Gå til innhold

Er mennesker lagd for å drikke kumelk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Nå må du begynne å argumentere mot det jeg faktisk skriver, ikke mot det du ønsker jeg skrev. Jeg skrev at jeg ikke mener det er moralsk galt å spise kjøtt og produkter fra dyr, jeg skrev ingenting om det å skille ku og kalv. Kalven kan godt være sammen med kua etter fødsel, og det praktiseres da også av mange bønder. Kua kan fortsatt melkes; at hun går sammen med kalven stimulerer bare til mer produksjon.

Det gjør jeg jo. Hvis du mener det er moralsk riktig å kjøpe og spise et slikt produkt, støtter du jo nettopp det dyrene går igjennom. Det er dobbeltmoralsk å kjøpe og støtte noe du isåfall ikke er enig i. Det å la de gå sammen etter fødsel trenger ikke være noe bedre. Da skaper de enda sterkere bånd og når de skilles litt senere blir sorgen enda større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Blod skrev:

Hvis du mener det er moralsk riktig å kjøpe og spise et slikt produkt, støtter du jo nettopp det dyrene går igjennom.

Det er vel ikke fullt så enkelt? Støtter du barnearbeid fordi du kjøper klær hos de store kjedene? Eller slaveri når du kjøper ny telefon (den inneholder metaller som utvinnes av slaver i fattige land)?

Man må nok være veganer om man skal minimere dyrs lidelse så mye som mulig (evt. jakte selv). Men hvor mye et dyr lider pga. vår livsstil har ikke noe å gjøre med hvor "naturlig" det er at vi spiser det ene eller det andre. Det er "naturlig" for mennesker å spise omtrent hva som helst som inneholder fett, proteiner, karbohydrater og vitaminer osv. som vi ikke kan danne selv. Naturlig og moralsk er to helt forskjellige ting. Det er også naturlig for mennesker å søke hevn, men det betyr ikke at det er moralsk riktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pattedyr sutter på pupp fordi de er glade i både pupp og melk (som igjen vil styrke dem, for ingen liker å være en pingle).

Jeg er også et pattedyr, eller, et pattemenneske om du vil, for jeg er også glad i pupp og melk. Har nemlig suttet på mamma sine pupper og sugd i meg morsmelk fra spedbarnsalder. På et eller annet tidspunkt ble det jo stopp.

Ingen mere pupp? Ikke mere melk?

Hallo, mamma har gjort meg avhengig av melk og pupp, og så skal det liksom brått bli slutt på moroa ?

Heldigvis for meg, så slapp jeg å gå gjennom en nedtrappingsperiode når det gjelder mitt melkesug. Et gode (eller et onde... det kommer jo litt an på øynene som ser) ble byttet ut med et annet. Fra morsmelk til kumelk. Har drukket så mye melk opp gjennom årene at alle kan omtale meg som Mr. Mjølk :)

Når det gjelder mitt sug for pupp, så fikk jeg en veldig dårlig erstatning, en TUTT. Trappet ned på tutt suginga over noen år, og klarte meg til slutt helt uten. Men når sant skal sies, så har jeg nok aldri blitt kvitt suget helt, og dette merket jeg ekstra godt når jeg kom i puberteten. En pupp kommer jo i alle slags størrelser og fasonger, men de har alle som en evnen å gjøre meg opphisset, og det til tross for at jeg er en rumpemann. Har jo for lengst funnet ut, at om anledningen byr seg, så klarer jeg ikke la vær å sutte og bite litt på en god pupp. Er nok avhengig, ja.

For å svare på TS sitt åpningsspørsmål:

Er mennesker lagd for å drikke kumelk?

JA! 

Det er jo mamma og pappa som har lagd meg, og de er så vidt jeg vet, mennesker. Og er de mennesker, så er jo også jeg et menneske. Og jeg drikker jo mye melk, ergo, jeg er lagd for å drikke melk! Fordelen med det er som tidligere nevnt, at jeg er sterk som få og er alt annet enn en pingle. Melk inneholder jo mye moro som fett og proteiner. Byggesteiner! Dessuten smaker det utrolig godt ;)


 

Endret av Rights
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, linsejesus skrev:

Det er vel ikke fullt så enkelt? Støtter du barnearbeid fordi du kjøper klær hos de store kjedene? Eller slaveri når du kjøper ny telefon (den inneholder metaller som utvinnes av slaver i fattige land)?

Man må nok være veganer om man skal minimere dyrs lidelse så mye som mulig (evt. jakte selv). Men hvor mye et dyr lider pga. vår livsstil har ikke noe å gjøre med hvor "naturlig" det er at vi spiser det ene eller det andre. Det er "naturlig" for mennesker å spise omtrent hva som helst som inneholder fett, proteiner, karbohydrater og vitaminer osv. som vi ikke kan danne selv. Naturlig og moralsk er to helt forskjellige ting. Det er også naturlig for mennesker å søke hevn, men det betyr ikke at det er moralsk riktig.

Veldig godt formulert svar, jeg trenger ikke legge til så mye her som svar til Blod.

Jeg tror den higen etter det som er "naturlig" ofte ikke er særlig hensiktsmessig. Naturlig er ikke lik sunt eller bra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rights skrev:

Pattedyr sutter på pupp fordi de er glade i både pupp og melk (som igjen vil styrke dem, for ingen liker å være en pingle).

Jeg er også et pattedyr, eller, et pattemenneske om du vil, for jeg er også glad i pupp og melk. Har nemlig suttet på mamma sine pupper og sugd i meg morsmelk fra spedbarnsalder. På et eller annet tidspunkt ble det jo stopp.

Ingen mere pupp? Ikke mere melk?

Hallo, mamma har gjort meg avhengig av melk og pupp, og så skal det liksom brått bli slutt på moroa ?

Heldigvis for meg, så slapp jeg å gå gjennom en nedtrappingsperiode når det gjelder mitt melkesug. Et gode (eller et onde... det kommer jo litt an på øynene som ser) ble byttet ut med et annet. Fra morsmelk til kumelk. Har drukket så mye melk opp gjennom årene at alle kan omtale meg som Mr. Mjølk :)

Når det gjelder mitt sug for pupp, så fikk jeg en veldig dårlig erstatning, en TUTT. Trappet ned på tutt suginga over noen år, og klarte meg til slutt helt uten. Men når sant skal sies, så har jeg nok aldri blitt kvitt suget helt, og dette merket jeg ekstra godt når jeg kom i puberteten. En pupp kommer jo i alle slags størrelser og fasonger, men de har alle som en evnen å gjøre meg opphisset, og det til tross for at jeg er en rumpemann. Har jo for lengst funnet ut, at om anledningen byr seg, så klarer jeg ikke la vær å sutte og bite litt på en god pupp. Er nok avhengig, ja.

For å svare på TS sitt åpningsspørsmål:

Er mennesker lagd for å drikke kumelk?

JA! 

Det er jo mamma og pappa som har lagd meg, og de er så vidt jeg vet, mennesker. Og er de mennesker, så er jo også jeg et menneske. Og jeg drikker jo mye melk, ergo, jeg er lagd for å drikke melk! Fordelen med det er som tidligere nevnt, at jeg er sterk som få og er alt annet enn en pingle. Melk inneholder jo mye moro som fett og proteiner. Byggesteiner! Dessuten smaker det utrolig godt ;)


 

Kumelk er for kalver. Det sier seg jo selv at det ikke er skapt for oss, når kalven ikke får melken sin fordi vi Tar den.

Endret av Blod
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, linsejesus skrev:

Det er vel ikke fullt så enkelt? Støtter du barnearbeid fordi du kjøper klær hos de store kjedene? Eller slaveri når du kjøper ny telefon (den inneholder metaller som utvinnes av slaver i fattige land)?

Man må nok være veganer om man skal minimere dyrs lidelse så mye som mulig (evt. jakte selv). Men hvor mye et dyr lider pga. vår livsstil har ikke noe å gjøre med hvor "naturlig" det er at vi spiser det ene eller det andre. Det er "naturlig" for mennesker å spise omtrent hva som helst som inneholder fett, proteiner, karbohydrater og vitaminer osv. som vi ikke kan danne selv. Naturlig og moralsk er to helt forskjellige ting. Det er også naturlig for mennesker å søke hevn, men det betyr ikke at det er moralsk riktig.

