Gå til innhold

Hvorfor får man ikke informasjon om hva som kan gå galt ved vaginal fødsel..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leger og helsepersonell som trumfer igjennom at kvinnen skal føde selv om hun har fødselangst etc, og f.eks blir skadet for resten av livet, bør ikke få være lege/helsepersonell lenger. Synes damen selv skal kunne få bestemme. Det er hennes kropp og hun må få kjenne på sine egne følelser til hva som er rett å gjøre, ks eller fødsel. Må være utrolig vondt å oppleve å bli vansiret for livet der nede fordi en lege/helsepersonell bestemte det.

Anonymkode: 4abb1...492

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger og helsepersonell som trumfer igjennom at kvinnen skal føde selv om hun har fødselangst etc, og f.eks blir skadet for resten av livet, bør ikke få være lege/helsepersonell lenger. Synes damen selv skal kunne få bestemme. Det er hennes kropp og hun må få kjenne på sine egne følelser til hva som er rett å gjøre, ks eller fødsel. Må være utrolig vondt å oppleve å bli vansiret for livet der nede fordi en lege/helsepersonell bestemte det.

Anonymkode: 4abb1...492

Man kan vel bli vansiret av ks og?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Miss.Whitefox skrev:

Jeg tror på at noen er uheldige med hvem de møter på, absolutt. Men jeg tror også noen kan overdrive og/eller at det blir som hviskeleken der historien forandrer seg etterhvert som den blir viderefortalt. Finner det litt merkelig at de i din omgangskrets har vært så uheldig med både komplikasjoner og helsepersonellet de møter. Evt. at dere bor på et sted med et helt elendig tilbud.

Hvorfor tror du automatisk at de uheldige alltid er i fåtall? Altså selvsagt gjelder ikke dette alle jeg kjenner, men hvis noen er uheldig, så er vel oddsen der for at det skjer meg også? 

Endret av Maleficenta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger og helsepersonell som trumfer igjennom at kvinnen skal føde selv om hun har fødselangst etc, og f.eks blir skadet for resten av livet, bør ikke få være lege/helsepersonell lenger. Synes damen selv skal kunne få bestemme. Det er hennes kropp og hun må få kjenne på sine egne følelser til hva som er rett å gjøre, ks eller fødsel. Må være utrolig vondt å oppleve å bli vansiret for livet der nede fordi en lege/helsepersonell bestemte det.

Anonymkode: 4abb1...492

Enig! Men det er jo sånn i norge at hvis man virkelig har angst så regnes det som gyldig grunn til ks 

Men angst og "litt nervøs" er ikke det samme overhode! Angst er en diagnose.

Hadde jeg ikke hatt total fødselsangst og hatt det hele livet hadde jeg prøvd meg på vaginal fødsel.  Men jeg får panikk anfall og legene tørr ikke ta sjangse på at jeg får det under fødsel, noe det er stor sannsynlighet for 

Anonymkode: fe879...3d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Man kan vel bli vansiret av ks og?

Ja, men poenget mitt er at kvinnen må få bestemme dette selv.

Anonymkode: 4abb1...492

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare noen få sting, ingen problemer etterpå-jordmor lot barnet være inne på pressrie for tøye ..vet ikke om det har noe å si.

Alle har forsjellig smerteterskel, tror jeg ikke hadde klart det uten lystgass. 

Anonymkode: 183a3...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger og helsepersonell som trumfer igjennom at kvinnen skal føde selv om hun har fødselangst etc, og f.eks blir skadet for resten av livet, bør ikke få være lege/helsepersonell lenger. Synes damen selv skal kunne få bestemme. Det er hennes kropp og hun må få kjenne på sine egne følelser til hva som er rett å gjøre, ks eller fødsel. Må være utrolig vondt å oppleve å bli vansiret for livet der nede fordi en lege/helsepersonell bestemte det.

Anonymkode: 4abb1...492

Enig.

