Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått noe vedtak. Har ventet på mer informasjon i posten nå, men har ikke kommet noe. De sendte meg en sms på fredag og sa jeg skulle møte opp på mandag 8.15. Snakket så med de på telefon der de sa at jeg fikk 3850 kr om dagen. Sendte de melding inne på min side på nav, og de nekter å svare meg skriftlig, de vil kun snakke med meg på telefon. Men jeg vil ha dette skriftlig så jeg ikke misforstår noe, eller blir lurt. Nav sier de ikke kan informere meg nett pga personvern, men den meldingstjenesten hos nav krever bankid, så dette høres rart ut.

Har spurt de flere ganger over denne meldingstjenesten, men 0 info. Har nå sendt inn enda et brev om de kan forklare meg hva vedtaket er og hva de 2700 og 577 kr som har kommet er. Nest siste gang jeg spurte lukket de bare dialogen så jeg ikke  fikk svare. Det stod at jeg måtte ringe. Men da skrev jeg inn på nytt at da får de sende meg et brev med info.. 

Anonymkode: 05671...b8d

Høres veldig rart ut. Når du sender en melding går den ikke direkte til ditt kontor, men til legges på listen til kontaktsenteret for hele Norge, så det er en mulighet for at de ikke får spørsmålene dine før det går noen dager. Akkurat den ordningen er ganske håpløs.

Jeg anbefaler absolutt å få alt skriftlig, men jeg er usikker på hvordan den ordningen med å skrive til NAV virker når det kommer til sosialhjelp. Statlige ytelser (dagpenger, sykepenger, foreldrepenger osv.) er ikke noe problem å spørre om, men kommunale ytelser (sosialhjelp, kvalifiseringsprogram, introduksjonsprogram) har kanskje andre regler. Skal på et møte om dette i morgen, så det kan jeg prøve å spørre om.

Bor du i en stor kommune eller en liten?

Anonymkode: 1d66f...cb4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut. Når du sender en melding går den ikke direkte til ditt kontor, men til legges på listen til kontaktsenteret for hele Norge, så det er en mulighet for at de ikke får spørsmålene dine før det går noen dager. Akkurat den ordningen er ganske håpløs.

Jeg anbefaler absolutt å få alt skriftlig, men jeg er usikker på hvordan den ordningen med å skrive til NAV virker når det kommer til sosialhjelp. Statlige ytelser (dagpenger, sykepenger, foreldrepenger osv.) er ikke noe problem å spørre om, men kommunale ytelser (sosialhjelp, kvalifiseringsprogram, introduksjonsprogram) har kanskje andre regler. Skal på et møte om dette i morgen, så det kan jeg prøve å spørre om.

Bor du i en stor kommune eller en liten?

Har snakket med hun som behandlet sosialstønaden min via nav helt til hun bare stengte dialogen så jeg ikke fikk svart mer. Nå har jeg sendt inn en ny melding til den meldingstjenesten og spurt om de kan svare på det siden nav her ikke vil svare. Er jo rart jeg ikke har fått noe vedtak. 

Bor i en ganske stor kommune i Østfold 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har snakket med hun som behandlet sosialstønaden min via nav helt til hun bare stengte dialogen så jeg ikke fikk svart mer. Nå har jeg sendt inn en ny melding til den meldingstjenesten og spurt om de kan svare på det siden nav her ikke vil svare. Er jo rart jeg ikke har fått noe vedtak. 

Bor i en ganske stor kommune i Østfold 

NAV Kontaktsenter (de som driver telefon- og meldingstjenesten) kan nok ikke svare da sosialhjelp er en kommunal ytelse. Det er derfor bare NAV i din kommune som vet noe om din sak. Opplysninger om sosialhjelp skal ikke forlate det enkelte kontor, noe jeg tror de fleste setter pris på. "Alle" i NAV kan se om du har dagpenger, men bare de som jobber med sosialhjelp i din kommune vet at du har sosialhjelp.

Har du skrevet mange meldinger?
I en stor kommune er det mer sannsynlig at din saksbehandler stort sett jobber med sosialsøknader. I mindre kommuner er gjerne sosial kun en liten del av arbeidsoppgavene, og da kan gjerne saksbehandler være ute av kontoret eller i møter eller i mottak flere dager i uken. Men tror ikke det forklarer det du opplever.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV Kontaktsenter (de som driver telefon- og meldingstjenesten) kan nok ikke svare da sosialhjelp er en kommunal ytelse. Det er derfor bare NAV i din kommune som vet noe om din sak. Opplysninger om sosialhjelp skal ikke forlate det enkelte kontor, noe jeg tror de fleste setter pris på. "Alle" i NAV kan se om du har dagpenger, men bare de som jobber med sosialhjelp i din kommune vet at du har sosialhjelp.

