Gå til innhold

Tenker å konvertere til islam


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har gjort det? Føler meg hjemme sammen med muslimer, leser mye på nettet om islam, leser i koranen og har alltid hatt en tiltrekning mot Midtøsten og Islam. Samtidig er jeg redd for å ta siste skrittet, redd for reaksjoner fra andre, kan jeg nok? Er jeg klar for å faste under ramadan? Jeg har alltid trodd på Gud, og ofte bedt til Gud, helt siden jeg var barn. Er over tretti nå. 

 

Anonymkode: 088a7...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En idé som krever at du "konverterer", og stenger av sinnet ditt for alle motstridende ideér, er aldri en god idé.

Anonymkode: e61d5...bae

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er det religionsfrihet. Det er din fulle rett til å tro på hva du vil. Hvis dette er noe du virkelig tror på, så driter du i de andre. Ja, det er fare for at folk synes du er merkelig, men i Norge er vi svært sekulariserte. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konvertert til Islam! Har alltid følt meg kallet til islam og funnet en ro i koranen. Så til slutt tok jeg skrittet. Elsker koranen, elsket muslimske brødre og søstre og elsker den roen det gir meg. Ingen forventer at du klarer alt med engang. Det er over 10 år siden jeg konverterte og jeg har utvikler meg gradvis. Ramadan kommer av seg selv det også (Insallah ) , jeg begynte å faste da jeg fikk føle på samholdet det gir og det gir super mestringsfølelse ☺️ Vanskeligste for meg var maten da jeg var sosial med mine venner og familie, men nå er ikke det noe problem heller. Ta tiden til hjelp og ikke hør på de som ikke forstår! Jeg har fått færre reaksjoner enn jeg hadde trodd, tror egentlig bare mamma og pappa reagerte.   

Ta kontakt med mosken eller en muslim med mye kunnskap om islam , de kan lede deg videre . Da islam først har blitt et kall er det vanskelig å gå videre ute  å prøve i hvertfall☺️

 

Dere andre! Slutt å være så fordomsfulle , livet er ikke svart/hvit! 

Anonymkode: 8d37b...776

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heter det ikke å revertere til islam, og ikke å konvertere? Fordi alle babyer er født muslimer eller noe sånn?

Anonymkode: 63f55...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har konvertert til Islam! Har alltid følt meg kallet til islam og funnet en ro i koranen. Så til slutt tok jeg skrittet. Elsker koranen, elsket muslimske brødre og søstre og elsker den roen det gir meg. Ingen forventer at du klarer alt med engang. Det er over 10 år siden jeg konverterte og jeg har utvikler meg gradvis. Ramadan kommer av seg selv det også (Insallah ) , jeg begynte å faste da jeg fikk føle på samholdet det gir og det gir super mestringsfølelse ☺️ Vanskeligste for meg var maten da jeg var sosial med mine venner og familie, men nå er ikke det noe problem heller. Ta tiden til hjelp og ikke hør på de som ikke forstår! Jeg har fått færre reaksjoner enn jeg hadde trodd, tror egentlig bare mamma og pappa reagerte.   

Ta kontakt med mosken eller en muslim med mye kunnskap om islam , de kan lede deg videre . Da islam først har blitt et kall er det vanskelig å gå videre ute  å prøve i hvertfall☺️

 

Dere andre! Slutt å være så fordomsfulle , livet er ikke svart/hvit! 

Anonymkode: 8d37b...776

Tusen takk for gode råd og tips ❤ Jeg har følt på dette siden jeg var 16, alltid vært noe der. 

TS

Anonymkode: 088a7...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere andre! Slutt å være så fordomsfulle , livet er ikke svart/hvit! 

Anonymkode: 8d37b...776

Er ikke islam nettopp ganske svart/hvitt?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest og studert før du har tenkt å konvertere?

Tja jeg kan nevne at sataniske vers kan være mest sannsynlig, men som fleste religioner som kristendommen så kan du bruke apologetiske elementer for å forsvare de.

