Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det kan øke selvfølelsen å arbeide for de kronene.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Regn skrev:

Det betyr at de en kort periode har vist vilje til å arbeide for pengene. Ja, de får ikke god lønn, men de går på arbeid og er i sosialt samspill med andre. Dette er verdifulle egenskaper: de blir aktive ytere fremfor passive mottagere. Og ja: jeg har selv gjort det som nyutdanna.

Om det er en kort periode kommer helt an på arbeidsmarket, utdanning og tidligere erfaring. Noen mennesker kan gå 6mnd og mer uten arbeid. Tviler på at de fleste som havner på sosialstønad er i arbeid igjen i løpet av 1 mnd. Det er ekstremt naivt å tro at alle har det like enkelt som deg. Jeg regner med du fortsatt er ganske ung

En nyutdanna er noe helt annet enn en ufaglært som må slåss mot 30 andre mennesker for en butikkjobb. Du har mye høyere sjanse til å komme deg i raskt arbeid, situasjonen er en helt annen for de menneskegruppene som vanligvis havner på sosialstøtte. 

Jeg ser ikke hvorfor det er en verdifull egenskap å underkaste seg jobb for 20kr timen. Vel, bortsett fra i arbeidsgivere sine øyne som kunne tenke seg å betale sine undersatte minst mulig. 

Anonymkode: 125e4...fa0

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Regn skrev:

En riktig og god lønn øker selvfølelsen.

Det er finnes mennesker som har vært på sosiallønn og praksisjobb i flere år, og det øker ikke selvfølelsen. Vi må ikke underkjenne at en del mennesker blir utnyttet her.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om det er en kort periode kommer helt an på arbeidsmarket, utdanning og tidligere erfaring. Noen mennesker kan gå 6mnd og mer uten arbeid. Tviler på at de fleste som havner på sosialstønad er i arbeid igjen i løpet av 1 mnd. Det er ekstremt naivt å tro at alle har det like enkelt som deg. Jeg regner med du fortsatt er ganske ung

En nyutdanna er noe helt annet enn en ufaglært som må slåss mot 30 andre mennesker for en butikkjobb. Du har mye høyere sjanse til å komme deg i raskt arbeid, situasjonen er en helt annen for de menneskegruppene som vanligvis havner på sosialstøtte. 

Jeg ser ikke hvorfor det er en verdifull egenskap å underkaste seg jobb for 20kr timen. Vel, bortsett fra i arbeidsgivere sine øyne som kunne tenke seg å betale sine undersatte minst mulig. 

Jeg er godt voksen ;)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du hadde jobbet så mange timer mot latterlig lav sosialstønad????? 

respekter at folk sier nei, deres liv

Anonymkode: d7320...79f

Har gjort det. Jobbet steinhardt, og det endret hele mitt liv. Med en møkkaholdning, kommer man ingen vei. 

Anonymkode: 379f1...dd2

AnonymBruker
Skrevet

1 minutt siden, Regn skrev:

Øke selvfølelsen å jobbe for 20 kr timen med å luke ugress??? Er du gal? Hvem i all verden har så lavt selvbilde at de ser på det som en verdig oppgave å jobbe for 20kr timen for å luke ugress? Den kommentaren her virker som om du svarer på en skoleoppgave der du skal liste opp alle positive sider ved å være på tiltak. Eneste problemet er at du ikke tenker over om det du skriver faktisk stemmer, og tenker gjennom hvordan det faktisk vil føles for de som opplever det over lengre tid. 

Det er uverdig og nedverdigende. Du blir satt til drittarbeid som ikke er en egentlig jobb en gang. Hadde det vært en ordentlig jobb kunne du blitt ansatt som en skikkelig person. 

Akkurat nå, Regn skrev:

Jeg er godt voksen ;)

Kanskje i kropp, men ikke i sinn

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at slik mentalitet ("poverty mentality") er skadelig. Dersom du først godtar å jobbe for slavelønn, så kan det påvirke deg psykisk i framtiden, selv om du kanskje skulle tenke over det. Dersom du finner deg i dårlige kår, og på toppen skulle være mentalt nedfor (som mange arbeidsledige er), kan du være lett mål. 

Dersom en godtar lønn på 24 kr / timen, så innrømmer du jo at din tid bare er verdt 24 kr / timen. Hvorfor er din tid verdt så lite, når ca. 99.99% av Norges arbeidsstokk tjener MINST 3 ganger mer? Du er ikke under opplæring. Du jobber faktisk. 

Anonymkode: e9890...bad

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, waco skrev:

192 kroner for åtte timers arbeid defineres som slavearbeid. Man får ikke riktig lønn for rett arbeid.

Hvorfor er du så begeistret for sosial utnyttelse av de svakeste og fattigste av oss? Er det fordi de mener sosialklientee fortjener å være fattige?

Ingen har vel vondt av å gi litt igjen i form av arbeid for pengene man får. Jeg jobber, er med på å betale din sosialstønad, derfor kan du gi noe tilbake til meg (samfunnet). 

Normalt sett mister du ikke rett til Økonomisk sosialhjelp om du nekter å arbeide, dette gjelder kun "dagpenger ved arbeidsledighet"

Anonymkode: d2b41...0b2

Å det er hel horribelt. Hvis man nekter å utføre de aktivitetskrav som stilles så skulle man ikke bli belønnet i form av penger. Man skulle fått utdelt en pose med dagligvarer i uka der det ikke fantes tull og tøys som røyk, snus og alkohol. 

Så du hadde jobbet så mange timer mot latterlig lav sosialstønad????? 

respekter at folk sier nei, deres liv

Anonymkode: d7320...79f

Respekter at det er "mine" penger du går å sløver for...

Det er snakk om 192 kr dagen. Med parkering, bom og bensin går jeg i minus. Arbeidsoppgavene det er snakk om er å plukke snegler og klippe grener og diverse. Som om du hadde gjort det for å gå i minus. Vet det ikke skal være attraktivt å motta sosialstønad, men nå er det en gang sånn at det er det jeg måtte søke nå. Det kan skje alle, selv deg! 

Anonymkode: 05671...b8d

Hvem som helst kan bli arbeidsledig, men å måtte leve for 192,- dagen skjer heldigvis ikke meg. Vet du hvorfor? Jo fordi at jeg jobber, å det har jeg gjort i ca 35 år. Jeg har da ytt såpass mye til fellesskapet og tjener såpass mye at jeg aldri vil måtte leve for 192,- om dagen.

Anonymkode: d27ea...a23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at slik mentalitet ("poverty mentality") er skadelig. Dersom du først godtar å jobbe for slavelønn, så kan det påvirke deg psykisk i framtiden, selv om du kanskje skulle tenke over det. Dersom du finner deg i dårlige kår, og på toppen skulle være mentalt nedfor (som mange arbeidsledige er), kan du være lett mål. 

Dersom en godtar lønn på 24 kr / timen, så innrømmer du jo at din tid bare er verdt 24 kr / timen. Hvorfor er din tid verdt så lite, når ca. 99.99% av Norges arbeidsstokk tjener MINST 3 ganger mer? Du er ikke under opplæring. Du jobber faktisk. 

Problemet er at dere sammenligner disse tiltakene med en vanlig jobb. Det er ikke en vanlig jobb, det er en tjeneste enkelte bedrifter/kommunen yter til dere for at dere skal få arbeidserfaring, slippe/fylle hull i CV, få en god attest og en referanseperson (hvis dere gidder å yte), som kan åpne dører til en vanlig jobb i fremtiden. Når dere får den virkeligheten på plass, så ser det annerledes ut. 

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har vel vondt av å gi litt igjen i form av arbeid for pengene man får. Jeg jobber, er med på å betale din sosialstønad, derfor kan du gi noe tilbake til meg (samfunnet).

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

g har da ytt såpass mye til fellesskapet og tjener såpass mye at jeg aldri vil måtte leve for 192,- om dagen.

Her var det noen motsetninger? Var det sånn at ingen hadde vondt av å jobbe for 192 kroner dagen bortsett fra deg?

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at dere sammenligner disse tiltakene med en vanlig jobb. Det er ikke en vanlig jobb, det er en tjeneste enkelte bedrifter/kommunen yter til dere for at dere skal få arbeidserfaring, slippe/fylle hull i CV, få en god attest og en referanseperson (hvis dere gidder å yte), som kan åpne dører til en vanlig jobb i fremtiden. Når dere får den virkeligheten på plass, så ser det annerledes ut. 

Takk, godt og presist.

AnonymBruker
Skrevet

Det er jobb. JOBB ER JOBB. 

Hadde ikke denne jobben blitt utført av de på arbeidstiltak, så hadde den blitt utført av lønnede arbeidere. Faktisk blir denne jobben utført av normalt lønnede arbeidstakere, men av en eller annen grunn må de på arbeidstiltak få betalt 3-4 ganger mindre, for nøyaktig samme arbeid. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke denne jobben blitt utført av de på arbeidstiltak, så hadde den blitt utført av lønnede arbeidere. Faktisk blir denne jobben utført av normalt lønnede arbeidstakere, men av en eller annen grunn må de på arbeidstiltak få betalt 3-4 ganger mindre, for nøyaktig samme arbeid. 

Potensielle arbeidsgivere ringer meg når jeg søker på jobb, fordi jeg har attestene og papirene på plass, som viser hva jeg har ytt. De ringer ikke til de på sosialen, fordi de ikke har ytt og dermed ikke har papirene i orden. Ønsker man en bedre fremtid, så yter man der man får muligheten. Man lever ikke i en gullfiskbolle, der hele virkeligheten er kun her og nå, man tenker fremover, og ser hva man kan få ut av en situasjon, som kan bedre fremtiden. Jeg har vasket dass og sløyd fisk på min vei, og levd på fint lite og ingenting til tider. Men jeg har alltid ytt, og derfor er jeg der jeg er i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, waco skrev:

Her var det noen motsetninger? Var det sånn at ingen hadde vondt av å jobbe for 192 kroner dagen bortsett fra deg?

Jeg har i sin tid jobbet for mye mindre enn det dere sosialklienter krever å få rett inn på kontoen uten å måtte løfte en finger. Men jeg har som sagt jobbet meg opp. Dagmamma på 80 tallet var ikke akurat fett betalt. Man jobbet hele dagen og fikk utbetalt mellom 800 og 1000 kr i mnd. Prøv å regn på den du. Ja, jeg vet at det var andre tider, men selv da var dette luselønn. 

Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En i navpraksis skal aldri erstatte, men gå oppå, samtidig som  vedkommende får erfaring.

Endret av Regn
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke tilfellet. Jeg jobbet med produksjon og prosjekter, utførte nøyaktig samme arbeid som de med fagbrev. Forskjellen var at sjefen gikk over alt av jobb jeg hadde utført. Fikk t.o.m tilbud om å jobbe svart. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i sin tid jobbet for mye mindre enn det dere sosialklienter krever å få rett inn på kontoen uten å måtte løfte en finger. Men jeg har som sagt jobbet meg opp. Dagmamma på 80 tallet var ikke akurat fett betalt. Man jobbet hele dagen og fikk utbetalt mellom 800 og 1000 kr i mnd. Prøv å regn på den du. Ja, jeg vet at det var andre tider, men selv da var dette luselønn. 

Og da var du 30 år, hadde mann og barn, regner jeg med? For du sammenligner vel ikke arbeid du drev med som 16 og 20-åring med sosialstøtte til mennesker som er 26+ og gjerne har mange regninger og forpliktelser som en yngre ikke har? Som i tillegg opplever økt arbeidsledighet som rammer de "svakeste". Dvs de som ikke er ressurssterke nok til å ta utdanning. Mennesker på 80-tallet som før kunne fått jobb på dagen om de visste hvor de skulle spørre, men som idag konkurrerer med 20 andre i samme situasjon?

Hvor lenge jobbet du for den lønnen forresten? Hvordan overlevde du de månedene du hadde 800kr? Levde du på gaten?

1 minutt siden, Regn skrev:

En i navpraksis skal aldri erstatte, men gå oppå, samtidig som  vedkommende får erfaring.

Nå blander du. De som går på for eks AAP er i arbeidspraksis og er i tillegg til ordinært ansatte. De på sosialestøtte jobber vanlig, de er ikke på tiltak som de som går på AAP. Folk på sosialstøtte havner der fordi dagpengene har gått ut, de fikk ikke jobb etter utdanning, de har kanskje problematisk fortid og AAP klarer ikke fange dem opp osv. Men det som er felles er at de skal være "vanlige" mennesker som ikke får seg inntekt på annet vis. Er du syk og har diagnoser går du på AAP.

Om du går arbeidsledig lenge og dagpengene går ut kan du søke sosialstøtte. Dette gjelder altså mennesker som deg selv, men som ikke er like privligert når det gjelder arbeidsmarkedet eller evner. 

• Liker 3
Skrevet

Gleder meg til tråden din når du har fått beskjed om å tilbakebetale 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, EvaLena skrev:

Gleder meg til tråden din når du har fått beskjed om å tilbakebetale 😊

Ja jeg blir nok så lei meg at jeg må opprette en tråd om å tilbakebetale penger jeg ikke har brukt ;) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg blir nok så lei meg at jeg må opprette en tråd om å tilbakebetale penger jeg ikke har brukt ;) 

Hvorfor søker du om å få de da? Hvis du ikke trenger de. 

Anonymkode: 9b5a2...195

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...