Gå til innhold

Hvor ofte står mannen din opp med ungen/ungene?


Guarana

Anbefalte innlegg

I utgangspunktet deler vi ganske likt på dette i helgene. Jeg stod alltid opp med henne på hverdagene fordi han reiser på jobb før bhg åpner. Nå er jeg høygravid, med kraftig bekkenløsning og elendig søvn, så nå er det han som står opp hver dag i helgene, mens jeg får sove videre etter en kosestund med alle tre i senga. I hverdagen har han også overtatt levering og henting når han kan (omtrent 3 av 5 dager i uka), selv om jeg er sykemeldt - for å avlaste meg. Han avlaster også mye med husarbeid jeg ikke kan gjøre, matlaging og lek med jenta. Dette har tydelig styrket forholdet mellom far og datter, noe som både han og hun setter stor pris på. 

Anonymkode: 4e3f8...2dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi står opp tidlig annenhver dag når vi har fri. Ellers er det litt hipp som happ, alt ettersom hvem det er som må tidlig opp pga. jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så overrasket over menn som bidrar lite eller ingenting. Var disse mannfolka sånn før dere fikk barn også? Eller var han en ansvarsfull person som tok ansvar for husarbeid og middag? Min mann er superflink med både middag og husarbeid, men nå blir jeg bekymret. Hva om han også blir helt udugelig så fort babyen kommer, virker jo som om det skjer stadig 😱

Anonymkode: 09f25...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker å stå opp sammen, men det er fordi at nå sover barna gjerne til kl 07 -07.30 i helgene. Da storebror stod opp kl 5 i lange perioder tok vi annenhver dag. Det har selvsagt vært helt naturlig for oss å dele alt likt, og på grunn av dette  merker vi at barna ikke har èn foretrukken forelder.

Har mennene deres alltid vært egoister eller har det plutselig kommet etter fødsel? I så fall kan det være fødselsdepresjon e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel - dere ønsker barn og har 1 hele år fri for å passe på den. At dere skal få klage fordi du må opp med barna mens faren må være på jobb hele dagen er hårreisende.  Enig at han må dele husarbeid, men din jobb er å passe på barn midt i uken samme som far har en jobb.  Skjerp dere eller ikke få flere barn da. 

Anonymkode: c80e9...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver morgen når han er hjemme. Han er mye borte, men er hjemme lengre perioder. Han har gjort det siden ungen var nyfødt. Jeg fullpumpa i 6 noe, hver 3 time natt som dag så jeg sov når jeg hadde mulighet. Nå er det slutt på pumpinga, men mannen står opp med ungen hver morgen fortsatt og jeg ligger gjerne til rundt kl 10. Behagelig vil jeg si.

Anonymkode: ffba4...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En treåring og en ettåring i hus her, begge liker å stå opp før fuglene fiser. Her begynner mannen tidligst på jobb og er ofte ute av døren før vi har startet dagen, så annen hver uke står jeg opp med dem hver dag. I mannens friuker deler vi på det eller står opp sammen. Må som regel vekke han da, men ikke snakk om at han skal få slippe unna det ansvaret, det skjer ikke. Tar han ikke ansvar selv får han tåle at jeg sier ifra, han kan ikke velge selv når han vil være pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han står opp de fleste dager (og netter) nå for tiden siden jeg er gravid og kjempesliten. Jeg tar riktignok alle morgener på hverdager, da han er forhindret pga jobb :) 

Anonymkode: 756d9...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjon er 8 timer om dagen. De resterende 16 timene + helger er det to foreldre som skal dele på oppgavene. Barnestell og husarbeid.

Vi står opp ca annenhver helgedag. Våre barn sover gjerne til 08:30-09 og det gjør vi foreldrene også. Så da står alle opp. En sjelden gang sover en forelder til 10.

Da mine var 8 mnd, var det stort sett slik at jeg tok nattevakt og far tok tidlig morgenvakt. Han fikk sove natt, jeg sov uavbrutt tidlig morgen. Barna sov ganske bra da med 1 oppvåkning kanskje. Ved urolig natt var de par timene dyp søvn på morgen uvurderlige. Vi byttet på bading/legging. Middagslaging og husarbeid.

Jeg syntes at dagene var ganske fulle, så hadde ikke tid til å ta alt husarbeidet. Dessuten var jo ikke far plutselig ufør. Så jeg hadde ikke som mål at han skulle slippe husarbeid igrunn. 

Din situasjon hadde jeg ikke giddet. Jeg ville forventet at han la seg til normal tid så han klarer å stå opp, + bidratt mye mer i barnestell og husarbeid. Når du konstant føler deg oversett og utnyttet, så går det mot dunken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken_1975

Her bidrar begge rundt 50%50 i huset. Ja han tar dekkskiftene og bilvask, men jeg tar alle vinduer. Vi er 2 om å ha barn og samarbeider, og jeg har aldri vært interessert i å få fabrikken til å rulle. Har flere venninner som godtar at mennene gjør sine ting og ikke bidrar så mye i helgene. Uaktuelt her, da hadde det blitt huskestue! Selvfølgelig gjør vi våre egne ting også, men det planlegger vi sammen så det passer inn i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sugemerke

Hver dag. Jeg sover som oftest litt lengre.

På arbeidsdager er det han som leverer i barnehage/skole på grunn av arbeidstid/reisevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2017 den 9.27, Guarana skrev:

Hmm. mannen min sover til ca. 11, mens vi står opp i 8-tiden.. synes det er irriterende, er jeg urimelig? 

"er jeg urimelig"

Bare det at du må stille det spørsmålet gjør at varsel lampene blinker kraftig hos meg.

Er det urimelig at mannen tar sin del i arbeidet med SINE barn??

.... jeeez damer, dere finner dere virkelig i mye drit. Jeg hadde krevd 50/50 arbeidsfordeling, og pelte han seg ikke opp hadde det blitt bøtte med kaldt vann i hue mens han sov. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2017 den 10.50, AnonymBruker skrev:

Blir så overrasket over menn som bidrar lite eller ingenting. Var disse mannfolka sånn før dere fikk barn også? Eller var han en ansvarsfull person som tok ansvar for husarbeid og middag? Min mann er superflink med både middag og husarbeid, men nå blir jeg bekymret. Hva om han også blir helt udugelig så fort babyen kommer, virker jo som om det skjer stadig 😱

Anonymkode: 09f25...f2e

Jeg tror disse udugelige mennene var like håpløse før de formerte seg. Og ofte fikk de nok lov til å være det. Damene tenkte "jaja det går jo fortere om jeg gjør det selv"  så mannesvina ble latere og latere. 

Når ungen dukket opp og det plutselig ble skikkelig slitsomt for kvinnene og hun blir hun døds overasket over at mennene er latsabber, som de har vært hele tiden.

Man må sette standarden for deling av oppgaver tidlig tror jeg og ikke være dumsnill dame 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trygdekontoret

Han står alltid opp med ungen :rodme:

Dvs: vi delte på det når det var oppvåkning 5tusen ganger kveld og natt og "morgen" kl 05-06, men nå som nettene er mye bedre og barnet våkner 07-08 så er jeg konsekvent den som sover lengre.

Han trenger mye mindre søvn enn meg, rett og slett. Av helsemessige grunner han visste om før vi lagde unger, altså.

Får vi flere barn blir det nok bytting igjen.

Han sover jo under hele graviditeten da, hvor jeg er lys våken døgnet rundt- kall det likestilling over tid eller noe :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler ca 50/50, både barn og husarbeid. Vi legger til rette for både fellestid alle 4 og tid der vi gjør saker selv. Og behøver en av oss sove lengere eller legge seg på dagen, så gjør vi det. Eller om man vi gå i byen selv, trene, lese, etc. Og andre ganger planlegger vi saker der vi er sammen.

Ingen av oss liker å stå opp tidlig så vi bytter på, men nå er vi så vant at den som sover lengst, sjeldent sover lengere enn 9.30/10.00 i helgen.

 

Så nei ts, du er ikke urimelig. Dere er en familie, og barnet er ikke en egen familie og mannen en samboer av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis står vi opp sammen. Unntaksvis bytter vi på hvis en er kjempetrøtt eller har hatt mange oppvåkninger på natta. Nå er jeg gravid og det nærmer seg slutten. Da står han som regel opp. Eller begge, og så legger jeg meg litt igjen på formiddagen. 

Er STOR forskjell på å være våken alene med barn(a) grytidlig enn å stå opp sammen som familie og heller ta seg en powernap ila dagen. 

Glad jeg slipper å være alene med unger hver morgen. Familien først. 

Men det er nok noe som må kommuniseres. 

Anonymkode: 9d882...7cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg er så lei og sliten av å være den som alltid står opp, at jeg maser hardt nok til at han står opp. Så ikke ofte. Barna er 4 og 10 mnd. 

Anonymkode: 1ab57...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår treåring har slitt med nattesøvnen hele livet, vi tar to og to netter/morgener hver - med noen omrokkeringer dersom det er noe spesielt. Da gutten vår var nyfødt hadde nok samboeren min litt problemer med å forstå hvor utslitt jeg egentlig ble av nattamming og våking, så vi hadde noen runder på dette. Han ville jo være uthvilt til jobben, jeg skulle jo "bare" være hjemme... Men det skal sies at han er utrolig flink med husarbeid, og vi fikk løst problemene våre etter hvert. Etter at han gikk ut i permisjon når gutten var åtte mnd, kom han faktisk med en unnskyldning også, først da innså han virkelig hvor slitsomt det er å være hjemmeværende :P

Anonymkode: 64037...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksmann aldri.

Ble rasende om det ble foreslått.

 

Ny mann- i helgene. I hverdagen gjør jeg siden jeg er hjemme i perm. Vi tar gjerne annenhver dag i helga,men den som får sove ligger ikke og sover hele formiddagen likevel. 

Anonymkode: d7eab...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Niesen min har fått baby, og jeg må si jeg er skuffet over barnefaren. Det at han jobber betyr at han ikke skal ta en eneste runde på natten (babyen er flaskebarn av diverse grunner) Kommer sent hjem fra jobb også. Gjerne i seks tiden . Alt ansvaret ligger som jeg ser det på min niese. Hun lager i tilegg middag til han kommer hjem fra jobb. Kjenner jeg er mektig irritert , men kan ikke si noe. Pleier å komme ca tre ganger i uken for å trille baby på tur, slik at hun kan hvile. Lager noen ganger middag og har med , så hun slipper det. Trodde ærlig talt de litt mer moderne mennene var annerledes enn min foreldregenerasjonen, men tydeligvis ikke.

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...