Anonymkode: 183a3...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger og helsepersonell som trumfer igjennom at kvinnen skal føde selv om hun har fødselangst etc, og f.eks blir skadet for resten av livet, bør ikke få være lege/helsepersonell lenger. Synes damen selv skal kunne få bestemme. Det er hennes kropp og hun må få kjenne på sine egne følelser til hva som er rett å gjøre, ks eller fødsel. Må være utrolig vondt å oppleve å bli vansiret for livet der nede fordi en lege/helsepersonell bestemte det.

Anonymkode: 4abb1...492

👏🏼👏🏼👏🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hvorfor tror du automatisk at de uheldige alltid er i fåtall? Altså selvsagt gjelder ikke dette alle jeg kjenner, men hvis noen er uheldig, så er vel oddsen der for at det skjer meg også? 

Ifht hvordan de blir møtt eller komplikasjoner og senskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Maleficenta skrev:

Man kan vel bli vansiret av ks og?

Ja, man kan i ytterste konsekvens bli inkontinent for urin og avføring ved KS også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men poenget mitt er at kvinnen må få bestemme dette selv.

Anonymkode: 4abb1...492

Det er nok ikke sånn helsevesenet fungerer. Keisersnitt er mye dyrere for samfunnet og forbundet med høyere risiko for en rekke komplikasjoner. Er det skattebetalerne som skal dekke unødvendige keisersnitt? Hvis man er syk kan man ikke bare troppe opp hos legen og kreve medisin A, undersøkelse B eller operasjon C. Hva slags medisinske undersøkelser eller behandlinger som er tilgjengelige avgjøres av legen ut fra hva som er best for deg som pasient med din sykehistorie og også av hva som er økonomisk for sykehuset og samfunnet. Det er ikke alle behandlinger som er tilgjengelige og det er ikke alle medisiner man får på blå resept. Når ikke engang en kreftpasient kan velge behandlngsmåte fritt, hvorfor mener så mange at en frisk gravid kvinne skal kunne få en fullstendig unødvendig og dyr operasjon bare fordi hun vil? Det er ingen grunn til at gravide kvinner skal være i en særstilling og kunne kreve akkurat det som passer dem.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arkana skrev:

Det er nok ikke sånn helsevesenet fungerer. Keisersnitt er mye dyrere for samfunnet og forbundet med høyere risiko for en rekke komplikasjoner. Er det skattebetalerne som skal dekke unødvendige keisersnitt? Hvis man er syk kan man ikke bare troppe opp hos legen og kreve medisin A, undersøkelse B eller operasjon C. Hva slags medisinske undersøkelser eller behandlinger som er tilgjengelige avgjøres av legen ut fra hva som er best for deg som pasient med din sykehistorie og også av hva som er økonomisk for sykehuset og samfunnet. Det er ikke alle behandlinger som er tilgjengelige og det er ikke alle medisiner man får på blå resept. Når ikke engang en kreftpasient kan velge behandlngsmåte fritt, hvorfor mener så mange at en frisk gravid kvinne skal kunne få en fullstendig unødvendig og dyr operasjon bare fordi hun vil? Det er ingen grunn til at gravide kvinner skal være i en særstilling og kunne kreve akkurat det som passer dem.

Veldig bra!

Likeel er det veldig sjelden noen blir nektet keisersnitt i dag, rett og slett fordi man ikke har noen garanti. Man kan aldri love et 100% ukomplisert forløp selv om det ikke er noe som skulle tilsi det motsatte. Helsepersonell blir lett satt opp i et hjørne der det egentlig ikke er en medisinsk grunn for å ha ryggen fri hvis/om/at det skulle skje noe.. 

Det er heller ingen som tvinges til å få barn, det er høyst frivillig. Man er ikke et offer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Arkana skrev:

Det er nok ikke sånn helsevesenet fungerer. Keisersnitt er mye dyrere for samfunnet og forbundet med høyere risiko for en rekke komplikasjoner. Er det skattebetalerne som skal dekke unødvendige keisersnitt? Hvis man er syk kan man ikke bare troppe opp hos legen og kreve medisin A, undersøkelse B eller operasjon C. Hva slags medisinske undersøkelser eller behandlinger som er tilgjengelige avgjøres av legen ut fra hva som er best for deg som pasient med din sykehistorie og også av hva som er økonomisk for sykehuset og samfunnet. Det er ikke alle behandlinger som er tilgjengelige og det er ikke alle medisiner man får på blå resept. Når ikke engang en kreftpasient kan velge behandlngsmåte fritt, hvorfor mener så mange at en frisk gravid kvinne skal kunne få en fullstendig unødvendig og dyr operasjon bare fordi hun vil? Det er ingen grunn til at gravide kvinner skal være i en særstilling og kunne kreve akkurat det som passer dem.

Nei, men å tvinge kvinner til og føde vaginalt dersom de ikke ønsker ( eller sliter med angst ) høres hjerterått ut, men det var sikkert ikke det du mente heller.

Anonymkode: 183a3...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men å tvinge kvinner til og føde vaginalt dersom de ikke ønsker ( eller sliter med angst ) høres hjerterått ut, men det var sikkert ikke det du mente heller.

Anonymkode: 183a3...433

En etablert fødselsangst er en akseptabel grunn til å få keisersnitt. Å bare ikke ønske å føde vaginalt er ikke det. Friske personer skal i utgangspunktet ikke opereres unødvendig.

Jeg synes det er rart å snakke om tvang når det gjelder fødsel. Det er ingen som tvinges til å bli gravid. Å velge å få barn innebærer også å akseptere at man må føde vaginalt hvis det ikke er en medisinsk grunn (inkludert fødselsangst) som tilsier noe annet.

Endret av Arkana
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Jeg har ikke født, men må si at informasjonen jeg har klart å tilegne meg om dett er minimal. Jeg oppdaget først nå nylig, i en alder av 31, at anal lekkasje også skjer her i Norge. Jeg trodde helt ærlig det bare var noe som skjedde i "u-land", fordi de ikke hadde kompetanse og mulighet til å fikse det. Husker jeg leste en artikkel for mange år siden hvor kvinner fra India tror jeg ble utstøtt fra slekten på grunn av fødselsskader som her hjemme enkelt kunne blitt fikset. Tror det er derfor jeg trodde det ikke eksisterte i Norge. Artikkelen sa nemlig ikke noe om at slikt også kunne forekomme her hjemme. 

Jeg vet at noen i min nærmeste venninnegjeng har opplevd svært vanskelige fødsler. Det er allikevel ikke noe vi snakker om. Det er nærmest tabu i min venninnegjeng å snakke om slikt. Derfor får jeg ikke informasjon der i fra. Min mor har hatt svært enkle fødsler, etter egne utsagn, og jeg håper mine blir like. Men ettersom det ikke er noen informasjon å hente fra hverken venninner eller mødre, så blir internett stedet - altså KG akkurat nå. Jeg har lest igjennom hele tråden og jeg er faktisk overrasket over hvor mange komplikasjoner man kan få ved vaginal fødsel. Noen mener sikkert at dette er informasjon jeg burde hatt, men hvordan er dette informasjon jeg burde hatt om jeg ikke får vite det fra noe sted? 

For min egen del syns jeg det ville vært veldig betryggende om jeg fikk vite både fordeler og ulemper ved vaginal fødsel. Det betyr ikke at jeg skulle valgt noe annet, men jeg tror det å være forberedt og forstå hva som skjer med kroppen er viktig. Hvis jeg feks kan være forberedt på at det kan hende jeg ikke klarer å sitte på noen uker, så vil jeg kanskje tenke at det er normalt? I stede for å være bekymret. Hvis jeg opplever plager, og på forhånd har hørt at man har de og de tilbudene for slike plager, så vil jeg kanskje lettere oppsøke hjelp?

Jeg tenker ikke at informasjon er skremselspropaganda, jeg tenker at det er viktig informasjon som kvinner bør få. 

 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Newroz skrev:

Jeg har ikke født, men må si at informasjonen jeg har klart å tilegne meg om dett er minimal. Jeg oppdaget først nå nylig, i en alder av 31, at anal lekkasje også skjer her i Norge. Jeg trodde helt ærlig det bare var noe som skjedde i "u-land", fordi de ikke hadde kompetanse og mulighet til å fikse det. Husker jeg leste en artikkel for mange år siden hvor kvinner fra India tror jeg ble utstøtt fra slekten på grunn av fødselsskader som her hjemme enkelt kunne blitt fikset. Tror det er derfor jeg trodde det ikke eksisterte i Norge. Artikkelen sa nemlig ikke noe om at slikt også kunne forekomme her hjemme. 

Jeg vet at noen i min nærmeste venninnegjeng har opplevd svært vanskelige fødsler. Det er allikevel ikke noe vi snakker om. Det er nærmest tabu i min venninnegjeng å snakke om slikt. Derfor får jeg ikke informasjon der i fra. Min mor har hatt svært enkle fødsler, etter egne utsagn, og jeg håper mine blir like. Men ettersom det ikke er noen informasjon å hente fra hverken venninner eller mødre, så blir internett stedet - altså KG akkurat nå. Jeg har lest igjennom hele tråden og jeg er faktisk overrasket over hvor mange komplikasjoner man kan få ved vaginal fødsel. Noen mener sikkert at dette er informasjon jeg burde hatt, men hvordan er dette informasjon jeg burde hatt om jeg ikke får vite det fra noe sted? 

For min egen del syns jeg det ville vært veldig betryggende om jeg fikk vite både fordeler og ulemper ved vaginal fødsel. Det betyr ikke at jeg skulle valgt noe annet, men jeg tror det å være forberedt og forstå hva som skjer med kroppen er viktig. Hvis jeg feks kan være forberedt på at det kan hende jeg ikke klarer å sitte på noen uker, så vil jeg kanskje tenke at det er normalt? I stede for å være bekymret. Hvis jeg opplever plager, og på forhånd har hørt at man har de og de tilbudene for slike plager, så vil jeg kanskje lettere oppsøke hjelp?

Jeg tenker ikke at informasjon er skremselspropaganda, jeg tenker at det er viktig informasjon som kvinner bør få. 

 

Er det vesico- vaginal fistula du tenker på, som i stor grad rammer afrikanske kvinner? De lekker urin, har gjerne hyppige infeksjoner og blir utstøtt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Newroz
1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Er det vesico- vaginal fistula du tenker på, som i stor grad rammer afrikanske kvinner? De lekker urin, har gjerne hyppige infeksjoner og blir utstøtt..

Ja, men her var det snakk om avføring om jeg ikke husker feil. Uansett, jeg trodde helt til nå nylig at dette var noe som ikke skjedde i Norge rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miss.Whitefox skrev:

Er det vesico- vaginal fistula du tenker på, som i stor grad rammer afrikanske kvinner? De lekker urin, har gjerne hyppige infeksjoner og blir utstøtt..

Du mener afrikanske jenter? I mange afrikanake land blir jo små barn tvangsgiftet og føder barn. Ser for meg mange ille skader, da kroppen deres ikke er ferdig utviklet til å gjennomføre en fødsel

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Du mener afrikanske jenter? I mange afrikanake land blir jo små barn tvangsgiftet og føder barn. Ser for meg mange ille skader, da kroppen deres ikke er ferdig utviklet til å gjennomføre en fødsel

Off.... jeg vil nesten ikke tenke på det en gang. Jenter på 12/13 år skal føde. Det sier seg selv at det ofte går galt... Jeg må jo si at vi er utrolige heldige som bor i Norge og har den kulturen vi har, og samtidig har tilgjengelig helsehjelp om vi trenger det. Samtidig så er det veldig fint med informasjon om hva som kan gå galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Newroz skrev:

Off.... jeg vil nesten ikke tenke på det en gang. Jenter på 12/13 år skal føde. Det sier seg selv at det ofte går galt... Jeg må jo si at vi er utrolige heldige som bor i Norge og har den kulturen vi har, og samtidig har tilgjengelig helsehjelp om vi trenger det. Samtidig så er det veldig fint med informasjon om hva som kan gå galt. 

Enig der

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...