Gå til innhold

Mannen min spiser til det er tomt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er akkurat slik min mann er også. Det er utrolig irriterende. Vi lager all mat fra bunnen av og siden jeg er mye alene med barna vil jeg gjerne ha muligheten til å ta noe rester til middag en dag det er ekstra hektisk med barna. Det går aldri fordi mannen har spist det opp. Jeg kan lage en stor hjemmelaget pizza. Barna og jeg spiser kanskje 3-4 stykker av denne og mannen som regel 5 til middag alene og 5 til kvelds. Hvis jeg prøver å si at vi vil ha dette til middag påfølgende dag fordi han er borte blir han rasende og mener jeg blander meg i hans spisevaner. Mannen er overvektig som bare det, faktisk gått opp på helseskadelig fedme. Likevel er jeg verdens dårligste kone om jeg kommenterer hva han spiser. Han står for godt over halvparten av et altfor høyt forbruk på mat. Er så drittlei. 

Anonymkode: 2a8c1...a56

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, antbug skrev:

Enig med deg. Det er ikke så gøy å stå ved grytene når man har vært på jobb og er trøtt og sulten, så når den som lager maten prøver å spare seg for arbeid ved å lage opp for flere dager er det temmelig hensynsløst og egoistisk av den andre å spise opp alt sammen.

Så prat med han og bli enig om at dere deler på matlagingen.

ps. Husk å bli enig om å dele gressklipping, måking, husreperasjoner, making, bilting osv.

Anonymkode: 8e62c...f49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kald lasagne er best. Derfor.

Anonymkode: 4ac6f...f5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aj stakkars deg som måtte lage mat til deg selv etter at dere delte middagen likt. ;) Tenk å måtte spise brødmat når man var merr sulten. Huff verden er så fæl altså. 

Anonymkode: db252...fa8

Gjennomsnittelig skal ikke menn og kvinner dele middagen likt. Vanligvis er menn minst 10% større  enn kvinner og har minst 10% større kaloriforbruk, og skal følgelig ha mer mat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet vel du om vi forstår?

Det virker på meg som mange kvinner tror at menn blir mette på det samme som de selv.

Jeg skrev KUN at mannen bør få spise seg mett. Mener du jeg tar feil, at det er noe jeg ikke forstår, siden jeg mener at mannen bør få spise seg mett?

Anonymkode: 4ac6f...f5d

Det er ingenting som tilsier at mannen ikke blir mett når det er nok rester til at han kan spise kveldsmat og lunsj av det. Ergo er det ikke relevant for tråden. 

Anonymkode: 92763...d2a

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting som tilsier at mannen ikke blir mett når det er nok rester til at han kan spise kveldsmat og lunsj av det. Ergo er det ikke relevant for tråden. 

Anonymkode: 92763...d2a

Igjen, har jeg skrevet de tingene du antar at jeg har? Nei, det har jeg ikke. Du bare dikter opp i vilden sky basert på dine fordommer.

Klart det er grunn til å tro at han muligens ikke er mett når trådstarter har delt opp en lasagne i fire, og kanskje tatt like mye selv som hun har gitt han.

Men det var uansett ikke det jeg skrev. Jeg skrev at han bør få spise seg mett. Og igjen spør jeg; Mener du jeg tar feil, at det er noe jeg ikke forstår, siden jeg mener at mannen bør få spise seg mett?

Anonymkode: 4ac6f...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag middag til deg selv fremover.

Anonymkode: 285ff...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sulter du mannen din? Vet du ikke at det er dyreplageri?

Anonymkode: 49e38...cbd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du klar over at de fleste spiser flere måltider i løpet av dagen og ikke bare middag? Det at man spiser lunsj dagen etter har ikke noe med at man ikke har sist tilstrekkelig middag dagen før. Det er også mange som normalt spiser kveldsmat. 

Merkelig også hvordan du skifter sånn plutselig. Her skriver du jo svart på hvitt at du tror han ikke blir mett. For litt siden var du hissig fordi du trodde noen antok at du mente dette. Bestem deg. 

Anonymkode: 7aa15...f6f

Nei, jeg var hissig for at folk skrev ting som kunne tyde på at han var mett bare fordi det fantes rester i kjøleskapet. I HI spesifiserer trådstarter at hun sier til han at dette skal vare til dagen etter, ergo kan han ikke spise så mye han vil. Det er en voksen mann, og flere skriver i tråden at kvinner beregner for lite mat til de.

Uansett, jeg gidder ikke diskutere dette mer med dere. Dere virker som dere egentlig bare er ute etter å krangle og vri. Jeg kom med forslag til hvordan man lager mettende lasagne for en rimeligere penge. Dere sitter bare og er sur.

Kos dere med hverandre og god natt!

Anonymkode: 4ac6f...f5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg var hissig for at folk skrev ting som kunne tyde på at han var mett bare fordi det fantes rester i kjøleskapet. I HI spesifiserer trådstarter at hun sier til han at dette skal vare til dagen etter, ergo kan han ikke spise så mye han vil. Det er en voksen mann, og flere skriver i tråden at kvinner beregner for lite mat til de.

Uansett, jeg gidder ikke diskutere dette mer med dere. Dere virker som dere egentlig bare er ute etter å krangle og vri. Jeg kom med forslag til hvordan man lager mettende lasagne for en rimeligere penge. Dere sitter bare og er sur.

Kos dere med hverandre og god natt!

Anonymkode: 4ac6f...f5d

Da hadde han vel spist alle restene til kveldsmat slik at det ikke hadde blitt noe til lunsj. Du vet vel også at det er snakk om en stor lasagne med 800 gram kjøtt og mye ost? Han lider ikke akkurat noen nød. 

Jeg fatter ikke at du fortsatt holder på dette. 

Anonymkode: 7aa15...f6f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde han vel spist alle restene til kveldsmat slik at det ikke hadde blitt noe til lunsj. Du vet vel også at det er snakk om en stor lasagne med 800 gram kjøtt og mye ost? Han lider ikke akkurat noen nød. 

Jeg fatter ikke at du fortsatt holder på dette. 

Anonymkode: 7aa15...f6f

Men det gjør jeg altså. Og det er jeg i min fulle rett til å gjøre.

800 g kjøtt delt på fire er usle 200 g per porsjon. Virker ikke som du vet stort om ernæring.

Mange av oss spiser bare to måltider per dag også, det er ikke alle som får de servert der de bor og må lære om "normalitet" vet du ;) 

Men nå orker jeg ikke svare deg mer.

Anonymkode: 4ac6f...f5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjør jeg altså. Og det er jeg i min fulle rett til å gjøre.

800 g kjøtt delt på fire er usle 200 g per porsjon. Virker ikke som du vet stort om ernæring.

Mange av oss spiser bare to måltider per dag også, det er ikke alle som får de servert der de bor og må lære om "normalitet" vet du ;) 

Men nå orker jeg ikke svare deg mer.

Anonymkode: 4ac6f...f5d

Du er klar over at kjøtt ikke er den eneste bestanddelen i lasagne? Tilbehør går det også an å ha ved siden av. Uansett blir denne maten delt i fire tilsynelatende av eget ønske. Begge spiser til middag, og mannen spiser lasagnen til kveldsmat og lunsj dagen etter. Dette er tre måltider i tillegg til TS sin middagsdel. Dersom mengden hadde vært et problem hadde det ikke vært noe igjen, og hvertfall ikke til lunsj dagen etter. 

Det er revnende likegyldig at det finnes folk som spiser to måltider per dag. Det gjør åpenbart ikke denne mannen. Er det dette du har vanskeligheter med å forstå? 

Anonymkode: 7aa15...f6f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende han er vant med det sånn som han gjør. Kan jo gå an å lage enda mer mat da. Fks når du lager lasagne, at du lager to former i stedet for en. Og gjør det enkelt. Kjøp mye ferdig, så går det kjappere. 

Eller så må du bare sette deg ned med han og prate om det. Avtale at til lunsj smører man seg brødskive.

Anonymkode: f45ec...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det gjør jeg altså. Og det er jeg i min fulle rett til å gjøre.

800 g kjøtt delt på fire er usle 200 g per porsjon. Virker ikke som du vet stort om ernæring.

Mange av oss spiser bare to måltider per dag også, det er ikke alle som får de servert der de bor og må lære om "normalitet" vet du ;) 

Men nå orker jeg ikke svare deg mer.

Anonymkode: 4ac6f...f5d

JEG tror jeg vet en hel del om ernæring, ettersom jeg har jobbet med det i 30 år. Og 200 g kjøtt pr.porsjon er en stor porsjon. I og med at jeg vet en hel del om ernæring, vet jeg også at det er svært viktig å spise mer enn to måltider hver dag - bare for å nevne det...

Greia her er jo at TS lager opp mat til to dager, mannen spiser seg mett til middag og TS rydder bort restene og sier at de skal være til middag dagen etter. Da får mannen smøre seg noen skiver til kvelds, tenker jeg. SÅ sulten kan han heller umulig bli på kveldstid når han ikke er hjemme før kl 18 og de da spiser middag. Det er heller ikke farlig å spise brødskiver til lunsj.

Snak med ham, TS, og begynn med å TS av de restene du skal ha til dagen etter - da har du middag, og så får han lage seg selv.

Til en langt oppe i tråden som skriver at det tar "bare" 2-3 timer å lage middag: Ja, det gjør det. Og det er tid som bør respekteres. Og det kan knapt sammenliknes med å skifte hjul på bilen, som noen stadig drar fram. Jeg gjør begge deler, og må si at jeg bruker langt mer tid på husarbeid og middagslaginga gjennom et år enn på å skifte hjul på bilen.

Anonymkode: 5f201...870

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer på å lage middag? Hvem har tid til det hvis man er i full jobb??

Anonymkode: 228a6...2e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

JEG tror jeg vet en hel del om ernæring, ettersom jeg har jobbet med det i 30 år. Og 200 g kjøtt pr.porsjon er en stor porsjon. I og med at jeg vet en hel del om ernæring, vet jeg også at det er svært viktig å spise mer enn to måltider hver dag - bare for å nevne det...

Greia her er jo at TS lager opp mat til to dager, mannen spiser seg mett til middag og TS rydder bort restene og sier at de skal være til middag dagen etter. Da får mannen smøre seg noen skiver til kvelds, tenker jeg. SÅ sulten kan han heller umulig bli på kveldstid når han ikke er hjemme før kl 18 og de da spiser middag. Det er heller ikke farlig å spise brødskiver til lunsj.

Snak med ham, TS, og begynn med å TS av de restene du skal ha til dagen etter - da har du middag, og så får han lage seg selv.

Til en langt oppe i tråden som skriver at det tar "bare" 2-3 timer å lage middag: Ja, det gjør det. Og det er tid som bør respekteres. Og det kan knapt sammenliknes med å skifte hjul på bilen, som noen stadig drar fram. Jeg gjør begge deler, og må si at jeg bruker langt mer tid på husarbeid og middagslaginga gjennom et år enn på å skifte hjul på bilen.

Anonymkode: 5f201...870

Jo, jeg er enig i at lasagne med 200 g kjøtt er en stor porsjon i gjennomsnitt, så det beklager jeg. Men det står ingenting om hvor mye kjøtt trådstarter bruker. Og det står i alle fall ikke noe om hvorvidt mannen blir mett. Så alt de skrev baserte seg på synsing og antakelser - og det blir feil.

Kom gjerne med forskning som sier at det er svært viktig å unngå periodisk faste.

Anonymkode: 4ac6f...f5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hva er poenget med å henge seg opp i at det var toro lasagne da? Ts tok sikkert den lasagnen som et eksempel siden det var det de hadde til middag den dagen hun opprettet tråden. Problemet ville sikkert vært det samme hadde det vært annen middag også.. 

Ts sin mann sulter ikke ihjel om han lar middagsrestene stå i fred. Er han sulten til kvelds så kan han lage seg noe annet å spise. Man må ikke spise middag til tre av dagens fire måltider.. Generelt så er det greit å ha restemiddager. Sparer tid og penger. Prøver selv å ha en restemiddag eller to i uka. 

Men, mannfolk har som oftest større appetitt enn kvinner. Og det kan kanskje være greit å ha noe annet som frister i kjøleskapet enn akkurat restemiddagen. F.eks en god pastasalat med skinke eller baconbiter i. Har selv en mann som snoker i kjøleskapet om kveldene, og han bruker å lage seg ostesmørbrød eller toast. Med mindre det er pizzarester, det får bein å gå på. 

Fostersønnen vår (flyttet hjemmefra ifjor, 20 år gammel, men er ofte hjemme i helgene og ferier) er som Lille larven Aldri Mett, konstant sulten, og han spiser masse (tynn fyr, misunner han forbrenningen hans!), kan godt steke seg egg&bacon kl 1 om natta. Så da legger jeg f.eks en lapp på baconet med "ikke ta dette, skal være middag i morgen". Eller; "denne kaken skal jentungen ha med seg på skolen i morgen, ikke ta den. Kan bake ei ny i morgen til oss".. osv. 

Ts, snakk med mannen din. Hvis det ikke funker så putt post-it lapper på maten i kjøleskapet. "ikke spis, skal være middag i morgen".. 

Endret av skruf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg er enig i at lasagne med 200 g kjøtt er en stor porsjon i gjennomsnitt, så det beklager jeg. Men det står ingenting om hvor mye kjøtt trådstarter bruker. Og det står i alle fall ikke noe om hvorvidt mannen blir mett. Så alt de skrev baserte seg på synsing og antakelser - og det blir feil.

Kom gjerne med forskning som sier at det er svært viktig å unngå periodisk faste.

Anonymkode: 4ac6f...f5d

Nei, det gjorde det ikke. TS har skrevet at hun bruker 800 gram kjøtt. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spiser han toro familiepakning med 800 gram kjøttdeig, lasagneplater og masse ost til middag?

Anonymkode: bb7ee...4a6

Den eneste som kan vite noe om mannen blir mett er mannen selv. Det er uansett ingenting som tyder på at han ikke blir mett når han spiser maten i tre separate måltider over to dager. 

Hvor vanskelig skal man gjøre seg. 

Anonymkode: 7aa15...f6f

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjorde det ikke. TS har skrevet at hun bruker 800 gram kjøtt. 

Den eneste som kan vite noe om mannen blir mett er mannen selv. Det er uansett ingenting som tyder på at han ikke blir mett når han spiser maten i tre separate måltider over to dager. 

Hvor vanskelig skal man gjøre seg. 

Anonymkode: 7aa15...f6f

Ja, det kan du jammen spørre om, du! 

Jeg har ikke sett at hun har skrevet 800 g. Det jeg HAR sett, er at hun ønsker å spare penger, derfor foreslår enkelte av oss å lage mat fra bunnen. Det ER billigere. Men dette får vi da bare pes og styr for, og får høre at vi er noen snobber som ikke vil spise Toro..

Anonymkode: 4ac6f...f5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...