Gå til innhold

Klarer du å lage jul for 4000kr?


Samantha

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt dette spillet i virkeligheten - altså hatt frykelig lite penger å rutte med og har valgt andre ting til mitt barn ja - det var derfor jeg mente alternativene var litt dumme... det er drastisk forskjell på et Ludospill og en Xbox...

Det er mulig å få til bra jul med lite penger, men man må bruke hodet og fantasien - snakke med familie og venner og gjøre det man kan. Likevel.. det er mye lettere og morsommere med god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk 3 kr i overskudd. Synes også middagene i testen var priset litt høyt, og jeg kuttet ut nesten alt til foreldrene, så barna fikk det de "trengte".

Er glad vi har mulighet til å bruke mer enn 4000 kr på julen. En ting er sikkert og visst, det er dyrt å være fattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, alternativene var litt dumme. Jeg reagerer bare på de som sier at dette var da ikke noe problem osv. når de selv kanskje svir av det dobbelte (?) i julen.

Det er helt klart som du sier lettere med god råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alternativene var litt dumme. Jeg reagerer bare på de som sier at dette var da ikke noe problem osv. når de selv kanskje svir av det dobbelte (?) i julen.

Det er helt klart som du sier lettere med god råd.

Skjønner hva du mener - det er litt arrogant å si at dette var lett og "det ble så bra jul atte" når man helt klart bruker tre ganger så mye selv...

Det er ganske leit å ha dårlig råd og det er ekstra slitsomt i jula!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også sprangene i den testen var veldig store, og om man har så dårlig råd burde det da være en selvfølge å kutte ut alkohol, samt sørge for å ha en skikkelig oversikt over når det kommer regninger!

Nå har jeg ikke barn (heldigvis), og her i huset bruker vi ca 500 kr tilsammen på "juleting". Kjøper gaver til hverandre for 150-200 kr, og i tillegg kjøpt en eske pepperkaker, en liten marsipangris og en pakke ribbe til 30 kr (tidlig i høst en gang, tviler på at den blir spist opp).

Om noen ga meg 4000 kr og krevde at jeg skulle bruke alt på juleting.. Så hadde jeg fått store problemer med å bli kvitt dem.

Men jeg har altså ikke barn, og det er meget mulig at barn er veldig dyre ting å ha.

Må innrømmes at jeg fremdeles er så ung at jeg drar hjem på juleaften. Menyen der er: ribbe, sylte og lefser. Med vann til.. og brus til de som foretrekker det. Tviler på at dette blir stort dyrere enn det billigste alternativet i den testen..

Og en liten ting til; hvorfor kjøpe klær på et så dyrt sted som Fretex om man virkelig har dårlig råd? Går da helt fint an å få fine klær til 1/4 av den prisen på loppemarkeder og andre steder der de selger brukte klær (vi har 4-5 sånne utsalg bare på Gjøvik!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns det blir arrogant å si at dette var jo ikke noe problem når du faktisk ikke må klare deg på 4000,- i julen. Mener jeg leste et sted her at du bruker 2000,- kun på gaver? Det er halvparten av deres budsjett det.

STØNN!!!!

Jeg har da ikke sagt at det er supert å ha dårlig råd!! Jeg har sagt at JEG fint klarte å kjøpe inn til en full jul for de summene det her er snakk om. Og det var jo det testen gikk ut på, var det ikke?

Med dårlig råd, så ville jeg forøvrig prøvd å starte julehandelen litt før 21. desember...

Ja, jeg har i år kjøpt gaver for 2000. Hadde jeg hatt dårlig råd, så hadde jeg jo ikke det. Og det hadde ikke vært noe problem, for jeg pleier ikke gi bort 2 gaver til hver, slik jeg gjør i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Du forstår enda ikke poenget du? ALLE klarer å kjøpe inn til jul med de summene det er snakk om her, men det blir jo ikke så veldig mye jul for pengene. De kan ikke begynne å handle inn til jul før for de har faktisk ikke råd, og har klart å SPARE 4000,-. Og ang. argumentet med at du ikke hadde kjøpt gaver til 2000 om du ikke hadde hatt råd til det, nei nettopp! Det har ikke disse menneskene heller.

Jeg har ikke sagt at du sier at det er supert å ha dårlig råd, men du sier at det var ikke noe problem å lage jul for 4000,- og at du fikk mye jul for pengene.Jeg forstår ikke hvordan du kan si det når du så hva du fikk for de 4000! (og i tillegg sier at det ikke ville blitt en slik jul du er vant med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Syntes også sprangene i den testen var veldig store, og om man har så dårlig råd burde det da være en selvfølge å kutte ut alkohol, samt sørge for å ha en skikkelig oversikt over når det kommer regninger!

Nå har jeg ikke barn (heldigvis), og her i huset bruker vi ca 500 kr tilsammen på "juleting". Kjøper gaver til hverandre for 150-200 kr, og i tillegg kjøpt en eske pepperkaker, en liten marsipangris og en pakke ribbe til 30 kr (tidlig i høst en gang, tviler på at den blir spist opp).

Om noen ga meg 4000 kr og krevde at jeg skulle bruke alt på juleting.. Så hadde jeg fått store problemer med å bli kvitt dem.

Men jeg har altså ikke barn, og det er meget mulig at barn er veldig dyre ting å ha.

Må innrømmes at jeg fremdeles er så ung at jeg drar hjem på juleaften. Menyen der er: ribbe, sylte og lefser. Med vann til.. og brus til de som foretrekker det. Tviler på at dette blir stort dyrere enn det billigste alternativet i den testen..

Og en liten ting til; hvorfor kjøpe klær på et så dyrt sted som Fretex om man virkelig har dårlig råd? Går da helt fint an å få fine klær til 1/4 av den prisen på loppemarkeder og andre steder der de selger brukte klær (vi har 4-5 sånne utsalg bare på Gjøvik!)

Eksempelet er basert på en familie på 4 så det blir nok feil å sammenligne med en som ikke har de samme utgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier at det var ikke noe problem å lage jul for 4000' date='- og at du fikk mye jul for pengene.Jeg forstår ikke hvordan du kan si det når du så hva du fikk for de 4000! (og i tillegg sier at det ikke ville blitt en slik jul du er vant med)[/quote']

Selvfølgleig ville det ikke blitt slik jeg er vant med, er ikke det en naturlig følge av å ha dårlig råd? Jeg sier at om jeg hadde hatt 4000 hadde jeg fått mer ut av det enn her, fordi alternativene her var dumme. Jeg ville byttet ut noe med billigere ting for å kunne kjøpe andre dyrere ting osv.

Jul og julestemning handler om mer enn penger for meg. Det handler også om å gjøre ting sammen, gå på besøk, gå på tur osv.

Familien har ikke spart 4000 gjennom hele året, slik jeg leser det, de har spart 4000 i desember. Hvorfor ikke da handle en julegave til 50 kr i juli?

Ribbe, brus og vin presenteres her til en pris av 558 kr. Forrett? Det har jeg aldri hørt om til ribbe, og ville heller ikke hatt det. Ganske mye vin i VGs regnskap, med tanke på at ribbe koster 30 kr kg. Jeg ville kjøpt 3 kg ribbe (90 kr), 2 flasker brus (40 kr) og riskkrem (lage selv av grøt) og grønnsaker og en flaske vin (70 kr, kan droppes). Det blir ca 3-400 kr i mitt hode.

Skulle også FINT klart å laget en anstendig lunsj til under 600 kr. Og FINT klart å kjøpe en nyttårsmiddag som kostet mellom 200-700 kr.

Man må ikke ha julekaker, en boks pepperkaker koster forøvrig kr 10, men er ikke noe alternativ for VG.

De øvrige dagene blir en del faktisk initert bort, man kan også spise rester av julematen og annen billig men god mat.

"En kveld eller to med godt drikke" koster i følge VG 700 kr!! Vel, jeg hadde kjøpt 2 flasker vin, det koster 140.

You see? Jeg ville disponert midlene helt anneledes enn det VG legger opp til. Og ville dermed fått mer ut av pengene/mer jul om du foretrekker å kalle det dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er også enig i (og har sagt) at alternativene er dumme, men det endrer ikke på at det blir vanskelig å lage en jul for barn og voksne som jeg er vant til (uten av vi fråtser av den grunn) for denne summen.

Poenget er vel heller ikke VG's "satser" her, men hva det faktisk koster å kjøpe inn alt til jul uavhengig av hvilke alternativer man velger.

Jeg syns ihvertfall at det er trist om familier omtrent må velge bort gaver til barna, og må la være å betale tannlegen for å få til jul. Men, vi blir nok ikke enige om dette. For MEG var dette ihvertfall en tankevekker som fikk meg til å tenke meg om 2 ganger før jeg kjøpte julegaver (ja, jeg er sent ute).

Det det bunner i her er vel at jeg gjerne vil at det skal være mulig for alle å feire jul på den måten jeg gjør (uten at jeg mener at min måte er den eneste riktige)

Og, ja jeg er også enig i at det er mer enn penger som teller for å få til en fin jul, men det hjelper å ikke ha lite med penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel heller ikke VG's "satser" her, men hva det faktisk koster å kjøpe inn alt til jul uavhengig av hvilke alternativer man velger.

Ja, og der mener jeg VGs satser er veldig misvisende. Jeg mener rett og slett at man får lite for pengene i det de her setter frem som eksempler.

At jul koster trenger jeg ingen slik test for å vite, jeg deltar da heller ikke i den store kjøpefesten som andre bedriver i disse dager og klarer meg med mindre beløp enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også testen var virkelig dum!

Skulle fint klart og lage en veldig koselig jul for 4000 kr jeg. Men ikke i følge VG sine satser.

Har selv hatt veldig dårlig råd før, og feira jul, og er det en ting man blir flink til når man har dårlig råd er det og finne ting på salg. Så jeg skulle nok fått fine gaver til barna, god mat på bordet, og en liten ting til bestemor og bestefar. Og barna hadde fått gå på kino i jula.

Julemat er jo faktisk veldig billig, på rema får du ribbe til 28 kr kg, og julepølse til 10 kr. Og må man virkelig ha vin på julaften? Selv om vi har bedre råd nå, så tar vi ikke av heller. Og vi har de siste årene vært 10 pers hjemme hos oss på julaften, og jeg har aldri brukt over 1000 kr på middag, dessert, kaker, brus og gosj. Men kanskje akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er man bare ute etter å misforstå hverandre, tror jeg... :roll: Alle er vi enige at 4000,- å bruke i jula for en familie på 4 er lite. Noen feirer med brask og bram - 2-3 julegaver til hver enkelt og gjerne det dyreste vedkommende ( gjerne barna!!! :wink: ) ønsker seg. Andre moderer seg litt og kjøper en symbolsk ting - 1 til hver!

Det er tanken sopm teller!

Uansett - de fleste av oss ville klart- om det var det eneste vi hadde- å lage en fin jul - selv for 4000,-

Kanskje hadde det ikke blitt den julen noen av oss er vant til, men det er da klart at den hadde blitt fin allikevel?! Kan vi si at den jula ikke hadde blitt fin?! Ikke fin fordi vi ikke kunne nytt alkohol, eller ikke hadde fått mange nok gaver, eller fordi vi ikke hadde hatt så mange forskjellige typer pålegg til maten...?!

Diskusjonen drar seg langt utover det den egentlig var nødt til fordi vi egentlig sier det samme mern med forskjellige ord.

Jeg skjønner hva du mener, Melk! :)

God Romjul, folkens!! :):nissevink:

Ps. nå skal sikkert noen henge seg opp i en enkelt setning... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg klarte det også, men alternativene var teite. Et juletre kostet enten 150, eller så fikk en ikke.... mat alternativene var urealistiske, får julemat billigere enn det... men en tankevekker var nok testen for oss alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

helt enig! hadde alternativene vært annerledes kunne jeg godt klart å lage en hyggelig jul for 4000 kr! men det er jo egentlig sykt hvor mye penger det går til jul.... tror de fleste bruker eller i hvertfall familier, bruker flere tusen på gaver, så mat, og eventuelt klær...

For å spare litt, bruker jeg den samme julekjolen i flere år , kjøper ikke gaver til en enkelt person for mer enn 250 kroner, og jeg reiser bort til jula, og besøker min familie, så jeg bruker ikke så mye penger til mat heller.... men det blir det nok i fremtiden kanskje.... :ler:

synes det er altfor dyrt å kjøpe presanger, barn trenger ikke gaver for flere tusen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bare saann at ingen glemmer det, det finnes masse familier her i Norge som har mye daarligere raad enn denne familien! Dere klarer nok aa lage jul paa 4000 kr. Men det er ikke alle som har saa mye penger igjen til julefeiring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde 388,- til overs. Da skippet jeg gave til mor og far, nye klær til mor og far og mors julebord. Ungene, mormor og farfar fikk de billigste gavene. Jeg klarte å kjøpe juletre og raketter i tillegg.

Men når alt kommer til alt.......vi bruker mer enn 4000,- på julen, så jeg hadde ikke klart å lage jul for bare 4000,-.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte det ikke der inne, men har kalrt det fint i den virkelige verden.

Det burde vært flere alternativer, som for eksempel å kunne servere ribbe uten vin osv. Derfor blir dette egentlig et veldig tåpelig budsjett å skulle gå ut i fra.

Hvor koster to slag kaker 150 kr? Finnes sikkert, men er det realistisk å betale kr 75 for en sort kake? Regner med det er snakk om småkaker, og de kan en fint få for mye mindre enn 75 kr sorten.

Så beklager, men dette budsjettet blir tåpelig å gå ut i fra

Endret av Piper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Jeg fikk 423 kroner igjen, men jeg har levd under fattigdomsgrensa i snart to år også... Prioriterte da julemat, men billige alternativer, medium gaver til barna og droppet julebord, gaver til foreldre, besteforeldre osv.

Jeg synes testen fikk frem poenget, men er enig i at mange av punktene var litt urealistiske. Juletre ville jeg feks skaffet gratis dersom jeg hadde så dårlig råd, og den tannlegeregningen ville jeg fått utsatt til neste måned.

Og med maten ville det vært lett å lage billigere alternativer, og selvsagt hadde all alkohol vært droppet hvis jeg hadde så dårlig råd. Skjønner heller ikke at småkaker skal koste så mye, selv ikke om man kjøper dem. Bla får man ett spann med pepperkaker for 10-15 kroner hver jul.

Hadde jeg hatt dårlig råd og barn ville jeg sannsynligvis også begynt å planlegge neste jul veldig tidlig. Finnes mange rimelige julegaver man kan kjøpe utenom desember, og mat kjøper jeg alltid inn når det er billig. Feks er det nå sesong for lam, som er det jeg forbinder med julemat, så da ville jeg kjøpt det inn nå, og puttet i fryseren.

At de sosiale satsene her i Norge er for lave er jeg helt enig i, men tror perioden mellom nyttår og julaften er verre for fattige familier enn den uka mellom julaften og nyttår... Jula er bare med å gjøre problemet tydeligere, fordi kontrasten mellom fattigdom og kjøpefest er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...