AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #61 Skrevet 5. april 2017 Det er ikke bare å skaffe seg arbeid i dag om man ikke har noe på CV. Er ikke riktig at min energi er mindre verdt enn en annens for samme utført arbeid og ansvarsområde. Sosial dumping skjer hele tiden i Norge. Har selv blitt utnyttet gratis av bedrifter og jeg er på randen til å bli psykisk syk igjen pga dette. Nå koster jeg samfunnet plutselig mer penger enn om jeg hadde fått en sjanse som en vanlig arbeidstaker. Er det noe vi trenger så er det å føle oss normale slik som alle andre. Anonymkode: 23c3e...192 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #62 Skrevet 5. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor søker du om å få de da? Hvis du ikke trenger de. Anonymkode: 9b5a2...195 Poenget her er at jeg ikke har brukt disse pengene fordi jeg vet de mest sannsynlig må betales tilbake.. les hovedinnlegget.... Anonymkode: 05671...b8d 2
Onar Skrevet 5. april 2017 #63 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor søker du om å få de da? Hvis du ikke trenger de. Anonymkode: 9b5a2...195 Slutt med så dumme spørsmål og tilsvar. Hun er usikker på om hun har rett på pengene og da bruker hun de ikke hvis det kan ungåes. Kanskje hun har oppsparte midler, kanskje hun har hjelp fra familie og mye annet. Det har vi faktisk ikke noe med... 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #64 Skrevet 5. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Poenget her er at jeg ikke har brukt disse pengene fordi jeg vet de mest sannsynlig må betales tilbake.. les hovedinnlegget.... Anonymkode: 05671...b8d Har lest hovedinnlegget og poenget mitt er at det er ingen grunn til å søke sosialstønad hvis du har såpass med penger på konto at du ikke trenger å bruke av de likevel, i tilfelle de må tilbakebetales. I tillegg ville du heller ikke fått det innvilget, hvis det viser seg at du har penger på konto og egentlig ikke trenger sosialstønad. Tror du bare har laget en tråd for å provosere og få i gang en diskusjon. Og det har du jo klart. Anonymkode: 9b5a2...195 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #65 Skrevet 5. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at slik mentalitet ("poverty mentality") er skadelig. Dersom du først godtar å jobbe for slavelønn, så kan det påvirke deg psykisk i framtiden, selv om du kanskje skulle tenke over det. Dersom du finner deg i dårlige kår, og på toppen skulle være mentalt nedfor (som mange arbeidsledige er), kan du være lett mål. Dersom en godtar lønn på 24 kr / timen, så innrømmer du jo at din tid bare er verdt 24 kr / timen. Hvorfor er din tid verdt så lite, når ca. 99.99% av Norges arbeidsstokk tjener MINST 3 ganger mer? Du er ikke under opplæring. Du jobber faktisk. Anonymkode: e9890...bad La oss snu på det; hvorfor er din tid verdt så mye at du skal få 24 kroner timer for ikke å gjøre noe som helst? Kommunene er fra 1.1.2017 lovpålagt å ilegge aktivitetsplikt ved sosialsøknad. Kommunene bryter loven om de ikke krever at folk er i aktivitet. Ingen skal få noe gratis, det er jo slikt politikerne gikk til valg og vant på. Anonymkode: 1d66f...cb4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #66 Skrevet 5. april 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget her er at jeg ikke har brukt disse pengene fordi jeg vet de mest sannsynlig må betales tilbake.. les hovedinnlegget.... Anonymkode: 05671...b8d Dersom du skal trekkes i stønad må du først få en sjanse til å uttale deg, så et nytt vedtak der det står at du blir trukket på grunn av manglende oppmøte. Først da kan kommunen utbetale mindre enn det sto i det opprinnelige vedtaket. Kommunene plikter å innføre aktivitetsplikt - men de trenger ikke trekke deg i stønad selv om du ikke møter opp. Kommunene holder fortsatt på å finne ut hvordan i alle dager dette skal praktiseres. Loven ble godtatt noen dager før nyttår, med virkning fra 1. januar, så du vil nok finne at veldig få kommuner faktisk har retningslinjer og regler på plass. Politikerne bestemmer at noe skal gjøres, men nekter å si noe hvordan det skal gjøres - det overlater de til kommunene selv å finne ut. Skulle hatt opplæring i dette to ganger nå, men presiseringer kommer ikke og hos fylkesmennene har de ikke fått opplæring, så vi ute i kommunene er mildt sagt frustrerte over å måtte innføre en plikt bare fordi politikerne synes det høres bra ut. Anonymkode: 1d66f...cb4 2
FrittgåendeBurugle Skrevet 5. april 2017 #67 Skrevet 5. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen har vel vondt av å gi litt igjen i form av arbeid for pengene man får. Jeg jobber, er med på å betale din sosialstønad, derfor kan du gi noe tilbake til meg (samfunnet). Å det er hel horribelt. Hvis man nekter å utføre de aktivitetskrav som stilles så skulle man ikke bli belønnet i form av penger. Man skulle fått utdelt en pose med dagligvarer i uka der det ikke fantes tull og tøys som røyk, snus og alkohol. Respekter at det er "mine" penger du går å sløver for... Hvem som helst kan bli arbeidsledig, men å måtte leve for 192,- dagen skjer heldigvis ikke meg. Vet du hvorfor? Jo fordi at jeg jobber, å det har jeg gjort i ca 35 år. Jeg har da ytt såpass mye til fellesskapet og tjener såpass mye at jeg aldri vil måtte leve for 192,- om dagen. Anonymkode: d27ea...a23 ALLE, til og med du, kan havne på sosialen, med mindre du er pensjonist, eller har maks to år igjen til du kan ta ut pensjon. Mister man jobben og ikke får ny før dagpengeperioden har gått ut, noe som fort kan skje da antall jobber går ned mens antall ledige går opp, må du over på sosialen. 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #68 Skrevet 5. april 2017 Er selv ufør og har 100,- og leve for hver dag. Hadde jeg fått tilbud om å jobbe hver dag for 24,- timen hadde jeg takker ja umiddelbart. Virker som en fin jobb og plukke søppel 😊 Anonymkode: f9f2c...806
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #69 Skrevet 5. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er selv ufør og har 100,- og leve for hver dag. Hadde jeg fått tilbud om å jobbe hver dag for 24,- timen hadde jeg takker ja umiddelbart. Virker som en fin jobb og plukke søppel 😊 Anonymkode: f9f2c...806 En arbeidsgiver skal betale for de tjenester han bruker. Kun i korrupte land blir arbeidstakere utnyttet. Synes det er tragisk at slikt skjer i Norge. Anonymkode: 23c3e...192 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #70 Skrevet 5. april 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss snu på det; hvorfor er din tid verdt så mye at du skal få 24 kroner timer for ikke å gjøre noe som helst? Anonymkode: 1d66f...cb4 Nå tuller du. Dette går ikke an å ta seriøst en gang Anonymkode: 125e4...fa0 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #71 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå tuller du. Dette går ikke an å ta seriøst en gang Anonymkode: 125e4...fa0 Hvorfor ikke? De fleste må faktisk gjøre noe for å få penger inn på konto, hvorfor ikke du? Anonymkode: 1d66f...cb4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #72 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? De fleste må faktisk gjøre noe for å få penger inn på konto, hvorfor ikke du? Anonymkode: 1d66f...cb4 Hvorfor er jobben du har verdt mer enn 24 kr i timen? Hvorfor går ikke du ned i lønn til 24kr timen? Om du tenker bittelitt så forstår du hvor tullete det innlegget var Anonymkode: 125e4...fa0 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #73 Skrevet 5. april 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss snu på det; hvorfor er din tid verdt så mye at du skal få 24 kroner timer for ikke å gjøre noe som helst? Kommunene er fra 1.1.2017 lovpålagt å ilegge aktivitetsplikt ved sosialsøknad. Kommunene bryter loven om de ikke krever at folk er i aktivitet. Ingen skal få noe gratis, det er jo slikt politikerne gikk til valg og vant på. Anonymkode: 1d66f...cb4 Kan svare for min egen del: Jeg er overkvalifisert for slike type jobber. Det er ikke det at de er "under" meg, men det er rett og slett bortkastet tid for alle parter å sette meg inn i noe slikt. Jeg er høyt utdannet (Sivilingeniør + MBA), har jobbet mange år i industrien, og vet min verdi. Mine resurser er bedre brukt andre steder, enn til å klippe gress. Jeg har ingen problem med å flytte ut av landet, om det skulle bety jobb. Det øyeblikket jeg forsvinner, så forsvinner 7 år skolegang (dekt av staten), og 10 år industrierfaring ut av landet. Dersom staten virkelig vil ha brain drain i Norge, så sørger de for at høyt kvalifiserte kandidater blir satt på midlertidige stillinger til 190 kr / dagen. Egentlig burde ikke noen settes til slike stillinger, da det heller burde fokuseres på kvalitetssikret utdanning. Ikke tullejobber, slik at enkeltpersoner kan trøste seg med at "ingen får noe gratis". Nå er jeg over 30, slik at dette mest sannsynlig aldri vil bli noe problem for meg, med mindre regjeringen skulle øke grensen, eller alt skulle gått rett til helvete med helsa. Anonymkode: e9890...bad 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #74 Skrevet 5. april 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er jobben du har verdt mer enn 24 kr i timen? Hvorfor går ikke du ned i lønn til 24kr timen? Om du tenker bittelitt så forstår du hvor tullete det innlegget var Anonymkode: 125e4...fa0 Jeg var så heldig å få en jobb, og arbeidsgiveren synes det jeg gjør er verdt mer enn 24 kroner timen. Jeg har også vært i den situasjonen at jeg bare fikk tilkallingsvakter, NAV ville ha meg i arbeidspraksis i stedet. Da var jeg det, for 333 kroner dagen. Det er mer enn 24 kroner timen, men dersom man får 24 kroner timen, eller 192 kroner for 8 timer, får man i tillegg husleien dekket, så jeg tror nok de to beløpene kan sammenlignes. Husleie får man ikke dekket på arbeidspraksis. 24 kroner timen, åtte timer dagen, i ukedagene blir forresten bare 4224 kroner i måneden. Jeg regner med ingen kommuner har startet med arbeidspraksis syv dager i uken. Livsopphold for en voksen er ifølge SIFO-satsene 5850 kroner måneden, og husleie kommer i tillegg. Jeg ser derfor ikke helt hvorfor beløpet 24 kroner timen brukes. Regner man arbeidsdager og ikke kalenderdager, og inkluderer husleien, hva kommer en dagslønn opp i da? Anonymkode: 1d66f...cb4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #75 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var så heldig å få en jobb, og arbeidsgiveren synes det jeg gjør er verdt mer enn 24 kroner timen. Jeg har også vært i den situasjonen at jeg bare fikk tilkallingsvakter, NAV ville ha meg i arbeidspraksis i stedet. Da var jeg det, for 333 kroner dagen. Det er mer enn 24 kroner timen, men dersom man får 24 kroner timen, eller 192 kroner for 8 timer, får man i tillegg husleien dekket, så jeg tror nok de to beløpene kan sammenlignes. Husleie får man ikke dekket på arbeidspraksis. 24 kroner timen, åtte timer dagen, i ukedagene blir forresten bare 4224 kroner i måneden. Jeg regner med ingen kommuner har startet med arbeidspraksis syv dager i uken. Livsopphold for en voksen er ifølge SIFO-satsene 5850 kroner måneden, og husleie kommer i tillegg. Jeg ser derfor ikke helt hvorfor beløpet 24 kroner timen brukes. Regner man arbeidsdager og ikke kalenderdager, og inkluderer husleien, hva kommer en dagslønn opp i da? Anonymkode: 1d66f...cb4 Nei jeg får ikke dekket husleie eller noe annet. Det er kun snakk om disse 192 kr om dagen. De ville ikke engang dekke transport. Får ikke noe livsopphold på 5850 heller? Var kun snakk om å møte opp der hver dag for 192 kr. Anonymkode: 05671...b8d 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #76 Skrevet 5. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei jeg får ikke dekket husleie eller noe annet. Det er kun snakk om disse 192 kr om dagen. De ville ikke engang dekke transport. Får ikke noe livsopphold på 5850 heller? Var kun snakk om å møte opp der hver dag for 192 kr. Anonymkode: 05671...b8d Hva står det i vedtaket ditt? Har du vedtak om nødhjelp har de ikke lov å stille vilkår - altså å sette betingelser for utbetalingen. Anonymkode: 1d66f...cb4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #77 Skrevet 5. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg var så heldig å få en jobb, og arbeidsgiveren synes det jeg gjør er verdt mer enn 24 kroner timen. Jeg har også vært i den situasjonen at jeg bare fikk tilkallingsvakter, NAV ville ha meg i arbeidspraksis i stedet. Da var jeg det, for 333 kroner dagen. Det er mer enn 24 kroner timen, men dersom man får 24 kroner timen, eller 192 kroner for 8 timer, får man i tillegg husleien dekket, så jeg tror nok de to beløpene kan sammenlignes. Husleie får man ikke dekket på arbeidspraksis. 24 kroner timen, åtte timer dagen, i ukedagene blir forresten bare 4224 kroner i måneden. Jeg regner med ingen kommuner har startet med arbeidspraksis syv dager i uken. Livsopphold for en voksen er ifølge SIFO-satsene 5850 kroner måneden, og husleie kommer i tillegg. Jeg ser derfor ikke helt hvorfor beløpet 24 kroner timen brukes. Regner man arbeidsdager og ikke kalenderdager, og inkluderer husleien, hva kommer en dagslønn opp i da? Anonymkode: 1d66f...cb4 Du syns det du gjør er mer verdt. De aller, aller fleste syns jobben med å luke ugress er mer verdt enn 24 kr. Så derfor ser du hvorfor det var irrelevant å ta opp poenget. Det du skrev betyr ikke noe, det gir ingen praktisk eller realistisk mening. Og hvordan er det i det hele tatt relevant? Tenker du at dersom en utdannet gartner havner på sosalstøtte, så skal han få 200kr timen? Det er en absurd problemstilling du tar opp. Arbeidspraksis er IKKE DET SAMME som aktivitetsplikt. Arbeidspraksis er som regel når du er syk eller har vært utenfor arbeidslivet så lenge at ingen vil ansette deg. Da går du gjerne i tillegg til den som har fast jobb Aktivitetsplikt er vanlige mennesker som ikke kan få dagpenger lenger eller av andre grunner ikke har inntekt. De er normale, friske mennesker. Du gjør en ordinær jobb, du jobber like intenst som et vanlig ansatt menneske. Det folk reagerer på er nettopp det at et vanlig, friskt menneske blir satt til en 100% stilling til å luke for 24kr timen. Ved sosialstøtte får man ikke dekket noe. Sosialstøtte skal være et minimum som skal dekke husleie, mat og den slags. Det er et minimalt beløp, gjerne mindre enn folk som er syke og går på for eks AAP. Anonymkode: 125e4...fa0 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #78 Skrevet 5. april 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva står det i vedtaket ditt? Har du vedtak om nødhjelp har de ikke lov å stille vilkår - altså å sette betingelser for utbetalingen. Anonymkode: 1d66f...cb4 Jeg har ikke fått noe vedtak. Har ventet på mer informasjon i posten nå, men har ikke kommet noe. De sendte meg en sms på fredag og sa jeg skulle møte opp på mandag 8.15. Snakket så med de på telefon der de sa at jeg fikk 3850 kr om dagen. Sendte de melding inne på min side på nav, og de nekter å svare meg skriftlig, de vil kun snakke med meg på telefon. Men jeg vil ha dette skriftlig så jeg ikke misforstår noe, eller blir lurt. Nav sier de ikke kan informere meg nett pga personvern, men den meldingstjenesten hos nav krever bankid, så dette høres rart ut. Har spurt de flere ganger over denne meldingstjenesten, men 0 info. Har nå sendt inn enda et brev om de kan forklare meg hva vedtaket er og hva de 2700 og 577 kr som har kommet er. Nest siste gang jeg spurte lukket de bare dialogen så jeg ikke fikk svare. Det stod at jeg måtte ringe. Men da skrev jeg inn på nytt at da får de sende meg et brev med info.. Anonymkode: 05671...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #79 Skrevet 5. april 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du syns det du gjør er mer verdt. De aller, aller fleste syns jobben med å luke ugress er mer verdt enn 24 kr. Så derfor ser du hvorfor det var irrelevant å ta opp poenget. Det du skrev betyr ikke noe, det gir ingen praktisk eller realistisk mening. Og hvordan er det i det hele tatt relevant? Tenker du at dersom en utdannet gartner havner på sosalstøtte, så skal han få 200kr timen? Det er en absurd problemstilling du tar opp. Arbeidspraksis er IKKE DET SAMME som aktivitetsplikt. Arbeidspraksis er som regel når du er syk eller har vært utenfor arbeidslivet så lenge at ingen vil ansette deg. Da går du gjerne i tillegg til den som har fast jobb Aktivitetsplikt er vanlige mennesker som ikke kan få dagpenger lenger eller av andre grunner ikke har inntekt. De er normale, friske mennesker. Du gjør en ordinær jobb, du jobber like intenst som et vanlig ansatt menneske. Det folk reagerer på er nettopp det at et vanlig, friskt menneske blir satt til en 100% stilling til å luke for 24kr timen. Ved sosialstøtte får man ikke dekket noe. Sosialstøtte skal være et minimum som skal dekke husleie, mat og den slags. Det er et minimalt beløp, gjerne mindre enn folk som er syke og går på for eks AAP. Anonymkode: 125e4...fa0 Aktivitetsplikt er opp til kommunen å bestemme hva er. Det må ikke være en fulltidsjobb, det må ikke være en ordinær jobb. Det kan være en arbeidspraksis på lik linje med ordinær arbeidspraksis man får gjennom NAV. Aktiviteten skal ifølge loven hjelpe den det gjelder å bedre sin egen situasjon. Noen kommuner har prøvd ut aktivitetsplikt tidligere, det nye er at kommunene skal ha aktivitetsplikt, det har vart i tre måneder nå. Det er interessant å høre fra dem som har erfaringer med dette. Min mening er at kommunene har fått en voldsom ekstraoppgave ved å skaffe aktiviteter til de som nå får en aktivitetsplikt - alt etter hvor mange de har på sosialstønad. Jeg frykter nettopp dette som tas opp her - at man blir satt til å luke ugress og plukke søppel. For mange er det bortkastet, mens for mange andre tvinger det en til å komme seg opp om morgenen. Mennesker som må ha sosialstønad en periode er ikke en homogen gruppe. For noen er det bra å få et spark bak for å komme seg opp av senga, andre trenger på ingen måte noe incentiv til dette. Men politikerne har på merkelig vis tatt fra en avdeling som konstant får beskjed om at alle skal vurderes individuelt, muligheten til å gjøre nettopp dette. Jeg skjønner hva de ville med dette, men de har jo ikke satt seg inn i realitetene. Men igjen må jeg spørre om dette beløpet på 24 kroner timen. Du skriver at ved sosialstøtte får man ikke dekket noe, det skal være et minimum som skal dekke husleie, mat og den slags. Hvordan får du det til å stemme med en utbetaling på 24 kroner timen, noe som i løpet av en arbeidsmåned (22 dager, 8 timer 5 dager i uken) blir 4224 kroner? Jeg prøver å svare seriøst på dine kommentarer, håper du kan gjøre det samme. Anonymkode: 1d66f...cb4 1
sommermor Skrevet 5. april 2017 #80 Skrevet 5. april 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har nok fått 2700, som er en brøkdel av det du skulle ha hatt ettersom du ikke stiller opp på aktivitetskravet de har stilt. Jeg gjorde det samme som deg å nektet å jobbe for 6000 kroner i mnd på en plass som er 75 min unna. Hver dag + annenhver lørdag. Det får være måte på til luselønn! Anonymkode: c757c...c45 Det er ikke så galt, selv jobbet jeg fullt som dagmamma og tjente 3000 kroner i måneden.Jobbet fra 7,30 til 16,30 5 dager i uken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå