Gå til innhold

Hvordan i helvette skal man få boliglån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor bor dere nå? Dersom dere har leilighet som er taksert til 1.8 millioner, og akkurat blir for liten til en hel familie, så er kanskje dette ikke helt sentralt? 

Vet det er vanskelig med barn og to i jobb, men har dere vurdert å flytte til en billigere del av landet i 2-3-4 år, og spare opp aggressivt der? (dersom dere skulle bo litt sentralt nå) Blir jo uansett dyrt å leie eller eie rundt større steder, når det er behov for 3-4 soverom

Anonymkode: 09381...1cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjener dere så mye uten utdannelse? I Norge er utdannelse et tapsprosjekt.. 

Anonymkode: 8c9b8...868

Min mor er renholder om med 10-ish år ansenitet (?) tjener langt ifra 400k. Så altså nei, man tjener ikke så mye uten utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjener dere så mye uten utdannelse? I Norge er utdannelse et tapsprosjekt.. 

Anonymkode: 8c9b8...868

Han jobber masse masse overtid. Jeg jobber hver lørdag i en annen butikk. Jeg jobber 6 dager i uka, får å søke lån. 

Anonymkode: 2176b...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tjener dere så mye uten utdannelse? I Norge er utdannelse et tapsprosjekt.. 

Anonymkode: 8c9b8...868

Han jobber masse masse overtid. Jeg jobber hver lørdag i en annen butikk. Jeg jobber 6 dager i uka, får å søke lån. 

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre fikk også 1,8 mill i lån "bare" (dette var i 2008). Med 3 barn, meg og to yngre søsken. Nå lever vi i et hus som er verdt mer enn 3 mill. 

Boligprisene kan vel ikke ha forandret seg sååå mye på 10 år? Bor du i en storby? Hvis ja, så skjønner jeg problemet godt

Anonymkode: 6087f...9ea

Hehe, jo, DET har de. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han jobber masse masse overtid. Jeg jobber hver lørdag i en annen butikk. Jeg jobber 6 dager i uka, får å søke lån. 

Anonymkode: 2176b...2bb

Ah, dette kan være noe av grunnen. Jeg regner med at banken ser på den faktiske lønnen mannen har ut fra kontrakten. Overtidsarbeid er ikke sikker inntekt, da det er noe han kan slutte å gjøre i morgen og dermed slutte å få de ekstra pengene.

Anonymkode: bd4b7...12a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre fikk også 1,8 mill i lån "bare" (dette var i 2008). Med 3 barn, meg og to yngre søsken. Nå lever vi i et hus som er verdt mer enn 3 mill. 

Boligprisene kan vel ikke ha forandret seg sååå mye på 10 år? Bor du i en storby? Hvis ja, så skjønner jeg problemet godt

Anonymkode: 6087f...9ea

Boligprisene har endret seg ekstremt mye de 10 siste åra. Over hele landet har prisene steget med 50% til 100%. Nå har det jo riktig nok også vært prisstigning/generell inflasjon på nesten 25%. Men fortsatt, justert, så har det vært solid økning over hele linja. Jo mer sentralt, jo høyere økning. 

Anonymkode: 09381...1cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvor mye VIL dere ha i boliglån da? 

Med 1,8 i lån må dere med dagens rente betale 8 500 i måneden. I tillegg kommer jo kostnader som eiendomsskatt, vann/renovasjon, vedlikehold og mer når man eier selv. Ganske overkommelig med deres inntekt. 

Dersom rentenivået normaliserer seg, på 5-7%, må dere betale 11-13 000 i måneden. 

Ønsker dere det dobbelte i lån, noe som fortsatt gir veldig lite (3,6 millioner) å bo for i Oslo må dere betale over 25 000 i måneden i en normalsituasjon. Da har dere ikke mye igjen å leve for. 

Så du har helt rett - dere har ikke råd til å eie bolig, i alle fall ikke i Oslo. 

Anonymkode: ea431...417

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egenkapital delen dekkes av foreldre til mannen min. Da de stiller opp med 500 000 på boligen sin som kausjonister. Og vi får 400 000 fra leiligheten. Derfor synes jeg det er ille rart at vi ikke får. Vi vil ha lån mellom 3-4 mil.

Anonymkode: 2176b...2bb

Da er dere ekstremt urealistiske. Jeg er en person alene som tjener omtrent som dere to tilsammen, og bare har ett barn. 

Jeg får maks 3,5 i lån (masse egenkapital, det er ikke det). Alene uten barn hadde jeg fått over 4. 

Anonymkode: 843e8...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han jobber masse masse overtid. Jeg jobber hver lørdag i en annen butikk. Jeg jobber 6 dager i uka, får å søke lån. 

Anonymkode: 2176b...2bb

Nå regnes hverken overtid eller inntekt fra deltidsjobb dersom hovedjobb er 100% med når banken skal beregne hvor mye dere kan få i lån.

Anonymkode: f0578...631

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dere har tre barn rundt barneskolealder, rundt en million i samlet inntekt, så bør dere fint kunne få over 3 mill i lån, minus andre lån. 
Nordea sin kalkulator sier over 3 million om dere har to biler i tillegg. 
Er du sikker på at dem ikke mener 1.8 mill i tillegg til det lånet dere allerede har i dag? Har du fast stilling, eller er du ekstrahjelp/tilkalling? 
Kjenner flere som er to stk, med samme inntekt, i Oslo-området, som får over 4 millioner i lån, selv med masse studiegjeld. 

 

Anonymkode: 50e07...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må spare dere opp mer egenkapital rett og slett.

Sett opp budsjettet deres, se hvor dere kan spare inn. Det er sikkert flere områder dere kan redusere kostnadene deres. Dere har samlet omtrent 1 mill i året, det betyr at dere bør klare å sette av en del tusen hver måned.

Dere har sikkert også masse ting i huset som dere ikke trenger: Selg dette!

Anonymkode: e033e...f13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

om dere har tre barn rundt barneskolealder, rundt en million i samlet inntekt, så bør dere fint kunne få over 3 mill i lån, minus andre lån. 
Nordea sin kalkulator sier over 3 million om dere har to biler i tillegg. 
Er du sikker på at dem ikke mener 1.8 mill i tillegg til det lånet dere allerede har i dag? Har du fast stilling, eller er du ekstrahjelp/tilkalling? 
Kjenner flere som er to stk, med samme inntekt, i Oslo-området, som får over 4 millioner i lån, selv med masse studiegjeld. 

 

Anonymkode: 50e07...d56

Ja, jeg er sikkert på at hun mente 1,8 :( jeg har dessverre ikke fast stilling. Har jobbet kun i 4 mnd. Men blir nok fast på sikt.

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere må spare dere opp mer egenkapital rett og slett.

Sett opp budsjettet deres, se hvor dere kan spare inn. Det er sikkert flere områder dere kan redusere kostnadene deres. Dere har samlet omtrent 1 mill i året, det betyr at dere bør klare å sette av en del tusen hver måned.

Dere har sikkert også masse ting i huset som dere ikke trenger: Selg dette!

Anonymkode: e033e...f13

Tro meg, har rimelig "tight" budsjett. Det eneste jeg er redd for at den tiden vi sparer til ek, går prisene veldig mye opp. Og det vil da føre til at vi bare jager og jager, aldri kommer i mål :(

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nedbetal raskere på annen gjeld så vil dere være mer attraktive for bankene. Bare går utifra at dere  har annen gjeld siden dere har det tight:) 

Anonymkode: 89e43...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ikke nok egenkapital ser jeg, 400 000 er lite i forhold til dagens satser, selv om dere har kausjonister.

Det blir bare dyrere å dyrere for hvert år, anbefaler dere å begynne sparing i BSU snarest eller bare ta til dere flere jobber eventuelt.. på sikt vil dere da spare opp nok egenkapital. Boligmarkedet er tøft, har flere venner som sitter i samme situasjon som dere nå. De fleste har endt opp med å kjøpe hus på landet, eller på litt mindre tettsteder.. men dette er oppussing prosjekter..

Anonymkode: 041fc...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere har ikke nok egenkapital ser jeg, 400 000 er lite i forhold til dagens satser, selv om dere har kausjonister.

Det blir bare dyrere å dyrere for hvert år, anbefaler dere å begynne sparing i BSU snarest eller bare ta til dere flere jobber eventuelt.. på sikt vil dere da spare opp nok egenkapital. Boligmarkedet er tøft, har flere venner som sitter i samme situasjon som dere nå. De fleste har endt opp med å kjøpe hus på landet, eller på litt mindre tettsteder.. men dette er oppussing prosjekter..

Anonymkode: 041fc...fa7

Ja, 500 000 blir dekket av svigerforeldrene i form av kausjonist/garanti på huset deres. De har en villa verdt 6-7 mill.

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er sikkert på at hun mente 1,8 :( jeg har dessverre ikke fast stilling. Har jobbet kun i 4 mnd. Men blir nok fast på sikt.

Anonymkode: 2176b...2bb

Med denne siste informasjonen har vi nok det fulle svaret. Hvis du ikke har fast jobb regnes ikke inntekten din med. Som sagt over teller de heller ikke mannens overtidsarbeid. Det vil si at banken sannsynligvis bare går ut fra hans grunnlønn, hvilket så vidt jeg forstod på deg må være godt under 490 000. Det får dere ikke noe særlig lån på.

Søk igjen når du har fått fast jobb, bruk tiden frem til det på å spare :)

Anonymkode: bd4b7...12a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, bor i Oslo. Men vi flytter gjerne hvis vi får lån. Noe som er helt umulig.

Anonymkode: 2176b...2bb

Dere har snakket med en bank, og sier at det er umulig å få lån? :P Kjenner flere som ikke har fått lån i en bank, men som har fått mye i en annen. Ta dere er runde :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Poserose skrev:

Dere har snakket med en bank, og sier at det er umulig å få lån? :P Kjenner flere som ikke har fått lån i en bank, men som har fått mye i en annen. Ta dere er runde :) 

Har søkt i Norges største bank og alltid vært kunde i denne banken. Tror neppe en annen bank vil være "snillere". Men er verdt å ta seg en runde. Kanskje blir jeg overrasket 😂

Anonymkode: 2176b...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid en fordel å søke i en stor bank. Søk i fler. Venner av oss fikk akkurat boliglån med kausjonist uten noe egenkapital. De fikk avslag hos DnB og Nordea. Men fikk lån hos Sparebank1 og tre andre mindre banker. Så valgte de den banken som hadde det beste tilbudet i forhold til rente etc

Anonymkode: a40b6...b67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...