Man gjør jo i og for seg det.

 

jepp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mennesker er tilpasningsdyktige og kan drikke/spise det som er tilgjengelig. Vi må ikke, men vi kan. 

Anonymkode: 8dd21...4e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, linsejesus skrev:

Det er vel ikke fullt så enkelt? Støtter du barnearbeid fordi du kjøper klær hos de store kjedene? Eller slaveri når du kjøper ny telefon (den inneholder metaller som utvinnes av slaver i fattige land)?

Man må nok være veganer om man skal minimere dyrs lidelse så mye som mulig (evt. jakte selv). Men hvor mye et dyr lider pga. vår livsstil har ikke noe å gjøre med hvor "naturlig" det er at vi spiser det ene eller det andre. Det er "naturlig" for mennesker å spise omtrent hva som helst som inneholder fett, proteiner, karbohydrater og vitaminer osv. som vi ikke kan danne selv. Naturlig og moralsk er to helt forskjellige ting. Det er også naturlig for mennesker å søke hevn, men det betyr ikke at det er moralsk riktig.

Jeg synes egentlig moralister bare er slitsomme. Hva er egentlig poenget med moral? Det føles bare som om hjernen min blir forsøkt voldtatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2017 den 19.53, AnonymBruker skrev:

Etter at melkeforbruket gikk ned her i Norge, har stadig flere nordmenn fått jodmangel! Før ble det tilsatt en del jod i salt for å sikre, det gjør de i resten av Europa, men det har de sluttet med i Norge, de salttypene som er tilsatt jod er tilsatt veldig små mengder. 
Spiser man lite fisk og ikke spiser/drikker meieriprodukter, er en i fare for å få jodmangel.... 

Har dere lyst på struma?

For veggiser er tang en god kilde... De selger det pulverisert og i tablettform for de som ikke liker smaken.

For de som ikke tåler laktose, så er hvitost uten laktose, og yoghurt tåles av de fleste som bare er intolerante. 
De som er allergiske er jo en annen sak.

Man kan ta kalsiumtilskudd, men det beste er å få det fra naturlige kilder.

Før spiste man fisk med bein, i Asia spiser de små sardiner - med beina, og får i seg kalsium på den måten.

Sardiner på boks er forresten dritgodt - beina er så små at de lett tygges og svelges.

 

Anonymkode: 790be...b33

Norge satset på å berike kufôr med jod istedetfor å tilsette det i f.eks salt. Det har jo ikke gått så bra. 

Svensk jodberiket salt kan inneholde 10 gang mer jod enn tillatt mengde i Norge (feks Jozo), så da får man faktisk dekket dagsbehovet av kun en teskje. 

Nå ser det heldigvis ut til at dette er under revidering. Ja til flere jodberikede produkter 👍

Anonymkode: d2b3b...743

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blodets rett skrev:

Jeg synes egentlig moralister bare er slitsomme. Hva er egentlig poenget med moral? Det føles bare som om hjernen min blir forsøkt voldtatt.

 

Hva er moraliserende her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Blod skrev:

Kumelk er for kalver. Det sier seg jo selv at det ikke er skapt for oss, når kalven ikke får melken sin fordi vi Tar den.

Mener du at Gud (e.l) har skapt naturen slik at hver art bare skal spise bestemte mattyper? Mennesker gjør ikke noe annerledes enn andre arter når vi "stjeler" mat fra andre. Fugler legger egg for å bringe arten videre. Gjør slangen noe unaturlig når den spiser det? Er det unaturlig når gjøken dytter andres egg ut av redet og erstatter det med sitt eget? Eller alle frøene, som egentlig skulle havnet i jorda og blitt nye planter, men som "stjeles" av nær sagt alle arter? For ikke å snakke om parasittiske arter som overlever ved å spise opp verten innenfra. Det er ikke sikkert det er sunt eller spesielt lurt å drikke melk, men jeg ser ikke hvordan det er mindre naturlig enn å slakte kua så kalven ikke lenger har noen mor i det hele tatt, eller å slakte kalven for den saks skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Blodets rett skrev:

Jeg synes egentlig moralister bare er slitsomme. Hva er egentlig poenget med moral? Det føles bare som om hjernen min blir forsøkt voldtatt.

 

Moral er noe vi har fordi vi har sympati, så det er egentlig veldig normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Blod skrev:

Kumelk er for kalver. Det sier seg jo selv at det ikke er skapt for oss, når kalven ikke får melken sin fordi vi Tar den.

Kuer produserer mye mer melk enn kalven trenger. Grunnen er at mennesker har avlet fram de kuene som produserer mest melk, og det er nettopp fordi de har villet drikke den selv.

Anonymkode: e0a89...766

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, linsejesus skrev:

Hva er moraliserende her?

Jeg sikter til din generelle opptatthet av moral, som du hele tiden skriver om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Blod skrev:

Moral er noe vi har fordi vi har sympati, så det er egentlig veldig normalt.

Normalt ja, men moral er kulturelt og religiøst betinget, ikke biologisk. Den medmenneskeligheten du naturlig føler, spesielt overfor dine egne, er ikke moral, men en del av din biologiske programmering som er ment å sikre menneskeartens overlevelse. Det er ingen som har lært deg dette eller fortalt deg at dette er det riktig å gjøre, det bare faller deg naturlig fordi det ligger i den biologiske programmeringen din.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blodets rett skrev:

Jeg sikter til din generelle opptatthet av moral, som du hele tiden skriver om. 

Hva ligger til grunn for dine meninger om hvordan verden bør være da, om ikke nettopp din moral?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, linsejesus skrev:

Hva ligger til grunn for dine meninger om hvordan verden bør være da, om ikke nettopp din moral?

En blanding av mine egoistiske egeninteresser og biologisk programmerte medmenneskelighet. Jeg synes det fungerer mer optimalt enn en tullete menneskeskapt moral som ofte er naturstridig.

For eksempel synes jeg det er helt latterlig at venstresiden, etter at 68'erne tok over, begynte å bruke moral for å begrunne politikken sin. Tidligere, når det var hardbarka arbeiderklassefolk i hele ledersjiktet, begrunnet de politikken sin med nettopp arbeiderklassens rasjonelle egoistiske egeninteresse. Og det fungerer faktisk like godt i dag, og kanskje bedre, fordi velferdsstaten og omfordeling av inntekt er faktisk i flertallet av det norsk folks rasjonelle egoistiske egeninteresse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kuer produserer mye mer melk enn kalven trenger. Grunnen er at mennesker har avlet fram de kuene som produserer mest melk, og det er nettopp fordi de har villet drikke den selv.

Anonymkode: e0a89...766

Ja, mennesker har avlet frem kuer slik at de produserer altfor mye melk. Likevel nektes kalven den melken den trenger, og nektes å være sammen med sin mor som er svært sørgelig for dem begge. I tillegg fører en slik overproduksjon av melk til flere problemer som ikke er noe godt for kuene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blod skrev:

Ja, mennesker har avlet frem kuer slik at de produserer altfor mye melk. Likevel nektes kalven den melken den trenger, og nektes å være sammen med sin mor som er svært sørgelig for dem begge. I tillegg fører en slik overproduksjon av melk til flere problemer som ikke er noe godt for kuene. 

Alle hunn-pattedyr produserer mer melk enn de trenger dersom de blir stimulert til det. Kvinner kan f.eks amme flere barn dersom det er nødvendig, eller donere morsmelk. Ikke noe "unaturlig" ved det; det er helt naturlig at melkeproduksjon øker når bryst/jur blir stimulert til det. Kuer produserer ikke masse melk av seg selv; de må få en kalv først og deretter bli melka for å opprettholde produksjonen.

Du bare fortsetter på samme leksa med at kuene produserer for mye melk og at kalven nektes melka, enda flere har påpekt at mange bønder lar kalven gå sammen med kua. I tillegg har dette null og niks med selve tema å gjøre. Å drikke melk blir ikke noe bedre eller dårligere for mennesker av om kalven går sammen med kua eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror meieriprodukter er betennelsesfremkallende for enkelte. Skulle ikke forundre meg om vi om noen år finner ut at meieriprodukter er direkte årsak til en del sykdommer. 

Anonymkode: 72113...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...