Gå til innhold

Spleise med par


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det er ikke mitt problem. Det er de som har valgt å være i forhold og dermed betale for gave til svigerforeldre. Det skal ikke gå utover prisen jeg skal måtte betale til min foreldres gave. Jeg skal jo bare gi gave til mine foreldre og da er det urettferdig at jeg må betale 500 kroner, mens søstra mi bare betaler 250 kroner. At hun absolutt vil kjøpe gave til sine svigerforeldre og bruke 250 kroner på dem er da ikke mitt problem. Det er jo hennes. Det har ingenting med saken å gjøre. Skal jeg liksom be søsknene mine betale mer fordi jeg har flere venner enn henne og dermed bruker mer penger i gave på disse, enn det hun gjør på sine venner? De fleste i par bruker ikke mer penger enn single. Min søster har fem barn og vil at jeg skal bruke 250 per barn. Det blir 1250 kroner på gave til hennes barn, men jeg får bare én gave tilbake av henne verdt 250 kroner. Så jeg ender alltid opp med å bruke mer enn henne siden hun da kan spleise med mannen sin og i realiteten brukte hun da 125 kroner på min gave, mens jeg bruke 1250 kroner.. Så siden vi har gavekjøp på 250 per person, burde jeg egentlig få en gave for 250 fra mannen og 250 fra henne (siden gaven er fra begge). Er jo ikke rettferdig det heller. 

 

Anonymkode: 3705a...8bf

Det er jo like mye ditt problem at du ikke er i et forhold da? For et argument. Du har ikke tenkt over at det i realiteten bare er søsteren din som betaler, og at hun betaler 500,- da? Akkurat det samme som deg. Jeg får hvert fall ikke halve beløpet fra kjæresten min når jeg kjøper gave til mine foreldre og setter hans navn på kortet. Men han betaler da til sine foreldre og setter mitt navn på kortet. Dersom mitt eller min kjæres søsken hadde motsatt seg det, så hadde jeg oppfattet dem som smålige, men heldigvis har jeg ikke slike problemer med noen i min krets og dersom jeg hadde hatt det, så hadde jeg betalt 2/3 uten å diskutere, for jeg gidder ikke å skape dårlig stemning ved å være smålig. 

Og å trekke frem gaver til dine tantebarn som en større utgift for deg er hvert fall smålig. Har jeg aldri hørt noen gjøre før. Hvis du får barn, regner jeg med at de får gave fra din søster og. Alle søsknene til foreldrene mine har 3 eller 4 barn, mens mine foreldre bare har to. Har aldri hørt dem si et pip om at det er urettferdig at de bruker mer penger på søskenbarna mine enn vi får tilbake. Det er tross alt barn de er glad i.

Anonymkode: 5177d...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler ikke om sivilstatus. Det handler om man skal av på samme sted. Et par vil ofte gå av på samme sted, men dette er jo like relevant for naboer, venninner, kolleger eller andre man skal til samme sted som. 

Jeg synes pr stopp er rimelig, og slik har vi alltid praktisert det i vår gjeng. Men vi spanderer også hvis vi vet at noen har dårlig råd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av fordelene med å være i et parforhold, er at det er billigere. Man har noen å dele utgifter med, å spleise på når det gjelder alt mulig, inkludert gaver og taxiregninger. 

Jeg ville betalt halvparten av det taxameteret sto på når jeg gikk av, kr 400., så kunne det andre paret betalt kr 400 + det det kostet helt hjem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg delt taxiregning per voksent hode. Jeg ville i ditt tilfelle syntes det var naturlig å betale 30% av hva taksameteret sto på hos deg 

En annen måte å dele taxi på om natten, er hvis noen bor dobbelt så langt unna som meg, så betaler jeg til meg og de fra meg og til seg. Så deler vi oppstartstakst som gjerne er 200. 

Gaver varierer litt. Hvis venner spleiser, per hode uavhengig av om noen hoder er par. I familie per grein/husholdning. Hvis jeg spleiser på gave til mine foreldre med mine søsken, så deler vi på 3. Selv om det er ulikt antall barn og ene søskenet er singel. Barn kjøper vanligvis egen gave så spleisegave er bare fra voksne.

Det er nok fordi søsken ordner gave og partner bare skrives på kortet. Likedan i svigerfamilie, hvor jeg skrives på kortet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, mmd skrev:

En av fordelene med å være i et parforhold, er at det er billigere. Man har noen å dele utgifter med, å spleise på når det gjelder alt mulig, inkludert gaver og taxiregninger. 

Jeg ville betalt halvparten av det taxameteret sto på når jeg gikk av, kr 400., så kunne det andre paret betalt kr 400 + det det kostet helt hjem. 

Denne logikken forstår jeg ikke. De er tre stk som kjøper en tjeneste. La oss si at TS heter A, den ene i paret heter B og den andre i paret heter C. 

A betaler 400,- kr, mens B og C betaler 200,- hver. A betaler jo dobbelt så mye som de andre som er med på å kjøpe tjenesten. 

Anonymkode: f7f9c...c78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis paret var gammeldags med mann i inntektsgivende arbeid og kona husmor, slik at de faktisk var mer en enhet heller enn to individer så kanskje. Spesielt om vi hadde ca like god råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne logikken forstår jeg ikke. De er tre stk som kjøper en tjeneste. La oss si at TS heter A, den ene i paret heter B og den andre i paret heter C. 