Har du skrevet mange meldinger?
I en stor kommune er det mer sannsynlig at din saksbehandler stort sett jobber med sosialsøknader. I mindre kommuner er gjerne sosial kun en liten del av arbeidsoppgavene, og da kan gjerne saksbehandler være ute av kontoret eller i møter eller i mottak flere dager i uken. Men tror ikke det forklarer det du opplever.

Har sikkert skrevet 5 meldinger fram og tilbake, men det eneste saksbehandleren min svarer er at hun ikke kan skrive informasjon over der, og at vi må ta det over telefonen. Men jeg vil ha det skriftlig og ser ikke problemet, så håper hun sender meg brev med info

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en trolletråd?

Anonymkode: 38aae...6ba

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Chibi skrev:

Mnja...
Om jeg søker på en jobb; Og de spør meg på intervjuet, hva har du gjort da?
"Jo, ja..Nei, jeg har plukket snegler og ugress de siste månedene jeg, men er jo verdifull og (ikke) relevant erfaring :) " 

Det viser hvertfall at du har en stor arbeidsvilje. 

Praksisstudenter får overhodet ikke lønn for arbeidet sitt, og ofte fungerer man som gratis arbeidskraft selv om man strengt tatt ikke skal gjøre det. Griner disse studentene? Nei. Det er ikke slik at Nav deler ut jobber. Da ville det jo ikke ha vært arbeidsledighet i landet. De tilrettelegger for deltakelse i videre arbeid og full støtte forutsetter at man deltar i dette. Er dette urettferdig? Egentlig ikke. Dette er et temmelig godt tilbud i forhold til majoriteten av andre land i verden. 

Anonymkode: 9a968...c11

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viser hvertfall at du har en stor arbeidsvilje. 

Praksisstudenter får overhodet ikke lønn for arbeidet sitt, og ofte fungerer man som gratis arbeidskraft selv om man strengt tatt ikke skal gjøre det. Griner disse studentene? Nei. Det er ikke slik at Nav deler ut jobber. Da ville det jo ikke ha vært arbeidsledighet i landet. De tilrettelegger for deltakelse i videre arbeid og full støtte forutsetter at man deltar i dette. Er dette urettferdig? Egentlig ikke. Dette er et temmelig godt tilbud i forhold til majoriteten av andre land i verden. 

Anonymkode: 9a968...c11

Hvordan viser det stor arbeidsvilje at man gjør noe man blir tvunget til?

Og hwlt idiotisk å sammenligne med arbeidspraksis under studiene. Det er jo nettopp studier.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke bare å skaffe seg arbeid i dag om man ikke har noe på CV. Er ikke riktig at min energi er mindre verdt enn en annens for samme utført arbeid og ansvarsområde. Sosial dumping skjer hele tiden i Norge. Har selv blitt utnyttet gratis av bedrifter og jeg er på randen til å bli psykisk syk igjen pga dette. Nå koster jeg samfunnet plutselig mer penger enn om jeg hadde fått en sjanse som en vanlig arbeidstaker. Er det noe vi trenger så er det å føle oss normale slik som alle andre.

Anonymkode: 23c3e...192

Du får en sjanse, så snart du har papirer på plass som sier at du er en person med super arbeidsmoral. Da er du mer som alle andre. 

Anonymkode: 379f1...dd2

AnonymBruker
Skrevet

Hadde denne utplasseringen gitt relevant erfaring og mulighet for fast jobb i etterkant, så tror jeg ikke noen hadde klaget over å måtte jobbe gratis i 1-3mnd. Men det er jo nettopp det det ikke er. Disse jobbene gir jo ingenting. Fikk faktisk råd fra en som driver CV og motivasjonskurs om å aldri føre opp arbeid som er gjort i utplassering fra NAV, da dette vil gjøre arbeidsgivere skeptisk til å ta deg inn. Dette sa selvsagt aldri NAV noe om til meg på jobbklubben, da de hevdet at all erfaring der var viktig å skrive på CV. Så feil kan man ta. Er enda etter 10år uten jobb. Er 100% norsk, kan engelsk/norsk/tysk, har bilsertifikat og bil, truckfører t1/t4 men har hull i CV og masse ting som jeg ikke kan føre opp på CV... 100% klar for å jobbe men får ikke mulighet i Norge! Har barn å forsørge også, så man blir litt paff!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at slik mentalitet ("poverty mentality") er skadelig. Dersom du først godtar å jobbe for slavelønn, så kan det påvirke deg psykisk i framtiden, selv om du kanskje skulle tenke over det. Dersom du finner deg i dårlige kår, og på toppen skulle være mentalt nedfor (som mange arbeidsledige er), kan du være lett mål. 

Dersom en godtar lønn på 24 kr / timen, så innrømmer du jo at din tid bare er verdt 24 kr / timen. Hvorfor er din tid verdt så lite, når ca. 99.99% av Norges arbeidsstokk tjener MINST 3 ganger mer? Du er ikke under opplæring. Du jobber faktisk. 

Anonymkode: e9890...bad

Dette er veldig sant. Jeg jobbet som selvstendig næringsdrivende, og etter at firmaet gikk under (pga omstendigheter jeg ikke rådde over) regnet jeg ut at jeg siste halvåret hadde jobbet for ca 35 kr/t. Dette var deprimerende i seg selv, og jeg gikk på en psykisk smell, og når jeg i tillegg måtte over på sosialstønad, pga manglende dagpengerettigheter, og fikk en saksbehandler som var sykemeldt annenhver uke og utsatte enhver henvendelse til siste liten, gikk jeg helt i stykker. Jeg følte ikke at jeg hadde noe som helst å by på i arbeidslivet, og jobbsøkingen føltes som å sitte å kaste stein ut i mørket, de første gangene jeg fikk eposter med avslag på søknader var jeg overlykkelig, for da fikk jeg i hvert fall bekreftet at noen hadde lest søknaden og tatt den på alvor.

Da jeg til slutt fikk jobb startet det med en lavlønnet deltidsjobb, så klatret jeg til en bedre betalt fulltidsjobb. Men først etter to år i denne jobben, hvor jeg får godt betalt, og sjefene er kjempefornøyd, føler jeg meg ovenpå nok til å lete etter en jobb hvor jeg får brukt kompetansen min og får normalt betalt. Men nå er jo ikke arbeidsmarkedet helt med meg, så jeg titter på siden av min vanlige jobb. Men når jeg ser tilbake på hvor langt nede jeg var for tre år siden, og hvordan jeg lot arbeidsgivere og offentlige etater tråkke på meg føles det ikke bra, og jeg vil aldri støtte et system som behandler folk på den måten, selv om det ikke lengre er meg det går utover. 

Jeg ble også tilbudt praksisplass, men opplegget var helt annerledes enn det som diskuteres i tråden. Da var det snakk om noen dager i uka i seks uker, hvor jeg gikk oppå vanlig ansatte i en butikk. De var klar på at de ikke trengte folk, men bidro for å gi bransjeerfaring, som jeg ikke hadde, og ferske referanser, som jeg også manglet, siden jeg hadde vært min egen sjef i noen år. De tilbød også intern kursing innenfor butikkjeden, noe som ville gitt et fortrinn for å søke slike jobber i alle butikkene i kjeden. Dette var en ok ting å gjøre for sosialstønad i mine øyne, og jeg ville takket ja, dersom jeg ikke hadde ramlet over en vanlig jobb. 

Men når det er snakk om en fulltidsjobb for kommunen, hvor man gjør noe reelt, er dette ikke ok, av flere grunner. For det første er det sosial dumping. Jeg er litt lei av at folk snakker om søppelhåndtering som om det ikke er en ordentlig jobb. Det er faktisk folk som jobber med dette på fulltid, for gode penger, og samfunnet hadde fort blitt et stinkende sted, dersom denne jobben ikke ble gjort. Hadde kommunen ønsket å hjelpe folk kunne de ansatt dem, feks på 60% og med sesongkontrakt, så de kunne betalt skatt, får normal lønn og opparbeidet seg trygderettigheter. Jeg tror feks ikke at Veireno-skandalen i Oslo kunne skjedd i så mange andre bransjer, dette er noe folk lar skje, fordi de innerst ikke anser søpppelkjøring som en ordentlig jobb som krever de samme ordnede forhold som vi tar for en selvfølge i andre bransjer. 

