AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #1 Skrevet 14. april 2017 Dersom dere har barn på besøk, respektere dere disse foreldrenes grenser/måte å oppdra på? Er det en selvfølge for dere å gjøre det foreldrene til barnet ber om? Dersom dere har besøk av et barn hvor foreldrene sier at det ikke får lov til å ta så stor fart på husken som det ønsker fordi det ikke har begrensinger på det selv, hører dere på det eller ignorere det hvis dere ikke er enig? Dersom dere har besøk av et barn hvor foreldrene ber om at barnet må sykle inne på tomten fordi barnet ennå ikke har lært seg å sykle ved biler, hører dere på det? Dersom dere har besøk av et barn hvor foreldrene sier at det ikke skal ha godteri, hører dere på det? Generelt så lurer jeg på om dere respekterer/aksepterer andre foreldres regler for barn dere har på besøk? Eller gir du blaffen i det dersom du har en annen oppfatning av det enn foreldrene til barnet som er på besøk? Ville du tenkt at de foreldrene til barnet på besøk ikke har tillit til dere som omsorgsperson dersom de forteller om noe barnet ikke får gjøre hos dere? Hva ville du gjort dersom du hadde hatt barnet ditt på besøk hos noen og de ikke fulgte reglene som ble gitt? Eller de gjorde som du ville, men forsøker å si til deg at du gjør ting feil og vil "omvende" deg? Jeg personlig mener at man selvfølgelig følger regler foreldrene til barn på besøk. Det er deres barn og jeg tenker det sikkert er en grunn for at de forteller meg om enkelte ting deres barn ikke får lov til eller man må passe ekstra på. Jeg ser overhodet ikke på det som at de foreldrene ikke har tillit til meg. Anonymkode: 825a4...51b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #2 Skrevet 14. april 2017 Her snakker jeg om 3,4,5,6,7 åringer. Anonymkode: 825a4...51b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #3 Skrevet 14. april 2017 Kommer an på. Om det er mange 'tulleregler' som bare lager støy og mas så gidder jeg ikke. Jeg er litt sånn at når man er på besøk og på ferie lemper man litt på reglene. Anonymkode: 1b656...d85 20
Elefantenirommet Skrevet 14. april 2017 #4 Skrevet 14. april 2017 Jeg hadde overholdt reglene. Regler som feks å kun sykle inne på tomten fordi foreldrene mente barnet var for ungt eller umodent til å klare seg på egenhånd må man jo bare respektere. Men hadde synes det var rimelig spesielt å få listet opp en haug med regler når barnet mitt hadde vennebesøk. Barna er gjerne på samme alder, så da pleier omtrent de samme reglene å gjelde. 21
Hactar Skrevet 14. april 2017 #5 Skrevet 14. april 2017 Jeg har ikke opplevd å få tildelt et regelsett med barn som er på besøk, men ville tatt hensyn til om det er noe spesielt. Blir det for mye detaljstyring, får foreldrene være med og håndheve grensene selv. Jeg anser det som trygt at fireåringene er alene på lekeplassen, for eksempel, så om de ikke får bruke den fritt, får foreldrene passe på selv. 8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #6 Skrevet 14. april 2017 Som regel ja, i alle fall hvis det går på sikkerhet, det bør være en selvfølge. Jeg kan gjøre ting litt annerledes enn foreldrene hvis det passer bedre i situasjonen, som f.eks. 15 minutter ekstra barne-tv hvis jeg trenger at de holder seg i ro litt til. Men nå har jeg aldri opplevd å få "instruksjoner" på så uskyldige ting heller da. Men har en som pleier å være på besøk her som ofte sier "Mamma sier at jeg får lov til xxx." Da pleier jeg å si at det spiller ingen rolle hva mamma sier, for her er det jeg som bestemmer. Anonymkode: c1409...997
Gjest noe tilfeldig Skrevet 14. april 2017 #7 Skrevet 14. april 2017 Det er litt ulikt synes jeg, det kommer an på situasjonen; om vi har invitert med ett barn på kino/overnatting og foreldrene setter spesifikke grenser for sitt barn forsøker vi etter beste evne såklart å etterleve det, men ærlig talt, er grensene etter min mening urimelig, så er oddsen stor for at dette barnet ikke blir invitert med igjen. Om det er barn som kommer uinvitert og vil være med oss (dette skjer ofte på hytta for eksempel) så setter vi de samme grenser til disse barna som til våre egne. Har opplevd at barnet selv har sagt at de ikke får lov til ettelerannet, (jeg og mine barn skal bade, vi spør barnet og barnet sier det ikke får lov) - da bader jeg med mine barn uansett. (Altså jeg legger ikke til rette for å endre en aktivitet eller påse at barnet følger bestemte strenge regler) skal også sies at jeg har sagt nei til mine barn, hvor søskenbarn fikk lov. Og igjen mitt barn fikk lov til noe, søskenbarnet ikke fikk. Da forklarer man bare at det er ulike regler, det må barna respektere. Men har vi invitert med ett barn og mor/far ber om at det skal være på en bestemt måte, så forsøker vi å etterleve det.