Gå til innhold

Skal gifte oss - har ingen penger!

Fremhevede innlegg

Skrevet

80 gjester, ville regnet 150 000 kr.  Dere kan selvfølgelig ikke ha fest hvis dere ikke har pengene.  Men gifte dere kan dere, koster vel ikke så mye å bli viet. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omg.... det lukter luksusfelle hvis dere må ta opp lån for bryllupet

Anonymkode: f4016...4d7

De får ikke lån,  ihverfall ikke uten kausjonist. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig smarte ut;p Enten får dere vente, eller så får dere gifte dere og hs kun den aller nærmeste familien og forlovere på middag.

Anonymkode: 78ed5...fcf

• Liker 3
Skrevet

Det som er realistisk for dere er å gifte dere med foreldre/forlovere til stede og gå ut og spise etterpå.

Det kan dere gjøre denne sommeren (som nesten er her nå).

• Liker 8
Skrevet

Diskuter det med familiene deres. Jeg hadde gått i bakken om datteren min ville gifte seg med en hun hadde kjent i et halvt år, om han var aldri så kjekk og grei. Jeg tenker at det er veldig tidlig i forhold til barnet hans og. Et slikt bryllup som du ønsker vil komme på ca 1000 kroner kuverten, selv om dere gjør det enkelt. En del penger får dere jo i gaver, men det er ikke vanlig å gå i pluss. Så enten venter dere og sparer penger hver måned mens dere blir skikkelig kjent med hverande, eller dere gifter dere i all enkelhet med nærmeste til stede og dropper festen, ev. tar den senere. Forelskelse er herlig, men det virker litt heseblesende å gå for bryllup så tidlig. Dessuten er vi i mai, sommeren er like om hjørnet, og bryllupsinvitasjoner må ut i god tid før vielse. Jeg er skikkelig uromantisk her nå, beklager det, men...

• Liker 12
Skrevet

Jeg beklager, jeg mener ikke å være spydig men...

Man skal være voksen når man gifter seg. Dvs at man har litt økonomisk forståelse f.eks. Og at man skjønner at det er lite lurt å gifte seg etter å ha vært sammen i 6 måneder. 

• Liker 33
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette...

1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 

2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv.

3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke.

4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav?

På forhånd takk :)

Anonymkode: 5edc2...426

Vent til lærlingetiden hans er over og han får en ordentlig ansettelse og lønn først eller stikk innom byfogden og gjør det gratis og spar til en skikkelig bryllupsfest når dere får råd.

• Liker 7
Skrevet

Invitasjoner bør ut 3-6 mnd før sommerbryllup med så mange gjester. Du er allerede bakpå. Og alle andre må spare til bryllup, så hvorfor ikke dere også? Hvis dere er voksne nok til å gifte dere, så er dere voksne nok til å ta utgiftene selv. Ikke prøv å lempe ansvar over på familie og NAV.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du/ dere ts? Grunnen til at jeg spør er at du virker ekstremt umoden. 

Anonymkode: ffba0...685

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Er dere voksne nok til å gifte dere så er dere voksne nok til å spare inntil 100.000 å ha bryllupet neste år eller året etter. Det er ikke vanlig å be gjestene om å ta med egen mat eller egen drikke. Så enten får dere kutte ned antall gjester (bekjente trenger da vitterlig ikke å komme) eller så får dere vente. Dere virker litt umodne 

Anonymkode: e51c2...65f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Din kjæreste er temmelig umoden, da han vil gifte seg med deg, så tidlig, og han har et barn å ta hensyn til.

Det lure er nok å vente til neste sommer, da både rekker dere å spare penger, og dere blir bedre kjent.

Hvordan er ditt forhold til hans barn?

Anonymkode: 289bf...86b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din kjæreste er temmelig umoden, da han vil gifte seg med deg, så tidlig, og han har et barn å ta hensyn til.

Det lure er nok å vente til neste sommer, da både rekker dere å spare penger, og dere blir bedre kjent.

Hvordan er ditt forhold til hans barn?

Anonymkode: 289bf...86b

Her er det vel ikke (bare) kjæresten som er umoden. Det er ts som vil gifte seg i løpet av denne sommeren. Han har bare fridd, og normalt sett så er det ikke unaturlig at det går minst ett år mellom frieri til bryllupet.

Anonymkode: ffba0...685

• Liker 21
Gjest NotNaomi
Skrevet

Ts,det er opp til dere om dere vil gifte dere,og ikke de belærende som svarer her. Sånn er det ofte når folk stiller spørsmål,så må noen bedrevitere komme med sine synspungter på alt annet. Folk har vært sammen i årevis,gifter seg og blir skilt! Kirken koster ikke noe,men lokale koster litt,men undersøk forskjellige alternativer. Som ei skrev her,så be gjestene ta med hver sin rett og drikke istedenfor gaver. Flere som gjør det på den måten.

Skrevet

Nei nei og atter nei.

Det jeg blir mest oppgitt over her er at du spør om nav gir støtte til bryllup. Absolutt ikke. Det å gifte seg er frivillig og egentlig ikke noe du må gjøre for å leve. Egentlig er det luksus. Skal du gifte deg må du betale selv.

Det andre jeg legger merke til er at du har et urealistisk mål etter når dere kan gifte dere. Mange selskaps lokaler har gjerne litt ventetid så det lønner seg å bestille i god tid. Noen selskaps lokaler tilbyr feks servering eller personale som kan hjelpe til under bryllupet. Å servere og lage maten selv vil du ikke få tid til. Noen bryllup har tre retters middag,. Andre har koldtbord eller snitter. Er bryllupet lite hender det at noen spleiser ved å ta med seg en rett hver,. Men spleiselag er ikke så vanlig og noen gjester blir snurt om de faktisk må ta med seg mat eller kaker i tillegg til gave.

Du må også tenke over alle kostnader som kan være i forbindelse med et bryllup. Det er ikke bare fest lokale,. Mat og drikke. Det er også duker og pynting på bord,. Lys evt og blomster,. Dekor, bordkort. Skal dere bestille DJ for musikk eller skal dere kjøre musikk fra feks Spotify. Så er det jo kaker.. og Evt velkomstdrink. Skal dere ha alkohol i bryllupet til maten osv osv

Så må du enten leie eller kjøpe kjole med alt tilbehør. Til mannen må du kanskje ha dress. Så skal du sette opp hår og sminke og kanskje negler.. du får gjerne en prøve time også som også koster.

Du må også betale for evt transport mellom kirke og selskapslokale.. skal dere feks ha veteranbil?  Hest og vogn?  Fotograf bilder koster også gjerne noen tusen med mindre Dere har en god hobby fotograf som venn. 

Leie av prest og kirke og sånn kommer også i mange tilfeller. 

Noe av dette kan du gjøre selv kanskje men mesteparten må du betale for om du skal ha et så stort selskap.

Mitt råd vent med å gifte dere til dere har råd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vent til dere faktisk har vært sammen en stund og har økonomien på plass. Dette virker veldig forhastet.

Anonymkode: cc547...e34

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for personangrep og spekulasjoner.

Edie, mod.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg blir jævlig oppgitt over sånne innlegg. Vi har spart til bryllupet vårt i 3 år for å få det sånn som vi vil, og vi er begge i full jobb. Hva får deg til å tro at folk som etter alt og dømme har en mer solid økonomi enn dere er nødt til å spare, mens dere ikke  trenger det? Forslaget om NAV er bare useriøst. 

Om du inviterer til en fest der folk tar med egen mat og drikke, hva er det du da inviterer til egentlig? At de får lov til å oppholde seg der de timene?

Anonymkode: 1cd7c...dbe

• Liker 24
Gjest Rose11
Skrevet (endret)

Som flere har sagt, så må dere bare vente. Bryllup er dyrt! Dere vil ha sommerbryllup  (som er den mest populære tiden å gifte seg på vil jeg tro) og dere er ganske seint ute. Vil tippe kirker er fullbooket allerede.

Jeg skjønner dere er stupforelsket, men dere er enda unge og bare vært sammen i et halvt år. Hvorfor sånt hastverk? Jeg foreslår dere venter og sparer opp penger. Det er veldig få som gifter seg bare noen måneder etter de er forlovet. Folk må spare. Noen må spare i flere år! 

Dette er sikkert ikke svaret du er ute etter, men vent.

Endret av Rose11
Skrevet (endret)

Hvorfor ikke gjøre det lite og enkelt? Vi brukte omtrent mellom 5 000 og 10 000,- på bryllupet

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forrige helg fridde kjæresten min til meg, vi har vært sammen i et halvt år og jeg elsker han himmelhøyt <3 Så svaret ble selvfølgelig ja! Men så over til noen praktiske spørsmål. Jeg har aldri vært med å planlegge et bryllup før, så jeg vet liksom ikke hvordan vi skal gjøre dette...

1. Vi ønsker å gifte oss i løpet av sommeren, siden jeg synes det blir alt for lenge til neste sommer. Jeg synes ikke noe om at man er forlovet i over et år før man gifter seg! Men hvordan gjør man det? Vi ønsker å gifte oss i kirken. Hvordan bestiller man en kirke? Koster det noe penger? 

2. Vi ønsker å invitere hele familien hans og min egen, totalt blir det ca. 80 stykker. Hvor stort lokale trenger man til 80 stykker? Hvor mye blir det å koste ca? Vi tenkte å lage det meste av maten selv.

3. Er det vanlig at gjestene tar med eget alkohol? Jeg har aldri vært i bryllup før, så jeg vet ikke.

4. Kjæresten min er lærling og har et barn, jeg er ung ufør, så ingen av oss har så mye penger til overs. Jeg har jo sett at brudekjoler og sånt koster mye penger. Kan man forvente at familien bidrar litt? Er det mulighet for å få noe støtte fra nav?

På forhånd takk :)

Anonymkode: 5edc2...426

Vær så snill å si at at du troller!  NM i inpulshandling.

Anonymkode: 097b6...696

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...