Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søkte sosialstønad og fikk beskjed om at da måtte jeg gjøre slavearbeid i 8 timer hver dag for 192 kr dagen. Har skrevet til dem at det er uaktuelt, og jeg har ikke dukket opp. 

Fikk på fredag 2700 utbetalt (vet ikke hva dette er , men er fra kommunen) 

idag fikk jeg 577 kr (altså 3 dager med "jobb"). 

Men jeg har ikke krav på disse pengene, og nav vet jo at jeg ikke deltar.. er så teit for det må jo tilbakebetales uansett -.- 

Anonymkode: 05671...b8d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så ta en telefon til NAV og si ifra, og spar pengene til regningen du vet kommer. Verre er det ikke.

Ellers er det ikke "slavearbeid", men arbeid som både gjør deg fortjent til pengene og som gjør det enklere å få jobb senere.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Ring dem og spør om de kan ansatte deg i stedet? Om de har 8 timers arbeid til deg hver dag så er jo dette en full stilling. Hvorfor kan du ikke få det som jobb med ordinær lønn?

Anonymkode: 125e4...fa0

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, Ananas. skrev:

Så ta en telefon til NAV og si ifra, og spar pengene til regningen du vet kommer. Verre er det ikke.

Ellers er det ikke "slavearbeid", men arbeid som både gjør deg fortjent til pengene og som gjør det enklere å få jobb senere.

192 kroner for åtte timers arbeid defineres som slavearbeid. Man får ikke riktig lønn for rett arbeid.

Hvorfor er du så begeistret for sosial utnyttelse av de svakeste og fattigste av oss? Er det fordi de mener sosialklientee fortjener å være fattige?

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte sosialstønad og fikk beskjed om at da måtte jeg gjøre slavearbeid i 8 timer hver dag for 192 kr dagen. Har skrevet til dem at det er uaktuelt, og jeg har ikke dukket opp. 

Fikk på fredag 2700 utbetalt (vet ikke hva dette er , men er fra kommunen) 

idag fikk jeg 577 kr (altså 3 dager med "jobb"). 

Men jeg har ikke krav på disse pengene, og nav vet jo at jeg ikke deltar.. er så teit for det må jo tilbakebetales uansett -.- 

For mye utbetalt/feilutbetalt blir trukket tilbake når det blir oppdaget at du sitter hjemme frmfor å møte opp. 

Nå får du begynne å bli voksen og gi beskjed om hvordan ståa er. 

Anonymkode: 8a018...1a3

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring dem og spør om de kan ansatte deg i stedet? Om de har 8 timers arbeid til deg hver dag så er jo dette en full stilling. Hvorfor kan du ikke få det som jobb med ordinær lønn?

Anonymkode: 125e4...fa0

Godt spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet

Normalt sett mister du ikke rett til Økonomisk sosialhjelp om du nekter å arbeide, dette gjelder kun "dagpenger ved arbeidsledighet"

Anonymkode: d2b41...0b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok fått 2700, som er en brøkdel av det du skulle ha hatt ettersom du ikke stiller opp på aktivitetskravet de har stilt. Jeg gjorde det samme som deg å nektet å jobbe for 6000 kroner i mnd på en plass som er 75 min unna. Hver dag + annenhver lørdag. Det får være måte på til luselønn!

Anonymkode: c757c...c45

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og da fikk jeg utbetalt halvparten.. Grunnen til at man ikke får lønnstilskudd er at noen kommuner har satt igang tiltak som gjør at de på sosialstønad er nødt til å starte i praksis.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, waco skrev:

192 kroner for åtte timers arbeid defineres som slavearbeid. Man får ikke riktig lønn for rett arbeid.

Hvorfor er du så begeistret for sosial utnyttelse av de svakeste og fattigste av oss? Er det fordi de mener sosialklientee fortjener å være fattige?

Det er fordi jeg mener at sosialstønad skal være en ytelse det er lite attraktivt å motta, og man blir ikke noe "fattigere" av å skulle utføre en form for arbeid enn av å få pengene rett inn på konto uten å gjøre noe for det. Ingen fortjener å være fattige, men det hender det krever en del innsats fra en selv å slutte med det (og ja, jeg er klar over at det finnes enkelte det er helt umulig for å komme ut i jobb eller over på annen ytelse, og de er selvfølgelig i en vanskelig situasjon). 

Men nei, jeg synes ikke det er utnyttelse at man må jobbe for pengene som dekkes av fellesskapets midler. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Ananas. skrev:

Det er fordi jeg mener at sosialstønad skal være en ytelse det er lite attraktivt å motta, og man blir ikke noe "fattigere" av å skulle utføre en form for arbeid enn av å få pengene rett inn på konto uten å gjøre noe for det. Ingen fortjener å være fattige, men det hender det krever en del innsats fra en selv å slutte med det (og ja, jeg er klar over at det finnes enkelte det er helt umulig for å komme ut i jobb eller over på annen ytelse, og de er selvfølgelig i en vanskelig situasjon). 

Men nei, jeg synes ikke det er utnyttelse at man må jobbe for pengene som dekkes av fellesskapets midler. 

Så du hadde jobbet så mange timer mot latterlig lav sosialstønad????? 

respekter at folk sier nei, deres liv

Anonymkode: d7320...79f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er snakk om 192 kr dagen. Med parkering, bom og bensin går jeg i minus. Arbeidsoppgavene det er snakk om er å plukke snegler og klippe grener og diverse. Som om du hadde gjort det for å gå i minus. Vet det ikke skal være attraktivt å motta sosialstønad, men nå er det en gang sånn at det er det jeg måtte søke nå. Det kan skje alle, selv deg! 

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hva trengs for å få innvilget det. Og hva slags aktivitetskrav er deg egentlig 

Anonymkode: 75864...c16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at man i noen tilfeller bør kunne kreve at mottakeren må jobbe for pengene, men de skal da ikke utnyttes. Og utnyttelse blir det dersom man tjener laaaangt under minstelønn.

Anonymkode: e0793...091

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, waco skrev:

Dette gir deg verdifull og relevant erfaring som i neste omgang kan hjelpe deg i jobb. Også er det skjønt å gjøre noe for de pengene du får. :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du hadde jobbet så mange timer mot latterlig lav sosialstønad????? 

respekter at folk sier nei, deres liv

Anonymkode: d7320...79f

Jeg respekterer at folk sier nei, jeg mener likevel at opplegget er utformet på riktig måte, det er to forskjellige ting.

Og ja, om det var det som skulle til for at jeg skulle ha råd til nødvendigheter, så hadde jeg jobbet selv om betalingen var dårlig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Ananas. skrev:

Det er helt klart slavearbeid å jobbe hver man-fre 8 timer + annenhver lørdag til 6000 kroner måneden. Selvsagt kunne jeg gjort det hvis jeg var garantert jobb etter prøvetiden på 3 måneder, men det kunne de ikke garantere.

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om 192 kr dagen. Med parkering, bom og bensin går jeg i minus. Arbeidsoppgavene det er snakk om er å plukke snegler og klippe grener og diverse. Som om du hadde gjort det for å gå i minus. Vet det ikke skal være attraktivt å motta sosialstønad, men nå er det en gang sånn at det er det jeg måtte søke nå. Det kan skje alle, selv deg! 

Igjen: Jeg har ikke protestert på at du nekter, eller kritisert dem som søker, men sagt meg uenig i at det er slavearbeid. At det kan skje alle er jeg fullstendig klar over, og om det er sånn at du går i minus på å møte opp så burde det finnes ordninger som kompenserer for reisen, men om det gjør det aner jeg ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt klart slavearbeid å jobbe hver man-fre 8 timer + annenhver lørdag til 6000 kroner måneden. Selvsagt kunne jeg gjort det hvis jeg var garantert jobb etter prøvetiden på 3 måneder, men det kunne de ikke garantere.

Det er utnytting altså.

Anonymkode: 75864...c16

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Slaver fikk ikke betalt. 

Anonymkode: 355e5...7f8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...