A betaler 400,- kr, mens B og C betaler 200,- hver. A betaler jo dobbelt så mye som de andre som er med på å kjøpe tjenesten. 

Anonymkode: f7f9c...c78

På grunn av antall stopp! B det hadde kostet like mye om B eller C ikke var med på turen. En taxi tar ikke betalt per hode. 

Anonymkode: 910c2...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av antall stopp! B det hadde kostet like mye om B eller C ikke var med på turen. En taxi tar ikke betalt per hode. 

Anonymkode: 910c2...289

Dersom A ikke hadde vært med på turen måtte B og C betalt hele regningen, 450 kr hver frem til "endestasjonen". La oss nå si at dette stoppet koster 100 kr da ( har tatt godt i nå for å være sikker). Da burde jo A kun betalt 100kr, og B og C kom seg hjem for samme pris som om A ikke hadde vært med. 

Anonymkode: f7f9c...c78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, så svarer på HI :)

Med mine venninner pleier vi ofte bare å gjøre det slik at sistemann betaler, og sender på SMS hva beløpet blir så vippser vi tilbake vår del. Selv om vi har sittet på kortere, så har taxien måtte kjøre omveier og stoppe for å kjøre oss hjem, så det hadde jo da blitt dyrere for henne å ta hennes km i forhold til hvis taxien hadde kjørt rett til henne. Og da deler vi det på antall plasser, og ikke antall husholdninger. Så hvis Eva + Per, jeg + typen min, og Klara og kjører taxi og regningen kommer på 500,- så skal alle betale 100,-/hver. 
Unntakene er jo hvis Eva + Per bor 500,- ekstra i kjøring, sånn hvis de bor i nabobyen eller noe, da tar de som regel en del mer. 

Sånn gjør vi det egentlig ellers også, utenom med noen gaver. Hvis Eva er min bestevenninne, og jeg + Klara + Frida skal spleise på en gave til henne (og hun er god venn med oss alle) så pleier vi alle å skrive på kjærestens navn uten at han skal betale. Med mindre det er noe veldig internt eller super spesielt, da står det tydelig bare fra oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Denne logikken forstår jeg ikke. De er tre stk som kjøper en tjeneste. La oss si at TS heter A, den ene i paret heter B og den andre i paret heter C. 

A betaler 400,- kr, mens B og C betaler 200,- hver. A betaler jo dobbelt så mye som de andre som er med på å kjøpe tjenesten. 

Anonymkode: f7f9c...c78

Logikken er at det ikke kun er "love" som greia med å være i et forhold/ekteskap, det har mange praktiske fordeler også - inkludert økonomi. Sånn er det bare:)

(var singel til midten av 30-årene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mmd skrev:

Logikken er at det ikke kun er "love" som greia med å være i et forhold/ekteskap, det har mange praktiske fordeler også - inkludert økonomi. Sånn er det bare:)

(var singel til midten av 30-årene)

Praktiske fordeler i forhold til hverandre, ja, men det skal ikke gå ut over andre. Ingen grunn til at en singel skal betale mer en sin andel av regningen når dere spleiser.

Anonymkode: 28eab...212

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Praktiske fordeler i forhold til hverandre, ja, men det skal ikke gå ut over andre. Ingen grunn til at en singel skal betale mer en sin andel av regningen når dere spleiser.

Anonymkode: 28eab...212

Jeg, og veldig mange med meg, er uenig i det. Har aldri hattt/opplevd sure miner av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På grunn av antall stopp! B det hadde kostet like mye om B eller C ikke var med på turen. En taxi tar ikke betalt per hode. 

Anonymkode: 910c2...289

Så dersom det kun var ett stopp, skulle A betalt alt, mens B og C fikk seg gratis taxitur?

Jrg skjønner seriøst ikke logikken bsk antall stopp. Selv om jeg virkelig har prøvd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komisk at denne diskusjonen har gåttover 7 sider 😂

 

Anonymkode: 7afa5...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rosalie skrev:

Så dersom det kun var ett stopp, skulle A betalt alt, mens B og C fikk seg gratis taxitur?

Jrg skjønner seriøst ikke logikken bsk antall stopp. Selv om jeg virkelig har prøvd. 

Det er ingen logikk. De er fullstendig på bærtur. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Silfen skrev:

Det er ingen logikk. De er fullstendig på bærtur. 

Det fikk meg til å tenke på noe. Hvis jeg er på bærtur med et par, så bør jeg vel få halvparten av det vi plukker? :nori:

Anonymkode: 28eab...212

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det fikk meg til å tenke på noe. Hvis jeg er på bærtur med et par, så bør jeg vel få halvparten av det vi plukker? :nori:

Anonymkode: 28eab...212

Bare om du frakter bærene deres hjem i taxi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2017 den 9.13, mmd skrev:

En av fordelene med å være i et parforhold, er at det er billigere. Man har noen å dele utgifter med, å spleise på når det gjelder alt mulig, inkludert gaver og taxiregninger. 

Jeg ville betalt halvparten av det taxameteret sto på når jeg gikk av, kr 400., så kunne det andre paret betalt kr 400 + det det kostet helt hjem. 

HAHAHA:skratte:

Anonymkode: 72a6b...150

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...