9ab

Nei, han har spesielle behov men ikke ekstra ressurser. Og de tar godt vare på barna på skolen vår. Selvsagt forlater ikke lærer et helt klasserom med elever, men det er alltid noen ledige, SFO-assistenter el.
Uansett ikke noe jeg gidder diskutere med deg. Jeg bare forteller hvordan det er hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nei, han har spesielle behov men ikke ekstra ressurser. Og de tar godt vare på barna på skolen vår. Selvsagt forlater ikke lærer et helt klasserom med elever, men det er alltid noen ledige, SFO-assistenter el.
Uansett ikke noe jeg gidder diskutere med deg. Jeg bare forteller hvordan det er hos oss.

Vi tar også godt vare på barna på skolen vår. Jeg gjør mitt beste for dem hele tiden. Jeg bare forteller deg at det er foreldrenes ansvar hvis barnet forlater skolens område. 

Anonymkode: 8dcde...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2017 den 9.09, AnonymBruker skrev:

Seriøs?  Da burde du ha kommet av ræva ditt og HENTET DITT SYK BARN!  
Hvordan vet du hvor ille barnet har det?  Hvor syk de er?  Når du begynner å fole deg skikkelig dårlig går du hjemme fra jobben? Eller kjører du? Ellers var det mer viktig for deg å jobbe ut dagen?

Stakkars lærer og skoler som må ta hensyn til 200-500 studenter med foreldrene som vil at de skal bruke ekstra ressurser med å passe på at syk barn kommer seg hjem.  

Anonymkode: 8d022...4bc

Hva betyr "kommet av ræva ditt"? Kanskje du var litt syk i norsktimen du også. Crazylady...

Anonymkode: eeb5a...308

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at dette er verdt å innkalle til møte og involvere rektor over - dere uttrykker dere alltid helt krystallklart? Misforstår aldri noe, blir aldri misforstått? Hvis det er et tilbakevendende problem kan det være nødvendig å ta det opp, men å lage et så stor nummer over en enkelthendelse som ikke fikk de store konsekvensene er bare å kaste bort folks tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg bodde 15 minutters gange fra barneskolen, min mor hadde ikke bil eller sertifikat og ja, jeg måtte faktisk gå hjem hvis jeg ble syk mens jeg var på skolen. Den eneste gangen jeg ble fraktet hjem var den gangen jeg forstuet ankelen i gymtimen.

Uansett: jeg ville ha snakket med kontordamen og KUN henne om denne saken da det var der dramaet oppstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...