AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #61 Skrevet 3. april 2017 19 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Vi vurderte et basseng en sommer. Ikke noe fancy, bare et typisk sette opp og ta ned, men reglene for sikring var såpass strenge at vi lot vær. Vi snakker klatresikkert gjerde med låsbar port som måtte være så og så høyt. Synes jeg reglene er helt bak mål og at foreldre får ta ansvar for at unger ikke tar seg inn hos andre? Ja, men nå må jeg forholde meg til lovverket som eksisterer og ikke hvordan ting burde være. Unger er en ting, hva med fulle folk på vei hjem fra fest aom skal bare.....ta et nattbad? Anonymkode: 5ad4e...59c 1
LittleBabyBlue Skrevet 3. april 2017 #62 Skrevet 3. april 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unger er en ting, hva med fulle folk på vei hjem fra fest aom skal bare.....ta et nattbad? Anonymkode: 5ad4e...59c Nå er loven lagd for å beskytte unger, og den har vel også hatt effekt siden færre barn har dødd i drukningsulykker relatert til basseng. (Selv om jeg selv ser på dette som et ledd i putegenerasjonens overbeskyttelse og ansvarsfraskrivelse for egne unger). Du får dytte inn et lovforslag om at gjerdet må være minimum 3 meter for å sikre fulle idioter fra seg selv. I samme slengen kan du jo dra med inngjerding av kyst og fjorder så vi er helt sikre på at ingen må ta ansvar for egen idioti 😉
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #63 Skrevet 3. april 2017 3 timer siden, Ann Christin skrev: Null problem å komme seg inn fra undersiden av den blå matta da. Gjorde det ofte på naboens trampoline når jeg var liten. Poenget er at da har eier gjort alt som kan forventes vedr sikring, og vil dermed ikke bli erstatningsansvarlig. Hadde jeg fått vite at mitt barn oppførte seg Simen slik drittunge som du viser her, AC, hadde det blitt månelyst. Ungen hadde måttet unnskylde til naboen for å oppholde seg på dennes tomt uten lov, det hadde blitt husarrest og enda morsommere - gårdstunsarrest, og ingen lommepenger på veldig lenge. Anonymkode: 67827...39e 6
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #64 Skrevet 3. april 2017 * Simen = som en Anonymkode: 67827...39e
AnonymBruker Skrevet 3. april 2017 #65 Skrevet 3. april 2017 6 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Nå er loven lagd for å beskytte unger, og den har vel også hatt effekt siden færre barn har dødd i drukningsulykker relatert til basseng. (Selv om jeg selv ser på dette som et ledd i putegenerasjonens overbeskyttelse og ansvarsfraskrivelse for egne unger). Du får dytte inn et lovforslag om at gjerdet må være minimum 3 meter for å sikre fulle idioter fra seg selv. I samme slengen kan du jo dra med inngjerding av kyst og fjorder så vi er helt sikre på at ingen må ta ansvar for egen idioti 😉 Skiller lovverket om sikring mellom barn og voksne? Hvilken lov er det i tilfellet du da tenker på? Kom med loven og hvilken paragraf du mener du her kan vise til. Anonymkode: 5ad4e...59c 1
LittleBabyBlue Skrevet 3. april 2017 #66 Skrevet 3. april 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skiller lovverket om sikring mellom barn og voksne? Hvilken lov er det i tilfellet du da tenker på? Kom med loven og hvilken paragraf du mener du her kan vise til. Anonymkode: 5ad4e...59c Opprinnelig sier loven bare at basseng skal sikres, men ingenting om hvordan dette skal gjøres, så regjeringen.no kom med en presissering i 2010 hvor de rett ut nevner barnedrukninger og at gjerdet burde være minst 1,5m for å forhindre barn i å kunne klatre over. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/husk-a-sikre-bassenget/id611099/ 3
Vera Vinge Skrevet 4. april 2017 #67 Skrevet 4. april 2017 Når jeg leser den ene linken i tråden her, fra Aftenposten, tror jeg, står det at det skal mye til for at eieren blir holdt ansvarlig dersom trampolinen er ordentlig montert, med nett og plassert på et fornuftig sted. De sier ingenting om lås. Vi fikk oss akkurat trampoline, og jeg må si jeg fikk bakoversveis over å lese at noen her mener jeg må låse trampolinen for å sikre meg mot erstatningssøksmål dersom barn ferdes ulovlig i min hage. Å fly rundt med nøkkel på oss om sommeren når barna går til og fra trampolinen, virker veldig styrete, og jeg blir provosert over at det i det hele tatt skal være nødvendig. Nabobarn kan jo like gjerne skade seg ved å klatre opp i et av trærne våre, eller å bruke barnas sykler og sykle ned den lange hagetrappa vår. Jeg syns dette virker helt hysterisk, og at det nærmer seg amerikanske tilstander. 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #68 Skrevet 4. april 2017 De kommer ingen vei med en anmeldelse. Og dere er ikke erstatningspliktige, for hva skal dere erstatte? Naboens barn har neppe lidd noe økonomisk tap. I så fall, ta det på innboforsikringen (hehe). Tort-og-svie får man ikke erstatning for, det er i så fall voldsoffererstatning, neppe aktuelt. Dårlig sikring av utstyr, hvilken lov (det er ikke det samme som basseng eller dam, som er strengt lovregulert)? Dere må ha vært ekstremt uaktsomme hvis naboen skal kunne ha noe rettskrav bak en anmeldelse. Anonymkode: 45651...887 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #69 Skrevet 4. april 2017 På 3.4.2017 den 13.42, Ann Christin skrev: Null problem å komme seg inn fra undersiden av den blå matta da. Gjorde det ofte på naboens trampoline når jeg var liten. Sier ikke at det er problem, men da har en gjort det en kan så lenge sikkerhetsnettet er festet slik det skal. Hvis trampolinen er låst så forteller også dette ett lite barn at her er det stengt selv om barnet driter i det. Noe ikke en glidelås uten sikring gjør, da lånte jo barnet bare trampolinen Anonymkode: 5f952...377 1
Gjest Skrevet 4. april 2017 #70 Skrevet 4. april 2017 Etter litt googling kom man da frem til et svar: Sitat Men hvem er ansvarlig hvis det skjer en ulykke? Dersom det tragisk nok skulle skje en ulykke, er det er mange huseiere som ikke er klar over at de selv er ansvarlige dersom naboens barn skulle skade seg på trampolinen. - Hvis barn som er på besøk skulle få en personskade, kan man som trampolineeier bli ansvarlig for skaden. Mens du i mange forsikringssaker må utvise grov uaktsomhet for å bli stilt til ansvar, hviler det enda større ansvar på trampolineeier. Dersom skadeårsaken for eksempel er plassering av trampolinen eller dårlig sikring, kan det være nok til å bli erstatningsansvarlig for eventuelle skader. Ansvarsforsikringen du har gjennom innboforsikringen din vil normalt dekke dette, sier informasjonsdirektør Jon Berge. - Dersom skaden skyldes vanlig aktivitet og et barn for eksempel faller feil, samtidig som det er sikkerhetsnett på trampolinen, den er korrekt plassert og montert, er det normalt ikke eiers ansvar, sier Informasjonsdirektør Jon Berge. https://www.if.no/privat/forsikring/personforsikring/barneforsikring/barnesikring/trampoline
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #71 Skrevet 4. april 2017 På 3.4.2017 den 15.50, LittleBabyBlue skrev: Vi vurderte et basseng en sommer. Ikke noe fancy, bare et typisk sette opp og ta ned, men reglene for sikring var såpass strenge at vi lot vær. Vi snakker klatresikkert gjerde med låsbar port som måtte være så og så høyt. Synes jeg reglene er helt bak mål og at foreldre får ta ansvar for at unger ikke tar seg inn hos andre? Ja, men nå må jeg forholde meg til lovverket som eksisterer og ikke hvordan ting burde være. Det er bare tull å blande basseng sammen med trampoliner. Basseng, brønn og dam har en egen paragraf i Plan- og bygningsloven (§ 28-6), og den gjelder ikke for trampoliner. Anonymkode: 3ff47...70c
Gjest Axl Rose Skrevet 4. april 2017 #72 Skrevet 4. april 2017 Så klart kan ikke dere bli anmeldt. Får politiet inn anmeldelse om det så kommer de til å le og henlegge med en gang. politiet har ikke tid til nabokrangel og om hvem som skal se etter barna. Det er så klart foreldrene som har ansvar over egne barn. Er det så vanskelig så hvorfor ha barn?
Gjest making.a.mess Skrevet 4. april 2017 #73 Skrevet 4. april 2017 På 2.4.2017 den 20.14, AnonymBruker skrev: Politianmeldelse er ditt minste problem, et eventuelt erstatningskrav er ditt største problem. Ting som står usikret på din eiendom enten det er et svømmebaseng eller en trampoline, eller andre ting, er ditt ansvar om barn og andre tar i bruk og skader seg på. Du kan bli henftende for millionerstatning, særlig dersom du ikke har forsikring eller har låst og sikret at andre ikke kan skade seg. Var dette min trampoline, hadde jeg gått ut og demontert den NÅ. Fordi du tydeligvis ikke kan låse den inne slik at andre ikke kan ta den i bruk. Anonymkode: 5ad4e...59c Du har helt rett. Skader noen seg på trampolinen din selv om du ikke er hjemme så er det ditt ansvar om du ikke har låst den. Har du svømmebasseng og det drukner et barn oppi, eller fyllefant for den saks skyld, så er du ansvarlig. Skader vilt seg, (rådyr,elg feks) på ditt basseng, trampoline etc er det ditt ansvar
LittleBabyBlue Skrevet 4. april 2017 #74 Skrevet 4. april 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bare tull å blande basseng sammen med trampoliner. Basseng, brønn og dam har en egen paragraf i Plan- og bygningsloven (§ 28-6), og den gjelder ikke for trampoliner. Anonymkode: 3ff47...70c Det ble spurt om hvordan man skulle sikre en trampoline for at barn ikke kommer til, og det ikke er mulighet for å sikre med lås. Dro da fram basseng som eksempel siden det faktisk har klare rettningslinjer for å sikring mot barns inntrengning.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2017 #75 Skrevet 4. april 2017 17 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Det ble spurt om hvordan man skulle sikre en trampoline for at barn ikke kommer til, og det ikke er mulighet for å sikre med lås. Dro da fram basseng som eksempel siden det faktisk har klare rettningslinjer for å sikring mot barns inntrengning. Men det er ingen lovkrav til å sikre trampoliner mot inntrengere, slik det er med bassenger. Alt som kreves av en trampolineeier er at tramplinen er forsvarlig montert, vedlikeholdt og sikret, og i denne sammenhengen må sikret bety sikret mot at noen skader seg ved normal bruk, dvs. med nett og polstring, i likhet med at lekeplasser har krav til f.eks. underlag under huskestativer. Det er jo ingen som krever at et huskestativ skal låses når eieren er borte? Anonymkode: 3ff47...70c 4
LittleBabyBlue Skrevet 4. april 2017 #76 Skrevet 4. april 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er ingen lovkrav til å sikre trampoliner mot inntrengere, slik det er med bassenger. Alt som kreves av en trampolineeier er at tramplinen er forsvarlig montert, vedlikeholdt og sikret, og i denne sammenhengen må sikret bety sikret mot at noen skader seg ved normal bruk, dvs. med nett og polstring, i likhet med at lekeplasser har krav til f.eks. underlag under huskestativer. Det er jo ingen som krever at et huskestativ skal låses når eieren er borte? Anonymkode: 3ff47...70c Nei (ikke som jeg finner iallfall), men man er ansvarlig for korrekt montering, vedlikehold og bruk. Som du ser på foregående sider er det mye om og men om man er erstatningspliktig for skader under bruk av inntrengere for alt dsb pålegger er at sikker bruk er eiers ansvar. Vil man da sikre seg i huet og ræva er beste måte å følge sikring av lignende objekter med klarere regelverk.
Gjest making.a.mess Skrevet 4. april 2017 #77 Skrevet 4. april 2017 På 3.4.2017 den 16.20, LittleBabyBlue skrev: Nå er loven lagd for å beskytte unger, og den har vel også hatt effekt siden færre barn har dødd i drukningsulykker relatert til basseng. (Selv om jeg selv ser på dette som et ledd i putegenerasjonens overbeskyttelse og ansvarsfraskrivelse for egne unger). Du får dytte inn et lovforslag om at gjerdet må være minimum 3 meter for å sikre fulle idioter fra seg selv. I samme slengen kan du jo dra med inngjerding av kyst og fjorder så vi er helt sikre på at ingen må ta ansvar for egen idioti 😉 Når du nevner det så er d rart at ingen har sikret sjøen. Det er sikkert fordi ingen har kommet på ideen enda.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #78 Skrevet 5. april 2017 Vil tro at om en sikrer så godt en kan så er det godt nok. Netting, polstring på kant over fjærene, vedlikehold osv. Ser veldig mye elendig i hagene rundt her. Rustent, skeivt, forfalt, nettingen og polstring er for lengst borte, og mye hardt å falle på som ligger slengt rundt. F.eks kasser med murstein som sikkert brukes ved storm. Vi trenger ikke å ha amerikanske tilstander, men vi kan godt ta et vedlikeholdsansvar om vi har noe fristende i hagen som er lett å skade seg på. Anonymkode: a3e2e...0ab 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #79 Skrevet 5. april 2017 På 4.4.2017 den 10.16, Vera Vinge skrev: Når jeg leser den ene linken i tråden her, fra Aftenposten, tror jeg, står det at det skal mye til for at eieren blir holdt ansvarlig dersom trampolinen er ordentlig montert, med nett og plassert på et fornuftig sted. De sier ingenting om lås. Vi fikk oss akkurat trampoline, og jeg må si jeg fikk bakoversveis over å lese at noen her mener jeg må låse trampolinen for å sikre meg mot erstatningssøksmål dersom barn ferdes ulovlig i min hage. Å fly rundt med nøkkel på oss om sommeren når barna går til og fra trampolinen, virker veldig styrete, og jeg blir provosert over at det i det hele tatt skal være nødvendig. Nabobarn kan jo like gjerne skade seg ved å klatre opp i et av trærne våre, eller å bruke barnas sykler og sykle ned den lange hagetrappa vår. Jeg syns dette virker helt hysterisk, og at det nærmer seg amerikanske tilstander. Det er typisk, fortrengende holdning. Det er ikke "noen her inne" som bare synes at du risikerer erstatningsansvar. Det er LOVEN! Anonymkode: 87453...141 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2017 #80 Skrevet 5. april 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er typisk, fortrengende holdning. Det er ikke "noen her inne" som bare synes at du risikerer erstatningsansvar. Det er LOVEN! Anonymkode: 87453...141 Nei, det er ikke det. TS må ha vært grovt uaktsom, og det er man ikke ved å ha en riktig montert trampoline i hagen. Hadde det vært et basseng, så er det noe annet. Det er lovregulert at skal være sikret mot uvedkommende. Vanlige lekeapparater, nei. Anonymkode: 45651...887
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå