AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #101 Del Skrevet 7. april 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må lese HI igjen. Ts sin siste linje er at det aldri går an å lage middag som skal være i to dager, ikke bare det økonomiske aspektet ved det, pga mannen eier null hemninger, er glupsk og glefser i seg alt. Uansett hva hun lager. Hun skriver også at hun lager f.eks wok (som er sunt og næringsrikt med masse grønnsaker), likevel så er han en grisking som skal ha absolutt alt. Hvis han ikke har lært seg folkeskikk hjemmefra så må man faktisk oppdra litt. Det er ikke god folkeskikk å tømme kjøleskapet. Han får ta ansvar selv da hvis han har så stort behov for varmmat; kjøpe inn selv og lage selv. Hadde jeg vært ts så hadde jeg sluttet å lage middag. Evt jeg hadde bare laget akkurat mengde til meg selv. Det er ikke kvinnenes oppgave å lage mat, middagslaging bør begge stå for. Anonymkode: 73809...538 Jeg har lest det flere ganger. Du tar feil. Les det selv og se at fokuset er på økonomi. Anonymkode: 4ac6f...f5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #102 Del Skrevet 7. april 2017 12 timer siden, Runnershigh skrev: Kan du ikke holde av en middagsporsjon til deg selv for dagen etter? Også får han velge om han vil spise sin porsjon til kvelds, lunsj eller middag? Enig med denne. Når du setter av rester, så fordel det i to logiske porsjoner til hver av dere etter hvor mye dere spiser (mannen din trenger trolig større porsjon enn deg). Sett navn på. Forklar at dette er morgendagens middag, og at han holder seg unna din, og velger selv når han vil spise SIN neste dags middag. Spiser han den til kvelds, så får han spise skiver til middag neste dag, eller lage seg ny middag selv. Spiser han DIN middag til lunch, så stikker du på restaurant og koser deg om han ikke har tenkt å lage noe. Det har han gjerne ikke tenkt til "siden du kommer hjem først". Han er en voksen mann. Hvis han mener at TS lager for små porsjoner, så sier han i fra. Har de for lite mat i huset, så kjøper han inn mer, eller samarbeider med TS om handlelisten så den blir mer realistisk. Er han enig i at dere må spare penger, og at løsningen er å ha middagsrester til MIDDAG neste dag? Og at middag til kvelds og lunch er dyrt? Husk at mat i kantinen også er dyrt, røyk, snus, kaffe "ute", osv. Og svindyrt er det å handle på Meny, Spar, Prix osv. Handle kun på Coop Xtra, Rema 1000 og prix. Brus er også svindyrt! Hopper du på tilbud i en dyr butikk, kjøp KUN kampanjevarene og kjøp resten på billigkjede! Og sjekk kjøleskapet og fryseren og kjøkkenskapene når du planlegger middag, og marker ting som snart går ut på dato så det ikke blir kastet unødig. Rester som du vet ikke blir spist til neste middag, kan du fryse. Men kun det som du vet blir tint opp og spist igjen. Ellers kan det liksågodt brukes til kvelds/lunch, eller lage mindre porsjoner. Anonymkode: 94716...c9a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #103 Del Skrevet 7. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest det flere ganger. Du tar feil. Les det selv og se at fokuset er på økonomi. Anonymkode: 4ac6f...f5d Du tar feil Det eneste du er opphengt i er at ts skrev toro lasagne. Du velger glatt å overse at hun f.eks også nevner wok. Og den siste setningen der hun skriver at hun dobler oppskiften for at maten skal vare i to dager sånn at hun slipper å lage mat neste dag. Ikke en eneste plass har ts skrevet at hun bare lager toro og grandiosa, hvis du mener det så lyver du. Eller dikter opp i ditt eget hode. Den eneste som gnåler om halv og helfabrikata her er du. Det er ikke det som er problemet til ts. Enkelte leser med brillene på skrå tror jeg. Anonymkode: 73809...538 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #104 Del Skrevet 7. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig med denne. Når du setter av rester, så fordel det i to logiske porsjoner til hver av dere etter hvor mye dere spiser (mannen din trenger trolig større porsjon enn deg). Sett navn på. Forklar at dette er morgendagens middag, og at han holder seg unna din, og velger selv når han vil spise SIN neste dags middag. Spiser han den til kvelds, så får han spise skiver til middag neste dag, eller lage seg ny middag selv. Spiser han DIN middag til lunch, så stikker du på restaurant og koser deg om han ikke har tenkt å lage noe. Det har han gjerne ikke tenkt til "siden du kommer hjem først". Han er en voksen mann. Hvis han mener at TS lager for små porsjoner, så sier han i fra. Har de for lite mat i huset, så kjøper han inn mer, eller samarbeider med TS om handlelisten så den blir mer realistisk. Er han enig i at dere må spare penger, og at løsningen er å ha middagsrester til MIDDAG neste dag? Og at middag til kvelds og lunch er dyrt? Husk at mat i kantinen også er dyrt, røyk, snus, kaffe "ute", osv. Og svindyrt er det å handle på Meny, Spar, Prix osv. Handle kun på Coop Xtra, Rema 1000 og prix. Brus er også svindyrt! Hopper du på tilbud i en dyr butikk, kjøp KUN kampanjevarene og kjøp resten på billigkjede! Og sjekk kjøleskapet og fryseren og kjøkkenskapene når du planlegger middag, og marker ting som snart går ut på dato så det ikke blir kastet unødig. Rester som du vet ikke blir spist til neste middag, kan du fryse. Men kun det som du vet blir tint opp og spist igjen. Ellers kan det liksågodt brukes til kvelds/lunch, eller lage mindre porsjoner. Anonymkode: 94716...c9a Trenger ikke spise lunsj i kantina. Kan spare ganske mange penger på å lage seg matpakke (som ikke trenger å være middag fra dagen før!). Daglig lunsj i kantina er sløseri og unødvendig inntak av usunne kalorier. Anonymkode: 73809...538 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #105 Del Skrevet 7. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke spise lunsj i kantina. Kan spare ganske mange penger på å lage seg matpakke (som ikke trenger å være middag fra dagen før!). Daglig lunsj i kantina er sløseri og unødvendig inntak av usunne kalorier. Anonymkode: 73809...538 Siterte du feil innlegg nå? Jeg skrev ikke at han burde kjøpe lunch i kantinen. Derimot skrev jeg at det var dyrt. Matpakke er en selvfølge om man skal spare penger Anonymkode: 94716...c9a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 7. april 2017 #106 Del Skrevet 7. april 2017 men det må gjemmes godt så ikke mannen spiser til det er tomt! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #107 Del Skrevet 7. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med denne. Når du setter av rester, så fordel det i to logiske porsjoner til hver av dere etter hvor mye dere spiser (mannen din trenger trolig større porsjon enn deg). Sett navn på. Forklar at dette er morgendagens middag, og at han holder seg unna din, og velger selv når han vil spise SIN neste dags middag. Spiser han den til kvelds, så får han spise skiver til middag neste dag, eller lage seg ny middag selv. Spiser han DIN middag til lunch, så stikker du på restaurant og koser deg om han ikke har tenkt å lage noe. Det har han gjerne ikke tenkt til "siden du kommer hjem først". Han er en voksen mann. Hvis han mener at TS lager for små porsjoner, så sier han i fra. Har de for lite mat i huset, så kjøper han inn mer, eller samarbeider med TS om handlelisten så den blir mer realistisk. Er han enig i at dere må spare penger, og at løsningen er å ha middagsrester til MIDDAG neste dag? Og at middag til kvelds og lunch er dyrt? Husk at mat i kantinen også er dyrt, røyk, snus, kaffe "ute", osv. Og svindyrt er det å handle på Meny, Spar, Prix osv. Handle kun på Coop Xtra, Rema 1000 og prix. Brus er også svindyrt! Hopper du på tilbud i en dyr butikk, kjøp KUN kampanjevarene og kjøp resten på billigkjede! Og sjekk kjøleskapet og fryseren og kjøkkenskapene når du planlegger middag, og marker ting som snart går ut på dato så det ikke blir kastet unødig. Rester som du vet ikke blir spist til neste middag, kan du fryse. Men kun det som du vet blir tint opp og spist igjen. Ellers kan det liksågodt brukes til kvelds/lunch, eller lage mindre porsjoner. Anonymkode: 94716...c9a Helt enig! Og til dere andre som bare gnåler, dere får bare fortsette. Her er det endelig NOEN som ser sammenhengen mellom mat og økonomi. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siterte du feil innlegg nå? Jeg skrev ikke at han burde kjøpe lunch i kantinen. Derimot skrev jeg at det var dyrt. Matpakke er en selvfølge om man skal spare penger Anonymkode: 94716...c9a Det er det ikke, man kan godt spise sunn, næringsrik, rimelig og varm mat uten å ha med brødskiva. De fleste kantiner og arbeidssteder i våre dager har faktisk oppvarmingsmulighet. Bedehus-trebenk-smak-i-rompa-vann-og-tørt-brød-er-helliggjørende-for-sjelen-nordmenn altså! Anonymkode: 4ac6f...f5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #108 Del Skrevet 7. april 2017 1 time siden, Kittlingur skrev: Herregud mannen min er likedan. Lager alltid veldig mye slik at han får ekstra porsjoner + matpakke til 3 stk men han spiser opp ALLT. I tillegg spiser han alt pålegg og alt som er fort gjort i slik fart at de ikke er noe igjen til meg og barn. Måtte gjemme unna mat slik at vi kunne få mat også men synes det er slitsomt.Det er utroligt respektløs å spise fra smekkfulle skaper til at alt er tomt. Han er ikke sulten bare grådig. Jeg har i det siste reagert med sinne og til slutt kjeftet og brølet skikkelig på ham. Samme med barn, hun blir sint fordi at hun sjelden får porsjon nr 2 selvom jeg har lagd mat til 7-8 pers og det klikket for henne en dag. Det virker til å fungere men utroligt frusterende at vi må gå i Hulk modus for å kunne få en bit av maten vi også. føler jeg er slem mot ham men vi må spise også. Hvor finner dere egentlig disse mennene? - og hvorfor i all verdenflytter dere sammen med dem og får barn med dem? Dette høres jo ut som det reneste eventyret når kone og barn regelrett sulter dersom de ikke klarer å gjemme mat så godt at ikke far finner maten og glefser den i seg Anonymkode: f68c8...6de 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #109 Del Skrevet 7. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor finner dere egentlig disse mennene? - og hvorfor i all verdenflytter dere sammen med dem og får barn med dem? Dette høres jo ut som det reneste eventyret når kone og barn regelrett sulter dersom de ikke klarer å gjemme mat så godt at ikke far finner maten og glefser den i seg Anonymkode: f68c8...6de Min eks var også sånn. Det verste var når jeg hadde kasta han ut og bare venta på den dagen han skulle flytte, tror du ikke tullingen skulle drikke opp alt av alkohol og spise opp alt av godteri?! Han liker ikke engang akevitt, men drikke den opp skulle han, så ikke jeg skulle få ha noe å kose meg med! Det er helt greit i mitt hode å spise mye mat, men da skal begge parter bidra! Både økonomisk, til innkjøp og til tilberedning. Anonymkode: 81999...943 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #110 Del Skrevet 7. april 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er akkurat slik min mann er også. Det er utrolig irriterende. Vi lager all mat fra bunnen av og siden jeg er mye alene med barna vil jeg gjerne ha muligheten til å ta noe rester til middag en dag det er ekstra hektisk med barna. Det går aldri fordi mannen har spist det opp. Jeg kan lage en stor hjemmelaget pizza. Barna og jeg spiser kanskje 3-4 stykker av denne og mannen som regel 5 til middag alene og 5 til kvelds. Hvis jeg prøver å si at vi vil ha dette til middag påfølgende dag fordi han er borte blir han rasende og mener jeg blander meg i hans spisevaner. Mannen er overvektig som bare det, faktisk gått opp på helseskadelig fedme. Likevel er jeg verdens dårligste kone om jeg kommenterer hva han spiser. Han står for godt over halvparten av et altfor høyt forbruk på mat. Er så drittlei. Anonymkode: 2a8c1...a56 ARG! Min også. "prøver du å gi meg spiseforstyrrelser!?" "ja, men jeg er sulten." Min er ikke overvektig da, bare utrolig mye mer glad i min middagsmat enn å gidde å lage seg noe til kvelds... #drittlei Anonymkode: 035dc...b73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #111 Del Skrevet 7. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp! Så finnes det fullkornspasta, pasta man lager selv, eller man kan erstatte pastaen med grønnsaker osv. Hvorfor skal ha ikke få lov til det? Det tar noen få minutter ekstra å doble mengden på lasagnen når man er i gang. Få han til å kjøpe ingredienser og bære de hjem. Hvorfor dreier ALT her seg om å gjøre mannfolk like martyraktig som dere, tyggende på seige skorper? Anonymkode: 4ac6f...f5d kan du utheve hva i mitt innlegg du tolker det dithen at jeg mener han ikke skal få lov? Anonymkode: 5eea3...290 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #112 Del Skrevet 7. april 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan hende han er vant med det sånn som han gjør. Kan jo gå an å lage enda mer mat da. Fks når du lager lasagne, at du lager to former i stedet for en. Og gjør det enkelt. Kjøp mye ferdig, så går det kjappere. Eller så må du bare sette deg ned med han og prate om det. Avtale at til lunsj smører man seg brødskive. Anonymkode: f45ec...e16 Nå er ikke jeg TS, men hvis jeg lager to eller fire eller fem former med middag spiller ingen rolle, alt forsvinner. Han gjør som overskriften sier og "spiser til det er tomt," og nei han er ikke overvektig, bare veldig glad i middagsmat. Vi har en stående avtale om at han ikke får spise restene, han vet veldig veldig godt at han ikke får det, men han gjør det likevel. Han blir sint om jeg konfronterer han med det. "jeg må jo få lov til å spise", "skal du nekte meg mat også nå?" Anonymkode: 035dc...b73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #113 Del Skrevet 7. april 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For det første: bytte fra halvfabrikater til egenproduksjon fjerner ikke mannen sitt ønske om noe annet enn tørre brødskiver til lunsj For det andre: bytte fra halvfabrikat til egenproduksjon er ikke alltid billigere For det tredje: den gangen jeg er i ett forhold hvor det største problemet vi har er at han spiser maten jeg har laget, da skal jeg jammen meg ikke klage.... Anonymkode: 5eea3...290 Nå har jeg uthevet det. Ser ut for meg som at det er eneste godkjente lunsj. Det er forresten klart at man kan lage rimeligere mat uten halvfabrikata, ikke minst fordi den er mer næringsriktig per kilo og ikke gir craving på samme måte. Anonymkode: 4ac6f...f5d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #114 Del Skrevet 7. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke jeg TS, men hvis jeg lager to eller fire eller fem former med middag spiller ingen rolle, alt forsvinner. Han gjør som overskriften sier og "spiser til det er tomt," og nei han er ikke overvektig, bare veldig glad i middagsmat. Vi har en stående avtale om at han ikke får spise restene, han vet veldig veldig godt at han ikke får det, men han gjør det likevel. Han blir sint om jeg konfronterer han med det. "jeg må jo få lov til å spise", "skal du nekte meg mat også nå?" Anonymkode: 035dc...b73 Om han ikke er overvektig, så er han faktisk sulten. Jeg forstår at dere ikke er sulten og sikkert redd for å gå opp, men dere kan ikke ta det ut på mennene deres. Jeg tror ingenting på at han spiser to skypanner med lasagne på ett døgn eller at det ikke er bunn i han, jeg tror det er dere som undervurderer menn. Anonymkode: 4ac6f...f5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #115 Del Skrevet 7. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om han ikke er overvektig, så er han faktisk sulten. Jeg forstår at dere ikke er sulten og sikkert redd for å gå opp, men dere kan ikke ta det ut på mennene deres. Jeg tror ingenting på at han spiser to skypanner med lasagne på ett døgn eller at det ikke er bunn i han, jeg tror det er dere som undervurderer menn. Anonymkode: 4ac6f...f5d Da må han jobbe med seg selv og egen sultfølelse, for etter 5 porsjoner med middagsmat, så skal han ikke være sulten. Du kan ikke spise så mye og fremdeles være reelt sulten. Da er han ferdig med å være sulten og spiser bare for kosens del i tillegg til at han da koser seg med middagsmat til kvelds og lunsj dagen etter. Det er frekt og respektløst. Anonymkode: 035dc...b73 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #116 Del Skrevet 7. april 2017 Til alle dere som sier at hun må få la han spise seg mett osv. Det er jo ikke det som er poenget her. Han kan jo spise seg mett på andre ting enn lasagne. Mest sannsynlig så er det nok sånn at at han syns det er bedre med varm mat. Men da kan han jo heller steke seg noen egg eller lage omelett f.eks. Syns noen hadde et bra forslag her om at du sparer en porsjon med middag til dagen etter til deg selv, så for han finne ut selv hva han vil spare sine rester til. Anonymkode: b91c0...799 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 7. april 2017 #117 Del Skrevet 7. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner han godt. Jeg er kvinne på 160 og 55 kg. Altså jeg er ikke stor og når jeg lager sånn familiepakke lasagne så spiser jeg halve formen til middag og samboer spiser mindre enn meg. Anonymkode: aa2af...a98 Over 1500 kcal er litt mye på én middag, synes du ikke? --- Mannen til TS er frekk som ikke kan la maten være. Det er tydeligvis hun som handler og lager maten der i huset og hun forsøker å spare på utgiftene og timene tilbrakt på kjøkkenet ved å lage to dagers middag i en smell, men det nytter jo ikke når han gafler i seg alt og hun likevel må både handle og lage ny middag dagen etter. La mannen få ansvaret for maten, så kan han kjøpe, lage og spise 40 middager om dagen hvis han vil. Hvis ikke TS spiser opp de 38 resterende.. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2017 #118 Del Skrevet 7. april 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er frekt, respektløst, skammelig, ja for å si det rett ut; dehumaniserende, er den tendensen enkelte av dere har til å ta ut deres misnøye på mannen ved å bestemme hva som er nok og nekte han å spise seg mett! Det er så hårreisende at jeg mangler ord. Om han ikke går verken opp eller ned i vekt så spiser han passe mengde. Finn en mann dere er fornøyd med i stedet for å finne en dere ikke er fornøyd med og behandle han som en hund! Anonymkode: 4ac6f...f5d Vi kan ta onsdagens eksempel. Da spiste han 5 og en halv laksefileter med kinoa, brokkoli og en spinatblanding. Så spiste han to og en halv til til kvelds og tok med seg de fire siste filetene med tilbehør til lunsj på tirsdag. Dette er for det første anormalt mye mat å spise 5 og en halv fileter til et måltid og for det andre respektløst å spise opp restene våre som han visste vi skulle ha dagen etter. Når vi ikke har rester til middag, så spiser han gjerne ikke kvelds, fordi han ikke gidder å spise brød eller å lage seg noe annet selv. Han er ikke sulten han er grådig. Han gidder ikke lage seg mat selv/syntes ikke det er så spennende med brødmat. Anonymkode: 035dc...b73 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 7. april 2017 #119 Del Skrevet 7. april 2017 Denne tråden representerer tydelig hvor sykt samfunnet vårt er i ferd med å bli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antbug Skrevet 7. april 2017 #120 Del Skrevet 7. april 2017 5 timer siden, OPIgirl skrev: I ett forhold er det ingen som skal være sjef. De skal være likestilte og likeverdige. Jeg synes godt den som har jobben med å lage maten kan være litt mer sjef. Han eller hun må jo bruke en god del tid på handling og matlaging. Hvis man er så heldig å komme hjem til ferdig mat synes jeg man kan være så hyggelig at man respekterer det hvis man får beskjed om at restene skal være til dagen etter. Dette handler vel egentlig om å ta hensyn til partneren, moren sin eller hvem det nå er som står for matlagingen? Vedkommende har sine grunner til å "frede" middagen, økonomi, tidsbesparing eller annet. Selv 13-åringen min ordner seg noen ostesmørbrød eller en omelett (uten å furte eller bli sur) hvis jeg sier at middagen som står i kjøleskapet skal være til dagen etter. Han skjønner at det tar like lang tid for meg og faren hans å lage mat som det tar for ham, og at hvis han selv ikke gidder kan det være at vi også til tider synes det er kjedelig og heller vil bruke tiden vår på andre ting. Jeg kan ikke skjønne at ikke en voksen mann skal kunne forstå og respektere akkurat det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå