Gå til innhold

Hvis man gir penger til televangelister...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, debatant skrev:

Det er det dummeste jeg har lest på lenge. Det er kanskje lurt av deg å være en ab i det minste da..

Kristne har ikke drept mennesker? Er det det du sier? Ingen hekser brent, ingen kjettere brent? https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_burned_as_heretics

Anonymkode: 3914e...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, debatant skrev:

Det er forskjell på millioner og 50 mennesker.. Har du fullført barneskolen?

1) Alle brent av kristne er ikke på listen, det mange mindre kjente kjettere.

2) Det er andre grunner for drap i kristendommens navn enn kjetteri. Heksebrenning for eksempel.

Poenger mitt er, hvis vi skal samle alle som er drept i kristendommens navn, så er det snakk om millioner over tid. Tomás de Torquemada var ansvarlig for over at over 10.000 ble brent under den Spanske inkvisisjonen, men dette var ikke alle som ble drept. Jøder over hele Europa har blitt drept av kristendommen. Britene drepte hverandre etter hvilken type kristendom som var "inn" hos de kongelige. Hva med korsfarerne?  

 

 

Anonymkode: 3914e...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Alle brent av kristne er ikke på listen, det mange mindre kjente kjettere.

2) Det er andre grunner for drap i kristendommens navn enn kjetteri. Heksebrenning for eksempel.

Poenger mitt er, hvis vi skal samle alle som er drept i kristendommens navn, så er det snakk om millioner over tid. Tomás de Torquemada var ansvarlig for over at over 10.000 ble brent under den Spanske inkvisisjonen, men dette var ikke alle som ble drept. Jøder over hele Europa har blitt drept av kristendommen. Britene drepte hverandre etter hvilken type kristendom som var "inn" hos de kongelige. Hva med korsfarerne?  

 

 

Anonymkode: 3914e...bcc

inkvisisjonen var vel så mye et politisk prosjekt. Der de blandt annet stjal jødisk eiendommer. Men jeg er enig at katolisismen absolutt har svin på skogen. Håper du har fått med deg at i Norge har protestantisme vært synonymt med kristendom de siste 500 år. Kanskje du burde lese deg opp.

I Norge er heksebrenning kraftig overdrevet av parter som kan tjene på å overdrive prosessen.

Endret av debatant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, debatant skrev:

inkvisisjonen var vel så mye et politisk prosjekt. Der de blandt annet stjal jødisk eiendommer. Men jeg er enig at katolisismen absolutt har svin på skogen. Håper du har fått med deg at i Norge har protestantisme vært synonymt med kristendom de siste 500 år. Kanskje du burde lese deg opp.

I Norge er heksebrenning kraftig overdrevet av parter som kan tjene på å overdrive prosessen.

Det er klart at jeg ikke snakker om bare Norge når dette er et så pass lite land. 

Anonymkode: 3914e...bcc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart at jeg ikke snakker om bare Norge når dette er et så pass lite land. 

Anonymkode: 3914e...bcc

Men du er klar oger at Norge er protestantisk. Som har en historie som ligger lysår unna den katolske mtp maktmissbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...