Hvorfor sataniske vers er sant, fordi mursal overførte individuelle tradisjoner som har tilsammen 10 individuelle personer, 5 er autentiske og 5 er falske tror jeg. Mursal betyr raske overførbare tradisjoner, altså de nevner ikke hva følgesvennen til muhammad sa, så det går direkte ifra muhammad til muslimsk tidlig leder osv osv. Også argumentasjoner er at hendelsen er nevnt i sahih bukhari, selv om den ikke nevner satan og at han putter ord i munnen på muhammad, men prostasjonen av jinn, hedninger og muslimer gir et bilder at noe må ha skjedd for at de må ha gjort det. Det står også et koran vers som nevner delvis den delen omtrent, eller det virker som om dette var ment ifra begynnelsen av, men så fant de ut senere at pga profeter er ufeilbar dogmaen 200 år senere etter at denne tradisjonen ble spredd så fant senere muslimer det problematisk.

Nå muslimer kan simpeltent si at hele er løgn basert på hindu profeti 2000 f.kr eller noe om en demonbesatt før i arabia kalt muhammad eller noe. Men selv orginaliteten i koranen og slikt virker som det var ment i begynnelsen av.

Nå hvorfor er dette viktig? Fordi om satan har noe påvirkelse på en profet så skal man ifølge moseloven ikke følge slike folk, altså mye av bibelen sier å unngå satan. Nå om muslimer sier at bibelen er så korrupt at den nevner det gang på gang. Så må jeg tro at jeg er mer rettferdigjort av å dø av å tro på en sannsynlig løgn enn å ta sjansen på å bomme på himmel sjansen om det er feil utifra bevis.

 

Også har du kristendommen, selv om typiske folk som bart ehrman vil si at (btw populær hos edgy ateister og muslimer) men han sier at overleverelsen av evangeliene i det nye testamentet ikke kan bli sett på som historisk fordi fortellinger forandrer seg om det blir overført muntlig. Noe som er helt ok i et skeptisk tilfelle. Men det blir sett på som om de ikke greier å få med seg hovedinnholdet. Et eksempel er at David Wood (nå skal jeg ikke si om han fyren er ærlig eller ikke) men utifra han har han lest bibelen på koptisk, gresk, latinsk og arameisk, og selv om det er noen ubetydelige forskjeller. Så er hovedinholdet det samme i alle. Også... når bart ehrman sier at det ikke ble skrevet av øyevitner, det er en litt baus påstand. Fordi utifra noen skeptikere online, vil det si at det ikke hadde kilden hos de? Problemet er at det aldri er påstått å ble skrevet av de direkte. Det er TRADISJONER basert på de overlevert muntlig, skrevet etter tradisjoner til evangelistene. Uansett det er opplagt skrevet av andre folk. Men det å si at det beviser at det aldri hadde en kilde for det er ganske tåpelig å si.

 

Så ja. Ristet jeg troen din nå eller :P

Uansett, jeg tror ikke så mye på begge veldig mye. Jeg er maverick kristen, men jeg ser ikke så mye på det.

Endret av Frogke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, linsejesus skrev:

Er ikke islam nettopp ganske svart/hvitt?

Er ikke kristendommen også veldig "enten - eller" siden vi skal nå gå opp den diskusjonen? Hvor skiller det seg i så fall fra islam mener du?

Jeg er kristen TS men jeg har lest koranen, mer enn en gang også :) fordi jeg er en person som leter etter svar på de tingene jeg lurer på - som hva som får mennesker til å bli fanatikere osv, både innen kristendommen, islam og andre retninger. Og jeg har ikke noe problem med å se at som religion er ikke det ene bedre / verre enn det andre fordi de aller i fundamentet av troen er ganske like, riktignok er muhammen og jesus ulike - men det er veldig mye sammenfallende i troen om hvordan man skal leve, være mot andre osv. Jeg tror ikke at det å erkjenne at man føler mer tilhørighet for den ene enn den andre er spesielt problematisk, men jeg tror skepsisen blant de som ikke har satt seg inn i selve troen men som faller for "propagandaen" nok er den du vil merke mest. Så lenge du er forberedt på å forklare at islam ikke er ensbetydende med fundamentaslist tror jeg du klarer denne transaksjonen i tro helt fint.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere andre! Slutt å være så fordomsfulle , livet er ikke svart/hvit! 

Anonymkode: 8d37b...776

Han som skrev boken du elsker så mye var en pedofil drapsmann som spredde terror over store områder. Den første IS krigeren. DET er svart hvitt i boken din.

Anonymkode: aa870...728

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Carrot skrev:

Er ikke kristendommen også veldig "enten - eller" siden vi skal nå gå opp den diskusjonen? Hvor skiller det seg i så fall fra islam mener du?

Jeg er kristen TS men jeg har lest koranen, mer enn en gang også :) fordi jeg er en person som leter etter svar på de tingene jeg lurer på - som hva som får mennesker til å bli fanatikere osv, både innen kristendommen, islam og andre retninger. Og jeg har ikke noe problem med å se at som religion er ikke det ene bedre / verre enn det andre fordi de aller i fundamentet av troen er ganske like, riktignok er muhammen og jesus ulike - men det er veldig mye sammenfallende i troen om hvordan man skal leve, være mot andre osv. Jeg tror ikke at det å erkjenne at man føler mer tilhørighet for den ene enn den andre er spesielt problematisk, men jeg tror skepsisen blant de som ikke har satt seg inn i selve troen men som faller for "propagandaen" nok er den du vil merke mest. Så lenge du er forberedt på å forklare at islam ikke er ensbetydende med fundamentaslist tror jeg du klarer denne transaksjonen i tro helt fint.

Lykke til.

Kristendom, slik den praktiseres, har mange flere varianter og virker generelt mer tilpasset samfunnet forøvrig, enn islam. Slik det er i dag er det MYE større sjanse for at man begår vold om man er en oppriktig muslim enn om man er en oppriktig kristen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, linsejesus skrev:

Kristendom, slik den praktiseres, har mange flere varianter og virker generelt mer tilpasset samfunnet forøvrig, enn islam. Slik det er i dag er det MYE større sjanse for at man begår vold om man er en oppriktig muslim enn om man er en oppriktig kristen.

Jeg er sterkt uenig, det er utrolig mange fanatiske deler av kristendommen som er like lite "tilpasset samfunnet" som du sier - utfordringen ligger i at de ikke får like mye oppmerksomhet. Samtidig som de ulike ikke har likhetstegn med !kristen" slik den får med "islam"

Ett eksempel som er godt kjent for de fleste og samtidig veldig relevant og blodig er palestinakonflikten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager vil du det? Jeg og kusina mi snakker ofte om at vi hadde hatt en mye bedre liv hvis vi ikke hadde blitt født i muslimsk familie. Hold deg unna! Når en er muslim kan ikke vedkommende si at hn har levd et fullverdig liv, man lever rett og slett i et fengsel, spesielt hvis en er kvinne!

Endret av Spiteful
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han som skrev boken du elsker så mye var en pedofil drapsmann som spredde terror over store områder. Den første IS krigeren. DET er svart hvitt i boken din.

Anonymkode: aa870...728

http://www.islam.no/page11004257.aspx 

les og lær ☺️ For jeg regner med du skrev det fordi du ikke viste hvordan vi ser på vår profet og ville lære mer om hvem han var? 😉 For vi muslimer er ikke enige i din beskrivelse☺️

 

Alt er absolutt ikke svart/hvit i islam, men det finnes en sannhet og det finnes ting som er forbudt( Haram). Eller så finnes det mange mange ting du må tolke som du må ellers i livet. 

 

Anonymkode: 8d37b...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du tror på Gud, kan du ikke konvertere til Islam, da de tilber djevelen

Anonymkode: 36647...fc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.islam.no/page11004257.aspx 

les og lær ☺️ For jeg regner med du skrev det fordi du ikke viste hvordan vi ser på vår profet og ville lære mer om hvem han var? 😉 For vi muslimer er ikke enige i din beskrivelse☺️

 

Alt er absolutt ikke svart/hvit i islam, men det finnes en sannhet og det finnes ting som er forbudt( Haram). Eller så finnes det mange mange ting du må tolke som du må ellers i livet. 

 

Anonymkode: 8d37b...776

Islam skal da ikke tolkes? Det er jo derfor lovskolene og imamene er der 

Anonymkode: 6770f...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Spiteful skrev:

Hvorfor i alle dager vil du det? Jeg og kusina mi snakker ofte om at vi hadde hatt en mye bedre liv hvis vi ikke hadde blitt født i muslimsk familie. Hold deg unna! Når en er muslim kan ikke vedkommende si at hn har levd et fullverdig liv, man lever rett og slett i et fengsel, spesielt hvis en er kvinne!

Synes det er trist å høre dette. Er kulturen eller islam som er problemet? 

Hvor gamle er dere? Om dere ikke tror er dere heller ikke muslimer , så da er det vel bare å begynne å forberede familien på at en dag  kan ting forandre seg. Religionsfriheten gir dere også retten til å gå vekk fra Islam. Blir nok tungt for familien , men deres lykke er viktig. Men dere trenger ikke  fyre opp under fordommer om Islam fordi dere ikke tror. Tror ikke muslimske familier er mindre lykkeligere enn andre. 

Anonymkode: 8d37b...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Islam skal da ikke tolkes? Det er jo derfor lovskolene og imamene er der 

Anonymkode: 6770f...f59


Det er enkelte ord i Koranen som kan bety flere ting. Da må vi hente fram den betydningen som passer best i sammenhengen. Og som passer best til Koranen som helhet. Det gjelder ord som for eksempel å «slå», og en del andre ord som brukes. Koranen sier: «Les Koranen, og hent fram det beste i den»! Vi må velge ord, og bruke forstand!

Et arabisk ord i Koranen kan betyd både å «slå», «omfavne», «elske» og «skille lag». Hvilken betydning å velge? Vi må se hva Koranen sier og som samsvarer med helheten i den, og passer til vår tid.
I Koranen er det også billedlige fortellinger som vi må finne innholdet i! Igjen må vi tenke og tolke.

Tolkning i Bibelen
Vi finner det samme i Bibelen. Vi må tolke og forstå. Ta dette eksempel fra Bibelen, som sier Jesus sa: 

«Om ditt høyre øye frister deg, da riv det ut og kast det fra deg! For det er bedre for deg at ett av dine lemmer går tapt enn at hele ditt legeme blir kastet i helvete. Og dersom din høyre hånd frister deg, da hugg den av og kast den fra deg! For det er bedre for deg at ett av dine lemmer går tapt enn at hele ditt legeme kommer i helvete». (Matteus 5,29-30.)

Skal vi ta dette bokstavelig? At om ditt øye frister deg – du ser kanskje på noe ulovlig, så skal du rive det ut og kaste det fra deg? Eller om din hånd frister deg – du får kanskje lyst til å stjele noe, så er det bedre å hugge den av å kaste den fra deg? For det er jo det som står!

Nei, dette er nok symbolsk, for avvise det som er forbudt! Men det skal ikke tas bokstavelig. Det må tolkes, og riktig mening forstås.

Ta et eksempel til, fortsatt fra Bibelen, som siterer Jesus slik:
«Dere må ikke tro jeg er kommet for å gi fred på jorden; jeg er ikke kommet for å gi fred, men sverd.» (Matteus 10,34.) 

Altså: Skal de som følger Jesus, ikke først og fremst arbeide for fred, men i stedet gripe til sverdet? Og om nødvendig fremme vold og kriger? For det er vel det som står?

Igjen er det symbolsk! Det må tolkes, hva som menes med det! Selv om også kristne har brukt utsagnet til konflikter og krig.

Tolkning av tekster
Det kan i mange bøker være mangfoldighet i tekster. Noen ganger er det tilsiktet, det er kanskje billedlig formulert eller uttrykke flertydighet ved ord. Det må vi være åpne for! Lese Koranen og ta «det beste» i den.

(hentet fra koranen.no) 

Anonymkode: 8d37b...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...