tirben Skrevet 19. april 2017 #281 Skrevet 19. april 2017 Jeg lagde meksikansk mat til 20 stk en gang. Jeg er glad i sånn mat og tenkte det kunne være godt til en fest. Lagde taco, enchillada, fajitas, bønnestuing, guacamole, diverse sauser og diverse salater. Det var veldig godt, men utrolig mye jobb!!!! Håper du har mange som kan hjelpe deg, for det var mer jobb enn jeg hadde regnet med. Men vi sølte ikke så mye, så det var ikke noe problem. 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #282 Skrevet 19. april 2017 Jeg har ikke ledd så godt på lenge. Beste tråden. Mer mer! Anonymkode: 49ab5...4b8 3
Jolene Skrevet 19. april 2017 #283 Skrevet 19. april 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men da må du jo forklare folka her hva en ekte taco er da Flesteparten ser sikkert for seg hvetelefse fylt med kjøttdeig dynket ned med "tacokrydder", paprika, mais, ost, "salsa" (salsa betyr saus), agurk osv. Anonymkode: 9a2c7...b71 Nei, det må jeg ikke () Spøk til side, derfor jeg blant annet skrev den listen. Det er mange ting man kan gjøre som vil gjøre maten mer autentisk, maisbrød er jo en av dem. Samme med å gratinere skjell med krydret kjøttdeig, og ha mange spennende sauser til. Å gå latmannsveien med en simpel hvetelefse, det hadde jeg ikke gjort. Da bør man faktisk lage en tortilla fra bunnen av selv, basert på maismel og ikke hvete. MYE bedre smak, og mye mer spennende krydder man kan ha oppi. Generelt sett bør man lage fra bunnen av når man skal ha hverdagsmat som festmat. Samtidig er jo ikke den norske utgaven av hverdagsmaten taco, noen festmat. Dersom TS finner gode oppskrifter og lager alt fra bunnen av, da blir det festmat. 3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #284 Skrevet 19. april 2017 11 timer siden, The Kitten skrev: Det er lett å grise med taco enten man spiser med fingrene eller kniv og gaffel. Greit at konfirmanten vil ha taco, men det blir jo bare stress for gjestene. Ja, taco er skikkelig grisemat, og jeg elsker taco Hadde faktisk valgt pizza over taco. Anonymkode: 3912a...c6b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2017 #285 Skrevet 19. april 2017 Å spise taco er ikke en menneskerettighet! Anonymkode: 1c7ab...b23 4
Salka Skrevet 19. april 2017 #286 Skrevet 19. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Å spise taco er ikke en menneskerettighet! Anonymkode: 1c7ab...b23 JO, det er det tenk! 4
Monky Skrevet 19. april 2017 #287 Skrevet 19. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange ganger skal man gjenta seg i denne tråden? Det har blitt sagt så mange ganger hvorfor, greit at du er villig å ta sjansen, men jeg er ikke villig å til det! For noe har jeg betalte dyre dommer på og spart i flere år og i tilegg kjøpt litt og litt oppover årene. Du er klar over at en bunad koster alt mellom 30 til 70 tusen? Det er MYE penger. Og det er ikke bare bare å rense eller erstatte det, spesielt hvis det er sydd av en slektning. Anonymkode: e5ee6...d13 Rense eller vaske skjorta håper og vil jeg tro du gjør innimella, noe annet er ekkelt! Du bør ikke gå ut på 17. Msi i finstasen, for da garanterer jeg deg at du ikke kan kontrollere om andre skulle grise til deg! 2
Lady Lovelylocks Skrevet 19. april 2017 #288 Skrevet 19. april 2017 Har ikke lest alle sidene. Men, TS har vel ikke ansvar for om noen søler. Det beste trikset mot å unngå søling, blir å ikke servere noen ting. Hadde blitt veldig glad for taco i konfirmasjon jeg. Og hadde ikke sendt vertskapet renseriregningen, for det er nemlig ikke de som sølte på meg. Det klarte jeg fint selv! #JaTilTacoIKonfrimasjon 6
Monky Skrevet 19. april 2017 #289 Skrevet 19. april 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange ganger skal man gjenta seg i denne tråden? Det har blitt sagt så mange ganger hvorfor, greit at du er villig å ta sjansen, men jeg er ikke villig å til det! For noe har jeg betalte dyre dommer på og spart i flere år og i tilegg kjøpt litt og litt oppover årene. Du er klar over at en bunad koster alt mellom 30 til 70 tusen? Det er MYE penger. Og det er ikke bare bare å rense eller erstatte det, spesielt hvis det er sydd av en slektning. Anonymkode: e5ee6...d13 Har en til 60 tusen selv, men jeg er ikke redd for å bruke eller søle på den - det høres ut som at din bunad bør bli hengende i et sterilt rom og iallefall ikke brukes til festanledninger, rller noe annet, for den saks skyld! Men hey, du kan jo sprade rundt i stua med den når du er aleina da, men du burde absolutt ikke bruke den utenfor garderobeskapet med tanke på sølet du kan få på deg... 5
Severus Skrevet 19. april 2017 #290 Skrevet 19. april 2017 16 minutter siden, Lady Lovelylocks skrev: Har ikke lest alle sidene. Men, TS har vel ikke ansvar for om noen søler. Det beste trikset mot å unngå søling, blir å ikke servere noen ting. Hadde blitt veldig glad for taco i konfirmasjon jeg. Og hadde ikke sendt vertskapet renseriregningen, for det er nemlig ikke de som sølte på meg. Det klarte jeg fint selv! #JaTilTacoIKonfrimasjon Jeg vet hva TS kan servere som ikke griser, tørre riskaker 1
HerKommerMummi Skrevet 19. april 2017 #291 Skrevet 19. april 2017 Du kan jo i tillegg lage tacopai, så har gestene ett alternativ innenfor samme tema. Det er jo lettere og spise og veldig godt! Jeg ble forresten veldig sulten av denne tråden har. Fikk så lyst på TACO! 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #292 Skrevet 20. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Aldri hørt om taco som festmat. Her i huset hender det at vi spiser taco på tirsdager fordi det er den lengste dagen i uka, og taco er kjapt og enkelt å lage. Litt sunnere enn grandis, og nesten like kjapt. Da bør dere opplyse i invitasjonen at kleskoden er koseklær. En annen ting jeg har sett i tråden er navnene taco og Mexico i samme setning. Ehhh, alle vet vel at tacoen dere spiser hver uke ikke har noe med Mexico å gjøre, eller? Anonymkode: 9a2c7...b71 Sånn er det jo med de fleste bestanddelene i et koldtbord også? Det er virkelig ingenting festpreget over karbonader, kyllinglår glasert med "et eller annet", helstekt/røkt laks, roastbeef, pastasalat, potetsalat og alt hva det er. Dette er ting jeg kan spise på en hvilken som helst hverdag, og uansett hvor mye man insisterer på at det er festmat fordi det er presentert som en buffet med en blanding av varme og kalde retter, så er og blir det hverdagsmat. Unntaket er kanskje cabaret, for dette er noe jeg kun ser i konfirmasjon/dåp/bryllup/bursdag, og som det aldri ville fakt meg inn å servere på en vanlig tirsdag. Nå mener jeg altså et sånt tradisjonelt koldtbord som faktisk er det eneste man får bestilt der jeg bor, og ikke fancy sjømat-koldtbord med inspirasjon fra Provance eller noe sånt, det kan sikkert være både festlig og spennende. Ellers kan jeg nevne at andre retter jeg har blitt servert i festlig lag, og som skriker hverdag for meg, er jegergryte, snitter (det er mulig jeg er rar, men jeg spiser brødskive med forskjellig pålegg stort sett daglig, inkludert reker, bruke, roastbeef, røkelaks og annet snittepålegg), lapskaus, sodd og diverse andre supper/gryteretter. Skjønner ikke hvorfor dette skal være mer akseptert enn taco, det er jo også hverdagsmat for de aller fleste jeg kjenner (og de det ikke er hverdagsmat for, liker det rett og slett ikke så godt). Jeg spiser forresten også taco på helt vanlige ukedager, men det gjør jeg med alt det andre jeg nevner også). Anonymkode: 41107...3d0 15
Gjest New Girl Skrevet 20. april 2017 #293 Skrevet 20. april 2017 Ser at flere bruker det at de gir dyre gaver som argument. Pleier dere alltid å gi gaver med forventing om å få noe tilbake? Er ikke hele poenget med gave borte da? "Jeg gir deg denne dyre gaven med forbehold om at du serverer et festmåltid som for all del ikke skal være taco eller noe annet som kan minne om noe man spiser fra mandag-fredag".
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #294 Skrevet 20. april 2017 20 minutter siden, New Girl skrev: Ser at flere bruker det at de gir dyre gaver som argument. Pleier dere alltid å gi gaver med forventing om å få noe tilbake? Er ikke hele poenget med gave borte da? "Jeg gir deg denne dyre gaven med forbehold om at du serverer et festmåltid som for all del ikke skal være taco eller noe annet som kan minne om noe man spiser fra mandag-fredag". Må ikke glemme at de har brukt nesten 100tusen på bekledningen også og maten må jo være deretter! Som sagt ts; dette blir dyrt. Men du kan jo søke om støtte fra fondet vi-som-ikke-kan-spise-taco-med-bestikk. Anonymkode: df380...bdc 3
Gjest Marillia Skrevet 20. april 2017 #295 Skrevet 20. april 2017 For meg er ikke akkurat taco festmat og ikke noe jeg forbinder med konfirmasjon, men hadde min konfirmant ønsket seg taco hadde jeg servert tacoinspirert koldtbord. Det er konfirmantens dag, og konfirmanten bør få være med på å bestemme. Jeg hadde valgt å servere litt andre retter i tillegg, feks tacopai/annen pai, helstekt indrefilet og småpoteter. Synes det står respekt av ungdom som vet hva de vil ha. Har hørt om konfirmasjoner der det har blitt servert enten bacalao, klubb/potetball/komle, sodd osv.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #296 Skrevet 20. april 2017 Bunaden min er svindyr, og det kjæreste jeg eier. Det hadde blitt en tørr lefse uten rømme, guacamole, saus, kjøtt og alt annet som lager flekker for min del... håper dere har masse kake til dessert! Anonymkode: 5dccb...992 1
Severus Skrevet 20. april 2017 #297 Skrevet 20. april 2017 Du kan jo lage meksikansk pulled pork av svinenakke. Dette er kjøtt som ikke er alt for dyrt men som tåler langtidssteking. Snakk med de som jobber i kjøttdisken 4
Gjest farfalla Skrevet 20. april 2017 #298 Skrevet 20. april 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Taco i konfirmasjon..... Nei! Anonymkode: 03b8d...1af Er det ikke konfirmanten som burde få bestemme? Det syns jeg...
AnonymBruker Skrevet 20. april 2017 #299 Skrevet 20. april 2017 Tacosmoothie da? Alle kan få tacosmoothie med sugerør så søler de ikke. Anonymkode: 10e6c...2d7 7
lillevill Skrevet 20. april 2017 #300 Skrevet 20. april 2017 Eller få tak i slike så kan alle ete taco i finstasen 👍👌 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå