Gå til innhold

Jehovas Vitner forbys i Russland


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes det er FORFERDELIG... Har det klikket helt for russerne?

Anonymkode: 7e9e8...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid vært ett komplisert forhold mellom majoritetsreligionen i Russland (Østlig Ortodoks Kristendom) og JW helt tilbake til opprettelsen av JW i landet så dette kommer ikke som noen bombe.

Vladimir Putin er jo tross alt en troende Ortodoks mann.

Anonymkode: b5c8d...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at religionsfriheten bør være absolutt.

Det er sterke bånd mellom Putin og den russisk-ortodokse kirke. Jeg mistenker at sistnevnte har fått viljen sin her. Nå er de kvitt en brysom konkurrent. Ikke bra!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Testosteron skrev:

Jeg tenker at religionsfriheten bør være absolutt.

Det er sterke bånd mellom Putin og den russisk-ortodokse kirke. Jeg mistenker at sistnevnte har fått viljen sin her. Nå er de kvitt en brysom konkurrent. Ikke bra!

Det handler ikke om konkurranse ettersom at JW er svinnende liten, men heller det at de Ortodokse kirkefedrene spesielt Fader Seraphim av Sarov omtaler de som de verste kjetterne som noen gang har levd på jorden.

Blir ikke godstemning av sånt når Seraphim av Sarov er en av de aller største åndelige lærerne i kirken gjennom historien.

Anonymkode: b5c8d...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om konkurranse ettersom at JW er svinnende liten, men heller det at de Ortodokse kirkefedrene spesielt Fader Seraphim av Sarov omtaler de som de verste kjetterne som noen gang har levd på jorden.

Anonymkode: b5c8d...f5c

Men hvorfor skal den russisk-ortodokse kirken bry seg med hva andre trossamfunn mener? Hvorfor er det ikke nok at den russisk-ortodokse kirken får praktisere sin tro? 

Jesus var en kjetter sett med jødiske øyne, og Luther var en kjetter sett med katolske øyne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Testosteron skrev:

Men hvorfor skal den russisk-ortodokse kirken bry seg med hva andre trossamfunn mener? Hvorfor er det ikke nok at den russisk-ortodokse kirken får praktisere sin tro? 

Jesus var en kjetter sett med jødiske øyne, og Luther var en kjetter sett med katolske øyne. 

Forholdet mellom den russiske stat og kirken må tas høyde for når man ser på dette. Etter kommunismens fall har Russland og spesielt under Putins ledelse søkt sterkt tilbake til sine Ortodokse røtter.

Under kommunismen så ble mange geistlige i den Ortodokse kirke henrettet av staten hvilket Putin helt klart ønsker å gjøre opp for med renter. Dessuten så er det ikke en så klar to-deling av samfunnet mellom religiøs og sekulær sfære som vi er vant med her på berget. Kirken og staten glir noe mer over i hverandre og det er ikke slik at Putin styrer kirken heller litt imotsatt retning heller enn det første.

Det er ett felles ønske om å samle Russland under den Ortodokse kirke, det gir stabilitet som Kremlin er tjent med like mye som Kirken. Et homogent folk er lettere å styre enn et pluralistisk ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener mye vondt om Jehovas vitner, men det er selvfølgelig et skummelt signal når trosretninger forbys på denne måten. Putin durer videre på sin vei mot det totalitære styret han (og forsåvidt skummelt mange russere) drømmer om.. Han kan ha ett og annet poeng i politiske spørsmål av internasjonal karakter, det er ikke det, men han er temmelig jævlig uansett.

Anonymkode: d36c0...900

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er spesielt at Jehovas vitner forbys og blir stemplet ekstremistisk, en gruppe som er fredelig. Hvem blir de neste?

Anonymkode: f74d0...dab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er spesielt at Jehovas vitner forbys og blir stemplet ekstremistisk, en gruppe som er fredelig. Hvem blir de neste?

Anonymkode: f74d0...dab

:sjokkbla::fnise:

Anonymkode: db192...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:sjokkbla::fnise:

Anonymkode: db192...f25

Mener du at Jehovas vitner ikke er fredelige? Har Jehovas vitner noen gang brukt vold mot noen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Jesaja kapittel 2 og vers 4 står det: Han skal dømme mellom folkeslag og skifte rett for mange folk. De skal smi sverdene om til plogskjær og spydene til vingårdskniver. Folk skal ikke løfte sverd mot folk, ikke lenger læres opp til krig.

Dette er essensielt hos Jehovas vitner. 

Anonymkode: 5dbf6...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Thursday, April 20, 2017 den 19.08, Loki Laufeyson skrev:

Flott, Jehovas Vitner er en uting. Flere burde følge etter.

 

På Thursday, April 20, 2017 den 19.04, Balian de Ibelin skrev:

Jeg ser ikke noe problem her egentlig. 

Dere som mener dette, har dere tenkt igjennom hva det faktisk innebærer? Hva tenker dere om religionsfrihet, sånn på et generelt grunnlag.

Man kan mene ganske mye om Jehovas vitner  (og det gjør jeg i og for seg også), men jeg synes det er skremmende når en trosretninger forbys på den måten.

Det er en viktig del av den friheten vi har å kunne praktisere religion fritt. Da må det omfatte alle trosretninger.

Anonymkode: 2b859...1e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre religioner som er ulovlig? 

Jeg er ikke veldig fan av JV selv. En kamerat av meg har foreldre som er medlem og jeg har aldri møtt noen som har så mange hemmeligheter for sine egne foreldre. De kjenner innen sønnen sin, fordi han tørr ikke dele ting med dem. 

Samtidig syns jeg ikke at man skal forby det. Jeg skjønner ikke hvorfor? Det finnes da nok av "ekstreme" religioner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aragorn II Elessar
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Dere som mener dette, har dere tenkt igjennom hva det faktisk innebærer? Hva tenker dere om religionsfrihet, sånn på et generelt grunnlag.

Man kan mene ganske mye om Jehovas vitner  (og det gjør jeg i og for seg også), men jeg synes det er skremmende når en trosretninger forbys på den måten.

Det er en viktig del av den friheten vi har å kunne praktisere religion fritt. Da må det omfatte alle trosretninger.

Anonymkode: 2b859...1e7

Jeg vokste opp i Jehovas Vitner og synes ikke de fortjener noe frihet. Forby helle dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...