For det andre så er dette folk som forsøker å komme i jobb, og da må de faktisk ha tid til å søke. Det har man ikke når man jobber 40 timer i uka. For det første er man sliten etter å ha jobbet i åtte timer, dessuten er det viktige elementer ved jobbsøk som bør foregå på dagtid, siden det stort sett er da bedriftene har åpent/ansattelsesansvarlige jobber. Søker man på ufaglærte jobber er konkurransen stor, og da er det kjempeviktig å ringe og stille gode spørsmål og eventuelt levere søknad personlig. Åpne søknader og cv'er bør leveres personlig, og det tar tid å rote rundt i industriområder eller bygater og gå dør til dør. Så slike tiltak bør aldri gå mandag til fredag, man må ha minst 2-3 dager til jobbsøk, så får Nav heller kreve en jobblogg. (Noe de gjorde for tre år siden uansett.) Man bør også få hjelp til å kvalitetssikre cv og søknader, og analysere hvor i jobbsøkeprosessen det svikter. (For meg løsnet det først da jeg fikk en nyansatt person hos nav som hadde erfaring fra privat næringsliv som karriereveileder.)

I TS tilfelle høres det hele lite seriøst ut. Nav kan ikke pålegge dette muntlig, og så slutte å ta telefonen. For at noe som helst skal være gyldig må man få et skriftlig vedtak på det, og slike vedtak kan man også klage på, dersom de er åpenbart urimelige. Jeg anbefaler å kontakte nav/sosialsjefen, og spørre om det er slik det skal gjøres. (Håper ikke du bor i Askim, for å si det sånn...) Hvis dette ikke hjelper kontakter du fylkesmannen, siden det er de som overstyrer Nav, og de kan hjelpe deg med saksgangen på en klage dersom nav-kontoret er helt på trynet. Sier man nei til tiltak vil man fortsatt ha krav på nødhjelp, så strengt tatt kan du bruke pengene på mat og andre nødvendigheter til det er tomt, så vil disse bli omregnet til nødhjelpssats i neste runde. 

Anonymkode: e6844...1ad

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns det burde vært en gulrot istedenfor. Mange unge har ikke vært i jobb,og kommer på denne ordningen. Hadde det vært en gulrot,så hadde de sett at de fikk et friere liv ved å jobbe.

Å jobbe  for 200 kr dagen er demotiverende.  Du får ingen god dag med dette. 

Anonymkode: 139bc...cfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Syns det burde vært en gulrot istedenfor. Mange unge har ikke vært i jobb,og kommer på denne ordningen. Hadde det vært en gulrot,så hadde de sett at de fikk et friere liv ved å jobbe.

Å jobbe  for 200 kr dagen er demotiverende.  Du får ingen god dag med dette. 

Anonymkode: 139bc...cfe

Helt enig, det blir mye spekuleringer fra de ulike arbeidsgiverene også når de vet at de kan ansett folk gratis. Tenker da på at de gjerne velger å benytte seg av gratis arbeidskraft uten engang å få dårlig samvittighet. Her bør jo noen steppe inn å ta grep slik at ikke Norge blir et useriøst arbeidsmarked til slutt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5.4.2017 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke fått noe vedtak. Har ventet på mer informasjon i posten nå, men har ikke kommet noe. De sendte meg en sms på fredag og sa jeg skulle møte opp på mandag 8.15. Snakket så med de på telefon der de sa at jeg fikk 3850 kr om dagen. Sendte de melding inne på min side på nav, og de nekter å svare meg skriftlig, de vil kun snakke med meg på telefon. Men jeg vil ha dette skriftlig så jeg ikke misforstår noe, eller blir lurt. Nav sier de ikke kan informere meg nett pga personvern, men den meldingstjenesten hos nav krever bankid, så dette høres rart ut.

Har spurt de flere ganger over denne meldingstjenesten, men 0 info. Har nå sendt inn enda et brev om de kan forklare meg hva vedtaket er og hva de 2700 og 577 kr som har kommet er. Nest siste gang jeg spurte lukket de bare dialogen så jeg ikke  fikk svare. Det stod at jeg måtte ringe. Men da skrev jeg inn på nytt at da får de sende meg et brev med info.. 

Ingen grunn til å klage da? 3850 om dagen blir 77000 kr i mnd. Ok lønn for å plukke søppel.

Anonymkode: 4ed4d...25e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...