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #8 Skrevet 14. april 2017 5 minutter siden, Hactar skrev: Jeg har ikke opplevd å få tildelt et regelsett med barn som er på besøk, men ville tatt hensyn til om det er noe spesielt. Blir det for mye detaljstyring, får foreldrene være med og håndheve grensene selv. Jeg anser det som trygt at fireåringene er alene på lekeplassen, for eksempel, så om de ikke får bruke den fritt, får foreldrene passe på selv. Jeg hadde ikke ansett det som trygt at min fireåring hadde vært alene på lekeplass. Seksåringen min derimot, han hadde fått lov. Anonymkode: 825a4...51b 5
GammelKaktus Skrevet 14. april 2017 #9 Skrevet 14. april 2017 Tenker at barn har godt av å lære seg at det er forskjellige regler hos forskjellige folk. Aldri opplevd at noen kommer med masse regler som vi skal følge når vi har besøk, heldigvis. Er man på besøk så er man på besøk, da innretter man seg. Allergi og sykdom tas selvfølgelig hensyn til. Skulle vi hatt et barn på besøk og det ble levert med en liste om hva som var greit å gjøre og ikke så hadde vi nok ikke invitert det barnet igjen. Alt innenfor rimelighetens grenser. 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #10 Skrevet 14. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på. Om det er mange 'tulleregler' som bare lager støy og mas så gidder jeg ikke. Jeg er litt sånn at når man er på besøk og på ferie lemper man litt på reglene. Anonymkode: 1b656...d85 Hva tenker du er tulleregler? Bare lurer Anonymkode: 825a4...51b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #11 Skrevet 14. april 2017 Bare for å presisere; det er ikke snakk om regler som "barnet mitt får ikke spise pølse til middag fordi det er så usunt" men type "kan dere holde et øye med NN når de sykler så NN ikke vingler ut i veien" Sistnevnte fordi barnet ennå ikke har evne til å se konsekvensene av det. Anonymkode: 825a4...51b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #12 Skrevet 14. april 2017 5 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Tenker at barn har godt av å lære seg at det er forskjellige regler hos forskjellige folk. Aldri opplevd at noen kommer med masse regler som vi skal følge når vi har besøk, heldigvis. Er man på besøk så er man på besøk, da innretter man seg. Allergi og sykdom tas selvfølgelig hensyn til. Skulle vi hatt et barn på besøk og det ble levert med en liste om hva som var greit å gjøre og ikke så hadde vi nok ikke invitert det barnet igjen. Alt innenfor rimelighetens grenser. Det er i og for seg greit at ulike folk har ulike regler. Men du sier allergi og sykdom tas hensyn til, det samme bør jo gjelde sikkerhet? Anonymkode: 825a4...51b 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #13 Skrevet 14. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å presisere; det er ikke snakk om regler som "barnet mitt får ikke spise pølse til middag fordi det er så usunt" men type "kan dere holde et øye med NN når de sykler så NN ikke vingler ut i veien" Sistnevnte fordi barnet ennå ikke har evne til å se konsekvensene av det. Anonymkode: 825a4...51b Det følger man selvfølgelig, eller man lar være å la dem sykle. Anonymkode: c1409...997 4
Gjest noe tilfeldig Skrevet 14. april 2017 #14 Skrevet 14. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for å presisere; det er ikke snakk om regler som "barnet mitt får ikke spise pølse til middag fordi det er så usunt" men type "kan dere holde et øye med NN når de sykler så NN ikke vingler ut i veien" Sistnevnte fordi barnet ennå ikke har evne til å se konsekvensene av det. Anonymkode: 825a4...51b Alt som har med sikkerhet å gjøre ville jeg selvfølgelig fulgt opp,mest sannsynlig uten behov for å bli spurt engang. Det er derfor jeg synes det er vanskelig å svare, ettersom TS sier det gjelder barn i alderen 4-8 (som er to helt forskjellige univers, når det gjelder barneoppdragelse) og alt ifra ikke spise godteri til å tilse at barnet er trygt. Som også er to helt forskjellige ting..
Mousj Skrevet 14. april 2017 #15 Skrevet 14. april 2017 Fart på husken, alt for mye/tykke klær eller at barnet MÅ vasse med armringer er hysteriregler som jeg tar lett på og ikke forskjellbehandler andres barn vs mine barn med, selv om jeg vet at foreldrene helst vil ha det slik. Det er så utrolig mange usikre og engstelige barn som har fått foreldre sin frykt overført til seg. Det samme gjelder alt mulig som en ikke tåler/liker i matveien når man faktisk ikke har matallergi men bare er kresen. Tv-titting, leggetider og godteri tilpasses også situasjonen. Mange foreldre bør ta seg en runde på hva de maser om og spørre seg selv om hvorfor de absolutt skal ha det sånn eller slik. Men alt som er potensielt farlig som å sykle i veien for tidlig, eller bade alene før svømmedyktighet uten voksne til stede er jo selvfølgelig slike regler som vi alle har. 11
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #16 Skrevet 14. april 2017 10 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev: Alt som har med sikkerhet å gjøre ville jeg selvfølgelig fulgt opp,mest sannsynlig uten behov for å bli spurt engang. Det er derfor jeg synes det er vanskelig å svare, ettersom TS sier det gjelder barn i alderen 4-8 (som er to helt forskjellige univers, når det gjelder barneoppdragelse) og alt ifra ikke spise godteri til å tilse at barnet er trygt. Som også er to helt forskjellige ting.. Noen barn kan bli fysisk dårlig av for mye godteri, og da er jo dette noe man må ta hensyn til selv om barnet er så gammelt som syv? Jeg tenker at selvfølgelig følger man enkelte "regler" fordi det som regel faktisk er en grunn for at foreldrene sier ifra. Anonymkode: 825a4...51b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #17 Skrevet 14. april 2017 10 minutter siden, Mousj skrev: Fart på husken, alt for mye/tykke klær eller at barnet MÅ vasse med armringer er hysteriregler som jeg tar lett på og ikke forskjellbehandler andres barn vs mine barn med, selv om jeg vet at foreldrene helst vil ha det slik. Det er så utrolig mange usikre og engstelige barn som har fått foreldre sin frykt overført til seg. Det samme gjelder alt mulig som en ikke tåler/liker i matveien når man faktisk ikke har matallergi men bare er kresen. Tv-titting, leggetider og godteri tilpasses også situasjonen. Mange foreldre bør ta seg en runde på hva de maser om og spørre seg selv om hvorfor de absolutt skal ha det sånn eller slik. Men alt som er potensielt farlig som å sykle i veien for tidlig, eller bade alene før svømmedyktighet uten voksne til stede er jo selvfølgelig slike regler som vi alle har. Så hvis dere inviterer et barn til dere og dere skal på stranden så dropper dere armringer selv om foreldrene ber om at det brukes fordi DU tar lett på det? Eller hva om du har fått vite at barnet ikke eier grenser på husken, men driter i det fordi DU tar lett på, hva gjør du om barnet da tar helt av på husken og ødelegger seg? Anonymkode: 825a4...51b 3
GammelKaktus Skrevet 14. april 2017 #18 Skrevet 14. april 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er i og for seg greit at ulike folk har ulike regler. Men du sier allergi og sykdom tas hensyn til, det samme bør jo gjelde sikkerhet? Anonymkode: 825a4...51b Det er jo en selvfølge at man ikke utsetter barna for noe farlig. Men om barnet sykler inne på gårdsplassen og ramler og slår seg så tenker jeg at det er noe som hører til å være et barn. Jeg hadde ikke tatt andre sine barn med meg på sykkeltur på en trafikkert vei før de var gamle nok til å sykle alene. For et slikt ansvar vil ikke jeg ha. 12
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #19 Skrevet 14. april 2017 19 minutter siden, Mousj skrev: Fart på husken, alt for mye/tykke klær eller at barnet MÅ vasse med armringer er hysteriregler som jeg tar lett på og ikke forskjellbehandler andres barn vs mine barn med, selv om jeg vet at foreldrene helst vil ha det slik. Det er så utrolig mange usikre og engstelige barn som har fått foreldre sin frykt overført til seg. Det samme gjelder alt mulig som en ikke tåler/liker i matveien når man faktisk ikke har matallergi men bare er kresen. Tv-titting, leggetider og godteri tilpasses også situasjonen. Mange foreldre bør ta seg en runde på hva de maser om og spørre seg selv om hvorfor de absolutt skal ha det sånn eller slik. Men alt som er potensielt farlig som å sykle i veien for tidlig, eller bade alene før svømmedyktighet uten voksne til stede er jo selvfølgelig slike regler som vi alle har. Jeg bare lurer på en ting; hva gjør at du mener at du kan bestemme at andre er hysteriske? Hvilke rett har du til å mene at det er enkelte ting foreldre ikke vil barna skal gjøre, at det skal gjøres hos deg fordi du mener det er tullete? Anonymkode: 825a4...51b 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2017 #20 Skrevet 14. april 2017 6 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Det er jo en selvfølge at man ikke utsetter barna for noe farlig. Men om barnet sykler inne på gårdsplassen og ramler og slår seg så tenker jeg at det er noe som hører til å være et barn. Jeg hadde ikke tatt andre sine barn med meg på sykkeltur på en trafikkert vei før de var gamle nok til å sykle alene. For et slikt ansvar vil ikke jeg ha. Der at barn ramler og slår seg tror jeg de fleste mener er noe som skjer med barn. Og jeg tror heller ikke at foreldre som ber om at syklingen foregår inne på gårdsplassen ikke tror barnet kan falle av, men at det ikke er modent nok til å utenfor gårdsplassen. Dersom det er to barn på fem f.eks og det ene barnet er vant til å sykle utenfor gårdsplass, og det andre ikke er så må det da være helt greit for foreldrene til barnet som ikke er vant til det sier ifra? Det er slike ting jeg tenker på tror kanskje vi er ganske enige? Anonymkode: 825a4...51b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå