Gå til innhold

Hvorfor velger du bort barn?

Hvorfor velger du bort barn?  

86 stemmer

1. 1. Hvorfor velger du bort barn?

• Ideologiske grunner (syns det er feil å få barn)
      7
    • Livsstil (liker frihet osv)
      39
    • Sykdom (arvelig eller ute av stand til å ta vare på barn)
      11
    • Livssituasjon (har ikke møtt riktig partner, har ikke råd e.l)
      5
    • Valgte kjærligheten (partner vil ikke ha barn)
      0
    • Press fra omgivelsene (mener du blir en dårlig forelder, høye forventninger til å være foreldre osv)
      5
    • Annet
      19

Fremhevede innlegg

Gjest antbug
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det relevant i denne tråden?

Anonymkode: ce984...8a8

Fordi jeg har vært på begge sidene og derfor sitter på en del erfaring? Jeg kunne i og for seg bare sagt at jeg ikke ville ha barn fordi det virket kjedelig og ufritt, men det blir jo ikke hele sannheten. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke helt bestemt meg, mulig jeg tenker annerledes når jeg får et nytt stabilt forhold og blir litt eldre. Jeg har aldri hatt en brennende ønske om å bli mor, synes barn er slitsomme.

Men den viktigste grunnen er at jeg synes det virker som et ekstremt stort ansvar. Jeg vet ikke om jeg kommer til å bli klar for det. Mener at et barn fortjener alt det beste, og om jeg ikke kan tilby absolutt alt kan jeg heller la det være. Vil ikke kalle det press fra omgivelsene, mer fra meg selv. 

Anonymkode: 7a629...c3e

• Liker 2
Gjest antbug
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor snakket du om hvorfor du valgte å få barn, i en tråd om hvorfor man velger å ikke få barn? 

Anonymkode: 54dd0...1d2

Fordi jeg var innbitt motstander av moderskapet i veldig mange av mine fruktbare år og vet den del om å stå på den siden. Kan ikke se hvorfor det er feil å også ta med at jeg ombestemte meg? Ser at det provoserer enkelte her, men det er jo mange som ender opp med å ombestemme seg. Tenkte det kunne være greit å gi dem en stemme.

Endret av antbug
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, antbug skrev:

Jeg var hell-bent på at jeg ikke skulle ha barn fordi det virket som et kjedelig og ufritt liv. Det var dessverre mitt liv som ble kjedelig siden nesten alle rundt meg fikk barn og familie, men jeg var jo fortsatt fri da. Jeg hadde bare ikke så mange venninner å nyte friheten sammen med lenger. Jeg ble navlebeskuende, selvmedlidende, frustrert og bitter av å bare ha meg selv å tenke på. Det frie livet ble et antiklimaks, og jeg savnet etter hvert noe som gav mer mening. Jeg snudde om og fikk barn likevel. Det er det beste valget jeg har gjort så langt  i livet.

Savnet noe som gav mer mening forstår jeg.

Men venninner? Da er det vel heller du som burde utvidet ditt sosiale nettverk?Jeg tenker i hvert fall at om jeg velger å ikke få barn må jeg ha fokus på det. Venninnene mine kommer til å ha et helt annet liv enn meg og vennskapet vil endres, men vi vil fortsatt være venner. Og det er helt greit, sånn det skal være tenker jeg. Familie og barn skal komme først.

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, antbug skrev:

Fordi jeg har vært på begge sidene og derfor sitter på en del erfaring? Jeg kunne i og for seg bare sagt at jeg ikke ville ha barn fordi det virket kjedelig og ufritt, men det blir jo ikke hele sannheten. 

Eller du kunne latt være å svare fordi spørsmålet var rettet til de som har tatt et valg på å ikke få barn og dermed ikke relevant for deg (lenger)? Det var ingen som spurte om akkurat din erfaring, det ble spurt om grunnene hos dem som faktisk er barnfrie. Du forteller, helt ubedt og utenom tema, i en lett nedlatende tone i en tråd som handler om selvvalgt barnfrihet hvor meningsløst livet ditt var og hvor bitter og selvsentrert du var før du fikk barn, og så blir du overrasket over at folk ser det som en provokasjon? 

• Liker 12
Gjest antbug
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Savnet noe som gav mer mening forstår jeg.

Men venninner? Da er det vel heller du som burde utvidet ditt sosiale nettverk?Jeg tenker i hvert fall at om jeg velger å ikke få barn må jeg ha fokus på det. Venninnene mine kommer til å ha et helt annet liv enn meg og vennskapet vil endres, men vi vil fortsatt være venner. Og det er helt greit, sånn det skal være tenker jeg. Familie og barn skal komme først.

Ja, jeg burde nok utvidet det mer hvis jeg skulle forblitt en fornøyd frivillig barnløs. Jeg prøvde, men det var ikke så lett å få nye venninner i voksen alder. Jeg beholdt de gamle venninnene altså, men vennskapene ble selvfølgelig ikke helt som før etter hvert som "alle" fikk barn. Det hverken kunne eller burde de bli, for barn og familie må komme først som du sier. Det fantes kanskje alltid en tvil i meg(selv om jeg ikke var bevisst på det) siden jeg ikke ble fornøyd med tilværelsen, jeg vet ikke.

Gjest antbug
Skrevet
2 minutter siden, Daria skrev:

Eller du kunne latt være å svare fordi spørsmålet var rettet til de som har tatt et valg på å ikke få barn og dermed ikke relevant for deg (lenger)? Det var ingen som spurte om akkurat din erfaring, det ble spurt om grunnene hos dem som faktisk er barnfrie. Du forteller, helt ubedt og utenom tema, i en lett nedlatende tone i en tråd som handler om selvvalgt barnfrihet hvor meningsløst livet ditt var og hvor bitter og selvsentrert du var før du fikk barn, og så blir du overrasket over at folk ser det som en provokasjon? 

Jeg er litt overrasket over at folk går i forsvar når jeg skriver åpent om meg selv uten å trekke inn andre i det, ja. Det du kaller den nedlatende tonen var et forsøk på det vi før i tiden kalte selvironi. 

Men ok, jeg skal trekke meg ut herfra hvis dere ikke ønsker innspill fra folk som har sviktet saken. 

Gjest Athleisure
Skrevet

Flere grunner, men først og fremst: vil ikke ødelegge kroppen min og ha et barn i magen i 9 måneder.

Ellers: vil beholde friheten jeg har, a4 liv virker kjedelig, jeg liker ikke barn osv 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke barn, men jeg har ikke valgt det bort. 

Anonymkode: 5064d...a7a

Skrevet
12 minutter siden, antbug skrev:

Ja, jeg burde nok utvidet det mer hvis jeg skulle forblitt en fornøyd frivillig barnløs. Jeg prøvde, men det var ikke så lett å få nye venninner i voksen alder. Jeg beholdt de gamle venninnene altså, men vennskapene ble selvfølgelig ikke helt som før etter hvert som "alle" fikk barn. Det hverken kunne eller burde de bli, for barn og familie må komme først som du sier. Det fantes kanskje alltid en tvil i meg(selv om jeg ikke var bevisst på det) siden jeg ikke ble fornøyd med tilværelsen, jeg vet ikke.

Så..

1) Du har barn

2) Du er fornøyd med det

3) Du var ikke fornøyd med å være barnløs.

Hvorfor svarer du i denne tråden??

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes denne tråden var interessant helt til den utviklet seg til å bli en gjeng med sure, bitre mennesker som ikke takler en saklig debatt med flere sider. All respekt til de som velger å ikke få barn, men å komme med usakligheter og ta seg så i forsvar over det @antbug sier synes jeg er veldig spesielt.

Anonymkode: 023eb...336

• Liker 5
Gjest antbug
Skrevet
3 minutter siden, SnuskeLuska skrev:

Så..

1) Du har barn

2) Du er fornøyd med det

3) Du var ikke fornøyd med å være barnløs.

Hvorfor svarer du i denne tråden??

Fordi jeg har vært frivillig barnløs i flere år enn jeg har vært mor og sikkert i flere år enn mange av de andre som har svart her, og jeg trodde det holdt til å mene noe om saken. Jeg fikk også inntrykk av at folk i denne tråden var så sikre på sine valg at de neppe ville la seg provosere av en frafallen, men sånn var det ikke.

Men nå skal dere få tilbake ekkokammeret, jeg trekker meg herved ut :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes denne tråden var interessant helt til den utviklet seg til å bli en gjeng med sure, bitre mennesker som ikke takler en saklig debatt med flere sider. All respekt til de som velger å ikke få barn, men å komme med usakligheter og ta seg så i forsvar over det @antbug sier synes jeg er veldig spesielt.

Anonymkode: 023eb...336

Skjønner at det kanskje ikke var ment på den måten, men det første innlegget hennes framsto som en slags versjon av det gode, gamle "bare vent, du forandrer nok mening"-argumentet som barnfrie får høre hele tiden. Klart, noen forandrer jo mening, det er lov. Men mange gjør ikke, og det er sinnsykt frustrerende å hele tiden skulle bli fortalt at man ikke kjenner seg selv godt nok.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, antbug skrev:

Ser den! Tenker det er litt en sånn tvil jeg også har. Om omstendighetene rundt blir riktige får jeg kanskje lyst på. Men per i dag virker livet med barn bare fryktelig slitsomt og kjedelig. For min del var det interessant å lese om erfaringene dine. Oppfattet deg ikke som ovenfra og ned :)

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, antbug skrev:

Fordi jeg har vært frivillig barnløs i flere år enn jeg har vært mor og sikkert i flere år enn mange av de andre som har svart her, og jeg trodde det holdt til å mene noe om saken. Jeg fikk også inntrykk av at folk i denne tråden var så sikre på sine valg at de neppe ville la seg provosere av en frafallen, men sånn var det ikke.

Men nå skal dere få tilbake ekkokammeret, jeg trekker meg herved ut :)

De aller fleste under 50 har vært barnløse lengre enn de har vært foreldre. 

Det handler ikke om provokasjon, men at ditt ego er så stort at du ikke engang klarer å lese hva tråden handler om.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Livet er alt for kort til å kaste det bort på barn og bleieskift. 

Anonymkode: 318e9...880

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, Fnisu skrev:

Skjønner at det kanskje ikke var ment på den måten, men det første innlegget hennes framsto som en slags versjon av det gode, gamle "bare vent, du forandrer nok mening"-argumentet som barnfrie får høre hele tiden. Klart, noen forandrer jo mening, det er lov. Men mange gjør ikke, og det er sinnsykt frustrerende å hele tiden skulle bli fortalt at man ikke kjenner seg selv godt nok.

Dette! Samt at overskriften i tråden er "Hvorfor har du valgt bort barn" ikke "Få barn - for eller mot". Jeg går ikke inn i tråder av typen "Fortell om gleder ved å være småbarnsforelder" for å fortelle hvor bra jeg har det uten barn.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke dere som oppgir ødelagt underliv slutte å skrive sånt, dere er med på å opprettholde en myte som skremmer mange unødvendig. Det er ikke normalen at det blir ødelagt, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 6beac...043

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke dere som oppgir ødelagt underliv slutte å skrive sånt, dere er med på å opprettholde en myte som skremmer mange unødvendig. Det er ikke normalen at det blir ødelagt, bare så det er sagt. 

Anonymkode: 6beac...043

Revner ikke over 80%? Noen myte er det iallefall ikke :unsure:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...