AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #161 Del Skrevet 8. april 2017 Til dere som stiller dere helt uforstående til problemstillingen, så lenge det er enighet og forståelse er det ikke et problem. Her er mangelen på det en kime til konflikt. En føler seg ikke respektert, hørt eller verdsatt for det en har gjort/tenkt. For meg har det aldri vært en problemstillingen fordi mannen aldri har forsynt seg av mat som er tenkt til en annen anledning ikke blir tatt. Dette gjelder forøvrig ungdommene i hus også. Jeg lager gjerne opp pizzasnurrer, ostehorn og vårruller til å ha i frysen, ofte er disse tiltenkt lunsj og da sier jeg at de bare kan forsyne seg. Lager jeg opp til en spesiell anledning sier jeg det og. Hvorfor er min tid, brukt på handling og matlaging, mindre verdt enn andre sin tid? Hvordan rettferdiggjør dere det å bare forsyne seg av noe andre har brukt tid på? Det finnes tydeligvis alternativ, men de er for lat til å lage selv. Jeg lager ofte store porsjoner for å spare tid og for å slippe raske middager når vi har travle ettermiddager. Tydeligvis flaks for meg at mannen har holdt ut i 25 år. Anonymkode: 4e04a...2b8 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 8. april 2017 #162 Del Skrevet 8. april 2017 Skal gi dere som liker varm mat til lunsj/kvelds eller har samboere som gjør det et tips: Lag en diger kjele lapskaus (fra bunnen av, ikke med "lapskausblanding"!) innimellom og frys ned i porsjons-pakker. Når vi har laget en slik kjele har vi middag (2 voksne) i et par dager + at vi får fryst ned ca. 15-16 porsjons-pakker på ca. 400kcal hver seg. Det er oppunder 20 porsjoner i en enkelt kjele, stort mindre jobb pr. porsjon er vanskelig å finne. Det tar selvsagt en del tid å kutte opp si 5kg poteter, 3.5kg gulrot, 2kg oksekjøtt osv. men etterpå står det jo bare å koker for seg selv (med litt røring innimellom) i en 5 timers tid (kan mao. ikke lages etter jobb ;)). Ikke er det dyrt heller, tipper en slik kjele koster oss omkring en femhundrelapp. 25 kroner per porsjon altså. Sunn og god mat, og en god variasjon til f.eks havregrøt til lunsj. Har man mikroovn på jobben kan det tas med som matpakke også. Eller lag større porsjoner generelt. Jeg laget en kjele med chicken tikka masala i går, det ble oppunder 4,5kg mat. Skulle likt å se den som spiste det i en porsjon, det er nok til ca. 5 middager (10 porsjoner) for oss. Fryser ned i 2L isboks, det holder til 2 middager senere. 5 middager laget på en dag 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 8. april 2017 #163 Del Skrevet 8. april 2017 Ryddet for personangrep, brukerdebatt, latterliggjøring, krenkende utsagn og avsporinger. Edie, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #164 Del Skrevet 8. april 2017 20 timer siden, Vilali skrev: Hah! Som å lese om min eksmann! Men min dro det enda litt lenger og tok opp kjøtt fra fryseren (indrefilet, kyllingfilet osv) og lagde seg kveldsmat! Og når jeg da skulle lage middag av dette, for jeg visste jo at vi hadde det eller det i fryseren, var det tomt. Fryktelig frustrerende. Og nei, det hjalp ikke å si i fra, da var det bare jeg som var vanskelig. Han var ikke noe glad i tørrmat.... Herregud, mannen tok opp mat fra sin egen fryser som han mest sannsynligv hadde vært med på å betale for...hvordan kunne han!! Greit nok, når man tar noe slikt at det blir tomt eller man vet det skal brukes til noe annet, så kan man sette det opp på handlelisten. Skjønner så klart at det er irriterende at det plutselig er tomt uten at man vet det og man da står der å skal lage middag. Men syntes generelt hele innstillingen dere har til mennene deres er helt på trynet (beklager språket).. Ha nå litt respekt for dem, de er ikke små barn som dere bestemme over... (Dette var ikke bare ment spesifikt til deg jeg siterer). Anonymkode: f612b...ad3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #165 Del Skrevet 8. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, mannen tok opp mat fra sin egen fryser som han mest sannsynligv hadde vært med på å betale for...hvordan kunne han!! Greit nok, når man tar noe slikt at det blir tomt eller man vet det skal brukes til noe annet, så kan man sette det opp på handlelisten. Skjønner så klart at det er irriterende at det plutselig er tomt uten at man vet det og man da står der å skal lage middag. Men syntes generelt hele innstillingen dere har til mennene deres er helt på trynet (beklager språket).. Ha nå litt respekt for dem, de er ikke små barn som dere bestemme over... (Dette var ikke bare ment spesifikt til deg jeg siterer). Anonymkode: f612b...ad3 Hva med å få litt respekt tilbake da? Problemet er egentlig ikke at de spiser maten, men at de ikke sier fra, tenker mest på seg selv og forventer ny middag på bordet når det er de som har spist opp middagen man egentlig skulle ha. Det koster faktisk penger og man bruker tid på å lage middagen. Dessuten burde det ikke være vanskelig å forstå at man ikke skal spise mat som er tiltenkt noe annet. Da får man lage ny, men det tror jeg ikke disse mennene gjør. Virker egentlig litt som små barn når man ikke klarer å ta til seg helt enkle beskjeder eller forstå at man spør eller sier fra om man har tatt noe. Anonymkode: 46f56...36d 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #166 Del Skrevet 8. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, mannen tok opp mat fra sin egen fryser som han mest sannsynligv hadde vært med på å betale for...hvordan kunne han!! Greit nok, når man tar noe slikt at det blir tomt eller man vet det skal brukes til noe annet, så kan man sette det opp på handlelisten. Skjønner så klart at det er irriterende at det plutselig er tomt uten at man vet det og man da står der å skal lage middag. Men syntes generelt hele innstillingen dere har til mennene deres er helt på trynet (beklager språket).. Ha nå litt respekt for dem, de er ikke små barn som dere bestemme over... (Dette var ikke bare ment spesifikt til deg jeg siterer). Anonymkode: f612b...ad3 Respekt bør gå begge veier. Den som pløyer fryser, kjøleskap og skap og spiser til det blir tomt bør ha respekt for den som har laget maten og planlagt at man skal ha den maten til en spesiel anledning eller til middag dagen etter. Hvorfor unnskylder du at en mann skal oppføre seg som en grisk hund? Forstår godt at det er drittirriterende når man har planlagt en restemiddag pga tidsnød dagen etter. Man kommer hjem fra jobb kl 16.30, har planlagt å slenge restemiddag i ovnen for å varme opp før man må ut dørene igjen for å være med barna på en aktivitet f.eks. Også står man der da, uten mat pga mannen i huset ikke klarte å styre seg og absolutt MÅTTE ha middag til kveldsmat... og man rekker ikke å dra ut igjen på butikken for å handle inn OG lage en ny middagsrett. Det er faktisk ingen unnskyldning. Han kunne ha laget seg en omelett f.eks. I det minste ha spurt før han glefset i seg middagen til neste dag. Tror det er mange mødre til voksne menn her jeg som svarer indignert på sønnene sine vegne.. Anonymkode: 73809...538 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #167 Del Skrevet 8. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å få litt respekt tilbake da? Problemet er egentlig ikke at de spiser maten, men at de ikke sier fra, tenker mest på seg selv og forventer ny middag på bordet når det er de som har spist opp middagen man egentlig skulle ha. Det koster faktisk penger og man bruker tid på å lage middagen. Dessuten burde det ikke være vanskelig å forstå at man ikke skal spise mat som er tiltenkt noe annet. Da får man lage ny, men det tror jeg ikke disse mennene gjør. Virker egentlig litt som små barn når man ikke klarer å ta til seg helt enkle beskjeder eller forstå at man spør eller sier fra om man har tatt noe. Anonymkode: 46f56...36d 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Respekt bør gå begge veier. Den som pløyer fryser, kjøleskap og skap og spiser til det blir tomt bør ha respekt for den som har laget maten og planlagt at man skal ha den maten til en spesiel anledning eller til middag dagen etter. Hvorfor unnskylder du at en mann skal oppføre seg som en grisk hund? Forstår godt at det er drittirriterende når man har planlagt en restemiddag pga tidsnød dagen etter. Man kommer hjem fra jobb kl 16.30, har planlagt å slenge restemiddag i ovnen for å varme opp før man må ut dørene igjen for å være med barna på en aktivitet f.eks. Også står man der da, uten mat pga mannen i huset ikke klarte å styre seg og absolutt MÅTTE ha middag til kveldsmat... og man rekker ikke å dra ut igjen på butikken for å handle inn OG lage en ny middagsrett. Det er faktisk ingen unnskyldning. Han kunne ha laget seg en omelett f.eks. I det minste ha spurt før han glefset i seg middagen til neste dag. Tror det er mange mødre til voksne menn her jeg som svarer indignert på sønnene sine vegne.. Anonymkode: 73809...538 Men det er jo akkurat det jeg sier, jeg skjønner at det er irriterende når det plutselig er tomt og at de burde klare å si ifra. Men det er bare hele måten mange her inne skriver om mannen sin som egentlig gjør meg litt uvel. De latterliggjør mannen og viser at de ikke har respekt for han, det går an å skrive om et problem uten å snakke ned mannen sin på samme tid. Og det er det jeg reagerer på. Jeg sier ikke at det ikke er reelle problemer, men kanskje man kan se litt på seg selv også og hvordan man møter problemer. Jeg er forøvrig ingen mor, så har ingen sønn å svare på vegne av. Anonymkode: f612b...ad3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #168 Del Skrevet 8. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo akkurat det jeg sier, jeg skjønner at det er irriterende når det plutselig er tomt og at de burde klare å si ifra. Men det er bare hele måten mange her inne skriver om mannen sin som egentlig gjør meg litt uvel. De latterliggjør mannen og viser at de ikke har respekt for han, det går an å skrive om et problem uten å snakke ned mannen sin på samme tid. Og det er det jeg reagerer på. Jeg sier ikke at det ikke er reelle problemer, men kanskje man kan se litt på seg selv også og hvordan man møter problemer. Jeg er forøvrig ingen mor, så har ingen sønn å svare på vegne av. Anonymkode: f612b...ad3 Hva med hun som skrev at mannen spiser til det blir tomt uansett hva da? At t.o.m den lille datteren deres får ikke forsynt seg til hun blir mett pga mannen glefser i seg alt til det blir tomt selv om hun har laget en stor mengde middag? Og det hjelper ikke at hun sier ifra gjentatte ganger? Synes du fortsatt det er greit? Skal man bare akseptere sånt? Mannen skal få overspise mens kone og barn skal ikke få spise seg mette.. Hvilket menneske har egentlig behov for 12-14 laksefileter? Når man gjentatte ganger prøver å ta det opp på en rolig og fin måte men ingen endring skjer så forstår jeg at man tilslutt får nok. Hadde litt lignende startvansker med mannen min (men ikke så ille som det jeg har lest i denne tråden her). Jeg har vokst opp med, og lært videre til barna, at man forsyner seg med litt i gangen så kan man heller forsyne seg en gang til hvis man fortsatt er sulten. Ikke lasse opp på tallerkenen for så å kaste det man ikke klarer å spise opp. Så, da vi skulle spise sammen i starten av forholdet så tok jeg og min datter på hver vår porsjon og kjæresten min tok resten. Seriøst, han tok alt som var igjen av middag i et lass. Ingenting igjen som datteren min og meg kunne forsyne oss av. Jeg snakket med han om det, og han tok det til seg. Så neste gang vi spiste sammen så tok han ikke alt. Da vi var ferdige så var det fortsatt litt igjen, og da spurte han om det var greit om han tok resten eller om vi fortsatt var litt sultne. Sånn kan og bør det fungere. Mannen min er også glad i å varme seg opp middagsrester til kveldsmat. Men da spør han først om jeg har tenkt å bruke det som står i kjøleskapet til restemiddag. Har jeg ikke tenkt det så værsegod, bare å ta. Det er det som er forskjellen her. Ts prøver å kommunisere med mannen sin, men han driter i deg og kjører på likevel. Vil han ha så tar han, uansett hva hun hadde tenkt. Og det hjelper ikke å lage gigantiske porsjoner, han spiser faktisk til det blir helt tomt. Nesten så jeg lurer på om mannen til ts har et spiseproblem der han må spise til det er tomt, uansett mengde. Anonymkode: 73809...538 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 8. april 2017 #169 Del Skrevet 8. april 2017 Kvinner som klager over at menn spiser for mye, har seg selv å takke. Det var de som valgte å bli sammen med en mann. Menn er nye smartere. Vi gifter oss med kvinner. Kvinner er vakrere, mykere, og spiser mindre mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a l'orange Skrevet 8. april 2017 #170 Del Skrevet 8. april 2017 (endret) ⭐ Endret 11. november 2020 av a l'orange 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #171 Del Skrevet 8. april 2017 Herregud la mannen spise når han vil. Nå må alt planlegges, deles. Toalett papir, mat, middagen. Hvis min mann hadde kommentert hvor mye og hva jeg spiser så hadde jeg ikke vært sammen med han. og seriøst hvis dere sparer på maten og du irriterer deg over at han spiser rester så bør dere omprioritere og spare på noe annet. smålighet uten like Anonymkode: e9a26...623 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #172 Del Skrevet 8. april 2017 TS høres slitsom ut. Jeg hadde aldri reagert på om kjæresten min spiste mat fra kjøleskapet, det er jo vår felles mat. Hvis dette er et så stort problem for henne får hun legge maten i fryseren, lage middag senere på kvelden eller SNAKKE med mannen sin om problemet. Nytter lite å sutre på KG når man ikke evner å ta tak i det som en irriterer en på en bedre måte. Anonymkode: 06de6...bda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewInTown Skrevet 8. april 2017 #173 Del Skrevet 8. april 2017 Jeg syns nøkkelen her er Å TA HENSYN til den andre parten. Av hovedinnlegget syns jeg ikke det fremstår som at mannen har særlig mye respekt for trådstarter, ei heller at han tar særlig mye hensyn. Det beste er vel hvis begge i forholdet kan lage mat innimellom, og at begge får spist av det. Noe annet er ganske unaturlig. Begge bør også handle... menn spiser ofte mer enn kvinner. Ingen skal gå sultne. Men man må kunne lage noe i sitt eget hjem som kan stå i kjøleskapet en stund, uten at det blir borte med en gang mannen setter føtter i kjøkkenet. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
a l'orange Skrevet 8. april 2017 #174 Del Skrevet 8. april 2017 (endret) ⭐ Endret 11. november 2020 av a l'orange 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #175 Del Skrevet 8. april 2017 Har jo ingenting med at mannen skal få spise seg mett eller ei. Det handler om at han tar seg til rette med mat hun har laget til dagen derpå. Mat hun har en plan for. Når hun i tillegg gir beskjed om dette og han ikke bryr seg skjønner jeg at det er provoserende! Mener dere seriøst at om jeg bruker tid til å planlegge, gjør innkjøp og lager opp middager for en uke så er jeg urimelig om jeg ikke synes det er greit at mann og barn bare kan forsyne seg om de er sulten? Selv om de har muligheten til å lage seg et utall av retter om de bare gjør det selv. Dette har ingenting med om de spiser seg mett, mat har vi, får i seg nok kalorier eller om det er hjemmelaget mat. Det handler igjen om respekt og anerkjennelse for at noen legger ned en innsats for fellesskapet som en saboterer. Anonymkode: 4e04a...2b8 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #176 Del Skrevet 8. april 2017 Det handler jo ikke om å spise mat fra kjøleskapet. Selvfølgelig forsyner vi oss av felles mat, også rester. MEN, man viser litt gangsyn og hensyn. Med litt sunt vett vet man hva man kan ta når som helst, og hva som sannsynligvis er ment for noe annet. Lager man middag for to dager - da er det middag for to dager. Har man kjøpt inn indrefilet til fredagsmiddagen, da forventer man at det er der fredag. Vet jeg at mannen elsker egg til frokost, da spør jeg før jeg før jeg bruker de siste to eggene kvelden før. Og ikke minst - står det en hel kake i kjøleskapet, eller en hel lasagne, er det som regel en grunn til at partneren har laget dette. Og da forsyner man seg i alle fall ikke før man har spurt. Anonymkode: 11081...61d 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #177 Del Skrevet 8. april 2017 Om man er tykk eller tynn har virkelig ingenting med saken å gjøre. Samboeren min er overvektig, men han spiser fortsatt ikke større porsjoner enn meg. Anonymkode: b91c0...799 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #178 Del Skrevet 8. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener dere seriøst at om jeg bruker tid til å planlegge, gjør innkjøp og lager opp middager for en uke så er jeg urimelig om jeg ikke synes det er greit at mann og barn bare kan forsyne seg om de er sulten? Ja, egentlig. Anonymkode: 06de6...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #179 Del Skrevet 8. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, egentlig. Anonymkode: 06de6...bda Hvorfor mener du det? Mener du at det ikke skal være nødvendig å ta hensyn til alle i ei husholdning? Jeg ukeshandler hver mandag. Vi lager middagsplan for ei hel uke hver søndag. Så, jeg kjøper inn alt vi trenger til middag fra mandag-mandag. Mener du da at det er urimelig av meg at jeg da forventer at mannen ikke skal steke opp 4 indrefileter bare fordi han får lyst på biff tirsdagskvelden? Eller at han ikke drikker opp vaniljesausen som jeg hadde tenkt å bruke til søndagsdesserten? Hvorfor mener du virkelig at mannfolka skal få lov til å ta seg sånn til rette å ikke ta hensyn til middagsplanen som er lagt for hele uka? Hvis jeg baker ei kake som sønnen skal ha med seg på skolekafe. Mener du da det er helt kurrant at far i huset gafler innpå noen kakestykker kvelden før sånn at sønnen må ta med seg ei halvspist kake? Eller mener du ta at konen i huset skal stå opp kl 4 for å bake ei ny kake før hun drar på jobb? Anonymkode: 73809...538 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2017 #180 Del Skrevet 8. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener du det? Mener du at det ikke skal være nødvendig å ta hensyn til alle i ei husholdning? Jeg ukeshandler hver mandag. Vi lager middagsplan for ei hel uke hver søndag. Så, jeg kjøper inn alt vi trenger til middag fra mandag-mandag. Mener du da at det er urimelig av meg at jeg da forventer at mannen ikke skal steke opp 4 indrefileter bare fordi han får lyst på biff tirsdagskvelden? Eller at han ikke drikker opp vaniljesausen som jeg hadde tenkt å bruke til søndagsdesserten? Hvorfor mener du virkelig at mannfolka skal få lov til å ta seg sånn til rette å ikke ta hensyn til middagsplanen som er lagt for hele uka? Hvis jeg baker ei kake som sønnen skal ha med seg på skolekafe. Mener du da det er helt kurrant at far i huset gafler innpå noen kakestykker kvelden før sånn at sønnen må ta med seg ei halvspist kake? Eller mener du ta at konen i huset skal stå opp kl 4 for å bake ei ny kake før hun drar på jobb? Anonymkode: 73809...538 Hvorfor ikke bare kommunisere med familien? Jeg hadde bare blitt smigret om noen likte maten min og spiste den. Kaker som er tiltenkt spesielle formål kan du merke. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Anonymkode: 06de6...bda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå