Gå til innhold

Hvordan i helvette skal man få boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, 500 000 blir dekket av svigerforeldrene i form av kausjonist/garanti på huset deres. De har en villa verdt 6-7 mill.

Anonymkode: 2176b...2bb

Garanti på 500,000 gjennom hus og 500,000 i cash er to forskjellige ting. Med mindre du sier at svigerforeldre skal overføre 500,000 kr til dere?

Kausjonist kompenserer ikke for EK - dere skal ha EK. 

Anonymkode: 5c7c9...272

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Garanti på 500,000 gjennom hus og 500,000 i cash er to forskjellige ting. Med mindre du sier at svigerforeldre skal overføre 500,000 kr til dere?

Kausjonist kompenserer ikke for EK - dere skal ha EK. 

Anonymkode: 5c7c9...272

Hva er det kausjonisten gjør da 😂 

Anonymkode: 2176b...2bb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svigerforeldrene stille med noe annet? Er garanti samme som kausjonist?

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vel betalt ca 2000 ekstra på lånet hver måned, eller mer. Spart ca 5000 kroner hver måned også. 

Anonymkode: 2176b...2bb

Hvor er det blitt av disse pengene da? Dette er jo 84 000 i året, men du sier at dere kun vil ha 400 000 i EK siden dere kjøpte nåværende bolig for 1,4 mill og regner med å få solgt for 1,8 mill...? Og lånte dere også 100% av kjøpesummen da og har ikke betalt ned noe?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det kausjonisten gjør da 😂 

Anonymkode: 2176b...2bb

Kausjonisten garanterer for lånet i den forstand at dersom dere skulle få boliglån og deretter misligholde det, er kausjonisten forpliktet til å betale månedsbeløpet.

Du sier at de garanterer for 500,000. Jeg tar det som at de da ikke står som kausjonister for hele lånet, kun en liten del. I så fall er det veldig lite verdt i lånesammenheng.

Anonymkode: 5c7c9...272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier dere bor i Oslo, men jeg skjønner ikke helt det med den prisen du oppgir? Hvor i Oslo er det egentlig en bolig er verdt bare 1,8, og som dere som hel familie har plass inni? Du får jo ikke et bøttekott  i Oslo nå for under 2 mill....? Det skjønner jeg ærlig talt ikke, den prisen du sier. Og du sier den kostet bare 1,4 for et par år siden?

Ellers vil jeg bare si at det er håp i hengende snøre. Jeg er selv uføretrygdet, skilt, og eneforsørger for ett barn. Jeg fikk lån i fjor på 1,7 mill. Da hadde jeg ca 900.000 i egenkapital, og fikk kjøpt meg en bolig i Oslo til 2,6 mill. Helt alene, med en bruttoinntekt på 400.000. Det var Dnb som ga meg lånet, der jeg har vært trofast kunde i hele mitt liv (30 års kundeforhold). De kunne se at jeg hadde stålkontroll på økonomien sa de, og spurte to-tre ganger om det virkelig stemte at jeg ikke hadde bil. Bil hadde ødelagt regnskapet, det er nemlig svindyrt å ha bil. Men nei, jeg har verken førerkort eller bil, så da endte jeg opp med å få boliglånet, men bare såvidt det var.

For moro skyld testet jeg å søke om lån i 3 andre banker, og oppga min inntekt og egenkapital. Fikk avslag i alle tre...! Bl.a. Obos-banken og Skandiabanken. Husker ikke hvem den siste banken var.

 

Anonymkode: 1b03e...abb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kausjonisten garanterer for lånet i den forstand at dersom dere skulle få boliglån og deretter misligholde det, er kausjonisten forpliktet til å betale månedsbeløpet.

Du sier at de garanterer for 500,000. Jeg tar det som at de da ikke står som kausjonister for hele lånet, kun en liten del. I så fall er det veldig lite verdt i lånesammenheng.

Anonymkode: 5c7c9...272

Jeg har ikke helt skjønt dette ser jeg. Bankmannen sa ok da dekker svigerforeldrene deres egenandel delen. Men hvordan kan de hjelpe oss til å få høyre lån? Det er vi vil. 

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke helt skjønt dette ser jeg. Bankmannen sa ok da dekker svigerforeldrene deres egenandel delen. Men hvordan kan de hjelpe oss til å få høyre lån? Det er vi vil. 

Anonymkode: 2176b...2bb

For å få så høyt lån dere vil må dere ha a) Egenkapital. Dette er cash dere har i banken. Og b) Inntekt. Det som teller er fast inntekt - ikke overtid, deltid eller midlertidig kontrakt. 

Svigerforeldre kan stille som kausjonister for hele lånet, men det hjelper ikke dersom dere ikke har god nok EK eller inntekt. Det er tross alt deres lån, og dere må ha betjeningsevne uavhengig av deres foreldre.

Det andre alternativet er rett og slett at svigerforeldre tar opp lån for dere, men det er det naturlig nok få som ser seg villig til. 

Anonymkode: 5c7c9...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 For å få så høyt lån dere vil må dere ha a) Egenkapital. Dette er cash dere har i banken. Og b) Inntekt. Det som teller er fast inntekt - ikke overtid, deltid eller midlertidig kontrakt. 

Svigerforeldre kan stille som kausjonister for hele lånet, men det hjelper ikke dersom dere ikke har god nok EK eller inntekt. Det er tross alt deres lån, og dere må ha betjeningsevne uavhengig av deres foreldre.

Det andre alternativet er rett og slett at svigerforeldre tar opp lån for dere, men det er det naturlig nok få som ser seg villig til. 

Anonymkode: 5c7c9...272

Jeg skjønner :) så hvis vi greier å spare 300 ca og får 400 fra leiligheten. Og har i den tiden også fått fast kontrakt. Da stiller vi jo klart bedre med tanke på lån. Eneste som. Bekymrer meg er jo den stadige veksten på boligprisene. Hva om vi bare jager og jager.

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner :) så hvis vi greier å spare 300 ca og får 400 fra leiligheten. Og har i den tiden også fått fast kontrakt. Da stiller vi jo klart bedre med tanke på lån. Eneste som. Bekymrer meg er jo den stadige veksten på boligprisene. Hva om vi bare jager og jager.

Anonymkode: 2176b...2bb

Mere EK må dere uansett ha, og det er bare å spare.

Boligprisene stiger mer i noen områder enn andre, så det er heller snakk om at dere ikke kan være så selektive på område. 

Anonymkode: 5c7c9...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mere EK må dere uansett ha, og det er bare å spare.

Boligprisene stiger mer i noen områder enn andre, så det er heller snakk om at dere ikke kan være så selektive på område. 

Anonymkode: 5c7c9...272

Ja sparing er aldri feil. Er bare det at dette virker som en utilstrekkelig drøm 😢

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja sparing er aldri feil. Er bare det at dette virker som en utilstrekkelig drøm 😢

Anonymkode: 2176b...2bb

Når dere jobber såpass mye overtid har dere ganske gode inntekter, så dere burde kunne sette en del til side.

Det er vanskeligere med barn, men nå har dere jo valgt å gjøre det slik...Gjør et prosjekt ut av det, og se hvor mye som kan spares eller inntjenes.

Anonymkode: 5c7c9...272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja sparing er aldri feil. Er bare det at dette virker som en utilstrekkelig drøm 😢

Anonymkode: 2176b...2bb

Så du synes dere burde drømme om enda mer?

Anonymkode: 39981...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når dere jobber såpass mye overtid har dere ganske gode inntekter, så dere burde kunne sette en del til side.

Det er vanskeligere med barn, men nå har dere jo valgt å gjøre det slik...Gjør et prosjekt ut av det, og se hvor mye som kan spares eller inntjenes.

Anonymkode: 5c7c9...272

Ja, skal nok spare masse :)

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes dere burde drømme om enda mer?

Anonymkode: 39981...e88

Er vel lov å drømme :)

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er vel lov å drømme :)

Anonymkode: 2176b...2bb

Men hvorfor synes du ikke det er nok nå å drømme om større hus? Hvorfor er ikke det tilstrekkelig?

Anonymkode: 39981...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor synes du ikke det er nok nå å drømme om større hus? Hvorfor er ikke det tilstrekkelig?

Anonymkode: 39981...e88

Med utilstrekkelig så mente jeg at det virker nærmest umulig. Siden jeg tenker vi går i evig sirkel med sparin sparing sparing og sparing mens boligene blir dyrere.

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med utilstrekkelig så mente jeg at det virker nærmest umulig. Siden jeg tenker vi går i evig sirkel med sparin sparing sparing og sparing mens boligene blir dyrere.

Anonymkode: 2176b...2bb

Uoppnåelig er det du mener da.

Anonymkode: 39981...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tjener dere så mye uten utdannelse? I Norge er utdannelse et tapsprosjekt.. 

Anonymkode: 8c9b8...868

Jeg tjener mer enn dette. Hadde 540.000 i fjor. Uten utdannelse. Forskjellen på deg og oss, er at våre kropper er ødelagt,før pensjonsalder. Jeg har tungt fysisk arbeide hver dag. Ikke mange som klarer denne tunge jobben,så egentlig er lønnen lav

Anonymkode: 91ee5...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uoppnåelig er det du mener da.

Anonymkode: 39981...e88

Ja, der sa du det.

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...